3 خرداد, 1401

بهترین قرص افزایش دوپامین چیست

آیا می دانید راز اشتیاق به زندگی، انگیزه بالا و حس و حال خوب برخی از افراد چیست؟ دوپامین یک انتقال دهنده عصبی است که مراکز لذت و پاداش مغز را فعال می کند و باعث احساس لذت از زندگی می گردد.اگر می خواهید بدانید بهترین قرص افزایش دوپامین چیست با ما همراه باشید.

دوپامین چیست

دوپامین چیست؟

دوپامین یک ماده شیمیایی و انتقال دهنده عصبی است که به طور طبیعی در بدن انسان وجود داشته و سیگنال هایی را از بدن به مغز ارسال می کند. تعادل دوپامین برای سلامت جسمی و روانی هر فردی حیاتی است.

بطور کلی دوپامین بر خلق و خو، خواب، حافظه و یادگیری، تمرکز و کنترل حرکات، انگیزه و واکنش های احساسی افراد تاثیر می گذارد و کمبود آن باعث بروز مشکلات خاصی برای انسان خواهد شد.

بهترین قرص افزایش دوپامین چیست

بهترین قرص افزایش دوپامین چیست

قبل از اینکه بگوییم بهترین قرص افزایش دوپامین چیست لازم میدانیم هشدار دهیم که به هیچ عنوان با دیدن علائم کمبود دوپامین سرخود قرص و دارو مصرف نکنید چراکه اینگونه داروها فقط باید با نظر روانپزشک تجویز گردد.

بدن شما برای تولید دوپامین به چندین ویتامین و مواد معدنی از جمله آهن، نیاسین، فولات و ویتامین B6 نیاز دارد.البته باید آزمایش خون دهید تا بفهمید که دچار کمبود این مواد مغزی هستید یا نه.

یکسری مکمل هایی هستند که برای افزایش دوپامین، کاهش افسردگی و بهبود خلق و خو استفاده می شوند و بعنوان بهترین قرص افزایش دوپامین توصیه می گردند.

این مکمل ها عبارتند از: موکونا، ویتامین سی، روغن ماهی، تیروزین، منیزیم، کورکومین/زردچوبه، کارواکرول، ال تیانین، ویتامین دی، پروبیوتیک ها، عصاره زعفران، چای سبز و پونه کوهی،  مکمل جینکو بیلوبا.

parkoheal قرص چیست

قرص پارکوهیل  بعنوان داروی موثر بر سیستم اعصاب مرکزی،داروهای ضد پارکینسون و سازنده دوپامین شناخته می شوند.

علائم کمبود دوپامین

علائم کمبود دوپامین

علائم کمبود دوپامین به علت اصلی ایجاد آن بستگی دارد. کم خوابی، چاقی، سوء مصرف مواد مخدر، استرس یا بیماری هایی مثل پارکینسون و اسکیزوفرنی و افسردگی از دلایل اصلی کاهش دوپامین در بدن است. رژیم‌های غذایی سرشار از قند و چربی‌های اشباع شده می‌توانند دوپامین را کاهش دهند.همچنین کمبود پروتئین در رژیم غذایی افراد باعث می شود اسید آمینه ای بنام ال تیروزین که به ساخت دوپامین در بدن کمک می کند، به حد کافی دریافت نشود.

در اینجا چند تا از علائم کمبود دوپامین که ممکن است با آن مواجه شوید را بیان می کنیم:

  • گرفتگی یا اسپاسم عضلات
  • از دست دادن تعادل
  • یبوست
  • کاهش یا افزایش وزن
  • بیماری ریفلاکس معده
  • اختلال در خواب
  • انرژی پایین
  • عدم تمرکز
  • احساس خستگی
  • احساس ناامیدی و بی انگیزه بودن
  • تمایل به گریه کردن
  • افکار خودکشی
  • عزت نفس پایین
  • میل جنسی پایین
  • توهم

چگونه دوپامین را افزایش دهیم

چگونه دوپامین را افزایش دهیم

احتمالا الان میپرسید چگونه دوپامین را افزایش دهیم؟ خوشبختانه راه های متعددی برای افزایش طبیعی سطح دوپامین وجود دارد که می توانید امتحان کنید و تاثیر آنرا روی خودتان ببینید.

  • پروتئین بیشتری مصرف کنید

پروتئین ها از اسید آمینه ساخته می شوند.بدن انسان قادر است برخی از این اسیدآمینه ها را بسازد و برخی را فقط از غذا دریافت کند. همانطور که گفتیم تیروزین که خودش از فنیل آلانین درست می شود نقش مهمی در تولید دوپامین دارد.

هر دوی این اسید آمینه ها در بوقلمون، گوشت، تخم مرغ، حبوبات وجود دارند.

مطالعات نشان داده که داشتن رژیم غذایی پر پروتئین باعث افزایش سطح دوپامین شده و حافظه را بهبود می بخشد.

  • پروبیوتیک مصرف کنید

محققان متوجه شده اند که روده با داشتن سلول های زیاد عصبی در تولید دوپامین نقش داشته و از این جهت با مغز ارتباط نزدیکی دارد.

برخی از باکتری های رود می توانند دوپامین تولید کنند و باعث بهبود خلق و خو و کاهش اضطراب و افسردگی شوند.بنابراین از قرص های پروبیوتیک یا ترشی کلم و کیمچی، کفیر، ماست و … استفاده کنید.

  • مرتب ورزش کنید

ورزش برای افزایش سطح اندورفین و دوپامین و بهبود خلق و خوی افراد بسیار موثر است.

یک مطالعه نشان داد که یک ساعت یوگا در هر روز به طور قابل توجهی میزان دوپامین را بالا می برد.

  • به اندازه کافی و به موقع بخوابید

تحقیقات می گوید که صبح وقتی از خواب بیدار میشویم دوپامین ترشح می شود و و تا شب که زمان خواب است میزان آن کاهش می یابد.

وقتی افراد شبها تا دیروقت بیدار میمانند تا صبح روز بعد گیرنده های دوپامین انها به طرز عجیبی کاهش می یابد.

خواب منظم و با کیفیت بالا به متعادل نگه داشتن سطح دوپامین کمک کرده و باعث بالا رفتن هوشیاری و افزایش عملکرد می گردد.

  • مدیتیشن کنید

مدیتیشن یعنی رهایی و پاکسازی ذهن از هر انچیزی که باعث آزار ما می شود.مدیتیشن هم باعث افزایش دوپامین و بهبود وضعیت روحی و خلق و خوی مثبت می شود.

  • زمانی را در آفتاب بگذرانید

افراد در زمستان ها و مواقعی که نور خورشید نیست احساس غمگینی یا افسردگی می کنند.قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث زیاد شدن دوپامین در مغز می گردد.البته اعتدال داشته باشید چون زیاده روی در آفتاب گرفتن باعث صدمه رسیدن به پوست می شود.

یکی از قرص های شادی آور فلوکستین می باشد برای آشنایی بیشتر با این قرص به صفحه قرص شادی اور فلوکستین را مطالعه نمایید.

  • چربی اشباع کمتری مصرف کنید

رژیم های غذایی سرشار از چربی اشباع شده ممکن است التهاب را در بدن افزایش دهد و منجر به تغییراتی در سیستم دوپامین شود.به همین دلیل باید کمتر استفاده شود.

  • لوبیای مخملی یا سیاه بخورید

تحقیقات نشان داده خوردن ۲۵۰ گرم لوبیای مخملی پخته شده سطح دوپامین را به میزان قابل توجهی بالا میبرد و علائم بیماری پارکینسون را ۱ تا ۲ ساعت بعد از غذا کاهش می دهد.به این دلیل که لوبیای مخملی حاوی L-dopa مولکول پیش ساز دوپامین است.

  • مکمل بخورید

بدن شما برای تولید دوپامین به ویتامین و مواد معدنی مثل آهن، ویتامن b6، نیاسین، منیزیم، دی و … نیاز دارد.ازمایش خون می تواند نشان دهد که کدام یک از ویتامین های شما پایین است.کمبود هرکدام از این موارد باعث مشکل در تولید دوپامین می شود.البته حتما با مشورت پزشک از مکمل استفاده کنید.

بهترین قرص برای سرخوشی

متاسفانه در جامعه ما باب شده که برای هرچیزی دنبال قرص و دارو باشیم.خیلی ها می پرسند که بهترین قرص برای سرخوشی چیست؟پاسخ ما به شما دوستان این است که وقتی می توانید بصورت طبیعی سرخوش و شاد باشید چرا دنبال قرص های سرخوشی می گردید.

ما اگر بعنوان یک انسان بلد باشیم از تک تک لحظاتمان لذت ببریم می توانیم همیشه شاد و سرخوش باشیم و دوپامین در بدنمان داشته باشیم.

کافیست که گذشته و اینده را دور بریزیم و فقط سعی کنیم در همین لحظه با هرچیزی که داریم شاد باشیم.جالب است بدانید با انجام کوچکترین کارهایی که خوشحالمان می کند مواد شیمیایی شادی آور مثل دوپامین در بدن ترشح می شود.

مثلا تماشای یک فیلم بهمراه عزیزانمان، تفریح کردن ، قدم زدن در طبیعت، غذا خوردن و …

بنابراین سعی کنید با شکرگزاری کردن، توجه به نکات مثبت و داشته هایتان این شادی را در خودتان ایجاد کنید تا دیگر نیاز به هیچ قرص سرخوشی نباشید.

دوپامین و اعتیاد

رابطه بین دوپامین و اعتیاد چیست؟ اکثر موادهای مخدر باعث افزایش دوپامین در مغز می شوند و افرادیکه به مواد و الکل معتاد هستند سطح دوپامین پایینی دارند.

بلافاصله پس از مصرف مواد مخدر دوپامین در مغز تولید شده و احساس لذت بخشی در فرد ایجاد می شود.همین احساس خوب باعث می شود فرد تمایل بیشتری به مصرف مواد پیدا کند.

الکل، مواد مخدر و قند با مسدود کردن انتقال دهنده های دوپامین سطح آن را بالا برده و در نتیجه جلوی بازجذب دوپامین در مغز را می گیرند.

 

داروی گیاهی افزایش دوپامین

وقتی در مورد افزایش دوپامین و طب سنتی صحبت می شود افراد دوست دارند یک داروی گیاهی افزایش دوپامین بهشان معرفی کنیم که خطر یا عوارض جانبی نداشته باشد.

تعدادی از اسیدهای آمینه، گیاهان و سایر ترکیبات طبیعی وجود دارد که با مکانیسم های مختلف برای افزایش سطح دوپامین در مغز استفاده می شوند. بسیاری از این مکمل ها مقدار واقعی دوپامین را افزایش می دهند اما برخی دیگر از تجزیه زودهنگام دوپامین جلوگیری می کنند.

از مواد طبیعی که برای افزایش دوپامین توصیه شده اند می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • موکونا یا لوبیای مخملی که یک نوع حبوبات استوایی است .
  • جینکو یکی از محبوبترین داروهای گیاهی جهان است که برای درمان اختلالات مغز استفاده و باعث تقویت حافظه و افزایش تمرکز می گردد.
  • باکوپا یک گیاه سنتی است که به تعادل دوپامین و سروتونین کمک کرده و منجر به کاهش هورمون استرس کورتیزول می شود.
  • زنجبیل از قدیمی ترین گیاهان دارویی است که با داشتن آنتی اکسیدان های شائوگال و جینجرول از مغز محافظت کرده و  قدرت شفابخشی دارد.
  • روغن اوریگانو یا پونه کوهی هم از دیگر گیاهان است که بعنوان مکمل دوپامین عمل می کند.این روغن با افزایش دوپامین بعنوان یک داروی ضد افسردگی کار می کند.

افزایش دوپامین باعث چه بیماری میشود

افزایش دوپامین باعث چه بیماری میشود

این سوال که افزایش دوپامین باعث چه بیماری میشود درست نیست. هنوز چیزهای زیادی هست که از آن اطلاع نداریم. اینکه آیا سطح بالا یا پایین دوپامین باعث بیماری می شود یا بیماری باعث تغییر سطح دوپامین می شود؟

سطوح بالا یا پایین دوپامین با بیماری هایی از جمله بیماری پارکینسون، سندرم پای بی قرار و اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) مرتبط است.

افزایش زیاد دوپامین معایبی هم دارد مثل مشکل در خواب، ناتوانی در کنترل تکانه، روحیه تهاجمی و…

مساله این است که نمی توانیم عملکرد یک انتقال دهنده عصبی مانند دوپامین را از سایر انتقال دهنده های عصبی یا سایر مواد شیمیایی در مغز یا بدن جدا کنیم چون همه ی آنها با همدیگر کار می کنند.

برخی از بیماری هایی که در اثر دوپامین بالا بوجود می آیند شامل مانیا(شیدایی)، چاقی و اعتیاد می باشند.برخی از علائم اسکیزوفرنی هم ممکن است بخاطر دوپامین زیاد در یک بخش هایی از مغز بوجود بیاید.

 

 

 

روانشناس تلفنی
27 Comments
  1. با سپاس فراوان.بسیارعالی .جامع و کاربردی.
    با تشکر از وقتی که گذاشتید. درود بر شما.

  2. سپاسگزارم خیلی عالی بود

  3. بسیار جامع و عالی بود من هر روز از فلوکستین استفاده میکنم ،

  4. سلام، بهترین. دارویی که میتونه تو فرصت کم دوپامینو بالا ببره چیه؟

  5. سلام وقتتون بخیر کدتیه دچار اضطراب ودلهره شدید شدم ۲۴ساعت دارم گریه میکنم_بی خوابی شدید_لرزش_یبوست_کاهش وزن شدید_عدم تمرکز و بی حوصلگی_میل جنسی پایین_بی اشتهایی هرچیز میخورم میارم بالا توروخدا راهنماییم کنید چکارکنم😭😭

    • برو دکتر حتما آزمایش بده،ایناکه تو داری میگی علائم ترک اعتیاده ،یعنی وقتی خماری می‌کشه یه نفرودرحال سم زدایی هست اینجوریه که بعد دوسه هفته درست میشه وفقط روحیه وروان فرد معتاد زمان زیادی می‌بره درست بشه

      • سلام
        اونایی که اظطراب دارن یا حس میکنن افسردگی دارن خواهشن برن دکتر مغز اعصاب یا دکتر اعصاب و روان خوب،سرخود با مشورت این و اون دارو مصرف نکنید لطفا🙏🙏🙏🙏🌺🌺

    • سلام امیدوارم تا الان خوب شده باشی ولی اگر ادامه یه دکتر روانپزشک خوب پیدا کنه اینایی که گفتید هم از افسردگی میتونه باشه هم پنیک هم سندرم روده تحریک پذیر من همه اشو باهم داشتم نگران نباشید قابل درمانه

  6. امید کنعانی 13 دی, 1401 در 3:43 ب.ظ پاسخ

    سلام
    به نظر من سردی معده دچار قبول نکردن غذا هست زنجبیل
    استفاده از فولیک اسید ۱ روزانه ۱عدد کمک میکنه مطالب این سایت خیلی مفید هست توجه کنید وچای کوهی دوپامین ایجاد میکنه و زیادیه دوپامین شاید خطرناک باشه شاید
    ایجاد دوپامین سری ویتامین های ب و c و D مولتی ویتامین موثر هست
    همه داروهای اعصاب رو باید بیخیال شیم چون عوارض داره
    ورزش
    پیاده روی
    خواب به موقع
    نور ماه یه تاثیر داره نور خورشید یه تاثیر
    نور خورشید برای شماست که در ویتامین د هم هست
    اضطراب و دلهره هم یوگا طوری نشسته دستها به صورت دعا
    از پروردگار هر چی میخای رو بگین و در آخر صحبت با خودتون در همون حالت‌ و نفس ها دم و بازدم آرام نفس بکشید ۲دقیقه به هیچ چیز فکر نکنین هنگام تنفس هت
    دعا و‌ آرامش روحی صحبت با خودتون صحبت مثبت یادتون نره تمام مشکلات از خودمون ایجاد میشه پس دستور از مغذ پیروی از قلب
    یادمون باشه قدیم ها نه دکتر بوده نه قرص
    به نظر من با اعضای بدن خود آدم حرف بزنه موثر هست هر چند با ما حرف نمیزنن جدی میگم ولی عمل میکنن پس اول خالق دوم خودتون سوم دکتر به نظر من بازم خودتون چون مثلا یکنفر بره پیش دکتر بشینه حرف نزنه دکتر چی میدونه چه مشکلی داره

    پیروز باشید

  7. امید کنعانی 13 دی, 1401 در 3:53 ب.ظ پاسخ

    با تشکر بسیار از مطالب واقعا مفید سایت
    در پناه حق همه شاد و سلامت باشند ؛با احترام🌹

  8. با سلام ، خواستم از شما بزرگواران سوال کنم ایا برای ترک شیشه میتوان از دوپامین یا چیز مشابه برای رهایی از اثرات وحشتناک ترک شیشه که واقعا حتی انرژی و حالی دیگه در وجود ادم نمیمونه استفاده کرد؟

  9. سلام.وقتتون به خیر.
    من در روز ۳تا ریتالین میخورم اما خیلی خواب آلودم و گیج و با اینکه قرص ضد استرس و اضطراب میخورم همش اضطراب دارم و یهو میزنم زیر گریه نه تمرکزم بالا رفته نه احساس بالا رفتن انگیزه و توجه و فعالیت بیشتر دارم و حس میکنم حالم بهتر که نشده هیچ شاید بدتر هم شده.
    نمیدونم باید چیکار کنم.چیزی هم مصرف نمیکنم و ریتالین رو همزاه دیوالدین و آلونتا دکتر تجویز کردن

  10. سپاسگزارم از مطالب جالب و آموزنده شما🌹🌹🌹🌹

  11. ممنون از مطالب مفیدی ک دراختیارمون میزارین👌😍❤

  12. در بیماران دو قطبی ، دو قطبی نوع یک ، چه داروهایی باعث افزایش دوران شیدایی یا منیک میشه ؟

  13. سلام،من آلپرازولام میخورم،اگه نخورم مثل ماشین لباسشویی انگار تو دلم رخت میشورن

  14. ممنونم ازشما
    اطلاعات خوبی کسب کردم
    آرزوی موفقیت وسلامتی برایتان🌹

  15. ممنون از سایت خوبتون اطلاعات مفیدی پیدا کردم

  16. با سلام و ممنون از مطالبی که ارائه داشتید و بی نهایت ممنون میشوم که تداوم داشته باشه این اطلاعات بسیار عالی و مفید آرزو موقیت دارم در کارهاتون با بهترین ها برای شما

  17. مطالبتون عالی بودن🙏🙏

  18. سلام این موارد که اشاره کردین بسیار عالی ولی ما دنبال قرص یا دارو خیلی خوب برای افزایش دوپامین و سرتونین هستیم موارد فوق را اکثرا بلد هستیم مثلا ورزش عالیه ولی ما احتیاج به دارو داریم نه وقت ورزش کردن داریم نه حوصله

  19. سلام من خیلی مطالعه کردم باید برخلاف میلمون قبل طلوع افتاب بیدار شیم و یک ساعت پیاده روی و دوی آهسته داشته باشیم همه این مشکلات حل میشه

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *