2 اردیبهشت, 1403

چگونه به مشاور اعتماد کنیم ؟

حضور در دفاتر مشاوره، فرصتی طلایی برای شما ایجاد خواهد کرد که از مسائل محرمانه‌ خود صادقانه سخن بگویید؛ بدون این که دل نگران قضاوت طرف مقابل یا فاش شدن اسرارتان باشید. اگر قبلاً هرگز به روانشناس مراجعه نکرده‌اید، ممکن است سؤالاتی از این قبیل که چگونه به مشاور اعتماد کنیم؟ ذهن شما را مشغول سازد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد با ما در روان آگاه همراه شوید.

اگر به دنبال این هستید که نشانه های روانشناس کاربلد رو پیدا کنید به صفحه ویژگی های مشاور خوب مراجعه نمایید.

چگونه به مشاور اعتماد کنیم؟

چگونه به مشاور اعتماد کنیم؟

در واقع پیدا کردن یک مشاور قابل اعتماد برای مراجعان یکی از دغدغه‌هایی است که شاید همواره ذهن آن‌ها را به خود مشغول کند. مراجعه‌کننده‌گان معمولا در جلسات مشاوره درباره‌ی مسائلی صحبت می‌کنند که شاید حتی نزدیک‌ترین افراد زندگیشان از آن بی‌اطلاع باشند.

از این رو در بسیاری از مواقع، مسائلی را بازگو می‌کنند که جزو محرمانه‌ترین اسرار زندگیشان است و این سوال در ذهنشان مطرح می‌شود که چگونه به مشاور اعتماد کنیم؟

برای پیدا کردن مشاور قابل اعتماد چند نکته وجود دارد که بهتر است در جلسات اول به آن توجه شود. برخی از این موارد عبارت اند از:

۱.    جستجوگر باشید

تا جایی که امکان دارد برای پیدا کرد مشاور قابل اعتماد و خوب وسواس به خرج دهید تا بتوانید به او اعتماد کرده و مطمئن شوید که او به تمام مواردی که نیاز دارید واقف است. برای این کار می‌توانید به روش‌های زیر برای پیدا کردن مشاور معتمد اقدام کنید:

  1. سرچ در گوگل
  2. پرس‌وجو از اطرافیان و افراد آگاه
  3. جستجو در لینکدین و بررسی رزومه مشاوران
  4. حضور در سمینارها و کارگاه‌های مشاوره

۲)  کشف صداقت کلام در مشاور

این روزها دیده می‌شود که بسیاری از افراد بدون تخصص در حوزه‌ مشاوره برای حفظ منافع شخصی در این عرصه پای گذاشته و فعالیت می‌کنند. این دسته از افراد با تکیه بر تبلیغات دروغین، راه‌حل‌هایی را به مراجعه‌کنندگان پیشنهاد می‌دهند که نفعی برای فرد ندارد.

در جلسات اول بیشتر به دنبال این باشید که آیا مشاور قصد کمک به شما را دارد یا فقط به فکر منافع خود است. در این صورت می‌توانید از حسن نیت وی باخبر شوید.

چگونه به مشاور اعتماد کنیم

۳) توجه به محیط و برخورد کادر تخصصی

همیشه با توجه به محیط و برخورد اطرافیان می‌توانید به مسائل بسیاری دست یابید. به طرز برخورد کادر تخصصی دفتر مشاوره یا مطب و همچنین برخورد مشاور با خودتان توجه کنید. توجه به مهارت ارتباطی مشاور، تسلط و ظرافت کلام وی و در نهایت مذاکره و گفت‌وگو با او می‌تواند به شما در این راه کمک کند.

حالا وقت آن‌ است که به ندای درونی خود گوش کنید و احساسی را که نسبت به آن مکان و افراد دارید، در نظر بگیرید. حس اعتماد یا بی‌اعتمادی در این مواقع پررنگ‌تر از چیزی که فکرش را بکنید، به نظر می‌رسد.

۴) در نظر گرفتن ملاک‌های شخصی‌

این مسئله بسیار حائز اهمیت است که بدانید معیارهایی را که برای مشاور قابل اعتماد در ذهن دارید، ممکن است با دیگری متفاوت باشد. از این رو بهتر است بدانید برای انتخاب چه ملاک‌هایی دارید. برخی از این موارد عبارت اند از:

تحصیلات مشاور

بسیاری از افراد تحصیلات مشاور را برای پیدا کردن مشاور قابل اعتماد در نظر می‌گیرند، اگر شما هم از این قبیل افراد هستید؛ بهتر است پیش از انتخاب مشاور، مدارک تحصیلی و مجوزهای وی را مورد بررسی قرار دهید تا از این بابت اطمینان کافی داشته باشید.

تجربه مشاور

برخلاف مورد قبل، برخی نیز معتقدند که هیچ موردی مثل سابقه مشاور نمی‌تواند کمک‌کننده باشد. برای این کار نیز می‌توانید رزومه‌ی مشاور مورد نظر را بررسی کرده و تجربه‌ها و سوابق گذشته او را مورد بررسی قرار دهید.

جنسیت مشاور

در پاسخ به سوال روانشناس مرد قابل اعتمادتر است یا روانشناس زن؟ باید گفت که جنسیت درمانگر تاثیری بر کیفیت جلسات مشاوره ندارد. با این حال اگر احساس می‌کنید با مشاور مرد یا مشاور زن راحت‌تر هستید، حتما در زمان انتخاب روانشناس، به جنسیت توجه کنید.

نوع مشاوره

در مورد نوع مشاوره باید گفت که علاوه بر مشاوره حضوری، این روزها مشاوره غیرحضوری و آنلاین نیز وجود دارد. برخی مواقع ترجیح افراد بر این است که به دلایل مختلف، به جای مشاوره حضوری از مشاوره غیرحضوری بهره‌ ببرند. این که کدام یک از انواع مشاوره برای شما حس اطمینان بیشتری ایجاد می‌کند، کاملا به اولویت‌های شما بستگی دارد.

اگر تهرانی هستید و به دنبال مشاور عالی می گردید حتما به صفحه تراپیست خوب در تهران مراجعه نمایید.

حفظ حریم خصوصی در جلسات مشاوره حق مسلم شماست!

در هر صورت روانشناسان از نظر اخلاقی ملزم به حفظ حریم خصوصی شما هستند، گاهی اوقات روانشناسان لازم می‌دانند تا با نزدیکان شما در جلسات مشاوره صحبتی داشته باشند تا متوجه شوند که در اطرافتان چه می‌گذرد.

به عنوان مثال اگر متاهل هستید و با مشکلاتی از جمله مسائل زناشویی یا مشکلات فردی دست و پنجه نرم می‌کنید؛ ممکن است روانشناس بخواهد تا با شریک زندگیتان مصاحبه‌ای داشته باشد. البته لازم به ذکر است که در این مواقع، همه چیز منوط به اجازه‌ی شما خواهد بود.

این مسئله کاملاً به شما بستگی دارد و اگر نخواهید دیگران متوجه این قضیه شوند، روانشناس نیز نمی‌تواند بدون رضایت شما در این مورد با شخص دیگری در ارتباط باشد. دقت داشته باشید که اگر نگرانی خاصی در مورد محرمانه بودن مسائل خود دارید، آن را با روانشناستان در میان بگذارید و به او در درک حریم شخصی خود کمک کنید.

آیا در مشاوره غیرحضوری می‌توان به روان شناس اعتماد کرد؟

آیا در مشاوره غیرحضوری چگونه به مشاور اعتماد کنیم ؟

در درجه‌ی اول باید گفت انتخاب یک مشاور یا مرکز مشاوره معتبر به صورت غیرحضوری می‌تواند به شما کمک کند تا با خیال راحت اطلاعات شخصی خود را در اختیار روان شناس قرار دهید. چه مشاوران به صورت حضوری و چه مشاوران به صورت غیرحضوری، می‌بایست جلسات مشاوره‌ی خود را در اتاقی جداگانه و فضایی با حفظ حریم خصوصی برگزار کنند.بنابراین هیچ فرقی ندارد و در هر دو روش مشاور موظف است که به قوانین و اصول مشاوره عمل کند.

سراپاگوش شوید!!!

حالا وقت آن رسیده تا پس از موشکافی‌های فراوان، تحقیق و جستجوی بسیار و پیدا کردن مشاور قابل اعتماد از نظر خودتان، دل را به دریا بزنید. پس اکنون سراپاگوش شوید، چشم بگویید و عمل کنید؛ اما پیش از آن مطمئن شوید که مشاور به تمام زوایای مسئله شما آگاه است و شرایطتان را به خوبی درک کرده است.

کلام پایانی

در پایان باید گفت، ما در کلینیک روان آگاه در کنار خدمات حضوری، مشاوره‌ آنلاین را در اختیار شما قرار می‌دهیم. شما می‌توانید با خیال راحت تمام اسرار محرمانه‌ زندگیتان را در اختیار مشاوران و کارشناسان مورد اعتماد ما قرار داده و فرایند روان‌درمانی خود را به سلامت پشت سر بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در روان آگاه در ارتباط باشید.

 

مشاوره آنلاین

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *