25 آبان, 1401

چگونه پشتکار داشته باشیم

فکر می کنید چرا خیلی از ماها یه کاری رو نصفه نیمه رها می کنیم.احتمالا برای اینه که پشتکار نداریم. توی این مقاله می خوایم یاد بگیریم چگونه پشتکار داشته باشیم؟

چگونه پشتکار داشته باشیم

چگونه پشتکار داشته باشیم؟

شروع هر کاری کمی سخت است اما سخت تر از آن ادامه دادن و پشتکار داشتن در کارهاست که همه افراد ندارند.ما در زندگی با چالش های متعددی روبرو می شویم و برای رسیدن به اهداف و خواسته هایمان بایستی از یکسری مراحل عبور کنیم یا به اصطلاح تکاملمان را طی کنیم.در این مسیر ممکن است سختی هایی وجود داشته باش، احتمال دارد ناامید و خسته شویم اما این بخشی از مسیر است و باید پشتکار داشته باشیم و ادامه دهیم تا به هدف نهایی خودمان برسیم.

اما برویم سراغ راهکار ها تا ببینیم چگونه پشتکار داشته باشیم؟

دنبال علاقه تان بروید

برای اینکه پشتکار داشته باشیم در درجه اول باید هدفی را انتخاب کنیم که در راستای علایق ماست.یعنی اگر شما بدنبال عشق و علاقه تان بروید مطمئنا انگیزه بالاتری برای رسیدن به هدف خواهید داشت و همین انگیزه باعث می شود شما پشتکار داشته باشید و ادامه دهید.

هروقت خواستید کمک بگیرید

کمک گرفتن اصلا نشانه ضعف نیست.اتفاقا اینکه عزت نفس داشته باشید و در مواقع نیاز از دیگران کمک بگیرید بسیار خوب است.

ماندن در یک مساله و حل نکردنش باعث می شود از دنبال کردن هدفتان منصرف شوید.بنابراین اگر در طی مسیر یه مشکلی خوردید یا گیر کردید حتما از نظرات افراد متخصص کمک بگیرید.

 عجول نباشید

فکر نکنید با اولین تلاش باید به هدف برسید و برای رسیدن به نتیجه عجله نکنید.چون اینکار باعث می شود شما ناامید شوید.وقتی به خودتان می گویید باید تا اخر این هفته به هدفم برسم این ذهنیت را ایجاد می کنید که اگر به هدف نرسم دیگه فایده ندارد و از این کار دست میکشم.یعنی با دستان خودتان پشتکار را نابود می کنید.

به خود فرصت بدهید، یادتان باشد ادم های موفق با اولین شکست کنار نکشیدند، قوی تر شدند و باز هم با انرژی بیشتر ادامه دادند تا به هدفشان رسیدند.

بیاد بیاورید که از چه چالش هایی گذر کردید

وقتی احساس می کنید می خواهید همه چیز را رها کنید فورا از کار دست بکشید و به این فکر کنید که تا به امروز چه قدم هایی برای هدفتان برداشته اید.روزهای سخت و چالش برانگیزتان را بیاد بیاورید و به خودتان انگیزه بدهید که اینبار هم از پس مشکلات بر می آیید و به هدف می رسید.کافیست به تفریح مورد علاقه تان بپردازید و کمی تجدید قوا کنید.سپس با اشتیاق ادامه دهید.

پشتکار

چشم انداز روشنی داشته باشید

وقتی بدانید که دقیقا چه مسیری را باید بروید و از آنچه در زندگی شخصی و حرفه ای تان می خواهید نقشه ذهنی داشته باشید بهتر می توانید اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را برای رسیدن به مقصد سازمان دهی نمایید.و همین روشن بودن مسیر باعث پشتکار و دنبال کردن مسیر خواهد شد.

در خصوص هدفتان با کسی صحبت نکنید

معمولا ما به محض شروع کردن یک کار آنرا به همه ی اطرافیانمان اطلاع می دهیم.این کار هم می تواند جنبه مثبت داشته باشد هم منفی.خیلی وقت ها افراد با نظرات خاص خودشان شما را منصرف می کنند و شک به جانتان می اندازند.اما اگر فردی کنار شماست که همیشه حمایتتان می کند و در مواقع حساس شما را تشویق میکند تا به کارتان ادامه دهید بد نیست که این فرد را در جریان کار خود قرار دهید تا به محض اینکه خواستید پا پس بکسید حداقل انرژی و ساپورت های این شخص جلوی شما را بگیرد.

خودتان را تشویق کنید

جلوی افکار منفی را بگیرید چون فکر منفی اولین عاملی است که جلوی شما را میگیرد.منفی نگری باعث می شود شما مدام به خودتان بگویید که توانایی ادامه کار را ندارید، از پس مشکلات بر نمی آیید، خواسته شما غیر ممکن است و …

پس خودتان را تشویق کنید.هر قدمی که بر میدارید حتی اگر کوچک بود به خودتان بگویید دیدی توانستی پس بقیه راه را هم میروی و به مقصد میرسی.تشویق می تواند یک کادوی موردعلاقه تان باشد یا یک فیلم یک وعده غذا و …

خود تشویقی با خود شیفتگی متفاوت است جهت آشنایی بیشتر به صفحه درمان خودشیفتگی مراجعه نمایید.

پشتکار افراد موفق

پشتکار افراد موفق

همه ی ما می دانیم که پشتکار افراد موفق باعث شده انها الان در جایگاهی باشند که آرزوی خیلی هاست.وقتی زندگینامه افراد موفق را مطالعه می کنیم متوجه می شویم که انها با وجود سختی ها و ناملایمت ها هیچوقت تسلیم نشده اند و به کارشان ادامه داده اند.در زیر نمونه برخی از این افراد موفق اورده شده است:

استیو جابز در ۲۰ سالگی اپل را در گاراژ منزل راه اندازی کرد و در عرض یک دهه شرکت را به ۲ میلیارد دلار رساند اما در ۳۰ سالگی از همان شرکت اخراج شد و معتقد بود که اخراجش از اپل بهترین اتفاق زندگی اش بوده است چون این فرصت را به دست اورد تا خلاقانه تر فکر کند و لذت راه اندازی یک شرکت دیگر را تجربه کند.

جابز یک شرکت نرم افزاری با نام NeXT تاسیس کرد که این شرکت توسط اپل خریداری شد.این باعث شد جابز به شرکت سابق بازگردد و به محبوبیت این شرکت بیفزاید.

سایمون کاول فردی که نماد موسیقی پاپ است.او در سن ۱۵ سالگی مدرسه را رها کرد.شرکتی بنام E&S Music را تاسیس کرد اما بعد از مدتی با بدهی های زیاد مجبور شد به خانه والدینش برگردد.سایمون هیچوقت دست از رویاهایش برنداشت و در یک شرکت کوچک مشغول بکار شد.و در نهایت با راه اندازی American Idol  و X-Factor به شهرت رسید و به یک فرد ثروتمند در دنیای موسیقی مبدل شد.

پشتکار در روانشناسی

پشتکار در روانشناسی یعنی فرد با وجود مشکلات و موانع هدفش را دنبال می کند.به قول معروف می گویند”کار را که کرد آنکه تمام کرد”.پشتکار ارتباط نزدیکی با انگیزه، انعطاف پذیری، اراده، اشتیاق و مسئولیت پذیری دارد.

چگونه پشتکار و اراده قوی داشته باشیم

چگونه پشتکار و اراده قوی داشته باشیم

خیلی سوال می شود چگونه پشتکار قوی داشته باشیم، چگونه اراده قوی داشته باشیم؟وقتی اسم پشتکار و اراده قوی به میان می آید همه ی ما یاد تلاش زیاد و سختی کشیدن میفتیم در صورتیکه اصلا اینطور نیست.ما از کودکی تفاوت بین ایندو واژه را خوب متوجه نشده ایم.خیلی از شما می پرسید چگونه پشتکار و اراده قوی داشته باشیم ؟ برای داشتن پشتکار و اراده قوی باید یک هدف با ارزش برای خودتان داشته باشید.هدفی که هر روز شما را تحریک کند که یک قدمی در جهت رسیدن به ان بردارید.در واقع پشتکار و اراده قوی از انگیزه بالا و علاقه می آید.مثلا من می خواهم یک مربی ورزشی بشوم و به رشته یوگا بسیار علاقه مندم.برای اینکه به هدف خودم که مربی شدن است برسم بایستی بصورت مداوم کلاس یوگا بروم و اموزش ببینم.برای من که این حرفه را دوست دارم هر روز کلاس یوگا رفتن اصلا سخت نیست اتفاقا لذت است.چون هر روز برای کاری که دوست دارم قدم برمیدارم و تلاش می کنم.این یعنی پشتکار و اراده قوی.یعنی برای هدفم اقدام عملی انجام دهم نه اینکه سختی بکشم.

پس پشتکار و اراده را مترادف با سختی کشیدن ندانید چون اگر سراغ چیزی بروید که دوست دارید هرگز از ان دست نمی کشید و خود به خود در آن پشتکار و اراده دارید.

اگر مطمئن هستید که هدفتان با ارزش است و هیچ آسیبی از نظر سلامتی، روابط و … به شما نمی زند با این راهکارها پشتکار و اراده خود را تقویت کنید:

  • تمام جاهایی که در گذشته پشتکار داشتید و نتیجه گرفته اید را بخاطر بیاورید.وقتی بیاد بیاورید که در گذشته با استقامت و پافشاری تان چه کارهایی انجام داده اید عزم و اراده شما تقویت می شود و انرژی مضاعفی برای ادامه دادن این مسیر بدست می اورید.به اخرین باری که احساس کردید یک فرد قوی، سرسخت، تسلیم ناپذیر و متعهد بوده اید فکر کنید و با تمام وجود آنرا در بدن حس کنید.
  • قدم های کوچک بردارید.نیاز نیست از همان اول خودتان را مجبور کنید که خیلی از کارها را یکدفعه انجام دهید.پشتکار یعنی قدم های کوچک متوالی.یعنی هر روز برای هدفتان یک کاری انجام دهید.
  • هر روز به خودتان یادآوری کنید که اگر این کار را به نتیجه برسانم به چه چیزهایی دست پیدا می کنم.اینکار باعث افزایش انگیزه شده و کاری می کند که شما انرژی لازم برای ادامه دادن را داشته باشید.
  • سرگذشت انسان های موفق را بخوانید.قطعا اینکار به شما کمک می کند که از هدفتان دست نکشید و با قدرت روبه جلو حرکت کنید.

چگونه پشتکار داشته باشیم در درس

چگونه پشتکار داشته باشیم در درس

احتمالا برای شما هم تاکنون پیش‌آمده است که قبل از شروع به خواندن درس، به این فکر کنید که این کار چه تأثیری بر زندگیتان خواهد داشت؟ گاهی نداشتن انگیزه و اراده کافی باعث می‌شود که چنین سوالاتی در ذهن ما مطرح شود.

بنابراین، اولین قدم برای افزایش انگیزه و پشتکار برای درس خواندن، پیدا کردن یک یا چند راهکار الهام‌بخش است. راهکارهایی که به ما نشان دهند که یادگیری دروس نیز بخشی از زندگی است و نباید آن را به یک مشکل تبدیل کنیم؛ بلکه باید از آن لذت ببریم.

با استفاده از پنج روش که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم؛ می‌توانیم انگیزه و پشتکار بیشتری برای درس خواندن به دست آوریم. بنابراین، اگر به دنبال یافتن راه‌حلی برای این مسأله هستید، این بخش را از دست ندهید.

برخی از کارهایی که می‌توانید برای افزایش اشتیاق و پشتکار در درس خواندن انجام دهید، عبارت‌اند از:

۱. تقسیم بندی فصل‌های طولانی به بخش‌های کوچک‌تر به منظور برنامه‌ریزی و نترسیدن از حجم زیاد مطالب
۲. هدف‌گذاری مطالعه در دو دسته کوتاه مدت و بلند مدت برای تقویت اراده و به چالش کشیدن خود
۳. ثبات در درس خواندن که مهمترین عامل برای پیشرفت است و برنامه‌ریزی روزانه و هفتگی مشخص برای آن
۴. استفاده از سبک‌های مختلف یادگیری و درس خواندن با هدف افزایش تمرکز و لذت بردن از مطالعه‌ی دروس

روانشناس تلفنی
2 Comments
  1. سلام،من چندین سال است به کارم مشغولم اما هربار یه مانعی جلوی راهم اومده و دلسرد شدم اما عاشق کارم هستم و نتونستم درکارم موفق بشم چون پشت کارندارم و نمیتونم پس انداز کنم ایدهای خیلی زیادی توی ذهنم برای گسترش کارم دارم اماتنبلی و دلسردیم باعث شده نتونم ایدهامو عملی کنم خیلی سختی کشیدم خیلی ازموانع زیادی عبور کردم اما خاطرات گذشته و تا یه اتفاقی می افتاد کلا ذهنم بهم میریزه و دست از کار میکشم و ذهنمو درگیراون چیزای منفی میکنم،هم سن و سالهای من همشون درکارشون موفق شدن درصورتی که انگشت کوچیکه منم نشدم در گذشته خیلی ضربه خوردم اما الان اگر میشه کمکم کنید که چطور در کارم پشتکار داشته باشم چطور بتونم پول پس انداز کنم چطور بتونم برنامه ریزی کنم که موفق باشم ممنون از شما وهمکاران گرامیتون

    • مشاور سایت روان آگاه 7 بهمن, 1402 در 8:38 ق.ظ پاسخ

      با سلام.اهداف کوتاه مدت بگذارید و هرروز یک تایمی را با تمرکز بالا برای ان اختصاص دهید.وقتی به اهداف کوتاه مدت خود برسید انگیزه شما برای اهداف بزرگتر و بلند مدت بیشتر خواهد شد و باورتان تقویت می گردد.همیشه خودتان را با قبل خودتان مقایسه کنید نه با دیگران.با اینکار احساس بد در شما ایجاد نمی شود.

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *