9 خرداد, 1401

هورمون هیجان آدرنالین چیست

حتما براتون پیش اومده که قبل از انجام یه کار مهم یا رفتن به جایی، دیدن یه صحنه ترسناک و … یکدفعه قلبتون تند میزنه و دلتون زیر و رو میشه.توی این مطلب به علت این مساله می پردازیم و بررسی می کنیم که هورمون هیجان آدرنالین چیست؟

هورمون آدرنالین چیست؟

هورمون آدرنالین چیست؟

شاید برایتان سوال باشد که آدرنالین چیست؟ اپی نفرین که آدرنالین نیز نامیده می شود، هم یک هورمون و هم یک انتقال دهنده عصبی است. اگر بخواهیم در مورد هورمون آدرنالین صحبت کنیم باید بدانید که توسط غدد آدرنال(که در بالای هر کلیه قرار دارند) ساخته می شود.

درواقع اپی نفرین بخشی از سیستم عصبی سمپاتیک است که مسئول واکنش اضطراری بدن شما به خطر می باشد و بدن را برای جنگ یا گریز آماده می کند.

اپی نفرین نیز مانند نوراپی نفرین و دوپامین، کاتکول آمین نامیده می شود. اپی نفرین از نوراپی نفرین در داخل غده فوق کلیوی شما ساخته می شود.

اجازه دهید به زبان ساده تر بیان کنیم تصور کنید در یک جاده آرام پر از درخت مشغول رانندگی هستید و باد خنکی از پنجره می وزد.همینطور که غرق احساس ارامش و خوب هستید یکدفعه یک موجود زنده جلوی ماشین می پرد و شما سریع به خودتان می ایید و تلاش میکنید ماشین را متوقف کنید.در این لحظه قلبتان تند تند می تپد، نفس نفس می زنید، پاهایتان می لرزد، بدنتان عرق می کند، اما دهانتان خشک است.

گاهی اوقات برخی از مشکلات بخاط افسردگی است، برای شناخت علائم افسردگی به صفحه مشاوره برای افسردگی مراجعه نمایید.

فکر می کنید چطور یکدفعه از آن حالت آرامش به این وضعیت رسیدید؟ بله این کار آدرنالین است که شما را در موقع خطر هشیار می کند.
وقتی بدن در یک موقعیت استرس زا و خطرناک قرار می گیرد آدرنالین ترشح می شود که شما را برای مبارزه یا فرار آماده کند.

هورمون هیجان چیست؟

هورمون ترس و هیجان و ترشح آدرنالین

همانطور که گفتیم هورمون هیجان توسط غدد فوق کلیوی تولید و در جریان خون آزاد می شود. مواقعی که با یک عامل استرس زا یا تهدید مواجه می شوید، این هورمون سیستم عصبی را تحریک می کند.

اما هورمون هیجان فقط در موقعیت های خطرناک و مشکل ساز ترشح نمی شود بلکه شما هنگام تماشای یک مسابقه فوتبال، موقع سوار شدن بازی های هیجان انگیز مثل ترن هوایی، هنگام دعوا و بحث و مشاجره با دیگران، سخنرانی یا ارائه کنفرانس و …هجوم یکباره آدرنالین را تجربه می کنید.

آیا هورمون ترس و هیجان یکسان است و هر دو با ترشح آدرنالین همراه است؟هنگامی که از یک چیزی می ترسید مغز به بدن دستور می دهد که تنفس و ضربان قلب شما را بالا ببرد، مردمک چشم را گشادتر کرده، کف دست عرق کند و … جالب توجه است که وقتی احساس هیجان می کنید مغز باز همان واکنش فیزیولوژیکی را از خود نشان می دهد.

حالا هیجان یک وقتایی خوب است مثلا برای قرار ملاقات، شروع یک کار جدید و …

حالا چطور می توانیم ترس را به هیجان تبدیل کنیم؟

۱-لبخند بزنید: کافیست به یک چیز خنده دار فکر کنید یا نه فقط سعی کنید عضلات صورت را به حالت خندیدن تغییر دهید.

۲-حرکت کنید:انرژی عصبی که موجب ترس شده باید یک جوری تخلیه شود.پیاده روی یا بپر بپر کنید.

۳-رقص: هروقت از چیزی ترسیدید شروع کنید برقصید.رقصیدن ذهنیت شما را به جهت مثبت تغییر می دهد.

۴-بگویید من خیلی هیجان زده هستم: جملاتی مثل من خیلی هیجان زده ام، نمی توانم صبر کنم، این اتفاق عالی پیش می رود و … می تواند ترس را به هیجان تبدیل کند.

 

ترشح آدرنالین

واکنش های بدن به ترشح هورمون آدرنالین

هورمون آدرنالین در زمان بحران یا تجربه احساسات قوی هیجان یا ترس بطور خودکار در کنار هورمون کورتیزول و آلدوسترون ترشح می شود و پیام هایی را به اندام های مختلف بدن از جمله قلب و ریه ارسال می کند.

حالا ببینیم افزایش ادرنالین چه علائمی در بدن دارد؟

  • فشار خون بالا
  • افزایش ضربان قلب
  • تقویت حواس و هوشیاری
  • کاهش حساسیت به درد
  • بزرگ شدن مردمک ها
  • لرزش بدن
  • تعرق زیاد
  • رنگ پریدگی

جالب است بدانید وقتی در موقعیت جنگ یا گریز قرار می گیریم سریع‌تر از حالت عادی می دویم و حتی اگر یکی از قسمت های بدنمان آسیب دیده باشد درد را احساس نمی کنیم.
خستگی آدرنالین چیست؟

خستگی آدرنالین چیست؟

انرژی کم و خستگی از شایع ترین دلایلی است که بیماران بخاطرش به پزشک مراجعه می  کنند.با وجود بررسی های پزشکی و آزمایش اغلب علت این خستگی مشخص نمی شود.اینجاست که پای نظریه خستگی آدرنال به میان می آید.

آدرنال ها دو غده کوچک هستند که در بالای کلیه ها قرار گرفته و چندین هورمون از جمله کورتیزول را در بدن تولید می کنند. تئوری خستگی آدرنال نشان می‌دهد که قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض استرس باعث تخلیه غده فوق کلیوی و در نتیجه کاهش کورتیزول می‌شود.

از مهمترین عوارض تحلیل آدرنال مه مغزی، انرژی پایین، خلق و خوی افسردگی، هوس نمک و شیرینی، سبکی سر و … می باشد.

در مطالعات اخیر هیچ مبنای علمی برای ارتباط اختلال آدرنال به عنوان علت خستگی وجود ندارد و انجمن غدد درون ریز هم این وضعیت را به رسمیت نمی شناسند. فقدان توضیح بیولوژیکی در مورد خستگی آدرنالین احتمالا ناامید کننده است.

به همین خاطر اگر دچار خستگی، بی انگیزگی، مه مغزی و علائم مبهم دیگر هستید بهتر است ابتدا یک بررسی پزشکی برای کم خونی، بیماری های خودایمنی، عفونت، اختلالات هورمونی و …انجام دهید و اگر از همه نظر سالم بودید ممکن است دچار خستگی آدرنال باشید.

صرف نظر از اینکه این مشکل چه هست و چرا ایجاد می شود برای بهبود این وضعیت مشاوره، دارو، مکمل‌، تغییر سبک زندگی ، ورزش و موارد دیگر می‌تواند کارساز باشد.
خرید قرص آدرنالین

خرید قرص آدرنالین

برخی از افراد دوست دارند افزایش آدرنالین را تجربه کنند و به همین خاطر دنبال خرید قرص آدرنالین یا آمپول آدرنالین هستند در حالیکه نیاز به قرص نیست شما با راهکارهای طبیعی می توانید باعث ترشح هورمون آدرنالین در بدن خود بشوید.امروزه بانجی جامپینگ، پاراگلایدر، اسکای دایوینگ و انواع و اقسام ورزش های هیجان انگیز می توانید هورمون هیجان را فعال کنید.

البته قرص و آمپول آدرنالین هم هست که فقط توسط پزشک تجویز می گردد و مصرف خودسرانه آن عواقب جدی دارد.

دوپامین یک انتقال دهنده عصبی است که مراکز لذت و پاداش مغز را فعال می کند برای آشنایی بیشتر به صفحه بهترین قرص افزایش دوپامین چیست مراجعه نمایید.

 اثرات جانبی ترشح زیاد آدرنالین

آدرنالین بیش از حد می توند باعث بروز مشکلاتی برای شما بشود مخصوصا اگر درگیر استرس مزمن هستید.

تولید زیاد هورمون آدرنالین به ذهن و بدن شما آسیب می زند و باعث بروز مشکلات زیر می شود:

  • مشکلات گوارشی
  • سردرد
  • تنش عضلانی
  • بیخوابی
  • افزایش وزن
  • اضطراب
  • افسردگی
  • فشار خون بالا
  • بیماری قلبی
  • سکته
  • اختلالات غده آدرنال

تنظیم هورمون هیجان یا آدرنالین

برای تنظیم کردن آدرنالین، باید عوامل استرس‌زا در زندگی‌تان را شناسایی کرده و روش های مقابله‌ای سالم مثل ورزش روزانه، مراقبه، نفس عمیق، تغذیه سالم و محدود کردن مصرف کافئین را بکار بگیرید.

معجزه ترشح هورمون آدرنالین

معجزه ترشح هورمون آدرنالین

آدرنالین بخش مهم و سالم فیزیولوژی طبیعی است. بدن شما در طول میلیون ها سال سیستم آدرنال خود را تکامل داده تا به شما کمک کند از خطر جان سالم به در ببرید. وقتی در موقعیت‌های خطرناک و ناامن قرار می‌گیرید، تولید آدرنالین به حفظ امنیت و محافظت از شما در برابر مواد مضر و به افزایش تمرکز ذهنی شما کمک می کند. هنگامی که وضعیت تغییر کرد و از شرایط تهدید یا عامل استرس زا خارج شوید، بدن شما آرام شده و علائمتان فروکش می کند.

اجازه دهید ببینیم افزایش ادرنالین چه علائمی در بدن دارد؟

آدرنالین مقاومت فوق بشری در برابر درد به شما می دهد.زمانیکه ادرنالین ترشح می شود بدن دیگر احساس درد نمی کند.به همین خاطر است که در حال آسیب دیدگی می توانید فرار کنید، با حیوانات وحشی بجنگید و …

چون بدن شما می خواهد زنده بماند و اگر درد داشته باشید نمی توانید بجنگید یا فرار کنید.به همین خاطر ادرنالین ترشح می شود تا به شما کمک کند.

آدرنالین قدرت شما را به حداکثر می رساند طوری که می توانید از مرزهای معمولی بگذرید و کارهایی بکنید که قبل از این نمی توانستید.مثل بلند کردن یک چیز سنگین.

ادرنالین بینایی شما را هم بهبود می بخشد طوری که حس می کنید مردمک های شما گشاد شده اند و خیلی بهتر می توانید ببینید.

آدرنالین سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و روند پیری را کند می کند.زمانی که ادرنالین ترشح می شود هوشیاری تان بالا می رود و در اثر واکنش بدن به جنگ یا گریز سیستم ایمنی در برابر حمله میکروبی و حملات دیگر بالا می رود.

آدرنالین از کجا ترشح میشود

آدرنالین از کجا ترشح میشود

فکر می کنید آدرنالین از کجا ترشح میشود؟

آدرنالین در بصل النخاع در غدد فوق کلیوی و همچنین برخی از نورون های سیستم عصبی مرکزی تولید می شود. وقتی در موقعیت استرس زا قرار می گیرید، آدرنالین به سرعت در خون ترشح شده و منجر به واکنش هایی می گردد.این واکنش مسیرهای تنفسی را گشاد می کند تا اکسیژن را برای مبارزه با خطر یا فرار در اختیار ماهیچه ها قرار دهد.

آدرنالین همچنین باعث انقباض رگ های خونی می شود تا خون را به گروه های عضلانی هچون قلب و ریه ها هدایت نماید.

در اثر ترشح ادرنالین بدن نمی تواند درد را احساس کند به همین خاطر است که با وجود آسیب دیدگی بازهم می توانید به مبارزه و دویدن ادامه دهید.

آدرنالین همچنین قدرت و عملکرد و همچنین آگاهی فرد را در مواقع پر استرس افزایش می دهد. جالب است بدانید پس از کاهش استرس، اثر آدرنالین تا یک ساعت ادامه خواهد داشت.

روانشناس تلفنی
3 Comments
  1. سلام من قبلا خیلی شاد و بشاش و پرانرژی بودم، یه مدت در معرض مشکلات شدید قرار گرفتم و روح و روانم رو به شدت اذیت کرد مشکلات.
    بعد از اون دیگه به هیچ عنوان ترشح آدرنالین رو توی هیچ موقعیتی ندارم!!!
    بهم پیشنهاد دادن برم جامپینگ اما مشکل اینجاست که با هیجان زیاد حالم بد میشه اما آدرنالین ترشح نمیشه!!!!
    همش خسته ام…
    قبلا یه کوهنورد حرفه ای بودم، اما الان ۲ تا پله برم بالا میخوام بمیرم…
    چکار کنم؟؟؟

  2. سلام. مشکل من در مواجه با عوامل استرس‌زا و ترس اینه که ضربان قلبم به شدت بالا میره و در حالی که دهانم خشک شده، صدام میلزره و پاهام سست میشه و حتی اشکم بی‌اختیار سرازیر میشه. این حالت باعث میشه که من تبدیل به یک انسان ترسو بشم و در هیچ موقعیتی نتونم از خودم دفاع بکنم. واقعا از این حالتها متنفرم. آیا دارو یا راهی وجود که از بروز این حالات جلوگیری کنه؟

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *