19 اردیبهشت, 1403

مشاوره مشکلات خانوادگی

در تمام خانواده ها مسائل ریز و درشتی وجود دارد که بایستی برای حل و فصل انها از یک مشاور کمک گرفت.مشاوره مشکلات خانوادگی امروزه از مهمترین خدماتی است که کلینیک های روانشناسی ارائه می کنند.در این حوزه کارشناسان کلینیک تخصصی روانشناسی و روانپزشکی روان آگاه در خدمت تمامی هموطنان عزیز هستند تا به شما در این زمینه یاری رسانند. برای رزرو وقت مشاوره با ما تماس حاصل فرمایید.

مشاوره مشکلات خانوادگی

برای مشکلات خانوادگی به کجا مراجعه کنیم؟

روانشناس برای مشکلات خانوادگی

انواع مشکلات خانوادگی

دلایل مشکلات خانوادگی

مشاوره مشکلات خانوادگی

مشاوره مشکلات خانوادگی

مشکلات خانوادگی یکی از رایج‌ترین مسائلی است که افراد را مجبور می‌کند تا به منظور تحکیم بنیان خانواده برای مشاوره مشکلات خانوادگی اقدام کنند. رفع اختلالات خانوادگی در واقع شکلی از روان درمانی گروهی است که بر بهبود روابط و رفتارهای بین فردی تمرکز دارد.

برای مشکلات خانوادگی به کجا مراجعه کنیم؟

در پاسخ به سوال برای مشکلات خانوادگی به کجا مراجعه کنیم باید گفت که خانواده درمانگران یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای حل چنین مشکلاتی هستند. اما پیش از آن باید بررسی کرد که آیا مشاوره خانواده یا مرکز مشاوره مورد نظر عملکرد خوبی دارد یا خیر. در ادامه به ویژگی‌های یک مرکز مشاوره خوب برای مشکلات خانوادگی اشاره خواهیم کرد.

امکانات خوب

مرکز مشاوره باید دارای امکانات متعددی در راستای رفاه حال مراجعین و روش‌های درمان آن‌ها باشد تا مراجعه‌کننده بتواند بدون دغدغه و در فضایی آرام به دور از هیاهو روند درمان خود را طی کند.

پیگیری روند درمان مراجعان

یک مرکز مشاوره خوب باید پیگیر فرایند درمان‌جویان یا مراجعه کنندگان خود باشد و در صورت قطع یا به تاخیر انداختن جلسات مشاوره مشکلات خانوادگی علت را جویا شود.

بهره‌گیری از بهترین مشاوران خانواده

یکی از وظایف اصلی یک کلینیک مشاوره مشکلات خانواده این است که بتواند کارشناسان مشاوره خبره و کاربلد را گرد هم آورد. در این صورت این مرکز می‌تواند به مراجعه‌کنندگان این اطمینان را بدهد که به زودی با بهره‌گیری از تخصص کارشناسان خود، مشکلات خانوادگیشان را برطرف خواهد کرد.

در دسترس بودن مرکز مشاوره

مرکز مشاوره مشکلات خانوادگی باید ترجیحاً در نقطه مناسبی از شهر واقع شده باشد تا هر کدام از اعضای خانواده در صورت نیاز به راحتی به آن دسترسی داشته باشند.

ما در کلینیک روان‌اگاه همواره در تلاشیم تا امکانات و خدمات مناسب را در راستای مشاوره مشکلات خانوادگی برای حل تعارضات این بنیان اجتماعی در اختیار شما مراجعه‌کنندگان عزیز قرار دهیم.

اگر در راز دار بودن مشاور خود شک دارید حتما به صفحه چگونه به مشاور اعتماد کنیم مراجعه نمایید

روانشناس برای مشکلات خانوادگی

هدف اصلی مراجعه به روانشناس برای مشکلات خانواده، تقویت روابط بین فردی و بهبود آن، برقراری تعادل، هماهنگی و توازن در خانواده، پذیرش تغییرات و در نهایت حل مسائل، مشکلات و بحث‌ها است. در جلسات مشاوره خانوادگی ابتدا مشاور به ارزیابی دقیق مشکلات پرداخته و علت ایجاد این موارد مختل کننده را مشخص می‌کند. سپس او با تکیه بر تخصص و مهارت خود به هدف‌گذاری برای حل چنین مشکلاتی می‌پردازد. مشاور خانواده آموزش‌ها و روش‌های درمانی لازم را در راستای اهداف خود به خانواده‌ها ارائه می‌کند.

انواع مشکلات خانوادگی

انواع مشکلات خانوادگی

در واقع باید گفت که مسائل خانوادگی شامل هر نوع مشکلی است که این بستر اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده یا آن‌ را به طور کلی مختل می‌کند. برخی از انواع مشکلات خانوادگی که برای رفع آن‌ها باید به مشاور مشکلات خانوادگی مراجعه کرد، عبارت اند از:

●      اعتیاد و مشکلات روحی و روانی

اگر والدین (یا حتی فرزند(ان)) دچار مشکلات مربوط به سلامت روان یا اعتیاد شوند، این مسئله می‌تواند شکاف بزرگی را در خانواده ایجاد کند. از این رو بهتر است به طور واضح و کاملا صادقانه در مراکز مشاوره خانواده در مورد آن صحبت شود.

●      طلاق

طلاق می‌تواند کانون خانواده را به فروپاشی برساند و اگر این مسائل برای اعضای خانواده به خصوص برای کودکان حل و فصل نشود؛ می‌تواند بر نحوه نگاه آن‌ها به روابط حال و آینده‌شان تاثیر بگذارد و سبب شود تا این رویداد مجددا و در نسل‌های بعدی نیز تکرار شود.

 

انواع مشکلات خانوادگی

●      مشکلات مالی

با بررسی کیس‌های خانوادگی شاید بتوان گفت که بسیاری از مشکلات خانوادگی از مشکلات مالی نشات می‌گیرد. نداشتن درآمد کافی برای امرار معاش، کسب درآمد فقط از طریق یکی از اعضای خانواده، دست زدن به کارهای غیر اخلاقی مثل نزول و قمار و … می‌تواند از این قبیل مسائلی باشد که تأثیر آن در خانواده احساس می‌شود.

●      ارتباطات ضعیف

بسیاری از کارشناسان حوزه روانشناسی خاطرنشان می‌کنند که عدم برقراری ارتباط سالم ریشه بسیاری از مشکلات عمومی خانواده‌ها است. در واقع بی‌اعتمادی در بین اعضای خانواده یکی از مسائلی است که از ارتباط ضعیف سرچشمه می‌گیرد.

●      درگیری‌ها و کشمکش‌های خانوادگی

برخی از خانواده‌های به دلیل کشمکش‌های روزمره‌ خانوادگی، گمان می‌کنند که مشاجره و نزاع مداوم در این کانون اجتماعی امری طبیعی است. در صورتی که چنین نیست و باید هر چه سریع‌تر در صدد رفع این استرس‌ها و تنش‌ها برآمد.

●      فشار شدید والدین

کمال گرایی در خانواده می‌تواند تأثیرات بسیار منفی بر فرزندان و عزت نفس آنها داشته باشد. دیکته کردن احساسات و کارها از طرف والدین به فرزندان می‌تواند بر توانایی آنها و رشد فردی تأثیر بگذارد. مقایسه‌ی فرزند خود با دیگران نیز می‌تواند جزو این موارد محسوب شده و آثار مخربی برجای بگذارد.

●      مسائل مربوط به امور خانه‌داری

اگرچه شاید این مسئله در نگاه اول ابتدایی به نظر برسد، اما مدیریت و انجام امور خانه‌داری دارای اهمیت است. اگر تمامی مسئولیت‌های خانه فقط بر دوش یک‌ نفر باشد، قطعا فشار و مسئولیت زیاد سبب ایجاد مشکلات خانوادگی خواهد شد و پای شما را به مراکز مشاوره مشکلات خانوادگی باز خواهد کرد. از این رو تقسیم کارهای خانه به طور منصفانه و متناسب با سن و سایر ملاک‌های دیگر، بسیار مهم است.

 

گفتنی است که انواع مشکلات خانوادگی به موارد بالا محدود نمی‌شود و مواردی اعم از دخالت اطرافیان، بی‌توجهی، خیانت، مشکل در روابط عاطفی و جنسی، خشونت‌های خانگی، استرس و اضطراب، مشکلات مربوط به سوگ، تبعیض میان فرزندان خانواده و… می‌تواند مشکلات خانوادگی را برجسته‌تر کند.

دلایل مشکلات خانوادگی

دلایل مشکلات خانوادگی

دلایل مشکلات خانوادگی نیز درست مثل انواع مشکلات خانوادگی می‌تواند موارد بسیاری را در برگیرد که برخی از این موارد عبارت اند از:

  • اختلالات شخصیتی و مشکلات روحی روانی
  • مشکلات و اختلالات مربوط به دوران کودکی
  • مشکلات و اختلالات مربوط به روابط قبلی
  • عدم درک متقابل
  • خودخواهی
  • حسادت
  • کینه‌توزی

اگر با نوجوان خود در خانواده شکل دارید حتما به صفحه روانشناس افسردگی نوجوانان مراجعه نمایید.

کلام پایانی

اگر برای حل مشکلات خانوادگی خود همواره تلاش می‌کنید و به نتیجه‌ی دلخواه خود دست نمی‌یابید؛ ما در کلینیک روان‌اگاه به صورت تلفنی، آنلاین و حضوری به شما کمک خواهیم کرد تا از این مسیر پر فراز و نشیب به سلامت بگذرید. کارشناسان ما در حوزه مشاوره مشکلات خانوادگی در تمامی زمینه‌ها در خدمت شما هستند. برای دریافت خدمات فقط کافی است با ما تماس حاصل فرمایید.

مشاوره آنلاین

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *