4 فروردین, 1402

کتک زدن بچه

کتک زدن بچه یکی از دم دست ترین راه ها برای تنبیه کودکان است که در خانواده ها زیاد به چشم میخورد.در این مقاله می خواهیم پیرامون کتک زدن کودک و عواقب آن صحبت کنیم.

کتک زدن بچه

کتک زدن بچه مساله ای است که در خیلی از خانواده ها رایج بوده و والدین فکر می کنند با اینکار می توانند بچه را تربیت کنند.

حقیقت این است که بچه ها عاشق تقلید هستند.یعنی همان تکنیکی که شما بعنوان والدین برای تنبیه فرزندانتان استفاده می کنید را در آینده بکار می برند.

مطالعات نشان می دهد کودکانی که توسط والدین کتک خورده اند در بزرگسالی برای کنترل درگیری ها به پرخاشگری روی می آورند.

کتک زدن به بچه یاد می دهد که خوب است که افراد کوچکتر و ضعیفتر را تنبیه کنیم.کودکی که با کتک خوردن رفتارهایش کنترل بشود قطعا از همین راه برای تعامل با خواهر ، برادر، همسالان، و در نهایت همسر و فرزندانش استفاده می کند.

برخی از والدین معتقدند کتک زدن کودک در برخی از مواقع خوب است.یعنی بیشتر وقت ها با ملایمت و مهربانی با فرزندم رفتار می کنم اما یک وقت هایی هم از تنبیه استفاده می کنم و این اصلا بد نیست.با فرض اینکه میزان مهر و محبت شما به نسبت تنبیه بدنی ۱۰۰ به ۱ باشد از کجا معلوم که فرزندتان تحت تاثیر همان یکبار تنبیه قرار نگیرد؟

جالب است بدانید کتک زدن فقط فیزیکی نیست شما می توانید با کلامتان هم از نظر روانی به کودک آسیب بزنید.سوء استفاده عاطفی، تهدید کودک برای وادار کردن او به همکاری، تهدید به رها کردن، گفتن اینکه او ناخواسته بوده و دوستش ندارید و … زخم هایی به کودک می زند که همیشه آنرا به خاطر خواهد آورد.

کتک زدن کودکان درست است یا نه؟

کتک زدن کودکان درست است یا نه؟

داد و فریاد و کتک زدن کودکان در دراز مدت اثرات منفی زیادی دارد.اینکار کودک را دچار استرس سمی کرده و پیامدهای منفی مانند ترک تحصیل، افسردگی، مصرف مواد مخدر، خودکشی و بیماری های قلبی خواهد داشت.

تنبیه بدنی کودک نشان میدهد که خالی کردن خشم و عصبانیت و کتک زدن کار درستی است.وقتی شما بعنوان والدین سعی می کنید راه های کنترل خشم را به فرزندانتان بیاموزید اما خودتان کودک را کتک می زنید یعنی عملا آموزش شما نه تنها سودی نداشته بلکه ضرر هم می رساند.

کتک زدن، کودک را بی ارزش می کند.والدین سعی می کنند حس ارزشمندی را در فرزندان تقویت کنند و به آنها یاد بدهند که همیشه باید احساس خوبی داشته باشی اما درست وقتی کودک مثلا یک لیوان را می شکند او را دعوا می کنید یا کتک می زنید و به کودک احساس بد بودن دست می دهد.

شاید فکر کنید کتک زدن یعنی با کمربند و شلاق به جان بچه بیفتید و او را تا می خورد بزنید اما بهتر است بدانید حتی زدن روی دستان کودک هم بد است.محققان معتقدند که دست های کودکان یک وسیله برای کاوش هستند که باعث می شوند کنجکاوی کودک گسترش پیدا کند.اما زدن روی دست بچه یک پیام منفی قدرتمندی را به ذهن کودک می فرستد.به جای زدن روی دست بچه باید کارهای او را نظارت کنید و بدون آسیب رساندن به دست، او را متوجه خطا یا اشتباهش بکنید.

در واقع والدین با کتک زدن خودشان را هم بی ارزش می کنند چون در اعماق وجودشان متوجه هستند که کار اشتباهی کرده اند.

والدین با تنبیه بدنی کودک عزت و احترام خودشان را هم از بین می برند.در نتیجه فاصله زیادی بین والد و فرزند ایجاد می شود.روابط تیره و تار شده و کودک به مرور زمان از انجام هر کاری می ترسد و دچار اضطراب و استرس زیاد می شود.

از انجاییکه والدین هیچ راهکار آزمایش شده ای برای ترک رفتار اشتباه فرزندشان ندارند، کودک بیشتر بدرفتاری می کند و بیشتر مستلزم کتک خوردن می شود.

بعد از کتک زدن کودک چه کنیم

بعد از کتک زدن کودک چه کنیم

خیلی از والدین میپرسند بعد از کتک زدن کودک چه کنیم؟شاید فکر کنید اگر بعد از کتک زدن بچه او را در آغوش بگیرم همه چیز یادش می رود اما به احتمال زیاد کودک تا مدتها بعد این را به خاطر می آورد که توسط شما تنبیه شده است.

اما دلجویی کردن و بغل کردن فرزند اولین کار مثبتی است که می توانید انجام دهید.سعی کنید با بچه ارتباط بگیرید و از احساستان صحبت کنید.عذرخواهی کرده و با هم در مورد اینکه در آینده چه برخوردی داشته باشید حرف بزنید.

معمولا کودکان هنگام کتک خوردن پدر یا مادر را در آغوش می گیرند چون فکر می کنند با اینکار والدین دست از کتک زدن برمیدارند.وقتی تنبیه بدنی بارها و بارها اتفاق بیفتد یک پیام به کودک منتقل می شود و آنهم این است که تو ضعیف و بی دفاع هستی.

ضمن اینکه بهتر است بجای اینکه دنبال این باشید که بعد از کتک زدن کودک چه کنیم بدنبال کسب مهارت های حل مساله و نحوه صحیح رفتار با کودک بگردید.نزد مشاور بروید.مطالعه کنید و سعی کنید اطلاعات خود را در مورد رفتار با کودک بالا ببرید.

کتک زدن کودک دو ساله توسط مادر

 

کتک زدن کودک دو ساله توسط مادر

احتمالا اگر در شبکه های اجتماعی صحنه کتک زدن کودک دو ساله توسط مادر را دیده باشید سراسر خشم و اندوه می شوید و با خود می گویید این چجور مادری است که فرزند دوساله خود را اینگونه تنبیه می کند.

برخی از والدین چون در دوران کودکی کتک خورده اند فکر می کنند کتک زدن فرزندان شیوه درستی برای تربیت و منظم شدن آنها است.بعضی ها حتی می گویند که بچه تا کتک نخورد آدم نمی شود.یعنی دقیقا الگویی که در بچگی از خانواده گرفته اند را روی فرزندان خود هم پیاده می کنند.

 

گناه کتک زدن بچه

گناه کتک زدن بچه به اندازه آسیب رساندن به هر انسان دیگر است.همه ی انسان ها مخلوقات خداوند هستند و هیچکسی حق ندارد به یک فرد دیگر آسیب جسمی و روحی برساند.

بنابراین والدین هم اجازه ندارند کودکان خود را تنبیه بدنی کنند.خوشبختانه آنقدر راهکارهای عملی مفید برای تربیت و تنبیه بچه وجود دارد که دیگر نباید سراغ تنبیه جسمی رفت.

عوارض سیلی زدن به صورت کودک

عوارض سیلی زدن به صورت کودک

همانطور که گفتیم تنبیه فیزیکی کودکان به هر شکلی اشتباه است و عوارض سیلی زدن به صورت کودک هم هیچ فرقی با کتک زدن کودک ندارد.

تحقیقات نشان داده کودکانی که سیلی می خورند پرخاشگرتر از کودکان دیگر هستند.اغلب آنها دچار اضطراب و افسردگی می شوند.

سیلی زدن به کودکان رابطه والدین و فرزند را خراب می کند چون بچه ها فکر می کنند والدینشان آنها را دوست ندارند.چرا؟ چون ما به بچه ها یاد می دهیم با افرادی که دوستشان داریم مهربان باشیم اما سیلی زدن خلاف این آموزش هاست.

کودکانی که سیلی می خورند بیشتر با والدین درگیر می شوند و کارهایی می کنند که خلاف خواست آنهاست.سیلی زدن باعث کاهش عزت نفس کودک می شود.مخصوصا اگر در حضور دیگران اینکار انجام شود باعث تحقیر بچه خواهد شد.

افسردگی در نوجوانی یکی دیگر از عوارض سیلی زدن به کودکان است.هرچقدر کودک بیشتر تنبیه بدنی شود احتمال افسرده شدنش بیشتر است. یکی از بهترین شکرگزاری از خداوند داشتن فرزندان سالم است پس بجای تنبیه آنها به دنبال راهی درست برای تربیت فرزندان باشید.

جلوگیری از عصبانیت و کتک زدن کودک

والدین اغلب از روی عصبانیت، خستگی، ناامیدی و اینکه نمی دانند چه کار کنند کودک را کتک می زنند و به همین خاطر می پرسند برای جلوگیری از عصبانیت و کتک زدن کودک چکار کنیم؟ روانشناس کودک هشدار می دهند که موقع عصبانیت بچه را کتک نزنید و اگر این را رعایت کنید در ۹۹ درصد مواقع تنبیه بدنی اتفاق نمیفتد چون زمانیکه والدین ارام هستند از روش های مناسب تری برای کنترل کودک استفاده می کنند.

اگر در هنگام عصبانیت به کودک سیلی بزنید یاد می گیرد که کتک زدن یک روش قابل قبول برای مقابله با عصبانیت از یک شخص دیگر است.

اما برای جلوگیری از عصبانیت و کتک زدن راهکار های زیر موثر هستند:

  • استرس خود را مدیریت کنید
  • در مورد آسیبهایی که با کتک زدن به کودک وارد می کنید بیشتر مطالعه نمایید
  • مهارت های کنترل خشم را یاد بگیرید
  • درک کنید که کودکان هم مثل شما اشتباه می کنند چون بی تجربه هستند
  • روی بهبود سلامت روان خود کار کنید
  • هنگام عصبانیت به خودتان یاداوری کنید که هر اقدامی در این لحظه پشیمانی به بار می اورد
  • آن مکان را سریعا ترک کنید تا ارام شوید

پشیمانی بعد از کتک زدن کودک

پشیمانی بعد از کتک زدن کودک

خیلی ها معتقدند که پشیمانی بعد از کتک زدن کودک هیچ فایده ای ندارد چون بچه آزار و آسیب دیده و به قول معروف آب رفته به جوی باز نمی گردد.اما اگرچه که کتک زدن کار بدی است و شاید بسختی بتوان این رفتار را جبران کرد اما پدر و مادر با احساس گناهی که دارند می توانند خودشان را بهبود دهند تا در دفعات بعدی از کتک زدن خودداری کنند.

به احتمال زیاد پدر مادرهایی که برای تربیت فرزندشان به کتک زدن روی می اورند، خودشان زخم خورده این نوع تربیت هستند یا اینکه زمینه مشکلات شخصیتی آنها باعث ناتوانی در کنترل خشمشان شده است.

اگر والدین به اندازه کافی از کتک زدن رنج ببرند بیشتر سعی می کنند که در موقعیت های مشابه خودشان را کنترل کنند چرا؟ چون بیاد می آورند که بعد از اینکار چه عذابی می کشند و همین عذاب مانع آنها می شود.

مسلما تکنیک های بسیار خوب و موثری برای کنار آمدن با فرزندان هست که دیگر جایی برای کتک زدن و تنبیه فیزیکی باقی نمی ماند.اگر والدین بتوانند در این زمینه مهارت های لازم را کسب کنندقطعا در تربیت فرزندان موفق تر خواهند بود انهم بدون تنبیه بدنی.

تاثیر کتک زدن کودک در بزرگسالی

تاثیر کتک زدن کودک در بزرگسالی

شاید شما هم به عنوان یک والد با عذاب وجدان بعد از کتک زدن کودک خود مواجه شده‌اید. گفتنی است که تنبیه بدنی هرگز نمی‌تواند کارساز باشد و ممکن است تاثیر کتک زدن کودک در بزرگسالی نمایان شود.

متخصصان علوم مغز و اعصاب معتقدند که هر تجربه‌ای از زندگی، چه تلخ و چه شیرین؛ می‌تواند بر نحوه رشد شبکه‌های عصبی در مغز اثر بگذارد. تجربیات مثبت زندگی، به ایجاد شبکه‌های عصبی مثبت در مغز کمک می‌کند و در مقابل آن کتک زدن کودکان می‌تواند تجربیات دردناک عاطفی را در ذهن ایجاد کند.

تنبیه بدنی برای کودکان دردسرهای زیادی ایجاد می‌کند؛ و ممکن است هیچ گاه آثار سوء آن از بین نرود. مطالعات نشان داده‌اند که تنبیه فیزیکی مداوم، می‌تواند منجر به مشکلات روانی مانند استرس و اضطراب، سوء مصرف مواد یا حتی وابستگی به الکل و عادت‌های ناشایست در آینده شود.

همچنین کتک زدن کودک می‌تواند سبب شود تا آن فرد در بزرگسالی با مشکلاتی از قبیل عزت نفس و اعتماد به نفس پایین و ترس شدید از مسائل مختلف مواجه شود. این رفتار غلط والدین در آینده ممکن است حس سرکشی افراد را برانگیزد و باعث عصبانیت یا ناامیدی در هنگام مقابله با مشکلات شود.

مشاوره آنلاین
13 Comments
  1. والا ازبچگی دخترم راکتک نمیزدم الان هرروز پسرم راکتک میزنم چون دیگه عادت کرده ام هرچه قدر سعی میکنم ولی بازهم نمیشه

  2. کتک نباید زده بشه. عذرخواهی بعد از کتک بی مفهوم هست چون پدر و مادر حرصشو خالی کردن. بوسیدن و نوازش دردی و دعوا نمیکنه و فراموش نمیشه اونم تو جمع که بچه ها تا آخر سر افکنده میشن اگر کسی اعصاب نداره نباید بچه بیاره.

  3. متاسفانه من هم در کودکی اسیب روحی دیدم هم در بزرگسالی
    و این اتفاقات را به فرزندانم انتقال دادم. حتی با تنبیه فیزیکی.
    شرمنده هستم از همه چی.

  4. سلام پسرم چهارسال و هشت ماهه خیلی بد گریه کرد و منو هم میزد که برای اولین بار روی صورتش زدم اونقدر شدید گریه کرد در حد اینکه سفیدی چشمش قرمز میشد دارم میمیرم از عذاب وجدان

  5. سلام من همیشه توی این فکر بودم که آیا بچه رو باید زد یانه
    فهمیدم که نباید زد اونم در موارد خاس مثل نماز نخواندن اونم نباید جاش قرمز بشه واز سه زربه ببیشتر نشه
    خودمون رو کنترل کنیم وگوش به حرف مردم ندیم
    بازم میگم اگر میخواهید عاقبت بخیر بشید کودکتون رو نزنید

  6. دخترم دوسالشه خیلی کتک میزنم نمیتونم اعصابم کنترل کنم دختری5ماهه دارم خیلی اذیتم بخاطرهمین دختردوسالمو میزنم😭😭

    • یه موقع میفته میمیره یه چیزیش میشه دوساله خیلی کوچیکه

    • عزیز دلم برو روان پزشک با یه دوز کم داروی ارامبخش درمان میشی.

    • مگه مرض داری درد داری که بچه میاری احمق روانی ، دستت بشکنه الهی ، هزاران نفر حس ت بچه دارن میلیاردی خرج میکنن خدا بهشون نمیده خدا نشناس دیوونه ای تو برو‌خودتو‌درمان کن

    • برید پیش روانشناس
      به کمک احتیاج داری
      لطمه های حیران ناپذیری به اون کودک معصوم می زنید.
      واقعا تعجب میکنم مگه این فرشته ها به خواست خودشون به این دنیا اومدن؟
      مگه شما به اراده خودتون صاحب فرزند نشدید ؟
      چطور میشه با دشمن فرضی اشتباه شون میگیری؟

  7. منم همین الان بچه دو سالمو کتک زدم داشت از شدت گریه نفسش بند می اومد بعد گرفت خوابید…
    اونقد از خودم بدم میاد که نگو…
    تا میخوام یه کار واجبی انجام بدم میاد ورقه هامو میکشه اذیتم میکنه خدا شاهده از شدت عذاب وجدان میخوام خودمو بکشم

  8. منم همین الان بچمو زدم! یکی زدم تو کمرش بعد رفتم دستشو بشورم کاریم نکرد بچه ام چون اعصابم خورد بود با ارنجم دوبار زدم تو سرش بعدشم که خواستم صورتشو خشک کنم با حوله زدم تو دهن و بینیش . دارم از عذاب وجدان میمیرم هیچکسم نیست بهمون اموزش بده بعد کتک باید چکار کنیم که عذاب وجدانمون کمتر بشه

  9. خانم حرف غلط غلطه. مهم نیست کی میگه
    از سه ضربه بیشتر نشود بخاطر نماز!!!
    با منطق خودتون استدلال کنید.
    انسانه حیوان که نیست دور از جون که با زدن بخواهید چیزی یادش بدید. که اگر انسان باشی واقعا به حیوان هم آسیب نمی‌زنی.
    فریاد زدن سر بچه آسیب دایمی به روح و رولنش میزنه چه برسه به زدن.
    تنبیه در لغت یعنی آگاهی دادن بیدار کردن نه خفت دادن و تحقیر کردن . قطع روابط عاطفی مثلا نگاه نکردن در وهله اول برای مدت کوتاه و خاتمه دادن بهش پس از اون که بچه متوجه اشتباه ش شد و اگر جواب نداد محروم کردن از آنچه مورد علاقه شه برای مدت مشخصی به روش منصفانه و متناسب با خطایی که کرده و همراه با توضیح دادن‌علت تنبیه با جدیت و قاطغیت اما بدون بلند کردن صدا و همراه با نگاه خیره و توبیخ آمیز نهایت تنبیه فرزنده.
    من جای بچه باشم از شما و از هر چیزی که بخاطر وادار کردنم به انجام ش کتکم زدید متنفر میشم و این خیلی بده.
    بچه بچه باقی نمیمونه. از رفتار شما یاد میگیره. به ضعیف تر ها با استفاده از تحقیر و زور مسلط بشه.
    و در آینده نزدیک اونی که ضعیف تره بچه دیروز نیست.
    بزرگسالی یه در قالب فرزند از شما قوی تر امروز و از شما بعنوان اولین معلمی که هر چه می کنید در ضمیرش نهادینه میشه یاد نگرفته حفظ حرمت ها رو.
    تبدیل میشه به فرزند، همسر. پدر یا مادر خشونت طلب، شاغل منفور و در کل بزرگسال ناشاد و ناموفق امروز با روح‌و روانی زخمی و علیل.

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *