6 تیر, 1401

ترس از آینده ازدواج

آیا تابحال به قدری از آینده ترس داشته اید که شب ها خوابتان نبرد؟ ترس از دست دادن عزیزان، ترس زلزله، ترس از آینده ازدواج و …

هیچ‌کس نمی‌داند که در آینده چه اتفاقاتی رخ می دهد و ترس از آینده رابطه، شغل، زندگی و … تا حدی طبیعی است اما اگر از حد نرمال خارج شود در زندگی روزمره شما تاثیرات ناخوشایندی خواهد داشت.

ترس از آینده

ترس از آینده چیست؟

ترس از آینده که با عنوان ترس یا اضطراب پیش بینی هم شناخته می شود، امروزه بسیار رایج است و اگر ادامه دار و شدید شود زندگی فرد را مختل می کند.

اضطراب پیش بینی ترسی است که فرد قبل از وقوع یک رویداد به آن دچار می شود. مثلا اگر متوجه یک مشکل یا علائم خاصی در بدن خود شده اید و هفته ها و ماه ها بخاطر ترس از نتیجه ویزیت از مراجعه به پزشک خودداری می کنید شما با ترس از آینده یا اضطراب پیش بینی درگیر هستید.

در واقع زمانی که مردم نگران نتیجه یک اتفاق در  آینده هستند که هنوز رخ نداده و قبلاً هرگز آنرا تجربه نکرده اند، با ترس پیش بینی مواجه می شوند.این تجربه پاسخ طبیعی بدن به تهدیدات آتی است اما اگر از کنترل خارج شود شخص را به دردسر می اندازد و آرامش او را سلب می کند.
ترس از آینده ازدواج

ترس از آینده ازدواج

ترس از آینده ازدواج کم و بیش در همه ی افراد دیده می شود.اینکه با چه کسی ازدواج می کنید؟ آیا او فرد مناسبی برای شماست یا نه؟ آیا اصلا میخواهید ازدواج کنید تا ترجیح میدهید مجرد بمانید؟ اگر همسر آینده ام مرا آنطور که باید دوست نداشته باشد چی؟اگر خیانت کند چکار کنم؟ حتی ممکن است به این فکر کنید که آیا واقعاً می توانید تا آخر عمر به یک نفر متعهد باشید؟

ترس از ازدواج و تعهد که به آن گاموفوبیا می گویند یک نوع فوبیا است که می تواند منجر به اضطراب یا حملات پانیک در فرد گردد. ما در مورد عصبی بودن یا ترس گذرا که ممکن است برای هر کسی که به تعهد بلندمدت فکر می کند صحبت نمی کنیم. ما در مورد نوعی از ترس صحبت می کنیم که می تواند زندگی شما را مختل کند.

گاهی برای مقابله با ترس باید از شر افکار منفی راحت شد، برای اطلاعات بیشتر در این حوزه به مقاله رهایی از افکار منفی مراجعه فرمایید.

فکر می کنید چه چیزی باعث ترس از آینده ازدواج می شود؟

فوبیاهای خاص مانند گاموفوبیا ممکن است دراوایل زندگی و بخاطر موارد متعددی ایجاد شود.حتی ممکن است این ترس با مشاهده والدین یا نزدیکان در شما ایجاد شده باشد.در واقع ترس از تعهد می تواند بخاطر یک آسیب خاص، مانند مشاهده رابطه نامناسب والدین یا طلاق آنها بوجود بیاید. احتمالا این تصور که رابطه یا مشکلات زناشویی قابل حل نیستند در ذهن شما بولد شده و به همین خاطر دوست ندارید جا پای والدین خود بگذارید.

دلیل دیگری که می تواند منجر به ترس از تعهد و ازدواج شود تجربه رابطه های ناموفق یا ترس از دست دادن یک نفر باشد.

حتی ممکن است از قبل یک پیش زمینه برای اضطراب داشته باشید.
فوبیای ازدواج

علائم فوبیای ازدواج

گاموفوبیا یا فوبیای ازدواج به معنای ترس از تعهد عاشقانه یا ازدواج است.ما در مورد ترسی که ممکن است هر فردی در مورد ازدواج یا تعهد طولانی مدت داشته باشد صحبت نمی کنیم.

گاموفوبیا ترسی است که تا پای ازدواج به میان می آید فرد را دچار اضطراب، استرس و حملات پانیک می کند.

فرد مبتلا به گاموفوبیا عاشق میشود، اما زمانی که برای تعهد طولانی یا ازدواج تحت فشار قرار می گیرد دچار وحشت شدید می گردد.بعضی افراد فقط با فکر کردن به تعهد علائم گاموفوبیا را از خود نشان می دهند.این مشکل باعث می شود نتوانید روابطتان را بخوبی پیش ببرید.

افراد به دلایلی چون ترس از رها شدن، ترس از صمیمیت، ترس از اعتماد به دیگران، ترس از شکست عاطفی و … دچار گاموفوبیا می شوند.

علت گاموفوبیا پیچیده است، اما اغلب بخاطر انتظارات منفی از تعهد یا ازدواج ایجاد می شود.ترس از تعهد ممکن است بخاطر دیدن رابطه ناخوب والدین، طلاق و … اتفاق بیفتد.

برای عده ای از افراد شنیدن رابطه های ناموفق، خیانت های شریک ها به همدیگر و ناراضی بودن دیگران از ازدواج ممکن است عامل بروز گاموفوبیا باشد.

احتیاط و تحقیق قبل از تعهد و  ازدواج تا حدی خوب است و اصلا نشانه فوبیا نیست اما اگر به گاموفوبیا مبتلا باشید با علائم زیر روبرو خواهید شد:

  • فکر تعهد شما را می ترساند
  • زندگی شما بخاطر این ترس نابسامان شده است
  • بخاطر ترس از برقراری ارتباط فرار می کنید
  • در مورد روابط احساس اضطراب یا افسردگی می کنید.

تپش قلب، تعریق، تنگی نفس، درد قفسه سینه، سبکی سر، حالت تهوع و گرگرفتگی هم می تواند از علائم جسمی شما باشد.

اگر به مدت ۶ ماه مداوم این علائم را تجربه می کنید و کار و درس و زندگی تان به هم ریخته است احتمالا به فوبیای تعهد دچار هستید.

 

ترس از آینده شغلی

ترس از آینده شغلی

ترس از آینده شغلی مساله ای است که خیلی از جوانان با آن روبرو هستند. تحقیقات اخیر نشان داده است که ۲۸ درصد از جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله که بدنبال کار هستند دچار اضطراب و ۴۰ درصد آنها با استرس دست و پنجه نرم می کنند.

اما چرا افراد از آینده شغلی شان ترس دارند؟ این مساله بشدت به باورهای شما بستگی دارد.اگر از آن دسته افرادی باشید که موفقیت و پیشرفت خود را به عوامل بیرونی مثل وضعیت دلار، نابسامانی های اقتصادی، دولت و … وابسته کرده اید مسلما دیدن اوضاع ناخوشایند جامعه باعث ترس از اینده شغلی شما می شود اما اگر فردی هستید که معتقدید خودتان مسئول موفقیت و پیشرفت در زندگی تان هستید مسلما با دنبال کردن مسیر شغلی مورد علاقه تان به خواسته های خود خواهید رسید بدون اینکه ترس را تجربه کنید.

وقتی به جای فکر کردن به شغلی که برای شما پول بیشتری بیافریند مسیر علاقه خود را طی می کنید قطعا از نظر مالی هم به جایگاه خوبی می رسید.

در واقع کسی که سراغ عشق و علاقه خود می رود و آنرا بصورت مداوم دنبال می کند هیچ ترسی از آینده شغلی اش ندارد چون مطمئن است این عشق و علاقه برایش پولساز خواهد بود.

علائم اختلال ترس از آینده

علائم اختلال ترس از آینده

ترس از آینده معمولا بعنوان اختلال سلامت روان در نظر گرفته نمی شود اما می تواند نشانه ای از برخی اختلالات مرتبط با اضطراب، از جمله اختلال هراس، اضطراب عمومی و فوبیای اجتماعی باشد.

احساسات ترس معمولا قبل از وقوع یک رویداد به سراغ فرد می آید و تا مدت ها ادامه پیدا می کند. وقتی درگیر اضطراب پیش بینی می شوید ذهن شما دوست دارد به چیزهای منفی فکر کند و سناریوهایی بسازد که آخرش بد تمام می شود.در نهایت تمرکز بیش از حد بر روی این نتایج ناخواسته، شما را ناامیدتر می کند.

برخی از علائم جسمی که ممکن است تجربه کنید عبارتند از:

  • تنفس با سرعت غیر طبیعی
  • درد قفسه سینه
  • اسپاسم عضلانی
  • نشخوار فکری
  • عدم تمرکز
  • دلهره و بیقراری
  • مشکل در مدیریت احساسات و خلق و خوی
  • بی حسی عاطفی
  • از دست دادن علاقه به سرگرمی های معمولی
  • مشکلات خواب

راهکارهای غلبه بر وسواس ترس از آینده

راهکارهای غلبه بر وسواس ترس از آینده

همانطور که گفتیم این طبیعی است که بخاطر چالش های زندگی و عدم آگاهی از ناشناخته ها هرازچندگاهی نگران آینده باشید و درواقع این یک پاسخ طبیعی به برخی از موقعیت هاست اما زمانی که این نگرانی مزمن شده و به وسواس ترس از آینده تبدیل می گردد دردسرساز است و آرامش را از ما می گیرد.

برای کاهش افکار نگران کننده و منفی از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • از پیشبینی بد و حدس زدن آینده پرهیز کنید.مسلما وقتی دچار وسواس ترس از آینده می شوید که به یک پایان منفی و غم انگیز در خصوص یک مساله فکر می کنید.پس اصلا در ذهنتان سناریوی آینده را نچینید تا نگرانی سراغتان نیاید.
  • نگاه واقع بینانه در برخی از موقعیت ها به کاهش نگرانی شما کمک می کند.وقتی ذهن شما تحت تاثیر وسواس ترس و نگرانی مزمن قرار بگیرد مهارت های تحلیل ریسکتان ضعیف می شود و ممکن است نگران اتفاقی باشید که احتمال بروز آن اصلا نیست.مثلا نگران از دست دادن شغلتان باشید و از اخراج شدن بترسید در حالیکه رئیس تان بهترین برخورد را با شما دارد.اینجاست که باید منطقی نگاه کنید و به خودتان بگویید هیچ نشانه ای از بد بودن عملکرد شغلی من وجود ندارد.
  • خودتان را محدود کنید که فقط ۲۰ دقیقه در روز می توانید نگران باشید و اگر در زممان های دیگر ترس از آینده سراغتان آمد به خودتان یادآوری کنید که الان وقتش نیست و باید در زمان خودش به این مسائل فکر کنید.
  • افکار ترس آور و نگران کننده را یادداشت کنید و آنها را با جملات مثبت جایگزین نمایید.مثلا اگر نگران سقوط هواپیمایتان هستید در کنار ان بنویسید ۹۹ درصد سفرهای هوایی ایمن است.خلبان و کارکنان خوب هواپیما همه چیز را تحت کنترل دارند و من در آرامش به مقصد می رسم.در نهایت اگر نتوانستید ذهنتان را کنترل کنید به این فکر کنید که خداوند در همه جا و در همه شرایط از من مراقبت می کند و من در پناه خداوند قرار دارم.این افکار معنوی بسیار مفید است.
  • تکنیک های ریلکسیشن را بیاموزید.یوگا، مدیتیشن، ژورنالینگ(نوشتن) و تنفس عمیق در کاهش ترس های شما بسیار موثر است.

علت ترس از ازدواج و بچه دار شدن

علت ترس از ازدواج و بچه دار شدن

علت ترس از ازدواج را که در کل این متن کامل توضیح داده ایم اما برویم سراغ ترس از بچه دار شدن یا بچه به دنیا آوردن.یک نوع فوبیا داریم بنام توکوفوبیا که به معنای ترس از زایمان است.این ترس باعث می شود که فرد بشدت جلوی بارداری را بگیرد.کسانیکه با این ترس زندگی می کنند و باردار می شوند بجای لذت بردن از لحظه لحظه حاملگی، رنج می کشند و وحشت زیادی را تجربه می کنند.

دو نوع توکوفوبیا وجود دارد:

اولی در افرادی است که تابحال تجربه بارداری و زایمان نداشته اند

دومی در افرادی است که تجربه بدی از زایمان داشته اند مثل مرده زایی یا زایمان سخت و دردناک

البته توکوفوبیا خودش می تواند بخاطر فوبیاهای دیگر ایجاد شود از جمله:

آلگوفوبیا: ترس از درد.
هافوفوبیا: ترس از لمس شدن.
آیاتروفوبیا: ترس از پزشکان.
نوسوکومیفوبیا: ترس از بیمارستان.
چاقی هراسی: ترس از افزایش وزن.
پدوفوبیا: ترس از کودکان.
تاناتوفوبیا: ترس از مردن.
تریپانوفوبیا: ترس از سوزن یا سرنگ.

عواملی که منجر به توکوفوبیا می شود می تواند بخاطر احساس فشار برای داشتن زایمان طبیعی، سوء استفاده های جنسی یا تجاوز در کودکی و شرم از بارداری، شنیدن تجربیات بد زایمان از زبان دیگران، ناراحتی از تماس پزشکان و ماماها با واژن و … باشد.

 

روانشناس تلفنی
2 Comments
  1. سلام
    مرد ۳۳ساله ای هستم که بشدت در کارهام منظم هستم همیشه دوست دارم قبل از انجام کار همه شرایط رو تحت کنترل داشته باشم اگه کار خلاف تصوراتم رخ دهد احساس میکنم دنیا رو سرم خراب میشه شرایط زندگیم خوب متاهل هستم یه دختر دارم مثل فرشته خیلی در باره شغل نگرانم بهدی که وقتی اظطراب به سراغم میاد احساس میکنم دنیا داره رو سرم خراب میشه چکار کنم بر استرس و اظطراب شدید غلبه کنم

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *