7 بهمن, 1401

فرد جامعه ستیز

اگر رفتارهای پرخاشگرانه، دزدی، بی احترامی، فرار از خانه و مدرسه و نقض قوانین را در فرزندتان دیدید نشانه های هشدار است که فرزند شما ممکن است به یک فرد جامعه ستیز تبدیل شده باشد.این زنگ خطر را جدی بگیرید و زودتر برای تشخیص و کنترل علائم به یک روانشناس مراجعه کنید.

علائم اختلال شخصیت ضداجتماعی

علت اختلال شخصیت ضداجتماعی

درمان فرد جامعه ستیز

آیا افراد آنتی سوشیال می توانند ازدواج کنند؟

انواع رفتارهای ضد اجتماعی

جامعه ستیزهای معروف

فرد جامعه ستیز

به چه کسی، فرد جامعه ستیز گفته می شود؟یاجامعه ستیز یعنی چی؟

اختلال شخصیت ضداجتماعی یا اختلال جامعه ستیزی یک مشکل روانی است که در آن فرد احساسات دیگران را براحتی نادیده میگیرد و حق آنها را پایمال می کنند.رفتارهای پرخاشگرانه و بی رحمانه در این بیماران دیده می شود و آنها هیچ احساس گناه یا پشیمانی نسبت به رفتارهای خود ندارند.

این اشخاص نسبت به قانون بی تفاوت هستند و براحتی قوانین را زیر پا می گذارند، دروغ می گویند و رفتارهای خشونت آمیز و زشت انجام می دهند.

افراد مبتلا به این اختلال شخصیت معمولا قادر نیستند مسئولیت های شخصی، مدرسه، کار و خانواده را بر عهده بگیرند و اغلب رفتارهایی مثل فرار از خانه، مدرسه یا محل کار در آنها دیده می شود.

اختلال شخصیت ضداجتماعی

علائم اختلال شخصیت ضداجتماعی

برای تشخیص اختلال شخصیت ضد اجتماعی حتما بایستی به روانشناس مراجعه کنید اما برای آگاهی مخاطبین برخی از علائم و نشانه های فرد جامعه ستیز را بیان می کنیم:

• بی تفاوتی نسبت به حق و باطل
  • دروغگویی و فریب دیگران
  • سنگدل، بدبین
  • بی احترامی به دیگران
  • احساس برتری و تکبر
  • نقض حقوق دیگران
  • رفتارهای مجرمانه و مشکل با قوانین و مقررات
  • عدم پشیمانی از آسیب زدن به دیگران
  • روابط توهین آمیز و سست
  • بی مسئولیتی و عمل نکردن به تعهدات کاری یا مالی

معمولا بزرگسالانی که درگیر این مشکل هستند از سن ۱۵ سالگی علائمی مثل پرخاشگری نسبت به مردم و حیوانات، تخریب اموال، سرقت، نقض قوانین، فریبکاری و … را نشان می دهند.

متاسفانه اختلال شخصیت ضد اجتماعی همیشه با فرد همراه است البته در برخی موارد با افزایش سن و گذر زمان رفتارهای مخرب فرد کاهش می یابد اما مشخص نیست که این مساله بخاطر بالارفتن سن شخص است یا اینکه بخاطر فهمیدن عواقب منفی رفتار ضد اجتماعی.

اما این بدان معنا نیست که این اشخاص نباید برای درمان اقدام کنند چون علائم با درمان به موقع تا حد زیادی بهبود می یابد.

خیلی بعید است این افراد خودشان برای درمان اقدام کنند به همین خاطر اگر چنین علائمی را در دوستان یا نزدیکان خود دیدید بهتر است به آرامی و با زبان خوش به انها پیشنهاد دهید که به یک متخصص روانشناسی مراجعه کنند.

اگر فرزندتان دچار مشکل در یارگیری هست حتما مقاله اختلال یادگیری در کودکان را مطالعه نمایید.

علت اختلال شخصیت ضد اجتماعی

علت بروز این بیماری دقیق مشخص نیست اما محققان معتقدند که عوامل ژنتیکی و محیطی مثل آزار جسمی و جنسی در کودکی و داشتن والدین الکلی یا ضد اجتماعی خطر ابتلا به شخصیت ضد اجتماعی را افزایش می دهد.

مطالعات می گوید که مردان بیشتر از زنان درگیر این مشکل هستند.همچنین درصد زیادی از افرادیکه در زندان ها بسر می برند با این اختلال دست و پنجه نرم می کنند.

درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی

همانطور که گفتیم هیچ درمان قطعی برای شخصیت ضد اجتماعی وجود ندارد اما برخی از داروها به همراه روان درمانی کمک می کنند تا رفتارهای ضداجتماعی این افراد کنترل شود.مطالعات نشان می دهد علائم ASPD در سن ۲۴ تا ۴۴ به بالاترین میزان خود می رسد و بعد از ۴۵ سالگی کاهش می یابد.

داروهای ضد افسردگی که سطح سروتونین مغز را تنظیم می کنند مثل سرترالین و فلوکستین توسط روانپزشک برای این بیماران تجویز می گردد.

داروهای ضد روان پریشی که می تواند رفتارهای خشونت آمیز را کنترل کند مثل ریسپریدون و کوتیاپین هم ممکن است به درمان کمک کند.

داروهای تثبیت خلق و خو مثل لیتیوم و کاربامازپین هم برای مدیریت رفتار و خلق و خوی این بیماران با صلاحدید پزشک تجویز می شود.

علاوه بر دارو، مشاوره هم برای این بیماران ضروری است.درمان شناختی رفتاری روشی است که معمولا مشاوران برای درمان بیماران ضد اجتماعی استفاده می کنند تا نحوه تفکر و رفتار آنها را اصلاح کنند.

برای درمان عصبانیت حتما مقاله علت زود عصبانی شدن زنان را مطالعه کنید.

آیا افراد آنتی سوشیال می توانند ازدواج کنند؟

معمولا این افراد از دیدگاه روانشناسان بهتر است ازدواج نکنند اما اگر ازدواج کنند اغلب روابط ناپایدار، غیرقابل پیش بینی و آشفته ای را خواهند داشت و آنقدر درگیر مشکلات سخت و متعددی می شوند که عملا حفظ رابطه زناشویی برای انها غیر ممکن است و در نهایت روابط آنها منجر به طلاق خواهد شد.

با این وجود برخی از افراد آنتی سوشیال متاهل هستند و رابطه ی پر تلاطم و پر مشاجره ای را تجربه می کنند.از آنجایی که افراد ضد اجتماعی به هرنحوی به طرف مقابل توهین می کنند و رفتارهای مخربی از خود نشان می دهند فرد مقابل را ازار می دهند و زندگی مشترک آنها زیاد طول نمی کشد.

البته این بدان معنا نیست که با داشتن این مشکل هرگز نمی توانید برای داشتن یک زندگی سالم و شاد تلاش کنید.به میزانی که روی خودتان کار کنید و درمان بگیرید احتمال دارد بتوانید تشکبل خانواده بدهید.

انواع رفتار ضد اجتماعی

رفتارهای ضد اجتماعی ۳ دسته اصلی را هدف قرار می دهند.

• رفتار ضد اجتماعی شخصی: وقتیکه فرد ضد اجتماعی یک فرد دیگر یا یک گروه خاص را نشانه می گیرد.
  • رفتار ضد اجتماعی محیطی: وقتی اعمال یک فرد ضد اجتماعی بر محیط وسیعتری مثل فضاهای عمومی یا ساختمان ها اثر می گذارد.
  • رفتار ضد اجتماعی آزار دهنده: زمانیکه یک فرد برای یک جامعه مشکل ایجاد می کند و آنها را به رنج می اندازد.

بر این اساس رفتار ضد اجتماعی به انوع مختلف تقسیم می گردد که برخی از آنها را ذکر می کنیم:

وسیله نقلیه رها شده: افرادی که وسایل نقلیه خود را که در اثر تصادف یا … آسیب دیده اند ول می کنند.

مزاحمت یا استفاده نامناسب از وسایل نقلیه: افرادیکه وسایل نقلیه را در مکان هایی قرار می دهند که ایجاد مزاحمت می کند.

رفتار مزاحم یا بی ملاحظه: ازار و اذیت و بی نظمی در مکان های عمومی مثل باشگاه ها

ایجاد مزاحمت برای همسایگان: مزاحمت برای پارکینگ یا پخش موسیقی با صدای بلند و…

ریختن زباله یا بقای مواد مخدر در مکان های عمومی : رها کردن زباله ها در کوچه و خیابان

تجاوز به حقوق دیگران: هر نوع استفاده از مال و اموال دیگران بصورت غیر مجاز و بدون کسب اجازه

مزاحمت های تلفنی : تماس های تلفنی اضطراب آور که باعث آسیب های جسمی و روحی به دیگران می شود.

جامعه ستیزهای معروف

فیلم‌ها، کتاب‌ها و محتواهای هنری بسیاری وجود دارد که اختلالات شخصیتی به خصوص جامعه‌ستیزی را به تصویر می‌کشند. به وفور دیده می‌شود که شخصیت‌های داستان ها نیز در واقعیت با این اختلال دست و پنجه نرم می کنند. از آن‌جایی که این بیماری تا حدودی رایج است، اگر در لیست افراد مشهور مبتلا به اختلال جامعه ستیزی با شخصیت مورد علاقه خود مواجه شدید، تعجب نکنید. در قسمت زیر به برخی از جامعه ستیزهای معروف اشاره می کنیم:

۱)     J. D. Salinger

نویسنده آمریکایی که بیشتر برای رمان ” The Catcher in the Rye ” شناخته شده است.

۲)     Edvard Munch

نقاش نروژی که بیشتر برای آثاری مثل “جیغ”، “مدونا” و “کودک بیمار” شناخته شده است.

۳)     Kurt Cobain

گیتاریست، خواننده و ترانه‌سرای اصلی گروه راک “نیروانا”

۴)     John Hughes

فیلم‌ساز آمریکایی که به خاطر فیلم‌های کمدی نوجوانانه‌اش با تصویری صادقانه از زندگی نوجوانان حومه شهر شناخته می‌شود.

۵)     Cormac McCarthy

یکی از بزرگترین نویسندگان معاصر آمریکایی که به خاطر تصویرهای گرافیکی خود از خشونت شناخته شده است.

۶)     Emily Dickinson

یکی از شاعران برجسته آمریکایی قرن نوزدهم

۷)     Harper Lee

نویسنده آمریکایی که بیشتر به خاطر رمان «کشتن مرغ مقلد» شناخته شده است.

۸)     Johnny Carson

کمدین و تهیه‌کننده معروف به عنوان مجری برنامه” The Tonight Show Starring Johnny Carson”

روانشناس تلفنی