2 اردیبهشت, 1403

علائم افسردگی بعد از زایمان و مشاوره برای درمان

تولد نوزاد در زندگی مادر می‌تواند با عواطف و احساسات مختلفی همراه شود؛ از هیجان و شادی گرفته تا ترس و اضطراب! اما گاهی عواقبی مثل افسردگی نیز گریبان‌گیر مادر می‌شود. نوسانات خلقی، گریه‌ی بی‌دلیل، اضطراب و مشکلات مربوط به خواب از علائم افسردگی بعد از زایمان است.درمان سریع و مشاوره افسردگی بعد از زایمان می‌تواند به کنترل علائم افسردگی و پیوند محکم‌تر مادر با کودک کمک کند.

با ما در کلینیک مشاوره و روانشناسی روان آگاه همراه شوید تا اطلاعات بیشتری را در مورد علائم افسردگی و مشاوره افسردگی بعد از زایمان در اختیار شما قرار دهیم.

مشاوره افسردگی بعد از زایمان

علائم افسردگی بعد از زایمان

افسردگی بعد از زایمان چقدر طول میکشد؟

درمان افسردگی بعد از زایمان

دلایل افسردگی پس از زایمان

مشاوره افسردگی بعد از زایمان

افسردگی پس از زایمان یک نقص یا ضعف شخصیتی نیست؛ بلکه یکی از عارضه‌های زایمان و دوران سخت بارداری است. مراجعه به مراکز مشاوره و کلینیک‌های روان برای بانوانی که پس از زایمان، افسردگی را تجربه می‌کنند بسیار ضروری است. کلینیک روان آگاه یکی از این مجموعه‌هاست که با کادر حرفه‌ای و متخصص خود به مادران کمک می‌کند تا هر چه سریع‌تر زمینه‌ی سلامت روان آن‌ها فراهم شود.

اهمیت مشاوره افسردگی بعد از زایمان

1. شناسایی درست مشکلات روانی پس از زایمان و راهکارهای مقابله با آن
  2. دادن فرصتی برای بحث و گفت‌وگو با سایر مادران که تجربه‌ای مشابه دارند
  3. تقویت حس پذیرش در مادران
  4. دادن مشاوره و توصیه‌های در مورد نوزادان و مراقبت از آن‌ها
  5. دادن راهکارهای کاربردی برای تغذیه مناسب، استراحت و خواب کافی
  6. تشویق مادران برای تحرک بیشتر و بررسی اثر ورزش بر بهبود وضعیت آن‌ها
  7. آموزش مهارت‌های مدیریت و کنترل تنش‌

اگر به دنبال روانشناس خوب برای بیماران سرطانی هستید حتما به صفحه مشاوره روانشناسی بیماران سرطانی مراجعه کنید.

علائم افسردگی بعد از زایمان

علائم افسردگی بعد از زایمان در همه‌ی افراد به یک شکل ظهور نخواهد کرد؛ اما بسیاری از مادران با شکایت از علائم زیر به مشاوره افسردگی بعد از زایمان مراجعه می‌کنند:

1. نوسانات خلقی شدید
  2. گریه مداوم
  3. عدم توانایی در برقراری ارتباط با نوزاد
  4. کناره گیری از جمع‌های خانوادگی و دوستانه
  5. کاهش اشتها و در برخی موارد پرخوری عصبی
  6. اختلال در خواب (بی‌خوابی یا خواب زیاد)
  7. خستگی شدید یا از دست دادن انرژی
  8. نداشتن انگیزه و علاقه نسبت به فعالیت‌هایی که قبلاً از آن لذت می‌بردید
  9. تحریک پذیری و عصبانیت شدید
  10. ترس از اینکه مادر خوبی نیستید
  11. ناامیدی
  12. احساس پوچی، شرم، گناه و بی‌کفایتی
  13. کاهش توانایی فکر کردن و تصمیم گیری صحیح
  14. عدم تمرکز و بی‌قراری
  15. اضطراب شدید و حملات پانیک
  16. افکار آسیب رساندن به خود یا کودک
  17. افکار مکرر مرگ یا خودکشی

اگر از لحاظ احساسی با همسرتان دچار مشکل هستید حتما به صفحه طلاق عاطفی از نظر روانشناسی مراجعه نمایید.

افسردگی بعد از زایمان چقدر طول میکشد؟

علائم افسردگی بعد از زایمان در افراد مختلف به صورت متفاوت ظاهر می‌شود. گاهی این علائم از ۲ الی ۳ روز اول، پس از زایمان شروع شده و تا ۲ هفته ادامه می‌یابد. برخی از تحقیقات نشان داده اند که افسردگی بعد از زایمان، در برخی از موارد از دوران بارداری آغاز می‌شود و تا مدتی پس از تولد نوزاد به طور می‌انجامد!

بعضی از مادران شکل شدیدتر و طولانی‌تری از افسردگی را تجربه می‌کنند، که در این موارد ممکن است این دوره از ۴ تا ۶ هفته طول بکشد. گفتنی است که بروز این علائم تا یک سال پس از زایمان هم دور از انتظار نیست!

درمان افسردگی بعد از زایمان

چنانچه افسردگی پس از زایمان به موقع درمان نشود، ممکن است بیش از حد تصور به طول انجامد. یکی از سوالاتی که در این مواقع مطرح می‌شود، این است که چه زمانی باید به مشاوره افسردگی بعد از زایمان برای کنترل علائم مراجعه کرد؟

اگر بعد از تولد نوزادتان احساس افسردگی می‌کنید، بهتر است هر چه سریع‌تر آن را با یکی از اعضای خانواده‌تان در میان بگذارید؛ تا از سوی آن‌ها درک شوید و سوء تفاهمی در روابطتان ایجاد نشود. ممکن است شما در آن زمان نسبت به اعتراف کردن بی‌میل باشید یا از آن خجالت بکشید؛ اما لازم است بدانید که علائم افسردگی بعد از زایمان اگر به درستی و سر موقع درمان شوند، گذرا هستند و شما به راحتی از این مرحله عبور خواهید کرد.

چه زمانی برای درمان افسردگی بعد از زایمان اقدام کنیم؟

اگر به علائم زیر مبتلا هستید، بهتر است در اسرع وقت به مشاوره افسردگی بعد از زایمان مراجعه کنید:

1. دو هفته از زایمان شما گذشته اما همچنان علائم افسردگی به وضوح در وجودتان حس می‌شود.
  2. علائم افسردگی بعد از زایمان روز به روز بدتر می‌شود و نشانه‌هایی از بهبود نیست.
  3. مراقبت از نوزادتان برای شما سخت و طاقت‌فرسا شده است.
  4. نمی‌توانید کارهای روزمره خود و خانواده‌تان را مدیریت کنید و دچار مشکل شده‌اید.
  5. افکار آسیب رساندن به فرزند تازه متولد شده را دارید.
  6. دائما به خودکشی فکر می‌کنید.

دلایل افسردگی پس از زایمان

مطالعات نشان می‌دهند که تغییر سطح هورمون‌ها یکی از دلایل محکم برای بروز علائم افسردگی بعد از زایمان است. گفتنی است که سطح استروژن و پروژسترون در دوران بارداری ۱۰ برابر افزایش می‌یابد؛ اما تا سه روز پس از زایمان، سطح این هورمون‌ها به سطح قبل از بارداری کاهش پیدا می‌کند.

علاوه بر این تغییرات، تغییرات اجتماعی و روانی مرتبط با عضو جدید خانواده، خطر افسردگی پس از زایمان را افزایش می‌دهد. نمونه‌هایی از این تغییرات عبارتند از:

• تغییرات جسمی و مرتبط با بدن
  • کمبود خواب
  • نگرانی در مورد نقش خود به عنوان والد
  • نگرانی در مورد تغییر در روابط به خصوص روابط عاطفی

کلام پایانی
در نهایت می‌توان گفت که به دلیل تغییر در سطح هورمون‌ها، بار مسئولیت و … علائم افسردگی بعد از زایمان ممکن است در زیباترین روزهای زندگیتان گریبان‌گیر شما شود. مشاوره افسردگی بعد از زایمان از جمله مواردی است که به راحتی می‌تواند به کاهش علائم افسردگی، تقویت روابط خانواده، بالا بردن اعتماد به نفس، بهبود حس خودشناسی، افزایش سطح آگاهی و اطلاعات و در نهایت تقویت مهارت‌های مادرانه کمک کند.

کلینیک تخصصی روان آگاه در این مسیر جدید همراه شما خواهد بود، تا بتوانید هر چه سریعتر روزهای سخت  افسردگی پس از زایمان را پشت سر گذاشته و به حلاولت و شیرینی مادر بودن دست یابید. بدون شک سلامت جسم و روح شما برای این موجود کوچک تازه متولد شده، دارای اهمیت است و بیش از هر کس دیگر به شما نیاز خواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.