4 خرداد, 1402

احترام گذاشتن به دیگران

احترام گذاشتن به دیگران یکی از مهمترین وظایف هر انسانی است.در این مطلب می خواهیم در خصوص احترام به خود و دیگران صحبت کنیم.مطلب جالبی است با ما همراه شوید.

احترام گذاشتن به دیگران

احترام گذاشتن به دیگران

احترام گذاشتن به دیگران یعنی با پذیرش تفاوت های دیگران بتوانیم بدون درگیری با آنها همزیستی مسالمت آمیز داشته باشیم.

احترام یعنی اجازه دهیم هر فردی همانطور که دوست دارد زندگی کند نه اینکه بخواهیم عقاید و رفتارهای او را به خواست خودمان تغییر دهیم.در واقع با احترام می توانیم به دیگران نشان دهیم که آنها را همانگونه که هستند می پذیریم.

وقتی به یک نفر احترام می گذاریم یعنی او را ارزشمند می دانیم و اهمیت می دهیم که چطور با این شخص رفتار کنیم.

احترام گذاشتن به کسی به معنای نشان دادن مهربانی، همدلی و دلسوزی و رحم در مقابل اشتباهات اوست.ویژگی مهربانی یعنی ایرادات شخص را می بینی اما از ان می گذری.همدلی یعنی خودت را جای آن شخص قرار می دهی و از منظر او مساله را نگاه می کنی.دلسوزی و رحم هم یعنی همه ی ما انسان و شایسته تایید هستیم و هیچکسی بهتر از دیگری نیست.

 

چرا باید به دیگران احترام بگذاریم؟

شاید جالب باشد بدانید که اصلا چرا باید به دیگران احترام بگذاریم؟

  • مسلما برای اینکه به شما احترام بگذارند بایستی به دیگران احترام بگذارید.
  • احترام باعث ایجاد احساس اعتماد می گردد.
  • افراد متمدن همیشه به دیگران احترام می گذارند.
  • با احترام گذاشتن احساس خوبی در ما ایجاد می شود.
  • با احترام رفتارهای خوب ترویج می گردد.
  • با احترام حقوق دیگران را می پذیریم و کاری می کنیم که آنها خود واقعی شان باشند.
  • احترام یک محیط مثبت ایجاد می کند که در آن روابط بهتر می شود.

اگر کودکان خود را به دلیل رفتارشان با دیگران تنبیه می کنید حتما مقاله عوارض کتک زدن بچه را مطالعه نمایید.

چطور به دیگران احترام بگذاریم؟

احترام گذاشتن فقط به حرف نیست شما باید در عمل هم نشان دهید که برای انسان ها ارزش و احترام قائل هستید.در ادامه چند راه برای نشان دادن احترام بیان می کنیم.

۱-گوش دادن فعال: وقتی یک نفر با شما صحبت می کند احترام و ادب حکم می کند که به حرفهای او بدقت گوش دهید نه اینکه حواستان جای دیگر باشد.بعضی وقت ها افراد موقع صحبت دیگران گوشی تلفن را چک می کنند.وسط حرف دیگران با یک نفر دیگر حرف می زنند و …اینها نشانه بی احترامی است.گوش دادن فعال یعنی هم متوجه بشوید که فرد مقابل چه می گوید هم اینکه پاسخ مناسبی برایش داشته باشید.تماس چشمی یا سوال پرسیدن از طرف می تواند نشان دهنده گوش دادن فعال باشد.

۲-دیگران را درک کنید: مسلما هرکسی دوست دارد از عقاید خودش دفاع کند اما اینکه وقتی یک نفر نظر خودش را بیان می کند سریع با او مخالفت کنید خوب نیست و نشانه بی احترامی است.بجای اینکار سعی کنید بفهمید که فرد مقابل چرا این دیدگاه را مطرح کرده است.حتی اگر موافق نباشید باز هم می توانید چیز جدیدی از او یاد بگیرید.

۳-همدلی نشان دهید: شاید اصلا حرف طرف مقابل را قبول نداشته باشید اما باید به عقیده آن فرد احترام بگذارید چون هرکسی حق دارد طوری باشد که می خواهد.حتی دو نفر که در یک خانواده بزرگ می شوند هم دیدگاه های متفاوتی دارند.

وقتی اشتباه کردید عذرخواهی کنید: وقتی متوجه شده اید که اشتباه کردید سعی نکنید آنرا بپوشانید یا انکار کنید براحتی بگویید متاسفم.با عذرخواهی ارزش خودتان را بالا می برید و به فرد مقابل هم احترام می گذارید.

۴-مودب باشید:ادب داشتن به نوعی احترام گذاشتن به دیگران است.همینکه سعی کنید در مقابل دیگران حرف های نامربوط نزنید، کسی را تحقیر نکنید، الفاظ نامناسب بکار نبرید و درکل حرمت ها را حفظ کنید نشانه با ادب بودن و احترام قائل شدن برای دیگران است.

احترام به خود

احترام به خود

احترام به خود بعنی چه؟هرفردی قبل از اینکه بتواند به دیگران احترام بگذارد، باید برای خودش احترام قائل باشد. شما اگر در مورد خودتان مثبت فکر نکنید نمی تواند در مورد دیگران خوب فکر کنید. اصولاً فردی که به خودش احترام می گذارد با دیگران همان گونه رفتار می کند که می خواهد با او رفتار شود.

احترام به خود از عزت نفس می آید.کسی که عزت نفس بالایی داشته باشد به خودش احترام می گذارد چون باور دارد یک انسان دوست داشتنی و با ارزش است.

اگر شما عزت نفس نداشته باشید دیگران برای شما ارزش و احترام قائل نمی شوند و حتی اگر بشوند شما نمی توانید آنرا بپذیرید چون خودتان را لایق نمی دانید.

بنابراین احترام به دیگران، با شفقت به خود و احترام به خود آغاز می شود.

احترام گذاشتن به بزرگترها

اگر سن شما بالا نیست و دچار فراموشی هستید حتما مقاله علت فراموشی در جوانی را مطالعه کنید.

احترام گذاشتن به بزرگترها

همیشه احترام گذاشتن به بزرگترها به ما توصیه شده است اما در جامعه امروزی که افراد به اطلاعات روز دنیا آگاه تر هستند هم باید به تمام حرفهای بزرگترها گوش کنیم یا نه؟

احترام گذاشتن همیشه خوب است و همه ی افراد چه از نسل قدیم چه از نسل جدید باید آنرا اولویت زندگی خودشان قرار دهند اما اینکه بعضی وقت ها نظرات ما با نظرات بزرگترها متفاوت است دلیل نمی شود که به بزرگترها بی احترامی کنیم یا با تندی با انها صحبت نماییم.

ما می توانیم عقاید خودمان را مطرح کنیم اما در عین حال هم به بزرگترها احترام بگذاریم.در شرایطی که مطمئن هستید کاری که می خواهید بکنید درست است با رعایت ادب و احترام آن کار را انجام دهید.

اینکه یک نفر سن بیشتر دارد یا بزرگتر است دلیل نمی شود که تمامی عقاید و استدلال هایش درست باشد در نتیجه شما از نظرات آنها استفاده می کنید اما با رعایت احترام بر طبق چیزی که خودتان باور دارید صحیح است عمل می نمایید.

احترام به دیگران احترام به خود است

 

احترام به دیگران احترام به خود است

چقدر با این جمله که احترام به دیگران احترام به خود است موافقید؟اینکه همه ی انسان ها باید به نظرات و اعتقادات همدیگر احترام بگذارند که جای خود دارد کلا یک وظیفه انسانی است اما آیا ما باید در روابطمان اولویتمان را احترام به دیگران بگذاریم یا احترام به خودمان؟

مسلما برخلاف چیزی که گفته اند، احترام به خود حرف اول را می زند.وقتی یک فردی احساس خودارزشمندی داشته و از عزت نفس بالایی برخوردار باشد مسلما در قدم اول به خودش احترام می گذارد.کسی هم که به خودش احترام می گذارد قطعا به دیگران هم احترام می گذارد.چرا؟ چون معنای احترام را به خوبی درک کرده است.اما کسی که در خلوت به خودش بی احترامی می کند اما همیشه احترام دیگران را حفظ می کند معنای واقعی احترام را نفهمیده است و بی شک با احترام گذاشتن بیش از حد به دیگران بدنبال پوشاندن ضعف ها و عزت نفس پایینش می گردد.

صحبت ما این است که وقتی با خودت مهربان باشی، خودت را دوست داشته باشی و به خودت احترام بگذاری باعث می شوی که دیگران هم به تو احترام بگذارند و مسلما با دیدن برخورد احترام آمیز دیگران تو هم لاجرم خوب برخود می کنی و همه چیز دو طرفه می شود.پس اول برای خودتان ارزش و احترام قائل شوید تا دیگران هم به شما احترام بگذارند.

قطعا این جمله هم از این جهت درست است که با احترام گذاشتن به دیگران در واقع به خودتان عزت و احترام می گذارید.چون بی احترامی فقط شان و شخصیت خودتان را زیر سوال می برد.

 

احترام در مقابل احترام

احترام در مقابل احترام

درست است! موضوع احترام در مقابل احترام یک موضوع جالب و مهم است. این موضوع به تبادل احترام و روابط متقابل بین افراد اشاره دارد. احترام به معنای توجه، ارزشگذاری و لطف نسبت به دیگران است و می‌تواند در بسیاری از جوانب زندگی ما تأثیرگذار باشد.

جوانب احترم در مقابل احترام

یکی از جوانب روابط اجتماعی است. در روابط متقابل، احترام و توجه به نیازها، حقوق و دستاوردهای دیگران باعث ایجاد روابط سالم و موثرتری می‌شود. وقتی که ما احترام و توجه خود را به دیگران نشان می‌دهیم، دیگران نیز احترام و توجه خود را به ما نشان می‌دهند، که این ارتباطات قوی و پایدار را برقرار می‌کند.

همچنین، احترام در محیط کار نیز بسیار اهمیت دارد. زمانی که ما به همکاران و سرپرستان خود احترام می‌گذاریم، محیط کار صمیمی‌تر، متعادل‌تر و قابل اعتماد‌تر می‌شود. ادای احترام به مراجع در جوامع حرفه‌ای و آموزشی نیز سودمند است.

علاوه بر این، احترام به نظام‌ها، قوانین و ارزش‌های اجتماعی یک جامعه نیز حائز اهمیت است. با رعایت قانون و نهادهای اجتماعی، جامعه به طور کلی بهتر و پایدارتر می‌شود. احترام به مقامات و نهادهای مشخص، نشانه قدردانی از نظام است و باعث حفظ نظم و امنیت جامعه می‌شود.

 

مشاوره آنلاین
One Comment
  1. مرسی چ تا از فرمایشاتتون خبدرد بخور بود اینکه اول باید به خودتان احترام بزارید تا ارزش و احترامتان حفظ شود بعد با احترام به دیگران روابط متقابل صورت میگیرد…

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *