16 دی, 1401

علت زود عصبانی شدن زنان

همه ی افراد در موقعیت های مختلف عصبانی می شوند و نمی توان گفت که زن ها بیشتر عصبانی می شوند یا مردان اما در این مقاله می خواهیم علت زود عصبانی شدن زنان و مردان را بررسی کنیم.با ما همراه شوید.

علت زود عصبانی شدن زنان

علت زود عصبانی شدن زنان

بر اساس تحقیقاتی که در انجمن مدیریت خشم بریتانیا روی ۱۲۰۰۰ نفر انجام شد، زنان عصبانی تر از مردان هستند. علت زود عصبانی شدن زنان طبق مطالعات اخیر روانشناسان، ناتوانی، بی عدالتی و نابرابری جنسیتی در خانه، جامعه و محل کار است.

اما اگر از خود خانم ها بپرسیم دلیل خشم شما چیست بدون شک می گویند نیازهای براورده نشده و درک نشدن مهمترین علت زود عصبانی شدن زنان است. جالب است بدانید خیلی وقت ها خود خانم ها نمی دانند چرا عصبانی هستند و اینجاست که پای نوسانات هورمونی زنان به میان می آید.زمانیکه سیستم هورمونی از تعادل خارج می شود علائم اضطراب، افسردگی، اختلالات خواب، نوسانات خلقی، ناامیدی و … تشدید شده و منجر به عصبانیت می گردد.

خانم ها به روش های مختلفی مثل پرخاشگری منفعلانه و پرخاشگری فعال خشم خودشان را نشان می دهند.البته اکثر زنان سعی می کنند خشم خود را پنهان کنند. متاسفانه خشم ابراز نشده یا سرکوب شده بر سلامت جسمانی اثر می گذارد و منجر به مشکلاتی مثل استرس، فشار خون بالا، حمله قلبی، پایین امدن ایمنی، کوتاه شدن طول عمر، اختلال خوردن، افکار خودکشی و … می گردد.

عصبانیت شدید می توانید بدلیل یک بیماری روانی شدید باشد ، جهت مطالعه بیشتر به صفحه علائم بیماری روانی شدید مراجعه نمایید

درمان کسانی که زود عصبانی می شوند

درمان کسانی که زود عصبانی می شوند

خیلی از افراد میپرسند درمان کسانی که زود عصبانی می شوند چیست؟در واقع فردی که زود عصبی می شود در درجه اول باید علت عصبانیت و موقعیت هایی که محرک خشم هستند را شناسایی کند.

یک دفتر بردارید و بنویسید چه چیزهایی می تواند شما را عصبانی کند.چه اتفاقاتی خشم شما را بر می انگیزد.چه کسانی بیشتر شما را عصبی می کنند؟فکر می کنید ریشه خشم شما کجاست؟ از چه سنی شروع شده و چه فواید یا ضررهایی تا به امروز برایتان داشته است.هرچقدر بیشتر کنکاش کنید و بیشتر در رابطه با خشمتان بنویسید راحت تر می فهمید که سرچشمه آن کجاست و آنوقت بهتر می توان آنرا مدیریت و درمان کرد.

اگر بتنهایی به نتیجه نرسیدید حتما به یک مشاور مراجعه کرده و در این مورد با ایشان مشورت کنید.از آنجاییکه درمانگران با شنیدن حرفهایتان منشا را پیدا می کنند خیلی زود به نتیجه می رسید و پلن درمانی را آغاز می کنید.

توجه داشته باشید که هنگام مراجعه از شما تست شخصیت گرفته می شود تا درمانگر متوجه شود میزان نمره ی پرخاشگری شما چند است.

فراموش نکنید که برای درمان عصبانیت باید مهارت های کنترل خشم را هم یاد بگیرید.
علت زود عصبانی شدن مردان

علت زود عصبانی شدن مردان

علت زود عصبانی شدن مردان ممکن است تجربیات بد دروان کودکی، تروماهای بزرگسالی، مشکلات سلامت روان و وابستگی به مواد و … باشد.معمولا مردان از سلاح خشم برای پنهان کردن احساسات دردناک استفاده می کنند که در زیر به انها اشاره می کنیم:

ترس

ترس برای یک مرد ضعف به حساب می اید اما ابراز خشم یک جورهایی نشان دهنده قدرت است.مردانی که نمی توانند احساسات واقعی یا ترسشان را بروز دهند از خشم بعنوان یک راه مهار ترس استفاده می کنند.

غم

از قدیم گفته اند مرد باید قوی باشد به همین خاطر هیچکسی انتظار ندارد که یک مرد را ناراحت و غمگین ببیند.به همین دلیل وقتی مرد نتواند حس واقعی اش را بیان کند به خشم متوسل می گردد.

احساس گناه

اقایان ممکن است دچار احساس گناه و پشیمانی شوند و آنرا در قالب خشم نشان دهند.

حسادت

حسادت نقطه حساس بسیاری از مردان است و از انجاییکه دوست ندارند یا خجالت می کشند طرف مقابل از این مساله مطلع شود بصورت خشم و عصبانیت یا قهر انرا نشان می دهند.

تقریبا ۵ مدل بیان خشم در مردان وجود دارد:

خشم مزمن:عصبانیت طولانی مدت سیستم ایمنی را ضعیف کرده و باعث سایر اختلالات روانی می شود.

خشم غیرفعال: تشخیص این نوع خشم دشوار است چون همیشه بعنوان خشم بروز نمی کند.

خشم تحت الشعاع: این خشم بخاطر مسائلی است که فرد نمی تواند در زندگی اش با انها کنار بیاید.

خشم خودساخته:این خشم ناشی از احساس گناه است و به سمت خود فرد می رود.

خشم قضاوتی:این خشم ازدیگران ناشی می شود و با احساس رنجش همراه است.

بهترین راهکارها را برای درمان تنبلی در مقاله چگونه تنبلی را کنار بگذاریم مطالعه کنید

درمان زود عصبانی شدن

درمان زود عصبانی شدن

برای درمان زود عصبانی شدن خودتان می توانید اقدامات تاثیر گذاری انجام دهید.اما اگر با راهکارهای مختلف هنوز زود عصبانی می شوید و نمی توانید خشمتان را کنترل کنید بهتر است با مراجعه یه یک روانشناس ریشه خشمتان را پیدا نمایید.

در اینجا به چندین راهکار موثر برای درمان خشم اشاره می کنیم:

۱-بیشتر فعالیت کنید: ورزش کردن باعث ترشح اندورفین و سروتونین شده و احساس خوبی در شما ایجاد می کند.این مواد شیمیایی کمک می کند خونسردتر باشید و در مواجه با موقعیت های حساس بهتر رفتار کنید.

کارهایی مثل ضربه زدن به بالش یا کیسه بوکسبه آرام شدن شما کمک می کند.

۲-غذای سالم بخورید: رژیم غذایی سالم و سرشار از سبزیجات و میوه ها و پروتئین های خوب + نور آفتاب یا ویتامین دی روی مود شما تاثیر مثبت می گذارد.

۳-ژورنالینگ یکی از راه های موثر در کنترل خشم است.هرچیزی که شما را عصبانی کرده روی کاغذ بنویسید.خودتان را خالی کنید و بعد کاغذ را پاره کرده یا اتش بزنید.

۴-مدیتیشن و یوگا در طبیعت: راه رفتن در طبیعت و انجام حرکات کششی و مدیتیشن چنان ارامش و شادی در شما ایجاد می کند که خشمتان را فراموش می کنید.

۵-خواب منظم و کافی: قبل از خواب اتفاقات قشنگ روزتان را مرور کنید و به چیزهایی که دوست دارید فکر کنید.زود و به اندازه کافی بخوابید چون بیخوابی فرد را کسل کرده و باعث زودرنجی و عصبانیت می شود.

علت عصبانیت بی دلیل زنان

علت عصبانیت بی دلیل زنان

جالب است بدانید زنان در هر ماه از نظر هورمونی بالا و پایین می شوند و این نوسانات هورمونی می تواند علت عصبانیت بی دلیل زنان یا تغییرات خلقی آنها باشد.

چه چیزهایی باعث این نوسانات خلقی می شود؟

  • سندرم پیش از قاعدگی:علائمی که یک تا دو هفته قبل از پریود در زنان رخ می دهد.علاوه بر تغییر خلق و خو ، خستگی، افسردگی، تغییر در اشتها، نفخ و … هم در زنان دیده می شود.
  • اختلال PMDD:نوع شدیدتر سندرم پیش از قاعدگی یا همان PMS است.
  • فشار و استرس:نگرانی و استرس می تواند منجر به تغییرات شدید خلق و خو و عصبانیت شود.
  • دلایل روانی:بیماری های مرتبط با سلامت روان مثل اختلال نقص توجه و بیش فعالی، افسردگی، اختلال دو قطبی و …
  • عدم تعادل هورمونی:استروژن با تغییرات خلق مرتبط است.علاوه بر آن کم کاری تیروئید هم می تواند روی هورمون ها اثر بگذارد و باعث عصبانیت شود.
  • بلوغ:تغییرات عاطفی، جسمی و روانی در دوران بلوغ می تواند باعث تغییر اخلاق و رفتار و در نتیجه عصبانیت بی دلیل شود.
  • بارداری:تغییرات هورمونی در دوران بارداری باعث برون ریزی های عاطفی و تغییر اخلاق می شود.
  • یائسگی:در این دوره مهمترین تغییرات در زندگی یک زن رخ می دهد که منجر به کاهش سطح استروژن و درنتیجه تغییر خلق و خو می شود.

چطور با عصبانیت زنان قبل از پریود برخورد کنیم؟

چطور با عصبانیت زنان قبل از پریود برخورد کنیم؟

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) حدود یک هفته قبل از قاعدگی می تواند باعث نوسانات خلقی شود و کاملا طبیعی است. ممکن است یک خانم با روحیه عالی از خواب بیدار شود، اما یک یا دو ساعت بعد از آن با کوچک‌ترین تنش، عصبی و خشمگین شود. این موضوع احتمالاً مربوط به نوسانات هورمونی است و باید توسط اطرافیان درک شود.

سندروم پیش از قاعدگی نه تنها زندگی خود فرد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، بلکه قطعا می‌تواند روابط او را نیز تحت تاثیر بگذارد. پاسخ دیگران به زنان در این دوران حساس به طور قابل توجهی در این چرخه اثرگذار است. بنابراین توصیه می‌شود در طول این دوره، اطرافیان با فراهم کردن فضای عاطفی مطلوب، از فردی که در دوران PMS به سر می‌برد حمایت کنند.

اطرافیان همچنین می‌توانند به روش‌های عملی مثل کمک کردن به او در انجام کارها از وی حمایت کنند، علاوه بر این، دو عنصر صبر و پذیرش نیز در این دوران به طرز معجزه‌آسایی مفید واقع می‌شود. اگر در مدیریت این چرخه مشکل دارید و نمی‌توانید از پس آن به خوبی برآیید، تماس با یک درمانگر ممکن است برای شما مفید باشد و می‌تواند چالش‌ها را به آسانی کنار بزند.

روانشناس تلفنی

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *