17 اردیبهشت, 1403

تست روانشناسی آمادگی برای بچه دار شدن

آیا برای بچه دار شدن آماده‌اید؟ (سوالات یا تست روانشناسی آمادگی برای بچه دار شدن)

بچه دار شدن تصمیم بزرگی در زندگی هر زوجی است. تصمیم برای آوردن موجودی کوچک، ناتوان و ضعیف که مدت زیادی به مراقبت احتیاج دارد، تماما برعهده‌ی پدر و مادر است. بعد از آمدن کودک، قطعا تغییرات وسیعی در زندگی والدین ایجاد می‌شود، که بهتر است پیش از اقدام این سوالات را از خود بپرسند که آیا برای بچه دار شدن آماده اند؟ آیا توانایی پدر یا مادر شدن را دارند؟

در پاسخ به این سوالات می‌توان تست روانشناسی آمادگی برای بچه دار شدن را انجام داد. در ادامه با ما در روان آگاه همراه شوید، تا کارشناسان ما شما را در این زمینه یاری کنند.

تست روانشناسی آمادگی برای بچه دار شدن

چرا بچه دار شویم؟

ترس از بچه دار شدن

آیا تنفر از بچه‌ دار شدن طبیعی است؟

تست روانشناسی آمادگی برای بچه دار شدن

تست روانشناسی آمادگی برای بچه دار شدن

در واقع باید گفت که آمادگی برای بچه‌دار شدن یکی از تصمیمات بزرگی است که نمی‌توان برای همه‌ی زوجین به یک نتیجه‌ی نهایی دست یافت. به طور کلی باید گفت که هیچ پاسخ صحیح یا غلطی برای این موضوع وجود ندارد و این شما هستید که به عنوان والد باید این تصمیم را بگیرید و درست غلط بودن آن را مشخص کنید. روانشناسان با تست روانشناسی آمادگی برای بچه دار شدن به شما کمک خواهند کرد تا به یک نتیجه‌ی کلی دست پیدا کنید.

سوالات زیر در واقع یک تست روانشناسی آمادگی بچه دار شدن است که می‌توانید با پاسخ به آن‌ها به میزان آمادگی خود پی‌ برده و آن را بسنجید. این تست‌ به شما کمک خواهد کرد تا به ابعاد مختلف فرزندآوری فکر کرده و تصمیم درستی بگیرید؛ ولی لطفا در این زمینه با خودتان صادق باشید!

  1. آیا من واقعاً می‌خواهم بچه دار شوم؟

اگر در حال خواندن این مقاله هستید، ممکن است پاسخ به این سوال بدیهی به نظر برسد، اما بهتر است یکبار دیگر با خود فکر کنید و ابعاد زندگی و شرایطتان را بررسی کنید. آیا بچه می‌خواهید و شرایط بچه‌دار شدن را دارید؟ یا این که تصمیم خود را تحت فشار دیگران مثل شریک زندگیتان، قول‌هایی که داده‌اید، فشار والدین یا انتظارات اجتماعی گرفته‌اید؟ برای تصمیم جدی در این زمینه به صدای عمیق درون خود گوش دهید و مطمئن شوید که صدای خودتان را به خوبی برای این پاسخ مهم می‌شنوید!

  1. چرا می‌خواهم بچه دار شوم؟

برای بچه‌دار شدن بهتر است به دنبال یک دلیل محکم باشید. بچه‌دار شدن در واقع خود یک شغل تمام وقت است! حتی اگر برای کار یا هر دلیل دیگر از فرزند خود دور باشید، دائماً او را در ذهن و قلب خود خواهید داشت. با فرزند اوری، زندگی شما هرگز مثل قبل نخواهد بود و می‌تواند منجر به برخی تجربیاتی در زندگی شود که فراتر از حد تصور شما است. خیال پردازی‌ها را کنار بزنید و با چشم باز و ذهن آگاه برای بچه‌دار شدن اقدام کنید.

  1. آیا من و همسرم در مورد بچه دار شدن هم نظر هستیم؟

بچه دار شدن به طور معمول مشکلات یا چالش‌های زندگی را از بین نمی‌برد و اغلب می‌تواند در شرایطی آن‌ها را تشدید کند. از این رو، این مسئله دارای اهمیت است که از قبل با همسر خود در این مورد هم رای باشید و با یکدیگر به تصمیم نهایی برسید.

آمادگی برای بچه دار شدن

  1. آیا شرایط زندگی من برای آمدن یک عضو جدید فراهم است؟

در نظر بگیرید که آیا وضعیت فعلی زندگی شما برای آوردن بچه ایده آل است یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال لازم است تا زندگیتان را از لحاظ ابعاد مختلف مالی، عاطفی، جسمی، روحی و … بررسی کنید. شاید لازم باشد تا نه تنها وضعیت فعلی بلکه آینده را نیز در نظر بگیرید و از خود بپرسید که در ۱۰ سال آینده زندگیتان را چگونه می‌بینید؟ زندگی روزمره‌تان چگونه است؟ رابطه‌ی شما با همسر یا شریک‌ زندگیتان چگونه است؟ وضع مالی خود را چطور ارزیابی می‌کنید؟ با پاسخ به این سوالات می‌توانید حضور فرزند آینده‌ خود را در زندگیتان فضاسازی کنید.

  1. آیا برای بچه دار شدن از لحاظ جسمی و روانی در سلامتی کامل به سر می‌برم؟

پیش از آوردن بچه یکی از مهم‌ترین عواملی که باید در نظر گرفته شود، سلامت جسمی و روحی است. بسیاری از پدر و مادرها پیش از فرزندآوری به پزشکان مختلف مراجعه کرده تا از سلامت جسم خود مطلع شده و سپس اقدام به بارداری نمایند؛ فارغ از این که بسیاری سلامت روح را که بعد مهم‌تری در مسیر فرزند آوری است، به دست فراموشی می‌سپارند.

مراجعه به روانشناسان ما در کلینیک روان آگاه و تست روانشناسی آمادگی بچه‌دار شدن به شما کمک خواهد کرد که علاوه بر وضعیت جسمانی، وضعیت روانی خود را نیز مورد بررسی قرار دهید.

در صورتی که ترس از افسردگی بعد از باداری را دارید حتما مقاله مشاوره افسردگی بعد از زایمان را مطالعه نمایید.

چرا بچه دار شویم؟

چرا بچه دار شویم؟

برخی از دلایل فرزنداوری عبارت اند از:

  • تجربه‌ی عشق بی قید و شرط و ارتباط عاطفی عمیق
  • تماشای رشد و تکامل یک موجود جدید که به رشد شخصیت پدر و مادر نیز کمک می‌کند
  • ایجاد یک کانون اجتماعی قوی و کمک به جامعه
  • رشد شخصی و شناخت بیشتر از خود
  • ایجاد خاطرات شیرین و هیجان انگیز
  • یادگیری صبر و همدلی

 

ترس از بچه دار شدن

آیا ترس از بچه دار شدن را تجربه کرده‌اید؟ آیا می‌ترسید که پس از آوردن فرزند خود به این دنیا پشیمان شوید؟!

مطمئناً، شما اولین کسی نیستید که بچه‌دار می‌شوید و این ترس را دارید. بسیاری از پدر و مادرها معتقدند که فرزندآوری برای آن‌ها به نقطه‌ی عطف زندگیشان تبدیل شده است. بچه دار شدن احتمالا یکی از متحول‌کننده ترین اتفاقاتی است که تا به حال در طول زندگیتان تجربه کرده‌اید.

در طول بارداری و پس از آن زایمان، اولویت‌ها، ارزش‌ها و انتظارات شما ممکن است گاهی به‌طور چشمگیری تغییر کند. این تغییر به احتمال زیاد اطرافیانتان از جمله خانواده، شریک زندگی، کارفرما و دوستان شما را غافلگیر خواهد کرد! اما بدانید و آگاه باشید که این یک اتفاق عادی است و احتمالاً با طیف وسیعی از احساسات، هیجانات و شادی‌ها گرفته تا دوراهی‌های بزرگ و ترس همراه خواهد بود.

 

آیا تنفر از بچه‌ دار شدن طبیعی است؟

اکثر درمانگران و روانشناسان معتقدند که تنفر از بچه دار شدن امری طبیعی است و اشکالی ندارد! این که شما از بچه‌دار شدن متنفر باشید، نشانه‌ی این نیست که پدر و مادر خوبی برای فرزندان قبلی یا فرزند آینده خود نیستید. بچه‌دار شدن از طرفی می‌تواند ناامیدی، اندوه، ترس، غم و خیلی چیزهای دیگر را به همراه داشته باشد و از طرفی دیگر می تواند راهی برای التیام زخم‌های کهنه باشد.

از این رو توصیه می‌شود از مطرح کردن احساساتی که در سر دارید نترسید و بار احساساتتان را به تنهایی به دوش نکشید! ما در کلینیک روان آگاه با تست روانشناسی آمادگی بچه دار شدن، به شما کمک می‌کنیم تا به خوبی با احساسات خود آشنا شده و تصمیم هوشمندانه‌ای برای خود و زندگیتان بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

روانشناس تلفنی

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *