3 شهریور, 1401

بیش فعالی در کودکان

در حال حاضر کودکان زیادی به ADHD مبتلا هستند . هنوز علت بیش فعالی در کودکان مشخص نیست اما عواملی مثل ژنتیک، محیط یا مشکلات سیستم عصبی مرکزی در بروز آن نقش دارند.

بیش فعالی چیست

خیلی از والدین هنوز نمی دانند بیش فعالی چیست؟اجازه دهید ببینیم adhd مخفف چیست؟ ADHD مخفف Attention-deficit/hyperactivity disorder  به معنای اختلال کمبود توجه بیش فعالی است که از سنین کودکی آغاز شده و تا بزرگسالی ادامه می یابد. افرادیکه با این مشکل روبرو هستند دچار ناتوانی در حفظ تمرکز و توجه بوده، بیقرار هستند و از خود رفتارهای لحظه ای و بدون فکر بروز می دهند.

کودکان مبتلا به بیش فعالی معمولا در مدرسه و انجام تکالیفشان دچار مشکل می شوند اما اگر بیماری آنها زود تشخیص داده شود علائم آنها قابل کنترل خواهد بود.

جهت آشنایی با مراحل رشد فرزاندانتان به صفحه مراحل رشد انسان از کودکی تا بزرگسالی مراجعه نمایید.

علائم بیش فعالی در کودکان چیست؟

برای اینکه بفهمیم علائم بیش فعالی در کودکان چیست باید از سنین کم به رفتارهای فرزندمان دقت کنیم.چون کوچکترین تغییرات رفتاری می تواند حاکی از بیش فعالی در کودک و زنگ خطری برای ما باشد.

در ادامه شما را با چند مورد از علائم بیش فعالی آشنا می کنیم:

• کودکان بیش فعال نمی توانند بدرستی روی کارشان تمرکز کنند
  • کارهایشان را زود فراموش می کنند
  • براحتی حواسشان پرت می شود
  • نمی توانند یکجا بنشینند و دائما باید در تکاپو باشند
  • صحبت های دیگران را قطع می کنند

اگر بتازگی معلم فرزندتان بخاطر بی توجهی ، عدم تمرکز، بیش از حد حرف زدن، اشتباهات فاحش در تکالیف، بی قراری و ایجاد بی نظمی در کلاس به شما هشدار داده است بد نیست که به یک روانشناس مراجعه کرده و این علائم را با او در میان بگذارید.چراکه هرچقدر زودتر بیش فعالی در کودک تشخیص داده شود روند درمان سریعتر شده و نشانه ها کنترل خواهد شد.

در برخی از کودکان علائم شدیدتر و در یکسری از آنها ضعیفتر است.البته ممکن است همه ی بچه ها تمام علائم را تجربه نکنند.

علائم ADHD در بزرگسالان

اگرچه علائم بیش فعالی از کودکی مشخص می شود اما بسیاری از بزرگسالان هم به ADHD مبتلا هستند اما از آن خبر ندارند. آنها دائما در کارهای روزمره با چالش مواجه اند و نمی توانند کارهایشان را اولویت بندی کنند. تمرکز ندارند و همین امر باعث می شود که خیلی از برنامه ها، جلسات و رویدادهای مهم زندگی شان را فراموش کنند.مثلا از منتظر ماندن چه در صف چه در ترافیک بیزارند و براحتی دچار خشم و نوسانات خلقی می شوند.

علائم بیش فعالی در سنین مختلف تقریبا شبیه هستند.در اینجا برخی از علائم ADHD در بزرگسالان شامل موارد زیر است:

• تصمیم و واکنش های لحظه ای
  • ناتوانی در مدیریت زمان
  • بی نظمی و برنامه ریزی ضعیف
  • عدم تمرکز روی یک کار
  • فعالیت بیش از حد یا بی قراری
  • پایین بودن آستانه تحمل و امید به زندگی
  • تغییرات خلقی مکرر
  • عدم توانایی در تکمیل وظایف
  • درماندگی در مواجهه با موقعیت های استرس زا

علائم بیش فعالی در کودکان 3 ساله

علائم بیش فعالی در کودکان ۳ ساله

تحقیقات نشان داده که برخی از رفتارهای کودکان نوپا ممکن است با بیش فعالی مرتبط باشد. علائم بیش فعالی در کودک ۳ ساله به بالا عبارتند از: بی توجهی، هایپر اکتیویتی (فعالیت زیاد) و اختلال تکانشگری.البته احتمال اینکه فرزند شما این نشانه ها را داشته باشد اما در دسته بیش فعالی قرار نگیرد هم هست.

برای تشخیص درست این بیماری باید ۶ ماه مداوم این علائم را در کودک خود دیده باشید.توجه داشته باشید که تشخیص بیش فعالی حتما باید توسط روانپزشک کودک صورت گیرد و دارو برای کودکان زیر ۵ سال مبتلا به adhd باید با وسواس خاصی تجویز شود.

یک معیار کلیدی برای ADHD این است که علائم در دو یا چند حالت مختلف وجود داشته باشد. مثلا کودک این علائم را در خانه و مدرسه، با والدین و دوستان یا اقوام از خود نشان دهد.

بهترین داروی بیش فعالی کودکان

بهترین داروی بیش فعالی کودکان چیست؟ داروهایی مانند ریتالین و آدرال برای درمان بیش فعالی کودکان زیاد استفاده می شوند اما این به این معنا نیست که این دارو برای همه ی بچه ها جواب می دهد و حتما باید با پزشک متخصص در خصوص بهترین دارو بیش فعالی صحبت کنید.

این داروها شاید بتواند تمرکز کودک در در کوتاه مدت بهبود دهد اما شواهد هنوز پیشرفت تحصیلی، رفتاری و رابطه ای کودکان را در دراز مدت نشان نداده است.بنابراین فکر نکنید دارو همه چیز را حل می کند.

از طرفی والدین برای تاثیرات مخربی که دارو روی رشد مغزی کودک می گذارد هم نگران هستند.مشکلاتی مثل بیخوابی، بی اشتهایی و …

توجه داشته باشید که اگر دارو برای درمان adhd بهمراه سایر درمان ها همزمان بکار گرفته شود موثرتر خواهد بود.

مصرف دارو بیش فعالی باید بدقت کنترل شود و پزشک هر چند وقت یکبار عوارض جانبی ، احساس کودک و دوز دارو را بررسی کنید و بر مبنای شرایط کودک دارو را تنظیم نماید.لازم به تذکر است که دارو را بهیچ وجه بدون مشورت پزشک متخصص قطع نکنید.

بهترین داروی بیش فعالی کودکان

درمان بیش فعالی کودکان

خب تا اینجا با بیش فعالی و علائم آن آشنا شدیم حال برویم سراغ درمان بیش فعالی کودکان.

درمان قطعی ای برای بیش فعالی وجود ندارد اما تشخیص زودهنگام و طی کردن روش های درمانی به کمتر شدن و بهبود علائم کمک زیادی می کند.

بغیر از دارو، داشتن وعده‌های غذایی خوب، بازی و ورزش، یادگیری مهارت‌های مقابله‌ای و بهبود مهارت‌های اجتماعی، جزء یک برنامه درمانی درست است که وضعیت کودکتان در مدرسه را بهتر کرده، روابط او را با دیگران تقویت و استرس و ناامیدی اش را کاهش می دهد.

آیا می توان فرایند درمان کودک را از خانه شروع کرد؟

بله قطعا.شما بعنوان والدین نقش زیادی در پروسه درمان فرزندتان دارید.رژیم غذایی سالم و ورزش مرتب می تواند به کنترل علائم بیش فعالی کمک کند.

ورزش یکی از موثرترین و راحت ترین راه ها برای کاهش علائم ADHD است چرا که موجب افزایش سطح دوپامین، نورپی نفرین و سروتونین مغز می شود که همه ی اینها در بهبود تمرکز و توجه کودک نقش دارد.

ورزش و داروهای ریتالین و ادرال مشابه هم عمل می کنند با این تفاوت که ورزش راحت تر و سالم تر است و به نسخه دکتر هم نیاز ندارد.

ورزش هایی مثل رقص، هنرهای رزمی، ژیمیناستیک و همچنین ورزش های تیمی برای این بچه ها بسیار مفید می باشند.

بهترین مرکز مشاوره درمان بیش فعالی ADHD

بهترین مرکز مشاوره درمان بیش فعالی ADHD کجاست؟

بهترین مرکز مشاوره درمان بیش فعالی ADHD ،کلینیک روان اگاه در غرب تهران است که بصورت تخصصی روی کودکان ADHD کار می کند.البته خیلی مهم است که کودک شما با درمانگر ارتباط برقرار کند.چون اگر این اتفاق نیفتد فرایند درمان سخت می گردد.

در این کلینیک تمامی درمان های استاندارد ADHD در بزرگسالان که شامل دارو درمانی، آموزش مهارت ها و مشاوره روانشناختی است انجام می گیرد.

ضمن اینکه روان اگاه هم در حوزه کودک و هم بزرگسالان فعالیت می کند بنابراین اگر تا سنین بالا برای درمان ADHD اقدامی نکرده اید می توانید به این مرکز مراجعه کرده و علائم خودتان را تا حد زیادی مدیریت نمایید.

علت ADHD چیست و آیا درمان می شود؟

دانشمندان و متخصصان دائم در حال تلاش هستند تا راه های بهتری برای کاهش بروز adhd در انسان ها بشوند اما متاسفانه عواملی که باعث بروز این مشکل می شوند هنوز ناشناخته است.تحقیقات نشان داده که ژنتیک، آسیب مغزی، قرارگیری در معرض خطرات محیطی مثل سرب در دوران بارداری یا در سن پایین، مصرف الکل و تنباکو در بارداری، زایمان زودرس و وزن کم نوزاد در هنگام تولد می تواند باعث بروز adhd شود.

دیدگاه بسیاری از افراد این است که اختلال بیش فعالی و نقص توجه بخاطر خوردن قند زیاد، تماشای بیش از حد تلویزیون، فرزند پروری غلط، عوامل اجتماعی و محیطی مثل فقر، هرج و مرج خانوادگی و … ایجاد می شود اما تحقیقات از این عوامل خیلی پشتیبانی نمی کند.البته بسیاری از این عوامل ممکن است باعث بدتر شدن علائم adhd  شود اما چون شواهد قوی ای در این خصوص موجود نیست نمی توانیم قاطعانه بگوییم که این موارد جزء دلایل اصلی adhd هستند.

Adhd قابل پیشگیری یا درمان نیست اما تشخیص زودهنگام آن بهمراه برنامه درمانی و اموزشی خوب می تواند باعث مدیریت علائم شود.

One Comment
  1. سلام وقت بخیر من پسرم دو سالشه و حتی برای پنج دقیقه هم‌تو روز ن می‌خوابه ن میشینه همش سرپاس همش بیقرار هرچی دم دستش باشه پرت میکنه و میدوه.ی ریز حرف میزنه.کل روز در حال ایراد گرفتنه ی دیقه هم صبر نمیکنه ک خواسته اش و براورده کنم باید همون لحظه براورده ش.جیغ میزنه میبرم‌پارک میبرم گردش میدوه بازی میکنه میگم خوبه خسته اش کردم میگیره می‌خوابه اما اصلا تا ساعت یک شب اونم با کلنجار رفتن میگیره می‌خوابه ساعت هفت صبح بیداره‌و بالا سرم جیغ میزنه ک‌پاشو اینو بیار اونو بیار بخورم‌ی گاز‌میزنه نمیخوره باز ایراد یچیز دیگ‌میگیره بخدا دیگ عصبی شدم.