16 فروردین, 1403

روانشناس افسردگی نوجوانان

این روزها افسردگی در میان نوجوانان بسیار رایج شده است. در واقع، حدود نیمی از مشکلات مربوط به اعصاب قبل از رسیدن به سن ۱۸ سالگی ظاهر می‌شوند و تحقیقات نشان داده‌ اند که در سن ۱۴ سالگی خطر افسردگی بیشتر از سایر موارد دیده می‌شود.در صورت مواجهه با چنین معضلاتی، مراجعه به روانشناس افسردگی نوجوانان و شناخت علائم افسردگی در نوجوانان دختر و پسر می‌تواند تا حد زیادی از مشکلات احتمالی در آینده پیشگیری کند.

دکتر فرزانه محمدی متخصص در زمینه درمان افسردگی و از بهترین روانشناس های افسردگی نوجوانان در غرب تهران هستند.جهت رزرو وقت با ۴۴۹۷۴۵۶۳ تماس حاصل نمایید.

روانشناس افسردگی نوجوانان

انتخاب صحیح روانشناس افسردگی نوجوانان، شاید یکی از مهم‌ترین مقوله‌هایی است که باید به آن پرداخت. افسردگی در نوجوانان می‌تواند برای والدین مسئله‌ای به شدت چالش برانگیز باشد؛ زیرا نوجوانان افسرده در بیشتر موارد به اتاق خود پناه می‌برند و ممکن است به طور آشکارا احساسات خود را ابراز نکنند.

علاوه بر این، ممکن است خود نوجوان نیز به دلیل عدم آگاهی، متوجه بیماری خود نباشد و نداند که مبتلا به افسردگی است. اگر به عنوان پدر و مادر نوجوان متوجه شدید که فرزندتان در حال دست و پنجه نرم کردن با افسردگی است، توجه دقیق به علائم و رفتارهای او و مراجعه به یک روانشناس افسردگی نوجوانان بسیار حیاتی می‌باشد.

اگر دچار شک هستید برای مراجعه به روانپزشک حتما به صفحه از کجا بفهمیم نیاز به روانپزشک داریم سر بزنید.

علائم افسردگی در نوجوانان دختر

شاید اولین نشانه‌هایی که ممکن است در زمینه‌ی افسردگی نوجوانان دختر بروز کند و مردم بیش از دیگر علامت‌ها به آن توجه کنند؛ کناره گیری باشد. در این موارد دختران معمولا از انجام کارهایی که دوست دارند دست می‌کشند و تمایلی به حضور در اجتماع ندارند.

ناراحتی‌های بی‌دلیل و آسیب‌پذیر شدن نیز ممکن است از دیگر تغییرات در خلق و خو باشد. با علائمی مثل اختلال در اشتها (پرخوری یا کم شدن اشتها)، افکار خودکشی، کاهش سطح انرژی، اختلال در خواب، عملکرد ضعیف تحصیلی، واکنش‌های شدید رفتاری به خصوص در دوران پیش از قاعدگی (PMS) و … نیز باید مراقب علائم اولیه‌ی افسردگی بود.

علائم افسردگی در نوجوانان پسر

اگرچه شاید در برخی مواقع علائم افسردگی در نوجوانان پسر و علائم افسردگی در نوجوانان دختر تقریبا به طور یکسان نمود پیدا کند؛ اما گاهی بر اساس جنسیت، این نشانه‌ها به صورت متفاوت ظاهر می‌شود.

نوجوانان پسر در حین افسردگی معمولا اختلالاتی مانند تحریک‌پذیری، بی‌قراری و مشکل در حفظ تمرکز را تجربه خواهند کرد. اختلال خواب (بی‌خوابی یا خواب مداوم) نیز یکی دیگر از علائم رایج افسردگی در نوجوانان پسر است.

مطالعات نشان داده اند که در مواقع افسردگی، نوجوانان پسر کمتر از نوجوانان دختر به روانشناس مراجعه می کنند و به طور ناخودآگاه به جای اضطراب، گوشه‌گیری و ناراحتی، رفتارهای پرخاشگرانه مثل عصبانیت و داد و فریاد را از خود نشان می‌دهند.

افسردگی یک بیماری زنانه نیست! به نظر می‌رسد برخی از نوجوانان پسر افسردگی را مسئله‌ای «زنانه» و «دخترانه» می‌دانند! در صورتی که علائم افسردگی فارغ از جنسیت ممکن است هم در دختران و هم در پسران ظاهر شود و زنانه پنداشتن افسردگی، در واقع ظلم بزرگی است که به پسران نوجوان و حتی در مواردی به مردان می‌شود! چرا که با این طرز تفکر، پسران نوجوان از مراجعه به روانشناس افسردگی نوجوانان امتناع کرده و بیماری آنها تشخیص داده نمی‌شود. از این رو با گذر زمان این مشکل حاد و حادتر خواهد شد.

برای شناخت بیشتر فرزندان خود حتما مقاله حسادت در کودکان از نظر روانشناسی را مطالعه نمایید.

علائم عمومی افسردگی نوجوانان

گاهی علائم افسردگی در بین نوجوانان فارغ از جنسیت یکسان است. برخی از این نشانه‌ها عبارت اند از:

غم و اندوه مداوم
اگر غم و اندوه دائما با نوجوان شما همراه است و اکثر اوقات او را در حالت‌های غمگین، ناامید و بدخلق می‌بینید؛ این موضوع می‌تواند نشانه‌ی افسردگی باشد و به طور قابل توجهی بر زندگی روزمره او تأثیر بگذارد.

گوشه‌گیری و جامعه گریزی
نوجوانان مبتلا به افسردگی ممکن است همیشه به دنبال بهانه‌‌تراشی برای تنهایی و جدا شدن از دوستان و خانواده خود باشند و علاقه‌شان به فعالیت‌های اجتماعی را از دست بدهند و هر روز بیشتر از دیروز به انزوا روی آورند.

تغییرات در اشتها و وزن
افسردگی می‌تواند منجر به تغییر در عادات غذایی شود و در نتیجه افزایش یا کاهش وزن قابل توجهی را به همراه داشته باشد.

از دست دادن پشتکار و علاقه
افسردگی اغلب منجر به خستگی مداوم و کمبود انگیزه خواهد شد؛ در نتیجه سبب می‌شود تا نوجوان علاقه و پشتکار خود را نسبت به سرگرمی‌ها یا فعالیت‌هایی که زمانی از آنها لذت می‌برده‌ اند، از دست بدهند.

افت تحصیلی
در دوره‌ی افسردگی، افت تحصیلی مسئله‌ای برجسته است؛ از این رو بهتر است مراقب ضعف عملکرد نوجوان در مدرسه، کاهش تمرکز و کم شدن نمرات او باشید.

علائم جسمی
گاهی علائم جسمی بیماری اعصاب مانند سردرد، معده درد و… ممکن است همراه با افسردگی در نوجوان دیده شود.

خودآزاری یا افکار خودکشی
در نوجوانان هر نشانه‌ای از خودآزاری یا افکار خودکشی را جدی بگیرید و فوراً از روانپزشک یا روانشناس کمک بخواهید.

سوء مصرف مواد
برخی از نوجوانان به مواد مخدر یا الکل به عنوان راهی برای مقابله با افسردگی خود روی می‌آورند.

درمان افسردگی در نوجوانان

مطالعات روانشناسی نشان داده اند که اگر افسردگی در دوران کودکی و نوجوانی درمان نشود، به احتمال زیاد در اواخر نوجوانی و همچنین در دوران بزرگسالی شدت می‌یابد. از این رو مداخله‌ی سریع برای درمان آن می‌تواند اثرات مثبت و پایداری در زندگی فرد مبتلا به افسردگی داشته باشد.

درمان شناختی رفتاری در افسردگی

راهکارهای درمانی بسیاری برای بیماری افسردگی وجود دارد؛ اما یکی از رایج‌ترین آن‌ها درمان شناختی رفتاری (CBT) است. CBT یک رویکرد ساختاریافته است که هدف آن توانمندسازی افراد برای مدیریت وضعیت خود در حین افسردگی است.

در مراحل اول این روش درمانی، تجربیات، احساسات و چالش‌های فرد مبتلا به افسردگی ارزیابی می‌شود. سپس روانشناس افسردگی نوجوانان در مراحل بعدی، به ارتباط بین افکار، احساسات و رفتارهای فردی می‌پردازد. در مرحله‌ی بعد، الگوهای افکار منفی شناسایی شده و به چالش کشیده می‌شوند تا الگوهای سازنده‌تر و متعادل‌تر جایگزین آن‌ها شوند.

CBT صرفاً یک روش نظری نیست؛ بلکه می‌تواند به عنوان یک روش عملی نیز مطرح شود. روانشناس به آرامی فرد افسرده را تشویق می‌کند که تا دوباره به فعالیت‌های لذت بخش و زندگی روزمره خود بازگردد. در طول این فرایند، مهارت‌ها و استراتژی‌های عملی حل مسئله برای مدیریت مؤثر عوامل استرس‌زای زندگی نیز به نوجوان آموزش داده می‌شود.

کلام آخر

فضای درمانی ما در کلینیک روان آگاه پناهگاهی است که در آن سلامت روان و پایان دوره‌ی افسردگی نوجوان شما جشن گرفته می‌شود. شما هرگز تنها نیستید؛ ما به عنوان روانشناس افسردگی در نوجوانان اینجا هستیم تا دست در دست هم فرزندتان را به سوی یک زندگی شادتر و متعادل‌تر هدایت کنیم.

به یاد داشته باشید که ممکن است گاهی در درمان افسردگی پیش بیاید که فکر کنید نوجوان بهتر نمی‌شود یا حتی بدتر شده‌ است. این یک بخش طبیعی از درمان و یک تجربه بسیار عادی است، اگر این مورد برای شما پیش آمد، توصیه می‌کنیم که با درمانگر مربوطه در مورد آن صحبت کنید.

روانشناس تلفنی