30 خرداد, 1401

رهایی از افکار منفی

در طول روز هزاران فکر ذهن ما درگیر می کنند و بسیاری از آنها هم فکرهای منفی هستند.احتمالا شما هم بدنبال راهکارهایی برای رهایی از افکار منفی هستید.پس این مطلب را تا انتها بخوانید.

رهایی از افکار منفی

رهایی از افکار منفی

رهایی از افکار منفی در اوایل راه برای افرادیکه به فرایند های کنترل ذهن آشنا نیستند کمی دشوار است اما با کمی تمرین می توانید الگوهای فکری اشتباه را پیدا کرده و افکار منفی را به مثبت تبدیل کنید و اتفاقات زیبا و خوشایند را به زندگی خود دعوت نمایید.

خیلی از افراد فکر می کنند که افکارشان مثبت است در صورتیکه این طور نیست. پس مهمترین چیزی که باید یاد بگیرید این است که افکار منفی خود را شناسایی کنید.وقتی با کنترل ذهن آشنا می شوید براحتی می توانید مچ خودتان را سر بزنگاه بگیرید و فکرتان را کنترل کنید. حال چطور افکار منفی را از خود دور کنیم؟در ادامه راه رهایی از افکار منفی را معرفی می کنیم:

مدیتیشن کنید

ذهن اگاهی یکی از راه های کنترل ذهن است که از طریق مدیتیشن بدست می آید.با مدیتیشن سعی کنید روی لحظه حال تمرکز کنید و پیشاپیش برای هیچ اتفاقی در آینده داستان درست نکنید.با تنفس های عمیق و آرام توجه خود را به دنیای درون بدنتان معطو کنید و از فکر کردن به دنیای بیرون و اتفاقاتش خودداری کنید.از ۵ دقیقه در روز شروع کنید یک موسیقی ارامشبخش بگذارید و عودی روشن کنید به حالت دراز کش یا نشسته چشمان خود را ببندید و شاهد نفس های ارام باشید و انرژی های خوب را به شکل دم وارد کرده و انرژی های منفی را بصورت بازدم بیرون دهید.سعی کنید به هیچ چیزی فکر نکنید.خودتان را رهای رها کنید.

یکی از چیزهای که خیلی ما رو درگیر می کند شکست در رابطه عافیست، جهت مطالعه بیشتر به مقاله کنار آمدن با شکست عشقی مراجعه نمایید.

الگوهای منفی فکری خود را پیدا کنید

الگوهای منفی فکری زیادی وجود دارند که باید در موقعیت های مختلف آنرا شناسایی کنید و جلوی تکرار آنها را بگیرید در اینجا چند الگوی فکری منفی رایج را بیان می کنیم:

  • یکی از الگوهای منفی افراد این است که همه چیز را سفید و سیاه می بینند.یعنی یا موفقیت یا شکست.سعی کنید روی بهترین بودن خودتان تمرکز کنید نه اینکه هرطور شده باید موفق بشوم.موفقیت یعنی یک درجه از نسخه قبلی خودتان بهتر شوید.
  • نتیجه گیری سریع یکی دیگر از الگوهای فکری اشتباه است.افراد تمایل دارند در مورد حرفها و رفتار دیگران در ذهن خودشان فرضیاتی درست کنند یا قبل اینکه اتفاقی رخ دهد در مورد چگونگی وقوع آن رویداد تصورات منفی داشته باشند.
  • فاجعه سازی یعنی فرد بدون در نظر گرفتن احتمالات واقعی تر از همان ابتدا بدترین چیز ممکن را تصور می کند.
  • الگوی فکری منفی دیگر زمانی اتفاق میفتد که فرد یک تجربه ناخوشایند داشته و آنرا به همه ی تجربیات آینده اش تعمیم می دهد.
  • برچسب زدن رایج ترین حالت تفکر منفی است که در آن فرد به خودش برچسب منفی می زند مثلا من ریاضی ام افتضاحه، من بدشانس هستم و …

افکار مثبت را جایگزین کنید

در این فرایند که می تواند توسط یک درمانگر یا خودتان انجام شود می بایست افکار منفی را پیدا کنید و با بررسی کردن دلایل منطقی ذهنتان را راضی کنید که فکرش اشتباه بوده و بعد تفکرات مثبت را جایگزین قبلی کنید. اگرچه در ابتدا فکر کردن با این سبک جدید دشوار است، اما با گذشت زمان و با تمرین، شما بطور طبیعی افکار مثبت و منطقی خواهید داشت.

  • از خود بپرسید که آیا این فکر واقع بینانه است؟
  • اگر به این فکرم ادامه بدهم چه چیزی بدست می آورم و چه چیزی از دست میدهم؟
  • بررسی کنید که این فکر شما نتیجه کدام الگوی فکری اشتباه است

البته در نظر داشته باشید که افکار منفی را با افکار مثبت قابل پذیرش جایگزین کنید چون فکرهای بیش از حد مثبت برای ذهنتان قابل قبول نیست و انرا پس می زند.مثلا اگر به افکاری مانند «من یک شکست خورده هستم»یا «من شکست می‌خورم» فکر می‌کنید، نباید آنرا با چیزی مانند «می‌دانم که موفق خواهم شد» جایگزین کنید.بلکه به جای آن بگویید «نمی‌دانم می‌توانم این کار را انجام دهم یا نه، اما تمام تلاشم را می‌کنم».

چگونه افکار منفی را از خود دور کنیم

چگونه افکار منفی را از خود دور کنیم

شاید خیلی راه ها در کتابها و سطح اینترنت برای رهایی از افکار منفی باشد اما باز هم خیلی از افراد می پرسند چگونه افکار منفی را از خود دور کنیم.می خواهم یک راهکار عملی که خیلی ها از ان جواب گرفته اند را به شما بگویم.

ما در طول روز افکار زیادی در سر داریم که قطعا بعضی از آنها منفی هستند اما برای اینکه این افکار را در کمترین زمان از ذهنمان دور کنیم بهترین روش این است که این فکرها را روی کاغذبیاوریم.

هر زمان که یک فکر بد در ذهنتان افتاده و هرکاری میکنید از شرس راحت نمی شوید یک قلم و کاغذ بردارید و بنویسید چه فکری در سرتان است.چرا این فکر را می کنید.اگر به این فکر ادامه دهید چه عواقبی دارد.اگر آنرا متوقف کنید چه سودی دارد.و … هرچیزی که به ذهنتان می آید را بنویسید و در اخر از خداوند بخواهید که شما را به بهترین مسیر هدایت کند.در واقع وقتی با خدای خودتان روی کاغذ صحبت می کنید و دغدغه ها و فکرهای منفی تان را می نویسید احساس آرامش به شما دست می دهد.انگار که این فکرها را از سرتان در آورده اید و روی کاغذ ریخته اید.

بعد از نوشتن بلافاصله خودتان را سرگرم یک کاری کنید تا آن فکر بد دیگر سراغتان نیاید.بروید پیاده روی، اشپزی کنید، کتاب بخوانید، دوش بگیرید، به اعضای خانواده یا دوستان تلفن کنید، آهنگ شاد گوش کنید، از کلمات و جملات مثبت در طول روز استفاده کنید.اینها شاید کارهای کوچکی باشند اما وقتی کنار هم قرار می گیرند نتیجه مثبتی خواهند داشت.شما هم این راه را تست کنید و در کامنت بگویید چگونه افکار منفی نداشته باشیم؟

افکار منفی چیست

افکار منفی چیست

افکار، رفتار و احساسات ما همگی به هم پیوسته اند.در دنیای واقعی آنقدر باورهای اشتباه از کودکی در ذهن ما رخنه کرده است که منشاء بروز افکار منفی شده است.اما افکار منفی چیست؟در مورد هر موضوعی در جهان پیرامون ما دو دیدگاه وجود دارد دیدگاه مثبت یا خوشبینانه و دیدگاه منفی یا بدبینانه.وقتی فرد روی جنبه منفی هر چیزی تمرکز کند ذهنش از افکار منفی پر می گردد.اجازه دهید برای فهم بیشتر موضوع چند مثال بزنم.احتمالا اگر مادر باشید برایتان پیش آمده که فرزندتان دیر از مدرسه، سینما، ورزش و … به خانه بازگردد.اگر مادر منفی ای باشید احتمالا درتمام مدتی که فرزندتان دیر کرده افکار منفی مختلفی را در ذهن پرورش می دهید.نکنه اتفاقی افتاده، تصادف نکرده باشه، توی آسانسور گیر نکرده باشه، کسی مزاحمش نشده باشه و … این مادر بجای تمرکز روی اتفاقات مثبت به رویدادهای منفی فکر می کند در صورتیکه می توانست طور دیگری به دیر آمدن فرزندش نگاه کند.

زمانیکه در هر مساله ای افکار منفی به ذهن هجوم می آورد فرد در زندگی عادی اش دچار مشکل شده و سلامت روحی روان اش به خطر میفتد.

بنابراین افکار منفی می تواند در مورد خودمان، دیگران و اتفاقات جهان اطرافمان بوجود بیاید که اغلب با احساسات ناخوشایند،پیامدهای رفتاری، فیزیولوژیکی و سلامتی همراه هستند.
درمان فکر منفی

درمان سریع افکار منفی

وقتی فردی نتواند فکرهای منفی اش را کنترل کند و زندگی اش مختل شود باید برای درمان فکر منفی به یک روانشناس یا درمانگر مراجعه نماید.

بیشتر روشهای درمان و کنترل افکار منفی به درمان شناختی رفتاری (CBT) خلاصه می شود. در این شیوه درمانی افکار و رفتار های ناسالم شناسایی شده و تغییر می یابند.

اگر بخاطر اخراج از کار، مرگ عزیزان و … دچار فکر منفی شده اید کاملا طبیعی است و می توانید با کمک یک مشاور ذهنتان را به حالت عادی برگردانید و فکرهای بد را کنترل کنید.

یکی از راه های رهایی از افکار منفی توانایی کنترل خود است، برای مطالعه بیشتر به مقاله کنترل احساسات مراجعه نمایید.

می پرسید چگونه افکار منفی نداشته باشیم.واقعیت این است که نمی توان افکار منفی را کلا متوقف کرد و هیچکسی قادر نیست که ۱۰۰ درصد فکرهایش را کنترل کند. اما هر بار می تواند میزان فکرهای منفی را کم و کمتر کرد.اینکه تعداد حال بدی های شما کاهش پیدا کند نیاز به تمرین هر روزه و مکرر دارد.باید تمام تمرکزتان را روی زیبایی ها، نکات مثبت و خوب بگذارید.هر روز بخاطر نعمت های قشنگی که در زندگی دارید شکرگزاری کنید تا توجه تان روی چیزهای مثبت باشد.از این طریق می توانید جلوی افکار منفی را بگیرید.

اما برای درمان سریع افکار منفی یک تابلوی ایست را در ذهن خود تجسم کنید.به محض اینکه نجواهای شیطان و فکرهای منفی سراغتان آمد یک علامت قرمز توقف را تصور کنید و افکار مثبت را جایگزین نمایید.

ریشه افکار منفی

همانطور که در بالا گفتیم ریشه افکار منفی از همان سنین پایین آغاز می شود.همان زمانی که نادیده گرفته شدیم، اولین قلدر یا زورگویی که در کودکی با آن روبرو شده ایم، اولین معلمی که شما شاگرد بد و تنبل معرفی کرد، اولین کسی که به شما گفت هرگز به چیزی نمی رسید و….

ریشه منفی گرایی در برخی از خانواده‌ها و دوستی‌ها، در محل کار و مدرسه، به صورت پنهانی کاشته می‌شود.

اما تفکر منفی می تواند دلایل متعددی داشته باشد.ممکن است افکار منفی و مزاحم نشانه ای از اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD)، اختلال اضطراب فراگیر (GAD)، افسردگی یا یک بیماری روانی دیگر باشد.

سه دلیل اصلی افکار منفی وجود دارد:

ترس از آینده: بعضی از افراد از پا گذاشتن به ناشناخته ها می ترسند به همین خاطر از آینده و اتفاقاتی که ممکن است بیفتد ترس دارند و به همین خاطر شروع به فاجعه سازی می کنند یعنی همیشه شکست و اتفاقات بد را پیشبینی می کنند. نگرانی در مورد آینده اتلاف وقت و انرژی است. کلید رها کردن این افکار منفی این است که بپذیرید شما خالق زندگی و آینده تان هستید و هیچ محدودیتی وجود ندارد.

اضطراب در مورد زمان حال: اضطراب در مورد زمان حال روزانه برای ما اتفاق میفتد. بسیاری از ما نگران این هستیم که مردم در مورد ما چه فکری می کنند، آیا کارمان را خوب انجام می دهیم یا نه؟ اگر ترافیک باشد و دیر برسم چکار کنم و …منفی بافان اغلب به بدترین سناریوها فکر می کنند.

شرم از گذشته: اافراد منفی نگر بیشتر از دیگران روی اشتباهات و شکست های گذشته تمرکز می کنند و مرتب آن اتفاقات گذشته را مرور کرده و خود را سرزنش می کنند.

 

دور کردن افکار منفی

دور کردن افکار منفی

می دانیم که بعضی وقتها دور کردن افکار منفی خیلی سخت می شود و هرکاری می کنیم نمی توانیم ذهنمان را کنترل کنیم.در اینگونه مواقع چه روشی جواب می دهد؟

یکی از بهترین راه حل ها برای مواقعی که هیچ جوره فکر های منفی از سرمان نمی رود این است که با خودمان صحبت کنیم.بله شاید خنده دار به نظر برسد اما این کار واقعا جواب می دهد.شروع کنید برخلاف فکرتان صحبت کردن و سعی کنید روزهایی را به خاطر بیاورید که درگیر این افکار شده بودید اما هیچ رویداد بدی برایتان اتفاق نیفتاده بود.در مورد اتفاقات خوب زندگی تان، انسان های خوبی که کنارتان هستند، پس اندازتان، آب و غذا و خوراکی های خوشمزه ای که دارید و … با خودتان حرف بزنید و خداوند را بخاطرش شکر کنید.به همین راحتی بعد از چند دقیقه متوجه می شوید که ذهنتان را شکست داده اید و احساستان بهتر شده است.

از این تکنیک همیشه استفاده کنید چون بشدت جواب می دهد.کافیست در آن لحظه که فکر منفی دست از سرتان بر نمی دارد به خودتان چیزهای خوب، اتفاقات قشنگ و داشته هایتان را یادآوری کنید.

روانشناس تلفنی
5 Comments
  1. محمداحسان اسدی 8 دی, 1401 در 9:36 ق.ظ پاسخ

    بسیار عالی و خسته نباشید اجرتان با سید الشهدا

  2. اول امتحان میکنم بعضی از راهارا قبلا امتحان تاثیر موقت داشته درمورد اولین راه یعنی اطمینان بیشتری دارم خلاصه ممنون ب پاس زحمات فراوانتان

  3. دقیقا من همین مشکلات دارم از این لحظه به امید خداوند منان و پشتکار خودم تلاش میکنم اصلا دنبال افکار منفی نروم

  4. واقعا راهنمایی های بسیار خوبی رو خوندم. و دقیقا به همین شکل اگه عمل کنیم قاعدتا به همان روزمرگی قبل باز خواهیم گشت. تشکر

  5. آرزو دارم تا بتوانم تمام افکار منفی که در زمان گذشته وحال برایم پیش آمده فراموش کتم ویک شخص شاد در جامعه باشم

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *