25 آبان, 1402

روانشناسی دوست اجتماعی

بر اساس روانشناسی دوست اجتماعی،دوستی مهم‌ترین مسئله‌ای است که می‌تواند بر سلامت روحی و روانی و حتی سلامت جسمی ما تأثیر بگذارد. دوستی‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند. یکی از این گروه‌های مهم دوستان اجتماعی هستند. بنظر شما دوست اجتماعی چیست؟در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با این مقوله بیشتر آشنا کنیم.

روانشناسی دوست اجتماعی

روانشناسی دوست اجتماعی

روانشناسی دوست اجتماعی موضوع پیچیده‌ای است که از بعد روانشناسی به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است. این مسئله یک جزء ضروری از تعاملات اجتماعی است و شامل انواع فرآیندهای روانی می‌باشد که بر ایجاد و حفظ روابط بین‌فردی تأثیر می‌گذارد. در پاسخ به سوال دوست اجتماعی چیست باید گفت که این یک رابطه‌ای است که طی آن افراد بر اساس علایق، باورها، نگرش‌ها و تجربیات مشترک به سمت یکدیگر جذب می‌شوند.

در این نوع دوستی‌ها، دلبستگی‌های عاطفی و کمک‌های اجتماعی صورت می‌گیرد. دوستان در مواقع ضروری از یکدیگر حمایت جسمی و روحی می‌کنند که به آن حمایت اجتماعی گفته می‌شود. همانطور که گفته شد دوست اجتماعی برای سلامت جسمی و عاطفی ما ضروری است و پیوندهای اجتماعی قوی، می‌تواند به کاهش استرس، افزایش احساس رضایت از زندگی و حتی نتایج بهتری برای سلامت بدن کمک کند.

فرآیند پیدا کردن دوست اجتماعی از دیدگاه روانشناسی

فرآیند پیدا کردن دوست اجتماعی از دیدگاه روانشناسی

چندین مکانیسم روانی در شکل‌گیری و حفظ دوستی‌های اجتماعی نقش دارند که در ادامه به این فرایند با جزئیات بیشتر اشاره خواهیم کرد.

 جاذبه اجتماعی

جاذبه اجتماعی فرآیندی است که طی آن افراد به دلیل کشف نقاط مشترک در زمینه‌های مختلف مثل علائق، باورها، نگرش‌ها و تجربیات همسان به سمت و سوی یکدیگر جذب می‌شوند. طبق تحقیقات صورت گرفته، جذابیت‌های فیزیکی، شباهت‌های ظاهری و حتی روحی روانی همگی می‌توانند سبب جذابیت اجتماعی شده و بر آن تأثیر بگذارند.

   شناخت اجتماعی

شناخت اجتماعی در واقع به فرآیندهای ذهنی مربوط به آنچه دیده‌ایم و حتی تفسیر آن برمی‌گردد. شناخت اجتماعی معمولا بر نحوه‌ی درک ما از دیگران و قضاوت درباره رفتار آنها تاثیر می‌گذارد.

   دلبستگی عاطفی

دلبستگی‌های عاطفی که یکی دیگر از ابعاد دوستی است به احساس صمیمیت بین طرفین و ارتباط دوستانه آن‌ها اشاره دارد که در طول زمان معمولا رشد کرده تا به اوج خود برسد. اعتماد، توجه به طرف متقابل، صداقت، احترام و … همگی می‌توانند بر وابستگی‌های عاطفی اثربخش باشند و آن‌ها را تقویت کنند.

    حمایت اجتماعی

بسیاری معتقدند که دوستان را می‌توان در موقعیت‌ها و روزهای سخت شناخت. روزهایی که فرد به کمک یا حمایت نیاز دارد و تمایل دارد تا بتواند روی حمایت دیگران حساب ویژه‌ای باز کند. البته دقت داشته باشید که حمایت اجتماعی از دوستان می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد؛ گاهی می‌شود با راهنمایی دیگری و حتی کمک مالی به دوستان کمک کرد اما گاهی همین کافی است که منبع آرامشی برای تسلای خاطر آن‌ها باشید یا یک گوش شنوا برای حرف‌هایشان.

    برقراری ارتباط

برقراری ارتباط با دیگران یکی از اجزای ضروری فرایند دوست‌یابی است و مستلزم به اشتراک گذاشتن ایده‌ها، احساسات و تجربیات فردی می‌باشد. ارتباطات موثر می‌تواند به ایجاد اعتماد به نفس، بهبود روابط عاطفی و حل تعارضات کمک کند.

فواید دوست اجتماعی چیست؟

فواید دوست اجتماعی چیست؟

دوست اجتماعی می‌تواند در تمام زمینه‌های وجودی شما تأثیر بسزایی داشته باشد که در ادامه به برخی از آن‌ها از منظر روانشناسی اشاره خواهیم کرد. برخی از فواید دوست اجتماعی عبارت است از:

 حمایت عاطفی

در شرایط چالش برانگیز، داشتن یک همراه خوب می‌تواند بستری را برای حمایت عاطفی و درک بیشتر فراهم کند که این موضوع سبب کاهش تنش و همچنین بهبود خلق و خو شده و می‌تواند تا حد زیادی از جامعه ستیزی، فرد را در امان نگه دارد.

 بالا رفتن میزان رضایت و احساس خوشحالی

از آنجایی که روابط اجتماعی احساس تعلق‌خاطر و هدف‌گیری‌های دقیق‌تری را در زندگی ایجاد می‌کند، داشتن پیوندهای نزدیک نیز می‌تواند به بالا رفتن میزان رضایت و احساس شادی کمک کند.

 بهبود سلامت روان

مطالعات نشان داده است که افرادی که دارای روابط و حمایت اجتماعی قوی هستند کمتر از مشکلات سلامت روانی مانند مالیخولیا و استرس و اضطراب رنج می‌برند.

بهبود سلامت جسمانی

پیوند اجتماعی قوی با افزایش نتایج سلامت جسمانی مانند کاهش فشار خون، کاهش احتمال مبتلا شدن به بیماری قلبی و عملکرد بهتر سیستم ایمنی مرتبط و همراه است.

توسعه و بهبود عملکرد شخصی

دوستان اجتماعی می‌توانند دیدگاه‌های مختلفی را در مورد موضوعات گوناگون ارائه دهند و شما را با موقعیت‌ها و ایده‌های جدید مواجه سازند. چنین مواردی می‌تواند به رشد و توسعه عملکرد و همچنین بهبود شخصیت شما کمک کند.

 رویارویی با فرصت‌ها

دوستان و روابط اجتماعی می‌توانند فرصت‌هایی را برای شبکه‌سازی، فرصت‌های شغلی و تماس‌های اجتماعی فراهم کنند که همه‌ی این موارد می‌تواند به پیشرفت شخصی و حرفه‌ای کمک کنند و تجربیات نابی را در اختیار شما قرار دهد.

برای پیدا کردن ناراحتی های بی موردت به صفحه علت استرس بی دلیل مراجعه نمایید.

روانشناسی دوست اجتماعی در کودکان

روانشناسی دوست اجتماعی در کودکان

از منظر روانشناسی، دوست اجتماعی ممکن است برای رفاه در هر مرحله از زندگی ضروری باشد. دوست‌یابی برای کودکان در رشد و توانایی آنها در ایجاد روابط بعدی بسیار حائز اهمیت است. شالوده دوستی‌های دوران کودکی ممکن است با بازی شروع شود که مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی را تقویت می‌کند.

به همین خاطر است که کودکان دایره‌های دوستی وسیع‌تری را تجربه می‌کنند در حالی که بر اساس تجربیات، دوست‌یابی با بزرگتر شدن سخت‌تر شده و دایره‌ی دوستی‌ها در اکثر موارد به شدت با بالا رفتن سن محدود می‌شود.

تفاوت نحوه ارتباط با دیگران و پیدا کردن دوست اجتماعی در گذشته و امروز

اگر به رابطه‌های اجتماعی گذشته و حال نگاه کنید درمی‌یابید که نحوه ارتباطات اجتماعی به شدت دستخوش تغییر شده است. عوامل زیادی سبب ایجاد این تغییرات شده که شاید مهم‌ترین آن‌ها روی کار آمدن فناوری و ورود به عصر تکنولوژی باشد.

تکنولوژی این روزها راه‌های جدیدی را برای ارتباط باز کرده است. نوجوانان و جوانان امروزی می‌توانند از رسانه‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط با دوستان خود استفاده کنند، به گونه‌ای که نسل‌های قبل چنین امکاناتی را نداشتند.

اپلیکشن‌های دوست‌یابی نیز از جمله مواردی است که می‌تواند به افراد در تقویت روابط اجتماعی و پیدا کردن دوست اجتماعی کمک کند. در این نوع برنامه‌ها افراد می‌توانند انواع مختلفی از دوستی‌ها را تجربه کنند؛ از برقراری ارتباطات اجتماعی با گروه‌های آنلاین و آفلاین گرفته تا رساندن این روابط به دیت‌ها.

دوست اجتماعی یعنی چی؟

دوست اجتماعی یعنی چی؟

دوست اجتماعی یعنی چی؟ اگر این سوال ذهن شما را درگیر کرده است؛ باید بگوییم که اصطلاح “دوست اجتماعی” یا به عبارتی “Social Friend”، جزو مفاهیمی است که در سال‌های اخیر به خصوص در بین جوان‌ترها رواج یافته است.

به علت توسعه شبکه‌های اجتماعی و ارتباطات دیجیتال بر پایه فناوری اطلاعات، این مفهوم ابعاد جدیدی را به خود گرفته و تعریف دوست اجتماعی در ذهن عموم مردم، با آنچه که در جوامع علمی و دانشگاهی مطرح می‌شود، متفاوت است.

از منظر روانشناسی باید گفت که دوستان اجتماعی در واقع  بر اساس سلایق، باورها، نگرش‌ها و حتی گاهی تجربیات مشترک به سمت و سوی یکدیگر جذب می‌شوند. در این روابط اجتماعی دلبستگی‌های عاطفی و کمک‌های اجتماعی صورت می‌گیرد. دوستان اجتماعی در تنگنا و همچنین در مواقع ضروری حامی یکدیگر هستند و می‌توانند چه از نظر روحی و چه از نظر جسمی از همراه خود حمایت‌های عاطفی و مالی را به جای آورند.

به طور کلی دوستی اجتماعی معمولا به شکلی از دوستی اشاره دارد که از طریق فعالیت‌ها و روابط اجتماعی ایجاد می‌شود. مثلاً دوستی بین افرادی که با هم به کوه می‌روند، به تئاتر می‌روند، در مهمانی‌ها شرکت می‌کنند و یا هم‌کلاسی هستند، همگی می‌توانند به عنوان دوست اجتماعی یا Social Friend در نظر گرفته شوند.

روانشناس تلفنی

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *