12 اردیبهشت, 1401

مهاجرت و دلتنگی

چند سالی است که شاهد مهاجرت دوستان و آشنایان و عزیزانمان به خارج از کشور هستیم و گاهی خودمان هم به سرمان می زند که از ایران برویم اما آیا می دانید که اغلب این افراد با اثرات منفی مهاجرت و دلتنگی سرو کله می زنند.چقدر در مورد افسردگی بعد از مهاجرت اطلاعات دارید؟

 

در این مقاله به مباحثی پیرامون مهاجرت و دلتنگی پرداخته ایم که خواندنش خالی از لطف نیست.

 مهاجرت و دلتنگی

مهاجرت و دلتنگی

مهاجرت و دلتنگی این روزها گلوی همه ی کسانی که نه از سر اختیار بلکه از سر اجبار آنرا انتخاب کرده اند را فشرده است. بسیاری از افراد به امید ساختن زندگی بهتر به جایی آن طرف تر از جغرافیای مادری کوچ می‌کنند.

اما مهاجرت همه ماجرا نیست، دلتنگی مهاجرت، افسردگی بعد از مهاجرت و از همه سخت‌تر دوری از خانواده، بهای سخت و سنگینی است که این افراد باید بپردازند.

اگر شما هم به تازگی مهاجرت کرده‌اید و یا قصدش را دارید باید بدانید که افسردگی بعد از مهاجرت از موارد رایجی است که ممکن است با آن دست به گریبان شوید.

فرقی ندارد که از شهری به شهر دیگر و یا از کشوری به کشور دیگر کوچ کنید به هر حال تجربه زندگی در یک جای جدید با مردمان و فرهنگ نو معضلاتی را به همراه خواهد داشت که خوشبختانه قابل کنترل و درمان هستند.

مهاجرت و دلتنگی طبیعی است. فکر نکنید که به یک بیماری لاعلاج مبتلا شده‌اید. اصطلاح homesick را بخاطر بسپارید تقریباً تمام کسانی که مهاجرت را تجربه می‌کنند به این حالت دچار می‌شوند.

  •  افسردگی مهاجرت و دلتنگی خیلی پایدار نیست و معمولاً پس از ۶ ماه تا یکسال برطرف می‌شود. اما راه‌هایی برای کاهش و غلبه سریع‌تر بر آن وجود دارد.
  • درک این واقعیت که شما وارد مرحله جدیدی از زندگی شده‌اید و توانایی کنترل اوضاع را دارید به شما کمک می کند تا از این مرحله زندگی تان بسلامت عبور کنید
  • دلتنگی تان را ابراز کنید زیرا پنهان کردن آن انرژی مضاعفی از شما می‌گیرد. سعی کنید در موردش صحبت کنید و حتی از کمک‌های یک مشاور بهره ببرید.بسیاری از روانشناسان داخل ایران هستند که می توانند شرایط مشاوره تلفنی را برایتان محیا کنند و در طول مرحله دلتنگی و افسردگی شما را راهنمایی کنند.

خیلی ها برای رفع دلتنگی از قرص های شادی می کنند که عوارض زیادی دارد برای آشنایی بیشتر به مقاله تاثیر سرترالین بر مغز مراجعه نمایید.

دلتنگی مهاجرت

دلتنگی مهاجرت

دلتنگی مهاجرت اغلب برای کسانی اتفاق می افتد که در یک محیط جدید شروع به کار یا زندگی می‌کنند. در چنین شرایطی فرد حس سردر گمی پیدا کرده و از آن رنج می‌برد.

آمارها نشان می دهد که حدود یک چهارم بزرگسالان جهان (۱.۱ میلیارد نفر) تمایل دارند به صورت موقت برای پیدا کردن کار پرسودتر به کشور دیگری مهاجرت کنند و حدود ۶۳۰ میلیون نفر هم ترجیح می‌دهند برای همیشه خاک خودشان را ترک کرده و به محل بهتری مهاجرت نمایند. این جابجاشدن باعث بروز یک عارضه ی عاطفی ور وانی می گردد که روانشناسان آنرا دلتنگی می نامند.

معمولاً افراد مخصوصا آنهایی که برای مهاجرت خیلی پافشاری می کردند سعی می‌کنند که این دلتنگی را پنهان کنند زیرا فکر می‌کنند اقرار به دلتنگی مانعی برای رفاه و پیشرفت فردی بوده و آن‌ها را ضعیف نشان می‌دهد.

پیشرفت تکنولوژی و برقراری تماس تصویری رایگان باعث شده کمتر احساس دلتنگی داشته باشید و حس کنید که همه جا و همیشه در وطن خود و پیش عزیزانتان حضور دارید.

اما واقعیت کمی با این اظهارات  خوش بینانه متفاوت است و مهاجران زیادی هستند که با وجود برقراری ارتباط مداوم با خانواده هایشان باز هم اظهار دلتنگی می کنند. برخی از محققان معتقدند که این ابزار ارتباطی دلتنگی را افزایش می‌دهد زیرا فرد با تماس مکرر با اعضای خانواده به این حس می‌رسد که در کنار آن‌ها نیست و کوچکترین چیزها مثل یک وعده غذایی ساده که باقی خانواده دور هم جمع هستند را هم نمی تواند تجربه کند.

شاید این ایده که جهان خانه همه ماست کمی مدرن و روشنفکرانه می‌باشد و خیلی با احساسات ما جور در نیاید زیرا پیوندهای خانوادگی ما عمیق‌تر از این حرف‌ها است.

اما واقعیت این است که خیلی از مهاجران پس از مدت کوتاهی با شرایط کنار می آیند و یک زندگی جدید و بهتری برای خود درست می کنند.البته استثناء هم وجود دارد.

افسردگی بعد از مهاجرت

افسردگی بعد از مهاجرت

افسردگی بعد از مهاجرت چقدر جدی است؟ نتایج تحقیقاتی که بر روی مهاجرین در کشور آمریکا انجام شده حاکی از آن است که مهاجران معمولا به اختلال اضطراب فراگیر و هراس اجتماعی دچار می‌شوند.

مسلماً یک مقدار استرس برای پیشرفت و بقای انسان بسیار مفید بوده و طبیعی هم شناخته می‌شود اما زمانیکه این استرس از حد نرمال خود تجاوز کند در زندگی روزمره و فعالیت های فرد اختلال ایجاد می شود.

خیلی از ما در مواجهه با افراد جدید و محیط‌های ناشناخته دچار اضطراب می‌شویم حالا تصور کنید وقتی از یک کشوری به کشور دیگر برویم که حتی آب و هوایش هم برایمان غریب است چه اتفاقی میفتد؟

سطح استرسی که مهاجرین تجربه می‌کنند بسیار بالاست. این استرس و از طرف دیگر مهاجرت و دوری از خانواده اوضاع را وخیم‌تر کرده و موجب بروز افسردگی می‌شود.

خیلی ها برای فرار از تنهایی به گوشی روی می آورند اما مراقب باشید که به آن وابسته نشوید برای اطلاعات بیشتر به صفحه اعتیاد به فضای مجازی مراجعه نمایید.

از کجا بفهمیم افسردگی مهاجرت داریم؟

از کجا بفهمیم افسردگی مهاجرت داریم؟

افسردگی مهاجرت نتیجه زندگی در محیط جدیدی است که مهاجر با آن آشناییتی ندارد.این افسردگی معمولا با علائم ذهنی و جسمی زیر همراه است:

  • دچار مشکلات تمرکز و فراموشی می شوند
  • ترجیح می دهند تنها باشند
  • راحت عصبانی می شوند
  • زیاد می خوابند یا بر عکس میزان خوابشان کم شده و کیفیت خواب خوبی ندارند
  • زیاد غذا می خورند یا اشتهایشان را از دست می دهند
  • اغلب خسته هستند
  • انرژی آنها پایین است
  • غمگین هستند
  • علاقه ای به دنبال کردن اهداف و کارهایشان ندارند
  • افکار منفی در سر می پرورانند

مهاجرت و دوری از خانواده

مهاجرت و دوری از خانواده

شاید سخت‌ترین بخش، همین مهاجرت و دوری از خانواده باشد. به ویژه در فرهنگ ما که پیوندهای خانوادگی بسیار محکم و نزدیکی بین اعضای خانواده وجود دارد. مهاجرین بیشتر از اینکه بخاطر ترک وطنشان ناراحت باشند برای اینکه از عزیزان خود دور می شوند ناراحت هستند.

این فکر که الان در کشور غریب چکار کنم؟ هیچ دوست و آشنایی ندارم؟ خانواده ام از من دور هستند و هزاران فکر و خیال دیگر فشار ذهنی فرد را افزایش می دهد.

اما نگران نباشید شما تازه اول راه هستید.مسلما فردیکه مهاجرت می کند انقدر جسور و قوی بوده که بتواند از این مرحله براحتی عبور کند.پس خیلی به این مسائل فکر نکنید.شما می توانید در تعطیلات مختلف شرایطی را فراهم کنید که با خانواده خود دیدار کنید.

کسی که فکر مهاجرت می کند قطعا به همه چیز خوب فکر کرده است و حاضر است بهای استقلال و زندگی در شرایط بهتر را پرداخت کند.

افسردگی مهاجرت

افسردگی مهاجرت

افسردگی مهاجرت قرار نیست مهاجر را از پای دربیاورد. ما مهاجرت می‌کنیم برای زندگی بهتر نه روبه رو شدن با معضلات شدیدتر و بدتر.پس اگر دچار افسردگی پس از مهاجرت شده اید فکر نکنید همیشه همینطور می مانید.مهاجرت و افسردگی ممکن است در برخی افراد که زمینه افسردگی دارند بیشتر بروز کند.

بنابراین راهکارهایی وجود دارد که می توانید با به کار بردن آن‌ها سریع‌تر با محیط جدید منطبق شده و اثرات منفی مهاجرت را از بین ببرید.

  • با وارد شدن به کشور و محیط تازه به دنبال کشف ناشناخته ها و آشنایی با چیزهای جدید باشید.
  • سعی کنید دوستان هم زبان و فرهنگ پیدا کنید و با معاشرت با آن‌ها احساس بد و غریبگی در آن کشور را کاهش دهید.
  • ارتباط با خانواده‌تان را قطع نکنید. تماس تصویری و صوتی را ادامه دهید و سعی کنید از دلتنگی و دوری کمتر صحبت کرده و حتی خانواده را با محیط و محل زندگی جدیدتان آشنا کنید.
  • هرچیزی که آزارتان می‌دهد و باعث دلتنگی و غم در وجودتان می‌شود را یادداشت کنید.نوشتن احساسات بد باعث ایجاد حس رهایی و آرامش می شود و به بهبود حال شما کمک می کند.

پس از مدتی متوجه خواهید شد که محیط جدید آنقدرها هم که فکر می کردید بد نیست.به مروز در محل زندگی نو بیشتر جا می افتید و از شدت افسردگی و دلتنگی تان کاسته می‌شود.

در پایان بیاد داشته باشید که افسردگی مهاجرت و دلتنگی شاید در ابتدا آزار دهنده باشد اما با گذر زمان و با کمک مشاور بسرعت درمان می شود .فراموش نکنید که خودتان بیشتر از هر شخص دیگری می توانید در تسریع روند بهبودی افسردگی نقش داشته باشید.

دلتنگی برای اشیا خانه حقیقت دارد؟

دلتنگی برای اشیا خانه حقیقت دارد؟

خیلی وقت ها افرادیکه مهاجرت می کنند فکر می کنند اگر بگویند که دلتنگ خانه و وسایلشان هستند دیگران مسخره شان می کنند.اما واقعیت این است که بعد از مهاجرت دلتنگی برای همه ی چیزهای قبلی وجود دارد.

بر اساس اصل تداعی زمانیکه دو چیزی با هم قرین می شوند هرکدام فرد را یاد دیگری می اندازد. در نتیجه فضای زندگی ، اتاق، وسایل خانه ،کوچه و شهر و کشورمان ما را یاد تعلقات خاطرمان می اندازد.پس وقتی ما وارد محیط جدید می شویم همه چیز برایمان غریبه است و زمان می برد که مغز ما بر اساس اصل تداعی قرینه سازی ها را انجام دهد و با شرایط جدید آداپته شود.

خیلی وقت ها افرادی که مهاجرت می کنند دوست دارند وسایل خانه شان را که به آن عادت کرده اند یا برایشان ارزشمند است هم به محل جدید منتقل کنند.و به همین خاطر بدنبال شرکت های حمل می گردند تا با آوردن وسایل شان خاطرات آنها را دوباره به خانه جدیدشان بازگردانند.یاد روزهایی میفتند که وسایل را خریداری کردند، با هم چیده اند، و سالها با آنها زندگی کرده اند.

شرکت حمل و نقل بین المللی مرلید می تواند کالاهای شما را با ارزان ترین قیمت فریت نماید و به مقصد منظرتان ارسال کند.

طبیعی است که فرد دلتنگ تمام دارو ندارش در خانه قبلی است.اما این مساله به مرور زمان برطرف شده و فرد یاد می گیرد که دوباره زندگی اش را بسازد.

برای رزرو و فریت بار به صفحه زیر مراجعه نمایید:

merlead.com/shippingcat/freight

درمان دلتنگی و افسردگی

درمان دلتنگی و افسردگی

برای درمان دلتنگی و افسردگی کمک روانشناس بسیار مهم است اما مهمتر از آن این است که فرد به خودش کمک کند.یعنی در درجه اول شما باید بخواهید که تغییر کنید.بخواهید که شادو پرانرژی باشید.

اینکه بخواهیم دائما درگیر احساسات ناخوشایند باشیم نه تنها به ما کمکی نمیکند بلکه ما را در حالت سکون و راکد قرار می دهد و جلوی پیشرفتمان را می گیرد.

سعی کنید ورزش کنید در هوای آزاد و زیر نور افتاب قدم بزنید تا هورمون های شادی آور ترشح شوند.فعالیت های مختلف را در برنامه خود قرار دهید.هدف بگذارید و برای رسیدن به آنها تلاش کنید.هدف هم بایستی در راستای علایق شما باشد تا انگیزه کافی برای قدم برداشتن را ایجاد کند.در کنار این کارها حتما از یک مشاور خوب در ایران یا همان خارج از کشور کمک بخواهید.قطعا وجود چنین فردی روند بهبودی شما را تسریع می کند.

اگر مشاور متوجه شود که شرایط افسردگی شما به سمت بدتر شدن پیش می رود حتما از شما می خواهد که به یک روانپزشک مراجعه کنید و درمان های دارویی را در کنار سایر روش ها بکار بگیرید.

بعد از مهاجرت چه کنیم

بعد از مهاجرت چه کنیم

یکی از سوالات رایج افراد این است که بعد از مهاجرت چه کنیم؟خیلی ها فکر می کنند بخاطر مهاجرت و تغییر مکان حتما بایستی درگیر افسردگی شوند در صورتیکه همه ی افراد افسرده نمی شوند.

بعد از مهاجرت باید زندگی جدید را آغاز کنید و خودتان را با شرایط تازه وفق دهید.سعی کنید زبانتان را تقویت کنید تا بتوانید در کشور غریبه با دیگران بخوبی ارتباط بگیرید و دوست پیدا نمایید.

همان روتینی که در کشور خودتان داشته اید را ادامه دهید.باشگاه بروید و رشته ورزشی تان را دنبال کنید.در اوقات فراغت خود به مکان های دیدنی آن کشور بروید و وقت خود را با لذت بگذرانید.شما قرار نیست که تاابد غصه بخورید و از دلتنگی و تنهایی اذیت شوید.

هر کسی که مهاجرت می کند قطعا بدنبال یک زندگی بهتر است بنابراین شروع به آشنایی با محیط کنید.نحوه رفت و آمد، خرید و … را یاد بگیرید که بتوانید زودتر از عهده زندگی در کشور دیگر بر بیایید.

اگر هم فکر می کنید که مدت زمان افسردگی شما طولانی شده و نمی توانید با محیط کنار بیایید بهتر است بعد از مشاوره و اطمینان به کشور خود بازگردید تا از بروز صدمات عاطفی جلوگیری نمایید.

چه شخصیت هایی نباید مهاجرت کنند؟

چه شخصیت هایی نباید مهاجرت کنند؟

شاید مطرح کردن اینکه چه شخصیت هایی نباید مهاجرت کنند کار درستی نباشد چون بلاخره هر انسانی بر مبنای نیازها، خواسته ها و اهدافی که دارد ممکن است تصمیم به مهاجرت بگیرد.نمی توان گفت که اگر فلان اختلال شخصیتی را دارید نباید مهاجرت کنید اما می توانم بگوییم مهاجرت برای برخی از افراد کمی سخت خواهد بود.

مثلا افرادیکه وابستگی عاطفی دارند یا درگیر تله وابستگی هستند احتمال دارد نتوانند از چیزها و آدم های مورد علاقه شان دل بکنند و به یک کشور دیگر مهاجرت کنند.

اما به هر ترتیب اختلال هر کجایی که بروید اختلال است و بایستی درمان گردد.یعنی بعضی ها فکر می کنند چون در این کشور هستند دچار مشکلات شخصیتی شده اند و اگر مهاجرت کنند این مشکلات حل می شود در صورتیکه اصلا اینگونه نیست.

کسی که دچار اختلالات یا بیماری های روان مثل شخصیت بوردرلاین، شخصیت ضد اجتماعی و … است بعد از مهاجرت اگر این مشکلاتش بیشتر نشود کمتر نخواهد شد.

مهاجرت ادم قوی می خواهد که بتواند در برابر تمام ناملایمات دوام بیاورد.پس اگر قصد مهاجرت دارید جوانب قضیه را خوب بسنجید و ببینید آیا می توانید در غربت و بدون حضور آشنا و خانواده زندگی کنید یا نه.

روانشناس تلفنی

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *