19 تیر, 1401

درمان بی حوصلگی

حتما همه ی شما بارها و بارها این جمله را به زبان آورده اید که حوصله هیچ کاری ندارم. بعضی از افراد نسبت به بی حوصلگی واکنش منفی نشان می دهند و بدنبال درمان بی حوصلگی می گردند در حالیکه عده ای دیگر اصلا احساس بدی ندارند و در مواقع بی حوصلگی ترجیح می دهند بخوابند.شما از کدام دسته افراد هستید و تابحال چه اقداماتی برای رفع بی حوصلگی تان انجام داده اید؟

درمان بی حوصلگی

درمان بی حوصلگی

قبل از اینکه به راه درمان بی حوصلگی بپردازیم اجازه دهید آنرا تعریف کنید. کسالت یا بی حوصلگی، احساس نارضایتی و بی علاقگی نسبت به انجام یک فعالیت است. جالب است بدانید برخی از تحقیقات نشان داده اند که بی حوصلگی خوب است چون خلاقیت فرد را تقویت می کند.

بعضی وقتها افراد حوصله انجام کارهای روزمره و حتی فعالیت های مورد علاقه شان را هم ندارند.

در واقع بی حوصلگی زمانی ایجاد می شود که شما زیاد انرژی دارید اما نمیدانید آنرا به چه جایی هدایت کنید یا اینکه می خواهید یک کاری انجام دهید اما تمرکز کردن روی آن برایتان دشوار است.

یک زمان هایی هست که ما هر روز کارهای مشابه و تکراری انجام می دهیم مثل زنان خانه دار که دائم در حال اشپزی، شست وشو و تمیز کاری هستند.این افراد بعد از یک مدتی خسته می شوند. و حوصله انجام این کارهای روتین و تکراری را ندارند.

اما یک وقتی هست که فرد حوصله انجام هیچ کاری را ندارد.از کارهای خانه و دانشگاه گرفته تا محل کار.قضیه در مورد بی حوصلگی این افراد متفاوت است چون ممکن است دچار افسردگی شده باشند.

در هر دو صورت فرد باید علت بی حوصلگی اش را پیدا کند.یک کاغذ بردارید و بنویسید چرا دوست ندارید کارهایتان را بکنید.اگر بحث تکراری شدن و عدم جذابیت است سعی کنید آن را برای خودتان جذاب و هیجان انگیز کنید.مثلا بجای تنها آشپزی کردن با فرزندانتان یا همسرتان اینکار را بکنید.

در حال حاضر برای درمان بی حوصلگی هیچ داروی خاصی وجود ندارد.شما باید کارهایی را امتحان کنید که تابحال انجام نداده اید.ببینید از چه کاری خوشتان می آید یا چه چیزهایی را دوست داشتید تجربه کنید که تا بحال سراغش نرفته اید.مثلا شاید کلاس موسیقی، رفتن به باشگاه، دنبال کردن یک رشته ورزشی خاص مثل رقص باله،یاد گرفتن زبان خارجی، پیوستن به گروه های گردشگری، مدیتیشن و … برایتان هیجان انگیز باشد.

باید چیزهای مختلفی را امتحان کنید تا متوجه شوید چه چیزی شما را به وجد می آورد و انگیزه تان را بالا می برد.

لطفا مرتبا به خودتان و دیگران نگویید حوصله ام سر رفته یا بی حوصله ام.حوصله ندارم کار کنم، درس بخوانم، کلاس ورزش بروم و … اینکه مدام یک جمله را تکرار می کنید باعث می شود روی این مشکل فوکوس کنید و بی حوصلگی تان بیشتر شود.پس رها کنید و بروید دنبال کارهایی که نکرده اید.
علت بی حوصلگی دائمی

علت بی حوصلگی دائمی

تا بحال فکر کرده اید که علت بی حوصلگی دائمی شما چیست؟ بعضی مواقع علت بی حوصلگی و عصبی بودن اتفاقاتی است که در درون مغز میفتد.افراد کسالت و بی حوصلگی را به شکل های متفاوتی تجربه می کنند. علت بی حوصلگی و عصبی بودن ممکن است بخاطر مسائل زیر ایجاد شود:

۱-تغذیه ناسالم

۲-استراحت ناکافی و خواب نامنظم

۳-عدم انتخاب و کنترل روی فعالیت های روزانه

۴-نداشتن برنامه های تفریحی

۵-ترس از اشتباه کردن

۶-عدم علاقه به کار

۷-کارهای روتین و خسته کننده

۸-احساس ناتوانی برای تست کردن چیزهای جدید

۹-افسردگی و اضطراب

۱۰-بیکاری

یکی از دلائل بی حوصلگی نبود هرمون هیجان است، برای آشنایی بیشتر به صفحه هورمون هیجان مراجعه نمایید.

رایج ترین علت بی حوصلگی دائمی ، مشکلات سلامت روان مثل افسردگی می باشد که برای درمان آن حتما باید به یک روانشناس مراجعه کرده و همزمان یک فعالیت ورزشی مثل پیاده روی را شروع کنید.اینکار باعث ترشح مواد شیمیایی سروتونین، اندورفین، دوپامین در مغز شده و خلق و خوی شما را بهبود می بخشد.

درمان بی حوصلگی در درس خواندن

درمان بی حوصلگی در درس خواندن

مطالعه همیشه برای ما جالب و خوشایند نیست و ممکن است در برخی مواقع حوصله درس خواندن نداشته باشیم.این مشکل رایجی در بین دانش آموزان و دانشجویان است و به همین خاطر آنها بدنبال راه هایی برای درمان بی حوصلگی در درس خواندن می گردند.در اینجا ما به بهترین راهکارها اشاره می کنیم که می توانید آنها را تست کنید.

بی حوصلگی در مطالعه حتی در مقطع دکتری هم با ما خواهد بود برای آشنایی به مقاله مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد مراجعه نمایید.

موضوع درس را تغییر دهید

اگر الان حوصله ندارید آمار و احتمالات بخوانید آنرا با یک مبحث دیگر که بیشتر به آن علاقه دارید جابجا کنید.مثلا تاریخ را بخوانید.بعضی وقت ها ما فکر می کنیم کلا حوصله درس خواندن نداریم در صورتیکه اینطور نیست ممکن است شما از آن درس خوشتان نیاید.

استراحت های مکرر داشته باشید

استراحت کوتاه اما مداوم  و بموقع می تواند مطالعه را برای شما لذتبخش تر کند.مطالعات نشان داده که وقتی دانشجویان ۵۰ دقیقه درس می خوانند و ۱۰ دقیقه استراحت می کنند دیگر دچار خستگی و کسالت نمی شوند.شما می توانید در آن ۱۰ دقیقه یک میان وعده کوچک و سالم بخورید، موزیک خوب گوش دهید، با اعضای خانواه یا دوستان یک صحبت کوتاه داشته باشید و …

علت بی حوصلگی و عصبی بودن

حالت درس خواندتان خیلی راحت نباشد

موقع مطالعه خیلی راحت نباشید.از دراز کشیدن و لم دادن خودداری کنید چون وقتی محیط مطالعه خیلی راحت باشد حوصله تان سر  می رود.خوابتان می گیرد و … همیشه پشت یک صندلی که بدن شما را صاف نگه دارد و خیلی هم گرم ونرم نباشد بنشینید و درس بخوانید.

اهداف نهایی مطالعه را مشخص کنید

بی برنامه سراغ درس خواندن نروید.یکی از دلایل بی حوصلگی این است که نمی دانید باید چه کارهایی انجام دهید، کدام قسمت ها را بخوانید و …پیش از شروع میزان قسمت هایی که باید بخوانید را معین کنید.برای خودتان زمان بگذارید که مثلا در عرض ۳ ساعت این ۱۰ صفحه باید تمام شود.به این ترتیب شما یک هدف روشن دارید و همین مساله شما را از کسالت و بی حوصلگی هنگام مطالعه دور می کند.

در ابتدای روز درس بخوانید

درس خواندن به انرژی نیاز دارد.سعی کنید تایمی را برای مطالعه انتخاب کنید که سرشار از انرژی هستید.بعد از غذاخوردن یا شب ها برای خیلی از افراد زمان مناسبی جهت مطالعه نیست.
علت بی حوصلگی در انجام کارهای خانه

علت بی حوصلگی در انجام کارهای خانه

گاهی وقت ها خانم های خانه دار دیگر دوست ندارند به انجام کارهای روتین خانه بپردازند و خودشان هم علت بی حوصلگی در انجام کارهای خانه را نمی دانند.فقط می گویند از اینکه هر روز صبح بیدار شویم و مجبور باشیم یکسری کارهای تکراری را انجام دهیم خسته شدیم.

تحقیقات نشان داده که خیلی از افراد در یک مقطعی از زندگی روزمره خود دچار کسالت می شوند.

بی حوصلگی یک زنگ هشدار است برای اینکه بفهمیم کارهای دیگری هم هست که می تواند به ما انگیزه بدهد و باعث خوشحالی مان شود.

  • سعی کنید کنید خلاقیت را چاشنی کارهایتان کنید و یک تغییری در انجام کارها بدهید.
  • به مسافرت کوتاه مدت بروید تا از کارهای خسته کننده روزمره دور شوید.
  • تقسیم وظایف کنید و کارهای خانه را با مشارکت همسر و فرزندان انجام دهید.
  • بعضی روزها از کارهای خانه بزنید و به کارهای مورد علاقه خود بپردازید.
  • از یک روانشناس کمک بگیرید شاید از نظر روحی نیاز به صحبت و مشورت داشته باشید چون معمولا خانم ها وقتی دچار افسردگی می شوند خیلی تمایل ندارند کار کنند.

درمان بی حوصلگی و افسردگی

درمان بی حوصلگی و افسردگی

احساس بی حوصلگی کم و بیش در هر فردی ایجاد می شود اما اگر دائما حس می کنید خسته هستید و دلتان نمی خواهد هیچ کاری انجام دهید، ناامیدید و انگیزه ای برای ادامه زندگی ندارید، زیاد یا خیلی کم می خوابید، درست غذا نمی خورید یا پرخوری می کنید، افکار خودکشی دارید و ….

ممکن است دچار افسردگی شده باشید.اما برای درمان بی حوصلگی و افسردگی چکار کنیم؟

طبیعی است که یک فرد افسرده هیچ ذوق و شوقی در زندگی نداشته باشد و روزهای کسل کننده ای را سپری کند، فقط بخوابد و حوصله هیچ چیزی را نداشته باشد اما چاره کار چیست.این افراد بجای اینکه بدنبال راهکار برای درمان بی حوصلگی باشند بایستی منشا و ریشه مشکل خودشان را پیدا کنند و نزد یک روانشناس بروند.

افسردگی به دلایل مختلفی ایجاد می شود و اگر بموقع درمان نشود متاسفانه اسیب های جبران ناپذیری برای فرد خواهد داشت.

توصیه اول این است که حتما به یک روانشناس مراجعه کنید و دوره درمان خود را آغاز کنید.در کنار مشاوره می توانید با یکسری اقدامات مثل ورزش روزانه، تغییر لایف استایل، یادگیری مهارت جدید، وقت گذراندن در طبیعت و زیر نور آفتاب و … روحیه خودتان را بهتر کنید طوری که از زندگی تان لذت ببرید.با این کارها دوباره عاشق انجام کارها و اهدافتان می شوید و بی حوصلگی از بین خواهد رفت.

روانشناس تلفنی
3 Comments
  1. حوصله ندارم نوشته هارو بخونم 😂😂😂

    • بی حوصله بدو 21 آذر, 1402 در 2:06 ق.ظ پاسخ

      😂😂😂منم همینطور خو اگه من حوصله داشتم همه اینو بخونم که دیگه بی حوصله نبودم

  2. حتی حس خوندن این متنم نی

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *