22 دی, 1401

چه زمانی به روانشناس مراجعه کنیم

خیلی از افراد می گویند ما نمی دانیم چه زمانی به روانشناس مراجعه کنیم؟ مسلما وقتی یک بیماری یا مشکل جسمی مثل سرماخوردگی، دل درد و … داریم اولین کاری که می کنیم مراجعه به پزشک است تا تحت درمان قرار بگیریم و زود خوب شویم اما آیا نشانه های بیماری های روحی هم به همین واضحی است؟ آیا فرد براحتی متوجه می شود که به دکتر روح نیاز دارد یا نه؟

چه زمانی به روانشناس مراجعه کنیم؟

برای درمان به چه متخصصی مراجعه کنم؟

چه موقع به روانپزشک مراجعه کنیم؟

تجربه مراجعه به روانشناس

در این مقاله سعی داریم مهمترین زمان هایی که شما باید به روانشناس مراجعه کنید را بیان کنیم.
چه زمانی به روانشناس مراجعه کنیم

چه زمانی به روانشناس مراجعه کنیم

متاسفانه واقعیت این است که بسیاری از ما درگیر مشکلات شخصیتی، رفتاری و روحی هستیم که یا از آن خبر نداریم یا اینکه نمی خواهیم باور کنیم که مشکل داریم.البته یک دسته ای از افراد هم هستند که متوجه تغییرات خلقی، اختلالات شخصیتی، ناراحتی وافسردگی خود هستند و به روانشناس هم مراجعه می کنند.

اما برای اندسته از افرادی که هنوز نمی دانند چه زمانی به روانشناس مراجعه کنند باید سرنخ هایی بدهیم تا بتوانند به موقع جلوی مشکلات جدی تر را بگیرند و درمان شوند.

البته توجه داشته باشید که مشاوره گرفتن از یک روانشناس فقط مختص حل مشکلات، بیماری های روحی، بهبود اختلالات شخصیتی و … نیست بلکه در برخی مقاطع زندگی رفتن پیش یک روانشناس جزء واجبات است چراکه می تواند به آینده بهتر ما کمک کند.

پس بطور کلی در دو حالت ما بایستی به روانشناس مراجعه کنیم:

چه زمانی به روانشناس مراجعه کنیم

در شرایطی که درگیر بیماری یا مشکلات فردی و خانوادگی هستیم

۱-احساس ضعف، ناراحتی و افسردگی می کنید

با خودتان می گویید قبلا خوشحالتر و با انگیزه تر بودم.از کوچکترین چیزها لذت می بردم.بیشتر وقتم را به اهدافم اختصاص می دادم.بیرون می رفتم و با دوستانم معاشرت داشتم اما چند وقتی است حوصله هیچکدام را ندارم.فقط دلم میخواهد تنها باشم، بخوابم، هیچکاری نکنم و … اینها برخی از نشانه های افسردگی است و هشدار می دهد که باید به یک روانشناس مراجعه کنید.اگر می خواهید دقیق تر علائم افسردگی را بدانید عبارتند از:

  • بیخوابی یا زیاد خوابیدن
  • کم خوری یا پرخوری
  • بی انرژی بودن و خستگی مداوم
  • داشتن افکار خودکشی
  • گریه کردن

۲-عزت نفس پایین:

احساس می کنم بی ارزشم.اعتماد به نفس ندارم.نمی توانم هیچکاری را درست انجام بدهم.می ترسم اشتباه کنم.فکر می کنم به هیچ دردی نمی خورم و … اینها نشانه هایی است که می گوید باید از یک مشاور کمک بگیرید.

۳-آسیب زدن به خود:

حس می کنم این زندگی دیگر ارزشی ندارد.برای چی زنده باشم؟ من هیچ دلخوشی برای زنده بودن ندارم.هیچکسی به فکر من نیست.کسی من را دوست ندارد.باید از شر این زندگی راحت شوم و … اگر چنین افکاری در سر دارید حتما باید به یک روانشناس مراجعه کنید.

۴-مشکلات در رابطه:

نمی توانیم درست با هم ارتباط برقرار کنیم.تا صحبت می کنیم با هم دعوایمان می شود.حرف همدیگر را نمیفهمیم.او مقصر است چون خواسته های من را برآورده نمی کند.بخاطر فرزندم در این رابطه مانده ام.هیچ علاقه ای به ادامه رابطه ندارم.تفاهم نداریم.و … اینها بخشی از مشکلات رابطه ای هستند که می تواند بین زوجین، والدین و فرزند، خواهر و برادر، دوستان و … بوجود بیاید که نشان می دهد شما مهارت های برقراری رابطه موفق و صلح آمیز را ندارید و باید از یک مشاور راهنمایی بگیرید.

۵-عدم تعادل عاطفی:

همیشه بالا و پایین می شوم.یک دقیقه حالم خوب است اما یک ساعت بعد انگار دنیا روی سرم خراب می شود.یک زمان عاشق و شیفته ام یک لحظه فارغ.زود ناراحت می شوم و دلم می شکند و خلق و خوی من مدام تغییر می کند.این علائم جدی هستند و در طولانی مدت به شما صدمه می زنند پس بهتر است زودتر توسط یک روانشناس بررسی شوید.

۶-تروماهای کودکی و بزرگسالی:

اگر در گذشته یا اکنون به شما اسیبی رسیده مثل سوء استفاده های جنسی-روحی، تجاوز، تصادف، از دست دادن عزیزان و … بایستی با کمک مشاور از این وضعیت به سلامت عبور کنید و تحت درمان قرار بگیرید.

در صفحه روانشناس نوجوان خوب در تهران برای فرزندان خود روانشناس کاربلد پیدا کنید.

۷-مصرف الکل و مواد مخدر:

اگر به هرکدام از این مواد اعتیاد پیدا کرده اید و در شرایطی که ناراحت هستید به مواد و الکل پناه می برید حتما باید به یک درمانگر مراجعه کنید.

۸-خیانت:

چنانچه خیانت کرده اید یا خیانت دیده اید در هر دو صورت برای جلوگیری از اسیب های بیشتر و ترمیم زخم هایتان بایستی مشاوره بگیرید.

۹-مشکلات شخصیتی:

اگر احساس می کنید رفتارهایی دارید که به خودتان و دیگران اسیب می زند و بدنبال تغییر خود هستید بایستی از یک روانشناس کمک بگیرید.مشکلات شخصیتی مثل شخصیت مرزی، ضد اجتماعی، نمایشی، خودشیفته، پارانوئید، اسکیزوئید، اسکیزوتایپال، شخصیت وابسته، اجتنابی، وسواسی اجباری .

۱۰-مشکلات جنسی:

اگر از نظر جنسی با همسرتان مشکل دارید، بالا یا پایین بودن میل جنسی، آنورگاسمی، زودانزالی، اختلال نعوظ و … بایستی به سکس تراپ مراجعه نمایید.

اگر دنبال مشاور خانم هستید به صفحه دکتر روانشناس زن خوب در تهران مراجعه نمایید.

 

کی به روانشناس مراجعه کنیم

اگر فرق روانشناس و روانپزشک را نمی دانید به صفحه روانپزشک یا روانشناس مراجعه نمایید.

برای پیشگیری از مشکلات و بهبود خودمان و ساختن آینده ای زیباتر

۱-غلبه بر کمرویی:

من نمی توانم در جمع صحبت کنم، جواب کسی را بدهم.هنگام روبرو شدن با جنس مخالف سرخ می شوم و دست و پایم را گم می کنم.نمی توانم با کسی ارتباط برقرار کنم.نم یتوانم نیازهایم را آزادانه بیان کنم و … اینها مواردی است که می تواند زندگی شما را مختل کند بنابراین برای جلوگیری از اتفاقات ناخوشایند و بهبود خود بایستی مشاوره بگیرید و کمرویی خود را درمان کنید.

۲-شکست عشقی یا طلاق:

فکر می کنم دیگر شخصی مثل او پیدا نمی کنم، دلتنگم.نمی دانم چطور بدون او زندگی کنم.دلم میخواهد دوباره به رابطه برگردم و … حرفهای افرادیست که شکست عشقی خورده اند و برای اینکه از این مرحله سالم عبور کنند و دوباره بتوانند عاشق شوند باید مشاوره درمانی شوند.

۳-مهاجرت یا هر نوع تغییر:

حس می کنم میترسم شغلم را تغییر دهم یا از این محله بروم.اگر مهاجرت کنم تنهایی چکار کنم؟ چطور از پس زندگی بر بیایم.آماده تغییر نیستم و … کسانیکه می خواهند یک تغییری در زندگی شان ایجاد کنند و آمادگی ندارند خیلی خوب است که از یک روانشناس کمک بگیرند.

۴-می خواهم ازدواج موفقی داشته باشم:

یکی از حیاتی ترین زمان هایی که باید به روانشناس مراجعه کنیم برای انتخاب همسر و ازدواج سالم و موفق است.آنقدر مشاوره قبل از ازدواج مهم است که باید اجباری شود.چراکه در ایران به این نوع مشاوره اهمیتی داده نمی شود.

۵-میخواهم فرزند شایسته ای تربیت کنم:

من هنوز مادر یا پدر نشده ام اما می خواهم یاد بگیرم که وقتی بچه دار شدم چطور با فرزندم رفتار کنم که دچار مشکلات شخصیتی و رفتاری نشود.

چه زمانی به روانپزشک مراجعه کنیم

برای درمان به چه متخصصی مراجعه کنم؟

با وجود اینکه در مقالات متعدد توضیح داده ایم که چه زمانی به روانپزشک مراجعه کنیم؟ اما باز هم سوالاتی از قبیل برای درمان افسردگی به روانشناس مراجعه کنیم یا روانپزشک؟ یا برای درمان اضطراب به چه متخصصی مراجعه کنیم و … از ما پرسیده می شود.

توصیه ما این است که اگر تازه متوجه مشکل یا بیماری در خود یا نزدیکانتان شده اید در قدم اول نزد روانشناس بروید.چرا؟ چون روانشناس به مشکلات شما پی می برد و تا جاییکه ممکن است و جواب می دهد با تکنیک های مختلف روان درمانی و … شما را معالجه می کند.

اما اگر تشخیص دهد که نیاز به دارودرمانی دارید حتما شما را به یک روانپزشک ارجاع می دهد.بنابراین بهتر است در مورد هر مشکلی که دارید از افسردگی و اضطراب گرفته تا اختلالات شخصیت اول به روانشناس با تجربه مراجعه نمایید.

توجه داشته باشید که برخی از بیماری ها هم به مشاوره و هم به دارودرمانی نیاز دارند.پس باز هم یک روانشناس بایستی شما را ویزیت کند و در کنار آن از شما بخواهد نزد یک روانپزشک هم بروید.برخی از روانشناسان با نوشتن یک نسخه یا دستخط شرح حالی از بیماری شما می نویسند تا در هنگام مراجعه به روانپزشک انرا با خود ببرید.

چه موقع به روانپزشک مراجعه کنیم

چه موقع به روانپزشک مراجعه کنیم

معمولا افراد می پرسند چه موقع به روانپزشک مراجعه کنیم؟ پیشنهاد ما این است که با دیدن هر نوع علائم غیر قابل کنترل در خودتان ابتدا به روانشناس و در صورت صلاحدید ایشان به روانپزشک مراجعه کنید.چرا؟ چون بسیاری از مشکلات با مشاوره حل می شود و اصلا نیاز به استفاده از قرص و دارو نیست.

خوشبختانه در صورتیکه به یک روانپزشک خوب مراجعه کرده باشید هم اگر واقعا مشکل حادی نداشته باشید برایتان دارو تجویز نمی کنند و شما را به روانشناس ارجاع می دهند.

اما بطور کلی اگر علائم زیر را تجربه می کنید بایستی به فکر کمک باشید:

  • نگرانی یا غم بیش از حد
  • ترس های غیر منطقی و شدید
  • خشم و عصبانیت زیاد و عدم کنترل آن
  • رفتارهای پرخطر
  • به هم خوردن خواب و خوراک
  • افکار خودزنی یا خودکشی
  • ناتوانی در مدیریت و کنترل احساسات
  • تمایل به تنها بودن زیاد و کناره گیری از موقعیت های اجتماعی
  • مصرف مواد

خیلی مهم است که به موقع برای درمان مشکل خود اقدام کنید.چون ممکن است مشکلی که با چند جلسه مشاوره نزد روانشناس حل میشد خیلی حاد شود و حتما نیاز به دارودرمانی پیدا کند.تا جاییکه مقدور باشد بهتر است که عزیزان بیماری های خود را با راهکارهای ذهنی و طبیعی توسط روانشناس حل کنند اما اگر خیلی دیر بشود قطعا مراجعه به روانپزشک و مصرف دارو هم در کنار مشاوره لازم و ضروری می باشد.

 

تجربه مراجعه به روانشناس

تجربه مراجعه به روانشناس

تجربه مراجعه به روانشناس می‌تواند برای هر کسی متفاوت باشد. در اینجا برخی از تجربه‌ها را برای شما عزیزان بیان می‌کنیم. این تجربه، یک تجربه بسیار مهم و مفید است که برای بسیاری از افراد تحولی مثبت در زندگی‌شان ایجاد می‌کند. این امر همچنین می‌تواند به افراد کمک کند تا درک بهتری از خود و مشکلاتشان پیدا کنند و به راه‌حل‌هایی برای مواجهه با آنها برسند.

وقتی شخص به یک روانشناس مراجعه می‌کند، اغلب با محیطی صمیمی و گرم روبه‌رو می‌شود که این به او احساس راحتی و امنیت می‌دهد تا مشکلات و احساساتش را به آرامی بیان کند. روانشناسان ماهر، قادرند تا با افراد با دقت گوش کنند و با روش‌های متنوعی از جمله گفتگو، تمرینات روانشناسی و تکنیک‌های مشاوره‌ای به افراد کمک کنند تا به رفع مشکلات خود بپردازند.
مراجعه به روانشناس می‌تواند به افراد کمک کند تا الگوهای ناسالم رفتاری خود را شناسایی کرده و به جای آن‌ها، الگوهای جدید و سالم‌تری را برای زندگی انتخاب کنند. به علاوه، این تجربه می‌تواند به فرد کمک کند تا احساس تسلط بر زندگی خود داشته باشد و به بهبود روابط شخصی، حرفه‌ای و اجتماعی خود بپردازد.

این که چه موقع لازم است فرد به روانشناس مراجعه کند به معیارهای مختلفی بستگی دارد. اما در نهایت باید گفت، مراجعه به روانشناس نشان دهنده‌ی قدمی مهم و موثر در مسیر بهتر شدن زندگی فرد است و هرچه زودتر این اتفاق بیوفتد، اثربخش‌تر خواهد بود. این تجربه می‌تواند به افراد کمک کند تا با مسائل خود به‌طور سازنده‌تری روبرو شوند و به دنبال راه‌حل‌هایی موثر برای آنها بگردند.

روانشناس تلفنی

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *