14 مرداد, 1401

ازدواج سفید چیست

چند سالی است که بسیاری از جوانان بخاطر مشکلات عمده اقتصادی ترجیح می دهند که بدون ازدواج با فرد مورد علاقه شان زیر یک سقف بروند.آیا می دانید ازدواج سفید چیست؟ ما در این مقاله در خصوص ازدواج سفید و مزایا و معایبش صحبت کرده ایم.

ازدواج سفید چیست

ازدواج سفید چیست

ازدواج سفید چیست و چه معایبی دارد؟ احتمالا نام ازدواج سفید را زیاد شنیده اید.شاید برای خیلی ها این سوال پیش بیاید که ازدواج سفید چیست؟به رابطه ای که در آن زن و مرد بدون طی کردن مراحل مذهبی و قانونی ازدواج با یکدیگر زندگی می کنند ازدواج سفید می گویند.

بحث ازدواج سفید در چند سال اخیر در ایران غوغا به پا کرده و باعث شده که نهادهای مختلف نسبت به آن احساس نگرانی کنند چراکه از نظر قوانین مذهبی حاکم بر ایران رابطه صمیمی بین پسر و دختر مجرد غیر قانونی و نادرست است.

واژه ازدواج سفید یعنی چه؟ واژه «ازدواج سفید» چند سال پیش برای توصیف روابط زوجی که زیر یک سقف با هم زندگی می‌کنند، وارد فضای عمومی ایران شد.ازدواج سفید با ازدواجی که بصورت معمول انجام می شود متفاوت است و نشان دهنده رابطه فیزیکی و عاطفی بین دو نفر می باشد.

اختصاص دادن این واژه برای رابطه خارج از عرف با اعتراضات زیادی مواجه شد زیرا افراد معتقد بودند که نباید اسم ازدواج آنهم از نوع سفید را روی یک رابطه غیر رسمی بگذارند.با این حال این واژه بین مردم جا افتاد و جایگزین همخانگی شد.

معایب ازدواج سفید

معایب ازدواج سفید چیست؟

معایب ازدواج سفید در ایران مخصوصا برای خانم ها کم نیست.

از انجاییکه بحث باکرگی هنوز در کشور ما و در بین خانواده ها وجود دارد و حفظ باکرگی دختران تا قبل از ازدواج از اهمیت بالایی برخوردار است دخترهایی که وارد ازدواج سفید می شوند ممکن است نتوانند در آینده ازدواج کنند.و باتوجه به اینکه این دختر هیچ حق و حقوق و مهریه ای ندارد آسیب های زیادی را متحمل می شود.

ازدواج سفید منجر به تشکیل خانواده نمی شود چراکه در آن زوجین تمایلی به تولید مثل و فرزند آوری ندارند.در صورتیکه زوجین هم بخواهند فرزند داشته باشند از آنجاییکه در کشور ایران این بچه را حلال زاده نمی دانند و حق و حقوق قانونی برایش قائل نیستند در اینده با مشکلات متعددی روبرو خواهد شد.

معمولا زوجین در ازدواج سفید نمی خواهند بچه دار شوند و به همین خاطر با روش های مختلف از بارداری جلوگیری می کنند.اما موارد متعددی هم هست که افراد بچه دار شده و مجبور به سقط جنین می شوند که اینکار هم غیر قانونی است و هم سلامت خانم را به خطر می اندازد.

در زندگی مشترک بدون ازدواج هر دونفر می توانند هر زمانی از رابطه خارج شوند و در واقع عدم اطمینان در رابطه همیشه وجود دارد و این مساله باعث اضطراب، استرس و اسیب های عاطفی خواهد شد.

فواید ازدواج سفید

فواید ازدواج سفید چیست؟

خیلی از زوجینی که طرفدار ازدواج سفید هستند آشنایی و شناخت بیشتر را از عمده ترین فواید ازدواج سفید بیان میکنند.در صورتیکه اگر خانواده ها از روابط بین دختر و پسر مطلع باشند و بستری را برای اشنایی بیشتر آنها فراهم کنند نیازی به ازدواج سفید وجود ندارد و افراد در چهارچوب خانواده با هم آشنا شده و اگر ببینند که به درد هم می خورند برای ازدواج واقعی قدم برمیدارند.

مساله اصلی این است که افراد به دلایلی مثل نداشتن تعهد های عاطفی، مالی و … دوست دارند ازدواج سفید کنند وگرنه برای بحث شناخت در صورت حمایت خانواده ها هیچ مشکلی وجود ندارد.

در ازدواج سفید هم دختر و هم پسر می بایست هزینه های زندگی را با هم تقسیم کنند و فقط مرد موظف به پرداخت تمامی هزینه ها نیست.که این هم می تواند در ازدواج واقعی با توافق طرفین انجام شود .

چرا ازدواج سفید

چرا ازدواج سفید رایج شده است؟

جنبه های جامعه شناختی، جمعیت شناختی، اقتصادی، روانی و اخلاقی عامل اصلی افزایش تعداد روابط غیررسمی در ایران بوده است. مردانی که می خواهند ازدواج کنند با الزامات مالی، برگزاری مراسم طولانی مدت و پرهزینه و انتظارات اجتماعی بالا روبرو هستند که همین امر باعث کاهش تعداد ازدواج ها در سال های اخیر شده است.

در واقع محققان می گویند مردان برای اجتناب از مسئولیت های مالی و اجتماعی و زنان برای فرار از محدودیت های ناشی از احکام اسلامی مانند طلاق، مراقبت از کودک، اطاعت از شوهر و … به سمت ازدواج سفید روی می اورند.

متاسفانه شرایط زندگی در ایران بگونه ای تغییر کرده است که مشکلات جدی اقتصادی، بیکاری، افزایش فقر، اینترنت و رسانه های اجتماعی و … جوانان را به سمت ازدواج سفید سوق داده است.

بچه ها بزرگترین آسیب را در طلاق متحمل می شوند جهت آشنایی بیشتر به صفحه مشکلات فرزندان طلاق در بزرگسالی مراجعه نمایید.

برخی از طرفداران ازدواج سفید افرادی هستند که به دلیل ضعف های شخصیتی و ناتوانی در پذیرش مسئولیت های خانه و خانواده، به سمت شروع یک رابطه و زندگی بی قید و شرط کشیده می شوند.این افراد معتقدند که ازدواج سفید راهی است برای فرار از مسئولیت هایی که زندگی متاهلی به آنها تحمیل می کند.هزینه های سنگین مراسم ازدواج و رسم و رسومات رایج، هزینه خوراک، پوشاک، مسکن، و سایر هزینه هایی که خواه ناخواه در زندگی مشترک وجود دارد، از جمله دلایلی است که گرایش جوانان به ازدواج سفید بیشتر شده است.

یکی دیگر از دلایل گرایش افراد به ازدواج سفید، ترس از تعهد طولانی مدت به شخص مقابل است.تنوع طلبی جوانان موجب شده که آنها بدون هیچ ترس و تعهدی یک مدتی را با یک شخصی زندگی کنند و بعد جدا شده و دوباره با فرد دیگری هم خانه شوند.

مساله بعدی طلاق و مهریه های سنگین است که جوانان را از ازدواج می ترساند.اینکه اگر یک روزی بخواهند زندگی متاهلی را تمام کنند مجبور هستند دارو ندارشان را بعنوان مهریه بپردازند یا مسئولیت فرزندان را بتنهایی بر عهده بگیرند.برخی از زنان هم از برچسب مطلقه و اینکه ممکن است نتوانند زندگی راحتی را بخاطر فشار خانواده و اجتماع برای خودشان بسازند، واهمه دارند و ترجیح می دهند مخفیانه ازدواج سفید کنند.

آیا ازدواج سفید به ازدواج رسمی تبدیل می شود؟

آیا ازدواج سفید به ازدواج رسمی تبدیل می شود؟

متاسفانه در جامعه ما برخلاف خارج از کشور تنها ۹۰ درصد از ازدواج های سفید به ازدواج رسمی ختم می شود.دلیل آن هم واضح است چون اکثرا افراد چون تعهدی و قراردادی ندارند به محض روبرو شدن با یک مشکل در زندگی تصمیم به ترک میگیرند.در صورتیکه در ازدواج های رسمی دو نفر که زیر یک سقف می روند می دانند که متفاوت هستند و باید برای ساختن یک زندگی ایده ال از خیلی موانع عبور کنند.در نتیجه خیلی قدرتمند با مشکلات روبرو می شوند و مهارت های حل مساله را یاد می گیرند.اینطور نیست که هروقت خواستند و با بهانه های کوچک یا بچه بازی یک رابطه را تمام کنند.بلکه تا جاییکه ممکن است می مانند و خودشان را بهبود می دهند تا در رابطه زناشویی هم موفق عمل کنند.

از طرف دیگر افرادی که به سمت ازدواج سفید می روند خیلی تمایلی به بچه دار شدن ندارند چون می دانند برای پرورش یک فرزند بایستی ازدواج رسمی داشته باشند چراکه جامعه ایران این مساله را نمی پذیرد.

بنابراین معمولا کسانیکه ازدواج سفید می کنند علاقه ای به ازدواج رسمی، تعهد، بچه دار شدن و … ندارند که بخواهند نگران این باشند که آیا فرد مقابل حاضر است با اون ازدواج رسمی داشته باشد یا نه.

طلاق سفید چیست

طلاق سفید چیست

همانطور که از عنوان این مطلب پیداست می خواهیم ببینیم طلاق سفید چیست؟ اگر اسم ازدواج سفید را شنیده باشید حتما حدس می زنید که طلاق سفید به چه معنا است.

طلاق سفید هم مشابه ازدواج سفید یعنی زوجین بدون هیچگونه ثبت محضری از یکدیگر جدا می شوند.

در طلاق سفید خانم و آقا ازدواج کرده اند اما بعد از مدتی متوجه شده اند که به درد هم نمی خورند یا بنوعی گمان می کنند که با فرد اشتباهی ازدواج کرده اند اما بخاطر ترس از طلاق، قضاوت شدن، ترس از حرف مردم، داشتن بچه و … نمیتوانند بصورت رسمی از هم طلاق بگیرند و مجبورند در یک مکان یا مکان های جداگانه زندگی کنند اما روابط عاطفی و جنسی نداشته باشند.در این موارد حتی خانم و آقا ممکن است رابطه دیگری هم داشته باشند و هردو طرف هم از این مساله آگاه باشند ولی اهمیتی ندهند.

طلاق سفید چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد بلکه به مرور زمان بخاطر مشکلات مختلف حل نشده مثل بی توجهی، بی مسئولیتی، عدم تفاهم، تفاوت های فرهنگی، خیانت و … ایجاد می شود و چون هیچکسی برای حل مشکلات قدم برنمیدارد یا به قدر کافی تلاش نمی کند زوجین بنوعی طلاق عاطفی یا طلاق سفید می گیرند.

 

مشاوره ازدواج

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *