7 اردیبهشت, 1402

علت فراموشی در جوانی

یکی از دغدغه های نگران کننده برای خیلی از افراد کم سن و سال فراموشی است.اگر شما هم دچار فراموشی شده اید بد نیست این مطلب را مطالعه کنید تا به علت فراموشی در جوانی پی ببرید.

علت فراموشی در جوانی

علت فراموشی در جوانی

خیلی شنیده ایم که با افزایش سن انسان فراموشکار می شود اما نمی دانیم علت فراموشی در جوانی چیست؟

فراموشی یک مساله عادی برای تمام انسان هاست.اما زمانی مشکل ساز می شود که اثرات منفی روی کیفیت زندگی ما بگذارد.

مثلا هر هفته ساعت ها دنبال سوئیچ ماشین، کارت اعتباری، کیف پول، عینک و سایر لوازم شخصی تان می گردید.یا آنها را در رستوران، سرکار، خانه دوستان و اقوام و … جا می گذارید.

فراموش کردن تاریخ های مهم مثل تولد، سالگرد ازدواج و … که ممکن است با ناراحتی عزیزانمان همراه شود.

اینکه بعضی وقت ها از خانه خارج می شویم اما فراموش می کنیم که گاز را خاموش کردیم، اتو را از برق کشیدیم، کلیدها را برداشتیم یا نه.

همه ی اینها نمونه هایی از فراموشی است که در بین جوانان رایج شده است.

فراموشی احتمالا به دلایل زیر رخ می دهد:

  • کمبود خواب: خواب ناکافی و بی کیفیت یکی از دلایل اصلی فراموشی است که اغلب نادیده گرفته می شود.کمبود خواب منجر به اضطراب و تغییرات خلقی شده که در نتیجه باعث فراموشی و مشکلات حافظه می گردد.
  • داروها: داروهایی مثل آرامبخش، ضدافسردگی، داروی فشار خون و … می توانند روی حافظه تاثیر بگذارند.
  • کم کاری تیروئید: این مساله می تواند خواب را مختل کند و از طرف دیگر روی حافظه اثر منفی بگذارد.
  • استرس و اضطراب: می دانیم که استرس و اضطراب از واضح ترین و رایج ترین دلایل فراموشی است.هرچیزی که تمرکز ما را به هم بزند منجر به اختلال در عملکرد حافظه می شود و استرس یکی از آنهاست.
  • افسردگی:فراموشی ممکن است یکی از پیامدهای منفی افسردگی باشد.

 

برای درمان فراموشی چه بخوریم

برای درمان فراموشی چه بخوریم

تحقیقات نشان داده آنچه ما می خوریم بر حافظه و توانایی بخاطر سپردن ما اثر می گذارد.اما برای درمان فراموشی چه بخوریم یا بهتر بگوییم برای تقویت حافظه چه چیزهایی مصرف کنیم؟

۱-ماهی چرب در صدر است.ماهی آزاد، ساردین، شاه ماهی، قزل آلا، و … سرشار از امگا ۳ هستند که مغز برای یادگیری و حافظه به آن نیاز دارد.

۲-بلوبری و انواع توت های رنگی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند به بهبود ارتباط بین سلول های مغز کمک کرده و از طرف دیگر باعث بهبود عملکرد حافظه می شوند.

۳-زردچوبه با رنگ زرد تیره خود یکی از پرکاربردترین ادویه ها در دنیاست که فواید زیادی هم برای مغز دارد.کورکومین موجود در زردچوبه از سد خونی مغز عبور کرده و مستقیما وارد مغز می شود و به سلول های کمک می کند.این ماده در بهبود حافظه موثر است.

۴-کلم بروکلی یک گیاه پرخاصیت و سرشار از ویتامین K است که به محافظت از مغز در برابر آسیب ها کمک کرده و روی حافظه اثر مثبت می گذارد.

۵-آجیل: سعی کنید بادام درختی، بادام هندی یا گردو را در وعده های خود بگنجانید که سرشار از اسیدهای امگا و منیزیوم هستند و موجب بهبود عملکرد حافظه و مغز می گردند.

۶-شکلات تلخ: از آن دسته از خوراکی هایی است که فواید بی شماری برای بدن دارد.آنتی اکسیدان های موجود در این ماده به پمپاژ بهتر خون به قلب و مغز کمک می کند و در بهبود حافظه موثر است.

علت فراموشی لحظه ای

علت فراموشی لحظه ای

خیلی سوال می کنید که علت فراموشی لحظه ای چیست؟ این کاملا طبیعی است که برای یک لحظه چیزی را فراموش کنید مثلا اسم فرزند خودتان را اشتباه صدا بزنید.به این حالت انسداد مغز می گویند.یعنی اطلاعات بدرستی در حافظه ذخیره شده اما یک چیزی شما را از پیدا کردن آن باز می دارد.در بیشتر مواقع این حافظه مسدود شده شبیه به یک حافظه دیگر است که شما اشتباهی آنرا بازیابی می کنید.

بغیر از این کمخوابی یا اضطراب هم می تواند باعث فراموشی لحظه ای بشود.اینها بخش طبیعی از روند پیری است و تا زمانیکه بیش از حد تکرار نشود بهیچ عنوان نشانه ی زوال عقل نمی باشد.

ناگفته نماند که استرس می تواند مهمترین علت فراموشی لحظه ای در جوانی باشد.بنابراین دنبال بیماری های عجیب غریب نباشید.همینکه سعی کنید همیشه ارامشتان را حفظ کنید به بهبود حافظه و کم شدن فراموشی تان کمک می کند.

همانطور که گفتیم اگر مشکل حافظه شما گاهی اوقات و بندرت تکرار می شود نیاز نیست دنبال درمان فراموشی در جوانی باشید.اما اگر به کررات دچار فراموشی می شوید قطعا باید پیگیری کنید که مشکل شما جدی نباشد.

دلیل فراموشی در سن چهل سالگی

دلیل فراموشی در سن چهل سالگی

دلیل فراموشی در سن چهل سالگی چیست؟یکی از دغدغه ی افراد با افزایش سن همان فراموشی و از دست دادن حافظه است.

با افزایش سن بطور طبیعی تغییراتی در مغز رخ می دهد که بخشی از فرآیند پیری است.گاهی این تغییرات زودتر از حدمعمول اتفاق میفتد.بعضی وقت ها این تغییرات بخاطر عوارض جانبی داروها یا مشکلات سلامت روانی مانند افسردگی، اضطراب، بیماری قلبی، عفونت در مغز، تومور مغزی، لخته شدن خون و اسیب به سر، کم کاری تیروئید و …. رخ می دهد.

بنابراین فراموشی ساده یا تاخیر در بیاد آوردن چیزی، بخشی از روند پیری است.

لازم است بدانید از دست دادن حافظه که مرتبط با سن باشد معمولا در ۶۰ سالگی شروع می شود اما تحقیقات نشان داده که سایر زوال های ذهنی ممکن است زودتر هم اتفاق بیفتد.

اگر شک دارید به برای درمان خود به پزشک مراجعه کنید یا نه ، به مقاله چه زمانی به روانشناس مراجعه کنیم را مطالعه نمایید.

علت فراموشی و عدم تمرکز

اگر از نظر روانشناسی بخواهیم بررسی کنیم ممکن است علت فراموشی و عدم تمرکز یا علت حواس پرتی و فراموشی در جوانی، ADHD باشد. چنانچه مبتلا به اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) هستید، فراموشی یکی از چیزهایی است که در تمام زندگی خود با آن دست و پنجه نرم کرده اید.

ADHD به دو نوع مختلف روی حافظه اثر می گذارد:

حافظه کاری-بخشی از حافظه است که به شما امکان می دهد اطلاعاتی را که یاد می گیرید به عمل تبدیل کنید.مثل بخاطر سپردن دستورالعمل ها برای تمام کردن یک کار.تحقیقات نشان داده این حافظه در کودکان و بزرگسالان مبتلا به ADHD کمتر فعال است.

حافظه بلند مدت-افرادیکه درگیر ADHD هستند در تست های حافظه بلند مدن خیلی عملکرد خوبی ندارند.زمانیکه شما دچار این اختلال هستید حواس پرتی اجازه دریافت اطلاعات یا مرتب سازی آنرا در مغز نمی دهد.در واقع خاطرات در این افراد از بین نمی رود بلکه اصلا ساخته نمی شود.

علائم فراموشی در جوانی

علائم فراموشی در جوانی

علائم فراموشی که در برخی موارد ممکن است در سنین جوانی نمایان شود؛ احتمالا برای برخی از افراد نگران‌کننده خواهد بود؛ که مبادا قرار است در آینده دچار آلزایمر شوند. علائم اولیه فراموشی در بسیاری از افرادی که از این اختلال رنج می‌برند، از دست دادن حافظه و ناتوانی یا ضعف در ایجاد خاطرات جدید است. افرادی که فراموشی را تجربه می‌کنند، همواره از موارد زیر شکایت دارند و این علائم را بازگو می‌کنند:

  • ضعف و مشکل در یادآوری حقایق، رویدادها، مکان‌ها یا جزئیات خاص (که می‌تواند از آنچه امروز صبح خورده‌اید تا نام رئیس‌جمهور فعلی متغیر باشد.)
  • اختلال در توانایی یادگیری به خصوص برای اطلاعات جدید
  • گیجی و نداشتن تمرکز
  • ناتوانی در تشخیص مکان‌ها یا چهره‌ها
  • رویابافی (در این فرایند به طور ناخودآگاه خاطرات دروغین در مغز شما اختراع می‌شود؛ تا شکاف‌های موجود در حافظه پر شود.)

دقت داشته باشید که افرادی که در سنین جوانی دچار فراموشی می‌شوند، همچنان مهارت‌های حرکتی خود از جمله تسلط به زبان، توانایی راه رفتن و … را حفظ خواهند کرد. اما این دسته از افراد می‌بایست پیش از جدی‌تر شدن این اختلال و به محض مشاهده کردن علائم فراموشی در جوانی به روانشناس یا متخصص اعصاب و روان مراجعه کرده تا بتوانند از طریق روش‌های مختلف از آن پیشگیری کنند.

مشاوره آنلاین
5 Comments
  1. مهردادمیرزایی 3 شهریور, 1402 در 10:00 ب.ظ پاسخ

    سلام من جوانی ۳۵ساله هستم چند ماهی هست اسم دوستان خود را فراموش میکنم ودستهایم لرزش پیدا کرده آیا خطرناک هست؟

  2. سلام من ۲۰ سالمه رمز الگو گوشیم رو که ۶ ماهه چشم بسته هم بازش میکردم ۲ روز کلا فراموشی گرفتم انگار از حافظم پاک شده باشه اصلا یادم نمیومد که چی بود

  3. سلام دوستم می گه شب گذشته ۴ دقیقه با او حرف زدم ولی یلدم نمی آید آیا این خطرناک است

  4. سلام من 21 سالمه گاهی وسط حرف زدن با دیگران اگر کسی حواسم را پرت کنه یا چیزی بگه حرفم رو یادم میره
    خیلی میترسم دچار فراموشی شده باشم

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *