14 آبان, 1402

علت استرس بی دلیل

تا بحال شده بی دلیل استرس بگیرید؟ به نظر شما دلیل استرس بی دلیل چیست؟ جای نگرانی نیست؛ استرس بخشی طبیعی از زندگی ما است و گاهی درصد کم آن ‌می‌تواند تا حدی مفید باشد. اما دقت داشته باشید که در شرایط حاد این مسئله ممکن است زندگیتان را تحت‌الشعاع قرار دهد. در ادامه به علت استرس بی‌دلیل بیشتر می‌پردازیم.

علت استرس بی دلیل

علت استرس بی دلیل

برای خیلی از ما ممکن است پیش آمده باشد که در یک موقعیت هایی بی دلیل استرس بگیریم.طوریکه وقتی کسی از ما سوال می کند که چرا این مدلی هستی نمی توانیم هیچ دلیلی برایش بیاوریم.فقط می دانیم که نا آرام هستیم.علت استرس بی‌ دلیل یا دلیل استرس بی‌ دلیل می‌تواند موارد مختلفی را در برگیرد:

۱)     فضای به ریخته و برنامه‌ی نامنظم

به هم ریختگی و فضای درهم برهم منجر به ایجاد یک ذهن مشوش می‌شود که در نهایت استرس را نیز به همراه دارد.

راه حل:

با متعهد شدن به یک برنامه مشخص برای سر و سامان دادن به کارها، با استرس‌های بی‌دلیل خداحافظی کنید.

۲)     توجه بیش از حد به نظرات دیگران

اگرچه ما در جامعه زندگی می‌کنیم و لازم است تا به نظرات دیگران احترام بگذاریم اما توجه به اظهار نظر دیگران و زندگی کردن بر پایه‌ی خواسته‌ها و رفتار آن‌ها می‌تواند سبب ایجاد تنش شود.

راه حل:

اگر دائماً فکر می‌کنید که دیگران در مورد شما چه نظری دارند؛ بهتر است خود را از روابطی که در شما چنین ذهنیتی ایجاد می‌کنند، دور کنید و به چنین روابط سمی پایان دهید.

 

۳)     گذراندن وقت زیاد در فضای مجازی

دیدن تجملات و شوآف‌های مکرر بلاگرها و اینفلوئنسرها در فضای مجازی ممکن است بستری را برای شما ایجاد کند تا بخواهید زندگی خود را با دیگران مقایسه کنید و همین مورد می تواند روح شما را آزرده کرده و تنش‌هایی را برایتان ایجاد کند.

راه حل:

برای رفع این مشکل بهتر است در درجه‌ی اول باور داشته باشید همه چیز آن‌گونه که شما می‌بینید نیست. دنبال کردن محتواهای ارزشمند، محدود کردن خود برای گذراندن وقت در فضای مجازی شب قبل از خواب و صبح بلافاصله بعد از بیداری و در نظر گرفتن زمان مشخص برای سپری کردن وقت در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند به شما در کاهش استرس بی‌دلیل کمک کند.

برای راه حل های بهتر در مورد گذارندان وقت در فضای مجازی به صفحه اعتیاد به اینترنت مراجعه نمایید.

۴)     نشخوار کردن وقایع گذشته

افکار شما قوی‌تر از آن چیزی هستند که فکرش را ‌بکنید. به بیان ساده باید گفت که ما نمی‌توانیم گذشته را تغییر دهیم. تحقیقات نشان می‌دهد که نشخوار فکری در مورد رویدادهای گذشته می‌تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به اضطراب و افسردگی را افزایش دهد.

راه حل:

تفکر رو به جلو را امتحان کنید.توجه خود را به زمان حال جلب کنید و بر استفاده‌ی مفید از لحظات در حال گذر تمرکز داشته باشید. اگر متوجه شدید که در حال نشخوار فکری در مورد رویدادهای گذشته هستید، سعی کنید یک تمرین مدیتیشن را برای بازگرداندن ذهن خود به لحظه حال انجام دهید.

علت استرس بی دلیل شبانه

علت استرس بی دلیل شبانه

رویدادهای استرس‌زای زندگی و اضطراب تا حد زیادی می‌تواند ذهن شما را تحت تاثیر قرار داده و حالت روحی و عاطفی شدیدی ایجاد کند که در نهایت می‌تواند سبب استرس‌های بی‌دلیل شبانه شود. استرس در طول روز می‌تواند گاهی با اختلال در فرایند ‌خواب در شب همراه شود.

اختلالات سلامت روان مرتبط با اضطراب، مانند افسردگی، اضطراب پس از یک سانحه و … نیز می‌تواند استرس بی دلیل شبانه و مشکلات خواب را به دنبال داشته باشد. برای حل این مشکلات بهتر است ساعت خواب و جای معینی داشته باشید و بستر را برای یک خواب آرام به دور از درگیری‌های ذهنی فراهم کنید.

برای درمان خشم های لحظه ای به صفحه راه های کنترل عصبانیت مراجعه نمایید.

استرس بی دلیل در نوجوانان

نوجوانان با استرس‌ها و دلهره‌های مختلفی روبرو هستند. فشار خانواده، فشار همسالان و فشارهای جامعه تا حد زیادی می‌تواند این مسئله را تشدید کند. علت هرچه که باشد، شروع حرکت به سمت بزرگسالی چالش‌های خاص خود را دارد و می‌تواند گذر از آن سخت و طاقت‌فرسا شود.

نگرانی‌ها در مورد آینده، تکالیف درسی، فعال شدن غریزه‌ی جنسی، تغییرات فیزیکی، مشکلات مالی، مشکلات خانوادگی، ورود به دوره‌ی جدیدی از زندگی؛ همه و همه می‌توانند ریشه در استرس بی دلیل در نوجوانان داشته باشند. برای رفع این مشکلات بهتر است با یادگیری شناخت علائم دل‌شوره و روش‌های سالم مقابله با آن به نوجوانان خود کمک کنید.

گذراندن وقت با نوجوانان، داشتن گوش شنوا برای شنیدن حرف‌هایشان، آموزش درک متقابل به آن‌ها، توجه به رژیم غذایی، سپردن مسئولیت‌ها به آن‌ها و … از جمله مواردی است که می‌تواند سطح استرس‌ها و تنش‌ها را کاهش دهد.

درمان استرس بی دلیل

درمان استرس بی دلیل

وقتی نوبت به درمان استرس بی دلیل می‌رسد، ایجاد تغییرات ساده می‌تواند کمک زیادی به بهبود سلامت جسمی و روحی و همچنین کاهش اضطراب کند. داشتن ابزارها و استراتژی‌هایی که می‌توانید در موقعیت‌های استرس‌زا به آن‌ها روی آورید می‌توانند از افزایش سطح اضطراب جلوگیری کنند. در زیر به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

با خود مهربان باشید

درک این موضوع که شما ضعیف نیستید و می‌توانید با تلاش و پشتکار به خواسته‌های خود برسید بسیار دارای اهمیت است. باید بپذیرید که مشکلات و چالش‌ها بر سر راه همه‌ی افراد ایجاد می‌شوند و این شما هستید که باید با روش درست آن‌ها را پشت سر بگذارید. بنابراین از سرزنش کردن خود در هنگام شکست بپرهیزید؛ چرا که آن‌ها مقدمه‌ی پیروزی هستند.

به احساسات خود گوش دهید

زمانی را برای تأمل در روز اختصاص دهید. هر فکر یا احساسی را که دارید بنویسید. دانشمندان معتقدند که نوشتن احساسات و نجواهای درونی می‌تواند ابزار مفیدی برای کمک به درک بهتر عوامل استرس‌زا و نحوه واکنش شما به آن‌ها باشد.

وعده‌های غذایی متعادل و منظم بخورید

وقتی نوبت به کنترل استرس می‌رسد، بحث تغذیه نیز روی میز قرار می‌گیرد. حذف وعده‌های غذایی می‌تواند قند خون شما را کاهش دهد و بر قدرت تصمیم‌گیری و همچنین خلق و خویتان تاثیر بگذارد. نخوردن غذاهای سالم و مفید می‌تواند احساسات شدید مثل خشم و ناامیدی را برانگیزد.

به طور منظم ورزش کنید

در کنار تغذیه سالم، ورزش و فعالیت‌های بدنی نیز می‌توانند سلامت جسمی و روان شما را تا حد زیادی تضمین کنند. با ورزش سطح ترشح هورمون اندورفین به بالاترین میزان خود دست پیدا می‌کند و می‌تواند سبب ایجاد احساس خوب در بدن و حذف علائم افسردگی و اضطراب شود.

استراحت کافی داشته باشید

توانایی شما برای مدیریت استرس زمانی که خسته هستید کاهش می‌یابد. توصیه می‌شود در طول شبانه روز ۷ الی ۹ ساعت خواب مفید داشته باشید. دقت داشته باشید که خواب روز را نمی‌توان جایگزین خواب شبانه کرد.

 

راهکار موقت جهت کاهش استرس بی دلیل

راهکار موقت جهت کاهش استرس بی دلیل

استرس گرفتن بی دلیل ممکن است شما را آزرده خاطر کند. گرچه برای درمان استرس بی دلیل، این موارد باید به طور جدی بررسی شده و راه‌حل‌های کارآمدی برای آن‌ها اعمال شود؛ اما می‌توان از راهکارهای موقتی در لحظه برای غلبه بر این اضطراب‌ها استفاده کرد. این راهکارها شامل موارد زیر است:

  • نوشیدن یک لیوان آب
  • کشیدن نفس‌های عمیق
  • رفتن به فضای باز اگر در  محیطی بسته هستید
  • گوش دادن به موسیقی بی کلام یا آرام
  • پیاده‌روی کردن و از حالت سکون خارج شدن
  • در سکوت کامل نشستن
  • کمک به خود برای فکر نکردن بیش از حد به موضوع
  • انجام کارهای مورد علاقه مثل نقاشی کشیدن، رنگ آمیزی، بیان احساسات با نوشتن و یا حتی خط خطی کردن یک صفحه و …

این راهکارها، که به راحتی در هر لحظه قابل انجام هستند، به شما کمک می‌کنند تا در لحظه بر استرس بی دلیل غلبه کنید و آن را کنترل کنید.

تحقیقات اخیر نشان داده است که استرس طولانی‌مدت، چه با دلیل و چه بی دلیل، می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های مختلف در افراد شود. اما باید به یاد داشت که در زندگی همه‌ی ما مواجهه با دشواری‌ها و نقاط ضعف امری طبیعی است. شما باید تصمیم بگیرید که تا چه زمانی به عوامل مختلف استرس‌زای زندگی‌تان اجازه دهید زندگی‌تان را تحت تأثیر قرار دهند.

مشاوره آنلاین

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *