15 اسفند, 1400

فلوکستین برای چیست؟

این روزها مد شده افراد به محض احساس نارضایتی از زندگی یا بد شدن حال روحی شان به همدیگر قرص شادی آور معرفی می کنند غافل از اینکه اصلا نمی دانند فلوکستین برای چیست؟ اصلا چه کسانی می توانند از آن استفاده کنند و …

 

اگر شما هم این دارو را بعنوان یک قرص شادی آور می شناسید این مطلب را بدقت مطالعه کنید.

فلوکستین چیست؟

فلوکستین یک مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین(SSRI) است که در دسته ی داروهای ضد افسردگی قرار می گیرد.فلوکستین جلوی جذب سروتونین توسط سلول های عصبی را می گیرد و از این طریق به افراد مبتلا به افسردگی، هراس، اضطراب و علائم وسواس کمک می کند. این ماده برای افزایش سطح سروتونین در مغز (یک ماده شیمیایی عصبی که مسئول ایجاد احساس خوشبختی است)، کار می کند.

فلوکستین برای چیست

فلوکستین برای چیست؟

فلوکستین یک داروی موثر برای درمان اختلال افسردگی حاد، بولیمیا یا پرخوری عصبی، اختلال وسواس فکری اجباری، اختلال هراس و وحشت و اختلال پیش از قاعدگی در زنان(PMDD) می باشد.

زمانی که سطح سروتونین در بدن پایین یا نامتعادل باشد، فرد به طیف وسیعی از مسائل عاطفی مانند افسردگی و … دچار می شود.

فلوکستین می تواند خلق و خوی کلی فرد را بهبود ببخشد و به رفع بی خوابی و افزایش سطح انرژی او کمک کند.

بسته به صلاحدید دکتر فلوکستین گاهی اوقات بهمراه داروی دیگری بنام اولانزاپین(Zyprexa) بمنظور درمان افسردگی شیدایی که در بیماران با اختلال دو قطبی بوجود می آید، تجویز می گردد.

یک قرص خوب برای افزایش میل جنسی خانم ها lady era می باشد ، جهت مطالعه بیشتر به مقاله داروی افزایش میل بانوان می باشد.

چرا فلوکستین باید صبح مصرف شود؟

فلوکستین معمولاً در دوزهای بین ۱۰ تا ۳۸۰ میلی گرم تجویز میشود. پزشکان معمولاً برای درمان افسردگی، با دوز نسبتاً کم شروع می کنند و در صورت نیاز کم کم دوز دارو را افزایش می دهند. اکثر افراد ظرف دو هفته پس از شروع مصرف فلوکستین متوجه بهبود علائم خواهند شد، اما ممکن است در برخی از بیماران یک ماه طول بکشد تا متوجه بهتر شدن حالشان بشوند.البته این به معنای این نیست که وقتی متوجه بهبودی شدید دارو را قطع کنید بلکه باید تا زمانیکه دکتر تشخیص می دهد آنرا مصرف نمایید.

سوالی که بیماران زیاد می پرسند این است که چرا فلوکستین باید صبح مصرف شود؟ هردارویی برای تاثیر بیشتر بهتر است در یک زمان خاصی استفاده شود.مثلا داروهایی که باعث ایجاد تهوع می شوند بهتر است شب هنگام خواب استفاده شوند تا فرد این حال را متوجه نشود.

داروهای ضدافسردگی بخاطر عوارض جانبی ای که دارند بهتر است صبح استفاده شوند.تولید کنندگان قرص فلوکستین توصیه کرده اند که این دارو صبح مصرف شود زیرا باعث افزایش انرژی می گردد و فرد در طول روز احساس بهتری را تجربه می کند.

اما مثلا اگر پزشک پروزاک و زیپرکسا را با هم تجویز کرده بهتر است آنها را شب استفاده کنید چون منجر به خواب آلودگی می گردد.

پس اگر روانپزشک شما توصیه کرده است که قرص فلوکستین را صبح استفاده کنید مطمئن باشید با در نظر گرفتن عوامل متعددی این تجویز را کرده است.

قرص شادی اور فلوکستین

قرص شادی اور فلوکستین

اغلب افراد داروی ضد افسردگی پروزاک را بنام قرص شادی اور فلوکستین می شناسند.خیلی ها گمان می کنند که فلوکستین دارویی است که فرد را شاد و سرخوش می کند در صورتیکه اینچنین نیست.زیرا عوامل متعددی در زندگی یک فرد وجود دارد که باعث ایجاد حال خوب و شادی می شود.نمی توانیم بگوییم یک ناحیه خاص در مغز وجود دارد که باعث شادی می شود و با خوردن یک قرص می توانیم شادی را بوجود بیاوریم.

راه های متعددی برای شاد بودن هست که می توانید با مراجعه به صفحه چگونه پرانرژی باشیم آنها را مطالعه نمایید.

پس این یک باور اشتباه است که قرص فلوکستین ما را شاد می کند.

مصرف داروی پروزاک باعث می شود بیمار آرامتر شود.اضطرابش کاهش پیدا کند.خواب و اشتهایش بهبود یابد.به زندگی علاقه بیشتری نشان دهد.تمرکزش بهتر شود و اینکه انرژی اش نسبت به قبل افزایش یابد. البته فراموش نکنید که ممکن است مدتی طول بکشد تا این حالت ها را تجربه کنید.

پس انتظار نداشته باشید که با مصرف قرص یکدفعه از یک انسان افسرده و بی انرژی تبدیل به یک فرد شاد و بشاش و پرانرژی بشوید.داروهای ضد افسردگی می توانند در کنار تغییر لایف استایل، غذایی که مصرف می کنید، ورزش کردن، تغییر باورهای اشتباه، کمک گرفتن از روانشناس ها و … موثر واقع بشوند.

داروی ضد افسردگی فلوکستین

داروی ضد افسردگی فلوکستین

داروی ضد افسردگی فلوکستین یا پروزاک اولین بار در سال ۱۹۸۸ در ایالات متحده بوجود آمد.اگرچه این دارو همچنان محبوب است اما داروهای جدیدتری برای افسردگی مثل سرترالین و سیتالوپرام هم وجود دارند که بسته به نوع و شدت مشکل بیمار و همچنین نظر پزشک نسخه می شود.

یکی از هرمون های شادی آوری سروتونین می باشد که می تواند بدون مصرف قرص ترشح شود ، جهت مطالعه بیشتر و راهکارهای افزایش به مقاله سروتونین مراجعه نمایید.

آیا قرص فلوکستین اعتیاد آور است

خیلی از افراد می پرسند آیا قرص فلوکستین اعتیاد آور است یا نه می توانیم هر موقع خواستیم آنرا قطع کنیم؟پروزاک مثل مواد مخدر اعتیاد آور نیست.ضمن اینکه باعث رفتارهایی که یک فرد معتاد برای بدست آوردن مواد می کند نمی شود.با این حال در صورت مصرف طولانی مدت یک مقدار وابستگی شیمیایی به دارو ایجاد می گردد که کاملا طبیعی است.

چنانچه این دارو سرخود و بدون مشورت با پزشک و تمام شدن طول درمان قطع گردد عوارض و علائم ناخوشایندی را در بیمار ایجاد می کند.از جمله:

سرگیجه، ضربه مغزی، کابوس و بیخوابی، حالت تهوع، مشکلات گوارشی، اضطراب یا بیقراری، پرخاشگری، گریه، لرزش و …

دوز این دارو باید بصورت تدریجی و زیر نظر روانپزشک کاهش یابد و به مرور قطع شود.

آیا قرص فلوکستین اعتیاد آور است

عوارض فلوکستین

سازمان غذا و داروی آمریکا هشدار داده که داروهای ضد افسردگی مثل پروزاک، خطر خودکشی را در افراد کمتر از ۲۵ سال افزایش می دهد.این دارو در کنار مزایایی که دارد ممکن است یکسری عوارض جانبی هم در بیماران ایجاد کند:

  • کاهش میل جنسی و اختلال در عملکرد جنسی
  • اضطراب و عصبی بودن
  • خواب و خیال های غیرعادی
  • تعریق
  • اسهال
  • آستنیا یا کم شدن قدرت بدنی
  • ناراحتی های پوستی
  • لرزش
  • سندروم آنفولانزا
  • بیخوابی، خواب آلودگی و خمیازه کشیدن
  • سینوزیت یا التهاب غشای مخاطی
  • سوء هاضمه یا هضم دردناک
  • حالت تهوع و خشکی دهان
  • گشاد شدن رگهای خونی

در نظر داشته باشید که همه افراد این اثرات جانبی را تجربه نمی کنند زیرا داروها می توانند روی هر فرد بشکل متفاوتی تأثیر بگذارد.

فلوکستین خواب آور است

فلوکستین خواب آور است

میپرسید آیا فلوکستین خواب آور است؟

فلوکستین یک داروی ضد افسردگی موثر و غیر آرام بخش است. به دلیل پیچیدگی دخالت سروتونین در تنظیم خواب و بیداری، داروهایی که فعالیت سروتونین را تعدیل می‌کنند، می‌توانند اثرات مختلفی بر خواب داشته باشند. برخی از بیمارانی که فلوکستین مصرف می کردند بی خوابی را به عنوان یک اثر نامطلوب گزارش کردند، در حالی که سایر بیماران خواب آلودگی در طول روز را تجربه کردند.

در چند روز اول مصرف فلوکستین ممکن است احساس خواب آلودگی کنید. با این حال، باید این حس بعد از یک یا دو هفته اول بهتر شود. اگر بیش از یکماه هست که از این دارو استفاده می کنید و کماکان احساس خواب آلودگی شدید دارید باید به پزشک مراجعه کنید و بر اساس تجویز ایشان عمل نمایید.

در خصوص مصرف فلوکستین در شب باید بگوییم که بهتر است برای کاهش احتمال ایجاد بی خوابی (مشکل در خواب) فلوکستین را در صبح مصرف کنید. البته شما می توانید فلوکستین را در هر زمانی مصرف کنید، اما باید هر روز به همان زمان پایبند باشید. توصیه ما این است اگر مشکل خواب دارید، فلوکستین را در صبح مصرف کنید.

مصرف فلوکستین در شب

مصرف فلوکستین در شب

مصرف فلوکستین در شب به شرط اینکه با مشورت پزشکتان باشد اشکالی ندارد.چنانچه این دارو باعث احساس خواب آلودگی، سرگیجه، خستگی، حالت تهوع یا از دست دادن اشتها در شما شده میتوانید آنرا شب مصرف کنید.شاید نگران باشید که میزان تاثیر آن کم شود اما اینگونه نیست و می توانید در صورت داشتن عوارض بالا انرا شب استفاده نمایید.

بنابراین:

اگر فلوکستین شما را خواب‌آلود می‌کند، بهتر است آن را در شب مصرف کنید تا از خواب آلودگی در طول روز جلوگیری کنید.

فلوکستین ممکن است منجر به تهوع، استفراغ، اسهال و از دست دادن اشتها شود. به این دلیل که معده شما قادر به تحمل سطح بالای سروتونین نیست. در چنین شرایطی، بهتر است این دارو را در شب مصرف کنید تا از چنین عوارضی جلوگیری شود.

قرص فلوکستین ۱۰

قرص فلوکستین ۱۰ با مسدود کردن انتقال دهنده های سروتونین (SERT) از بازجذب سروتونین جلوگیری می کنند و این باعث افزایش میزان سروتونین در بدن شما می شود.

سپس سروتونین به گیرنده های سراسر بدن ارسال شده و باعث یکسری اثرات مفید و ناخواسته می گردد. نمیتوانیم پیش بینی کنیم که بدن شما به این داروی ضدافسردگی چه واکنشی خواهد داشت چون این دارو برای مشکلات متعددی تجویز شده و عوارض آن هم برای هرکسی فرق دارد.

فلوکستین و پرخاشگری

فلوکستین و پرخاشگری

آیا فلوکستین و پرخاشگری با هم مرتبط هستند؟ براساس مطالعاتی که در سال ۲۰۱۶ روی کودکان و نوجوانان انجام شد نشان داد در افرادیکه از SSRI ها مثل فلوکستین استفاده می کنند میزان پرخاشگری و آسیب رسانی به خود زیاد شده است.البته این فقط در کودکان و نوجوانان وجود دارد نه بزرگسالان.

یک منبع مورد اعتماد دیگر در همان سال اعلام کرد که استفاده از داروهای SSRI در بزرگسالان هم ممکن است باعث افزایش خشونت گردد.

این مطالعات قطعی نیستند چون نتایج آن متناقض بوده است.

حال ببینیم تاثیر فلوکستین روی پرخاشگری چیست؟شواهد حاصل از مطالعات انجام شده روی حیوانات و انسان ها از تاثیر و نقش موثر سروتونین برای کنترل پرخاشگری صحبت کرده است.از آنجاییکه فلوکستین هم یعنوان یک داروی ضد افسردگی مهارکننده بازجذب سروتونین عمل می کند می تواند پرخاشگری را کاهش دهد.مطالعات گشرتده ای که روی حیواات انجام شده نشان داده فلوکستین رفتار پرخاشگرانه را در حیوانات بخوبی کاهش می دهد.

روانشناس تلفنی
9 Comments
  1. سلام ،آیا داروی فولکسین را می‌توان با داروی لووتیروکسین مصرف کرد

  2. سلام اگر شخص بیماری قلبی داشته باشه میتونه استفاده کنه؟

    • مشاور سایت روان آگاه 2 آبان, 1401 در 7:22 ق.ظ پاسخ

      با سلام
      مطالب برای افزایش اطلاعات است لطفا بدون نسخه پزشک استفاده نفرمایید و حتما در این خصوص از پزشک کمک بگیرید

  3. سلام آیا فلوکستین در درمان زود انزالی موثر هست و چند تا کپسول در روز باید خورده شود .

  4. سلام ایا فلوکستین دارویی هست که فقط گاهی در زمان احساس ناراحتی و غم زیاد استفاده بشود فرضا برای یک یا دو روز و سپس برای مدتی اصلااستفاده نشود ؟

  5. سلام دخترم ۱۲ سال داره خشمش زیاد دکتر گفته باید این دارو استفاده کنه ولی اشتها ش کم شده چکار باید کنم ممنون

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *