5 شهریور, 1400

درمان قطعی تیک عصبی

تا حالا شده پلکتان یکدفعه شروع به لرزش یا پریدن کند؟ حتما بعضی ها را دیدین که یکسری حرکات را دائما تکرار می کنند.به این حرکات غیر ارادی تیک می گویند.عده ای ازافراد از این مشکل رنج می برند و دوست دارند بدانند درمان قطعی تیک عصبی چیست؟

خیلی وقت ها تیک های عصبی بندرت اتفاق میفتند و سریع هم از بین می روند اما در برخی افراد این تیک ها تبدیل به مشکل بزرگی می شوند که باید آنرادرمان کنند.ما در این مقاله به تمامی مباحث پیرامون تیک عصبی می پردازیم.
تیک عصبی چیست

تیک عصبی چیست؟

تیک عصبی حرکت های تکرارشونده عضلات هستند که یکدفعه اتفاق می افتند.این تیک ها باعث ایجاد تکان هایی در بدن می شوند که سخت میتوان آنها را کنترل کرد.

تیک های عصبی در دوران کودکی رایج هستند و معمولا از ۵ سالگی ظاهر می شوند.البته در برخی مواقع این تیک ها در بزرگسالی بروز می کنند.

اگرچه که تیک های عصبی جدی نیستند و عمدتا با گذر زمان بهبود پیدا می کنند اما ممکن است افراد را ناراحت کرده و باعث ایجاد اختلال در فعالیت های روزمره انها بشود.

تیک ها بصورت موقتی، مزمن و سندروم تورت هستند.اگر تیک عصبی بیش از یکسال ادامه داشته باشد به آن سندروم تورت می گویند که بصورت جداگانه مورد درمان قرار می گیرند.

تیک های عصبی انواع مختلفی دارند.برخی از آنها باعث حرکت قسمتی از بدن شده و برخی دیگر باعث تولید صدا یا آوا می شوند.

نمونه هایی از تیک عصبی:

  • پلک زدن، چروک کردن بینی یا ادا اصول درآوردن
  • تکان دادن سر
  • گاز گرفتن لب
  • شکستن انگشتان دست
  • سرفه، خرخر کردن، خرناس کشیدن
  • تکرار یک کلمه یا صدا که ممکن است فحش باشد

خیلی در مورد خطرات تیک عصبی سوال می کنید.لازم است بدانید که هزاران نفر با تیک عصبی در دنیا هستند که با کنترل این مساله به زندگی عادی ادامه می دهند.تیک عصبی معمولا با گذر زمان بهبود می یابد یا اینکه علائمش به طرز چشمگیری کاهش پیدا می کند.

درمان قطعی تیک عصبی

درمان قطعی تیک عصبی

درمان قطعی تیک عصبی وجود ندارد.چنانچه تیک خفیف باشد نیاز به درمان نیست و با یادگیری یکسری نکات می توانیم به خودمان کمک کنیم مثل اجتناب از استرس و خستگی بیش از حد.
اما اگر تیک شدیدتر است درمان هایی را توصیه می کنیم که هدف آن کاهش تعداد تکرار تیک عصبی است.

این درمان ها شامل موارد زیر است:

HRT: این درمان که بنام درمان معکوس عادت شناخته می شود به شما کمک می کند تا یکسری حرکات عمدی را برای رقابت با تیک عصبی یاد بگیرید.بنابراین تیک نمی تواند همزمان اتفاق بیفتد.

CBiT: درمان مداخله رفتاری جامع شامل مجموعه ای از تکنیک های رفتاری است که به شما کمک می کند تا مهارت های کاهش تیک را یاد بگیرید.

ERP:این روش درمانی شما را تشویق می کند تا با ترس هایتان روبرو شوید و به احساسات ناخوشایندی که قبل از تیک عصبی به شما دست می دهد عادت کنید، که این میتواند وقوع تیک را متوقف کند.

 

همچنین داروهایی وجود دارند که به کاهش تیک های عصبی کمک می کنند.داروها در کنار درمان های روانشناختی یا بعد از اینکه مطمئن شویم این روش ها جواب نمی دهند مورد استفاده قرار می گیرند.

برخی از داروهایی که برای درمان تیک عصبی مورد استفاده قرار میگیرد شامل موارد زیر است:

داروهای عصبی ، که به آنها داروهای ضد روان پریشی هم گفته می شود اصلی ترین قرص برای تیک عصبی هستند. این داروها اثرات مواد شیمیایی در مغز را که به کنترل حرکات بدن کمک می کند، تغییر میدهند.مثل پیموزاید، ریسپریدون، آریپیپرازول

البته داروهای دیگری هم برای کنترل و کاهش تیک عصبی وجود دارد مثل کلونیدین، کلونازپام، تترابنازین، تزریق سم بوتولینوم و…

این درمان ها هر کدام عوارض جانبی خاص خود را دارند. در صورت داشتن هرگونه نگرانی با دکتر متخصص تیک عصبی صحبت کنید.

علت تیک عصبی

علت تیک عصبی

علت تیک عصبی دقیقا مشخص نیست و می تواند بصورت تصادفی رخ دهد.اما استرس، اضطراب، خستگی، هیجان و شادی هم میتواند باعث بروز آن شود.
تصور می شود که تیک ها بخاطر ایجاد تغییراتی در قسمت هایی از مغز که مسئول کنترل حرکت هستند ، بوجود می آیند.و عوامل ژنتیکی هم در ایجاد آن دخیل هستند.

تیک عصبی به گونه ای است که اگر در مورد آن صحبت کرده یا خیلی به آن توجه کنیم، بدتر میشوند.

تحقیقات نشان داده که استرس و کم خوابی در بروز و شدت تیک های حرکتی نقش بیشتری دارند.

برای اطلاع از روش های کاهش استرس به صفحه مدیریت استرس مراجعه فرمایید

گاهی اوقات هم تیک ها بخاطر مصرف داروهای غیرقانونی مانند کوکائین یا آمفتامین ها، یا به دلیل وجود بیماری هایی چون فلج مغزی یا هانتینگتون بوجود می آیند.

درمان تیک عصبی در کودکان

درمان تیک عصبی در کودکان

تحقیقات حاکی از آن است که ۲۴ درصد از کودکان تیک های زودگذر و ناپایدار دارند.و از هر ۱۰۰۰ کودک و نوجوان بین ۱ تا ۱۰ نفر دارای تیک مزمن هستند.

والدین در ابتدا ممکن است متوجه شوند که فرزندشان هنگام استرس، اضطراب یا هیجان حرکات یا صداهای کلیشه ای، ناگهانی و تقلید امیز انجام میدهد.

این تیک ها از سن ۶ تا ۷ سالگی شروع شده و نسبت آن برای پسر و دختر به ترتیب ۳ به ۱ است.

علت دقیق بروز تیک عصبی در کودکان ناشناخته است اما متخصص تیک کودکان، انتقال دهنده های عصبی در مغز و همچنین عوامل ژنتیکی را دلیلی بر ایجاد این اختلال بیان می کنند.

برای درمان تیک عصبی در کودکان، والدین باید فرزند خود را برای تشخصی اختلال تیک نزد پزشک متخصص تیک عصبی ببرند.فرآیند درمان شامل معاینه فیزیکی و بررسی تاریخچه و شرح حرکات کودک می باشد.

اگر معاینه عصبی غیر طبیعی باشد باید کودک را نزد متخصص مغز و اعصاب برده و MRI مغز از او بگیرید.در اکثر موارد نیاز به بررسی های بیشتر از این نیست.

بر اساس اطلاعاتی که والدین ارائه می دهند اکثر تیک ها مثل تیک چشم در کودکان موقتی هستند.در نتیجه این نوع تیک ها خیلی نیاز به درمان خاصی بغیر از مشاوره ندارند.

برخی پزشکان معتقدند که یکسری از داروهایی که برای درمان اختلال بیش فعالی و نقص توجه استفاده می شود، باعث ایجاد تیک در کودکانی که مستعد ابتلا به آن هستند، می شود.اگر تیک ها موجب اختلال در فعالیت های روزمره کودک شود، روی تعاملات اجتماعی اش اثر بگذارد، منجر به ناراحتی او بشود و یا در عملکرد تحصیلی کودک تاثیر منفی داشته باشد باید برای درمان تیک عصبی در کودکان اقدام کنید و علاوه بر مراجعه به روانپزشک، جلسات مشاوره روانشناسی هم برای فرزندتان در نظر بگیرید.
بهترین متخصصان درمان تیک عصبی

بهترین پزشکان متخصص درمان تیک عصبی

همانطور که اشاره کردیم برای درمان تیک عصبی باید نزد متخصص مغز و اعصاب یا روانپزشک بروید و در کنار آن از جلسات مشاوره روانشناسی بهره بگیرید. در زیر لیست بهترین متخصصان درمان تیک عصبی را آورده ایم:

دکتر فرزانه محمدی

دکتر آرش جدیری

دکتر شکوفه عسگری

برای تیک عصبی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

تیک ها معمولا جدی نیستند و به مغز آسیب نمی رسانند.اگر تیک عصبی شما خفیف است وبرایتان مشکلی ایجاد نمی کند نیازی به مراجعه به پزشک ندارید.گاهی تیکها به همان سرعتی که ظاهر می شوند ، از بین می روند و جای نگرانی نیست.

اما در مواقعی که تیک عصبی بصورت منظم و شدید رخ میدهد و باعث مشکلات عاطفی-اجتماعی مثل خجالت یا گوشه گیری می شود، یا با درد، عصبانیت، افسردگی، خودآزاری همراه است و در فعالیت های کار و مدرسه تداخل ایجاد می کند بهتر است حتما به دکتر متخصص تیک عصبی که همان متخصصان مغز و اعصاب هستند مراجعه کنید.
تیک عصبی چشم

علت تیک عصبی چشم چیست؟

تیک عصبی چشم که معمولا بصورت پلک زدن مکرر، جمع کردن چشم و… ظاهر می شود بخاطر انقباض غیر عادی ماهیچه های ظریف پلک است.معمولا این اسپاسم های عضلانی در پلک پایین قرار دارند اما می توانند در هردو چشم و هردو پلک هم رخ دهند.

در بیشتر موارد تیک چشم یکباره اتفاق میفتد و سریع برطرف میشود و ربطی به بیماری خاصی ندارد.

علت تیک چشم می تواند عوامل خارجی متعددی مثل خستگی، استرس، خستگی چشم، مصرف کافئین یا الکل و … باشد که باعث لرزش چشم می شوند.

اگر نیاز به تغییر عینک دارید زودتر اقدام کنید. افرادی که مدام با کامپیوتر سرو کار دارند ممکن است با خستگی چشم و استرس های مرتبط با بینایی دچار شوند که همه ی اینها باعث ایجاد تیک عصبی چشم می شود.

در برخی موارد تیک چشم زیاد اتفاق میفتد و تقربا مزاحم فعالیت های عادی ما می شود که این نشانه ی بیماری خشکی چشم است.بلفاریتیس هم یک نوع التهاب مزمن پلک است که منجر به لرزش در پلک می شود.

درمان تیک عصبی چشم

برای درمان تیک عصبی چشم روش هایی مثل اشک مصنوعی، کمپرس گرم و سرد، کرم های تجویز شده توسط پزشک و … وجود دارد.

اگر احساس می کنید چشمانتان می لرزد نگاهی به سبک زندگی اخیر خود بیندازید.چقدر خوابیدید؟ آیا استرس یا اضطراب دارید؟آیا طولانی مدت با کامپیوتر کار میکنید؟

برای جلوگیری و درمان تیک عصبی چشم باید عادت های خود را تغییر دهید.به چشمانتان استراحت دهید.خواب کافی داشته باشید و مصرف کافئین را به حداقل برسانید.

تیک عصبی لرزش سر

تیک عصبی لرزش سر

تیک عصبی لرزش سر یا انقباض غیر ارادی سر ممکن است به دلیل اختلالات حرکتی مختلف بوجود بیاید.از اسپاسم گردن گرفته تا بیماری پارکینسون.حرکات غیر ارادی سر اغلب بعنوان لرزش، حرکت غیر ارادی غیرطبیعی یا AIM، اختلال حرکات ارادی یا دیسکینیزیا، دیستونیا و کوریا شناخته می شوند.

اگر هرگونه انقباض غیرارادی سر دارید بهتر است از یک پزشک متخصص مغز و اعصاب وقت بگیرید.

برای تیک عصبی لرزش سر بسته به علت ایجاد آن درمان های مختلفی وجود دارد مثلا برای کوریا داروهای اعصاب مثل ریسپریدون، هالوپریدول و … تجویز  می شود.

برای درمان دیستونیا تزریق بوتاکس موثر است چون ارتباط بین عصب و عضله را از بین می برد.

همانطور که گفتیم اکثر لرزش ها با دارودرمانی بهبود پیدا می کند اما برای اینکه مطمئن شویم علت لرزش سر چیست حتما یک پزشک باید شما را ویزیت کند تا براساس آن کار درمان را آغاز کنیم.
قرص ضد تیک عصبی

قرص ضد تیک عصبی

قرص ضد تیک عصبی چیست؟ این سوالی است که خیلی از افرادیکه دچار تیک هستند می پرسند.قبل از اینکه داروهای ضد تیک را معرفی کنیم لازم می دانیم هشدار دهیم از مصرف خودسرانه این داروها جدا اجتناب کنید.این مطالب صرف جهت اطلاع خوانندگان منتشر می شود.

داروهایی که به کنترل تیک ها یا کاهش علائم بیماری های مرتبط با آن کمک می کنند عبارتند از:

داروهایی که دوپامین را مسدود کرده یا کاهش می دهند مثل فلوفنازین، هالوپریدول ،ریسپریدون و پیموزاید می توانند به کنترل تیک کمک کنند. عوارض جانبی احتمالی این داروها شامل افزایش وزن و حرکات تکراری غیرارادی است. تترابنازین هم ممکن است برای درمان تیک عصبی توصیه شود اما باعث افسردگی شدید می گردد.

تزریق بوتاکس به عضله آسیب دیده هم می تواند به تسکین تیک عصبی ساده یا تیک صوتی کمک کند.

داروهای ADHD محرک هایی مانند متیل فنیدات و داروهای حاوی دکستروآمفتامین و …می توانند به افزایش توجه و تمرکز کمک کنند. البته این داروها موجب تشدید تیک برای برخی از افراد مبتلا به سندرم تورت می گردد.

داروهایی مانند کلونیدین که معمولاً برای فشار خون بالا تجویز می شوند هم ممکن است به کنترل علائم رفتاری مانند مشکلات کنترل تکانه و حملات خشم کمک کنند. عوارض جانبی این داروها خواب آلودگی می باشد.

درمان قطعی تیک عصبی در بزرگسالان

درمان قطعی تیک عصبی در بزرگسالان

همانطور که در بالا گفتیم هیچ درمان قطعی تیک عصبی در بزرگسالان وجود ندارد و تمام شیوه های درمانی منجر به بهتر شدن و کنترل علائم می گردد.البته درمان روی هرکسی به شکل متفاوتی عمل می کند.ممکن است یک نوع درمان روی شما خوب جواب بدهد تا حدی که تیک عصبی تقریبا محو شود.

به همین دلیل در قدم اول هم به روانشناس و هم روانپزشک مراجعه کنید تا ریشه مشکل شما مورد بررسی قرار بگیرد.

چنانچه این متخصصین پیشنهاد کردند دارویی استفاده کنید لطفا سروقت و به هر میزان که تجویز شده دارو را استفاده بفرمایید و از قطع کردن سرخود دارو جدا خودداری نمایید.

سعی کنید تا جای ممکن استرس خود را کنترل کرده و مدیتیشن یا مراقبه را یاد بگیرید چون خیلی به روند بهبودی درمان کمک می کند.ورزش هایی مثل یوگا بسیار موثر هستند.

بطور کلی هرچقدر که اعصاب و بدن شما آرامتر باشد احتمال بروز تیک عصبی کمتر است پس لایف استایل خودتان را تغییر دهید تا شاهد بهبودی چشمگیرتری باشید.

 

بهترین قرص برای تیک عصبی

خیلی از ما می پرسند که بهترین قرص برای تیک عصبی چیست که همان را مصرف کنیم.در حالیکه این نوع قرص ها نقل و نبات نیست که بخواهید با جستجو در اینترنت بخرید و مصرف کنید یا به خورد فرزندانتان بدهید.

اگرچه که ما در قسمت های قبلی این مطلب در خصوص انواع قرص های ضد تیک عصبی صحبت کردیم و صرفا جهت اگاهی شما انها را معرفی نمودیم اما بایستی تاکید کنیم که اولا هر دارویی که پزشک برای شما تجویز می کند طول درمان دارد و باید حتما دوره مصرف کامل شود تا ببینیم این دارو به درمان مشکل شما جواب داده یا نه.دوم اینکه اصلا نباید بخاطر جواب نگرفتن قرصتان را عوض کنید یا چند نوع قرص با هم مصرف کنید که نتیجه بگیرید چون اینکارها فقط وضعیت را بدتر می کند.

 

 

روانشناس تلفنی
12 Comments
  1. پسرم ۱۷ سال دارد و هرموقع مسابقه یا امتحان دارد انواع تیک ها رو میگیرید .
    هر دفعه ی مدل
    چه باید بکنم

  2. سلام
    پسرم ۱۳ سال دارد و سه ساله دچار تیک شده و ۶ ماهه خیلی زیاد شده و الان مدرسه نمیتونه بره
    پیش دکتر هم رفته
    البته دار‌‌و میخوره
    نمیدونیم چکار کنیم

  3. سلام پسرم ۱۲سالشه تیک عصبی از نایه پلک زدن و نگاه کردن به دوربرخودش و چند لحضه این حرکت را تکرار میکنه یه مرتبه تا ۲ساعت هم انجام نمیده مخصوصا وقتی دچار تیک عصبی میشه نگاه بهش میکنم چون احساس میکنیم خجالت میکشه برای این کار حرکات تیک و پلک زدن را قطع میکنه دکتر جان خیلی براش ناراحتم تو را خدا کمکم کن چون خدایی نه شب دارم براش نه روز

  4. سلام پسرم 16سالشه الان 4ماهه سرفه میکنه هرجا میبرم میگن مشکلی نیست مثل یک تیک هر 4ثانیه ی سرفه میکنه

  5. سلام
    فردی ۳۵ ساله هستم نزدیک ۱۵ سال است دارای تیک عصبی شدید سر وگردن هستم به هر دکتر مغز و اعصاب مراجعه کردم ولی بهبود پیدا نکردم چکار کنم به چه دکتری مراجعه کنم تا تیک کمتر شود خیلی اذیت می شوم سر کار خجالت می کشم
    ممنون متشکر از سایتتون…

  6. سلام
    فردی ۳۵ ساله هستم نزدیک ۱۵ سال است دارای تیک عصبی شدید سر وگردن هستم به هر دکتر مغز و اعصاب مراجعه کردم ولی بهبود پیدا نکردم چکار کنم به چه دکتری مراجعه کنم تا تیک کمتر شود خیلی اذیت می شوم سر کار خجالت می کشم
    ممنون متشکر از سایتتون…

  7. دخترم از کوچیکی به علت استرس دچار تیک شده الان ده سالشه و ۳ماهِ شبا نصف قرص پیموزاید میخوره تیکش خوب شده بود بعد زیر نظر دختر کم کم کمش کردیم باز دوباره برگشت حس میکنم با این قرص بلوغ زودرس گرفته 😔این چ دردیه که درمان نداره😭😭

  8. سلام. قرص ها عوارض ندارند ؟ کسی تا به حال با قرص ، نتیجه گرفته؟

  9. سلام.
    پسرم ۸ سالشه
    حدود یک سال هست که انواع تیک ها رو داره
    گاهی کمتر میشه گاهی بیشتر
    گاهی چندتا تیک با هم
    الان مدتیه زیاد شده و هم از گلو صدای خرخر درمیاره هم با دهانش انواع حرکات رو درمیاره
    قلبم پاره پاره میشه پسرمو این شکلی میبینم
    حتی بخاطر حرکات دهان گاهی داخل حرف زدن هم مکث ثانیه ای میکنه و اون حرکات درمیاره و ب حرفش ادامه میده
    دارم دیوونه میشم
    باید چیکار کنم؟

    • دقیقا منم پسر هشت ساله ای دارم که یه ساله تیک گرفته..اول سرشو جلو عقب محکم میبرد ریسپریدون خورد بهتر شد باز عود کرد.باز بی پریدون و هالیپریدول خورد که بی تاثیر بود باز پوریکا اونم بی تاثیر الانم دکتر اعصاب روان بردمش دیشب آخه دیگه دو هفته اس حرکات عجیب غریب و یه کلمه رو چند بار تکرار میکنه.الهی بمیرم.خدایا این چه مرضیه دلم خونه .آخه خودمم تیک گرفتم پنج شش سال پیش دکتر میگه ارثیه.اینقدرررررررر گریه و نذر و نیاز کردم..چون خودم دردشو کشیدم و الانم هنوزم کمی دارم همیشه میگم الهی تو این دنیا هیچ کس به این درد مبتلا نشه.بچه ام خونه مادرشوهرم که میریم هی دعواش میکنه میگه نکن.اونم خجالت میکشه و به زور خودشو نگه میداره.اونم حالیش نمیشه که این حرکات غیر ارادیه…خدایا به بزرگیت قسم هر بچه ای رو از هر مریضی حفظ کن واقعااا گناه دارند😔😔😔

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *