15 اسفند, 1402

مشاوره روانشناسی بیماران سرطانی

مشاوره روانشناسی بیماران سرطانی به اندازه درمان فیزیکی اهمیت دارد. پس از شنیدن خبر ابتلا به سرطان، احساسات و افکار طبیعی فرد تغییر می‌کند و بهبود این وضعیت از طریق حمایت و مشاوره تیم متخصصان روان امکان‌پذیر است. این مشکلات روانی تنها بر بیماران محدود نمی‌شود، بلکه خانواده و مراقبین آن‌ها نیز راهی دشوار در پیش خواهند داشت.

برای رزرو وقت مشاوره با روانشناس متخصص بیماران سرطانی با شماره ۲۱۴۴۹۷۴۵۶۳ تماس بگیرید

مشاوره روانشناسی بیماران سرطانی

مشاوره روانشناسی بیماران سرطانی

مراجعه به مشاوره روانشناسی بیماران سرطانی علل گوناگونی دارد. در بیماران سرطانی ایجاد ارتباط مؤثر با دیگران، آگاه‌سازی خانواده، کاهش مشکلات روانی، درمان اضطراب و افسردگی، ارائه راه‌کارهای موثر برای مواجهه با آسیب‌های مربوط به تغییرات بدنی ناشی از درمان‌های جراحی و شیمی‌درمانی و همچنین آموزش و درمان مشکلات جنسی آن‌ها در تمام مراحل می‌تواند به بیماران و خانواده‌هایشان کمک کند.

در طول درمان سرطان، بیماران و خانواده‌هایشان ممکن است با مشکلات روانی مانند اضطراب، هراس‌ و گمراهی‌ها روبه‌رو شوند. در اینجا، ما در کلینیک روان آگاه با استفاده از روانشناسی سرطان، خدمات مشاوره و درمان را به آن‌ها ارائه می‌دهیم.

سوال مهم درباره انواع مشاوره این است که روانشناس به ما دارو می دهد یا خیر ، بهتون پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر حتما مقاله آیا روانشناس دارو تجویز می‌کند را مطالعه نمایید.

راهکارهای مشاوره روانشناسی بیماران سرطانی

بیماران سرطانی باید از رفتارهای خود ویرانگر جلوگیری کنند. چراکه رفتارهای منفی، عزت نفس فرد را از بین می‌برد و حس خوب و مثبت را از آنان می‌گیرد. بنابراین، باید با افزایش آگاهی، کنترل و اصلاح این رفتارها را در دست بگیریم. گفتنی است که ترس‌های انسان به شکلی ناخودآگاه او را کنترل و هدایت می‌کنند و معمولاً این مورد سبب می‌شود تا این دسته از افراد در چنین شرایطی رفتارهای ناپسند از خود نشان دهند.

بیماری سرطان کل زندگی فرد را تحت‌الشعاع قرار داده و او را دچار بحران، نگرانی و ترس می‌کنند. بنابراین، در مشاوره روانشناسی بیماران سرطانی، خودشناسی و شناخت ترس‌ها به کنترل این بیماری کمک می‌کند و مهم‌ترین راهکار آن انرژی مثبت داشتن و ارتباط با نیروی برتر یا خدا یا هر نوع نیروی مثبت و استفاده از ظرفیت‌های بی‌نظیر فردی در زندگی است.

مشاوره کودکان مبتلا به سرطان

مشاوره کودکان مبتلا به سرطان

هدف از همراهی مشاوره روانشناسی با کودکان مبتلا به سرطان، کمک به آن‌ها در پیشگیری از آسیب‌های روانی و حل مشکلات و چالش‌های آن‌ها است. این مشاوره برای والدین کودکان مبتلا به سرطان نیز می‌تواند موثر واقع شود.

زوج درمانی برای مبتلایان به سرطان

شرایط بحرانی ناشی از سرطان می‌تواند به مشکلات در روابط زناشویی و اختلافات بین زوجین منجر شود. روانشناسی سرطان و زوج درمانی در اصلاح این روابط و کمک به بهبود آنها موثر است.روانشناسان روان آگاه می توانند در این زمینه به بیماران کمک کنند.

گروه درمانی برای مبتلایان به سرطان

گاهی علم روانشناسی برای بیماران سرطانی گروه درمانی را تجویز می‌کند. برخی از این موارد عبارت اند از:

  • گروه‌های زندگی با سرطان
  • گروه‌های درمانی بهبود روابط متقابل
  • گروه‌های حمایتی روان درمانی
  • گروه‌های مهربانی با خود
  • گروه‌های مدیریت استرس
  • گروه‌های درمانی مقابله با سوگ
  • مراقبت‌های روانشناسی در منزل
  • مشاوره‌های روانشناسی تلفنی
  • جلسات خانواده

نقش مشاوره روانشناسی بیماران سرطانی

نقش مشاوره روانشناسی بیماران سرطانی

نقش مشاوره روانشناسی بیماران سرطانی در درمان افراد مبتلا به این بیماری بسیار حائز اهمیت است. مشاوره در این زمینه با انجام تحقیقات مختلف مرتبط با افکار انسان، مشاوره در محیط‌های مختلف اجتماعی و سازمانی، شناسایی شخصیت افراد مبتلا با سرطان و انجام تست هوش انجام می‌شود.

روانشناسان بر اساس نوع بیماری افراد، ارزیابی‌های لازم را برای درمان انجام می‌دهند. آن‌ها در جلسات مشاوره به صحبت‌های بیماران درباره مشکلات و استرس‌هایی که آن‌ها را به تنگنا می‌رساند، عمیقا گوش فرا می‌دهند.

مسئولیت پذیری در قبال سرطان

در واقع روانشناسی سرطان، مسئولیت پذیری در قبال سرطان را بر عهده دارد. این مسئولیت شامل همکاری با پزشکان معالج متخصص و مشاوران خبره در زمینه روانشناسی سرطان است. آن‌ها به دقت به زندگی و برنامه‌های افراد مبتلا توجه کرده و سعی می‌کنند به حل مشکلات آن‌ها بپردازند و راه حلی برایشان پیدا کنند.

اعتماد به روانشناس سبب می‌شود تا فرد بیمار در هر مرحله از درمان، با روانشناس خود احساس راحتی داشته باشد و مشکلات خود را با او به اشتراک بگذارد تا با همراهی و همکاری مشترک به بهبود و رفاهی بهتر دست پیدا کند.

در چه تیپ شخصیتی، امکان بروز سرطان وجود دارد؟

در چه تیپ شخصیتی، امکان بروز سرطان وجود دارد؟

یکی از سوالاتی که مطرح می‌شود این است که در چه تیپ شخصیتی، امکان بروز سرطان وجود دارد؟ بسیاری از بیماری‌ها با فشار روانی در ارتباط هستند. فشار روانی موجب کاهش کارایی دستگاه ایمنی می‌شود. دستگاه ایمنی کم کارآمد، در مقابل واکنش‌های حساسیتی، حملات آسم و حتی سرطان آسیب‌پذیر است.

از این رو پیشگیری و درمان سرطان با فشار روانی مرتبط است. تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده نقش فشار روانی در بروز سرطان‌های بدخیم را تأیید کرده‌ اند. همچنین گروهی معتقدند که افراد با برخی از ویژگی‌های شخصیتی بیشتر مستعد سرطان هستند، برخی از این موارد عبارت اند از:

  • نگه داشتن تنفر در درون و ناتوانی در ابراز آن
  • ابراز تأسف دائمی برای خود
  • ناتوانی در ایجاد و تداوم روابط معنادار بین فردی
  • داشتن انرژی منفی دائمی

یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر کیفیت زندگی بیماران سرطانی، شناخت راهکارهای کنترل شناختی _هیجانی است که بعد از تجربه رویداد تهدیدآمیزی مانند سرطان، برای کنترل‌ هیجان‌های بیمار بسیار کاربردی خواهد بود. بنابراین، در برنامه‌های درمانی مشاوره روانشناسی بیماران سرطانی، باید توجه خاصی به راهکارهای شناختی از شخصیت بیمار و ماهیت بیماری سرطان داشت.

اگر دچار استرس و اضطراب هستید حتما مقاله درمان دل آشوبه را مطالعه نمایید.

استرس روانی در روانشناسی سرطان

افرادی که به این بیماری مبتلا هستند ممکن‌است به‌علت اثرات جسمی، عاطفی و اجتماعی این بیماری دچار استرس شوند. کسانی که بارفتارهای ناسالم مانند سیگار کشیدن یا کم تحرکی سعی در کنترل استرس شان دارند، ممکن است حتی پس از درمان سرطان هم زندگی خوبی نداشته باشند.

در مقابل، افرادی که قادر به استفاده از استراتژی‌های موثر و تکنیک‌های تمدد اعصاب و مدیریت استرس از طریق مشاوره روانشناسی بیماران سرطانی هستند، به سطوح پایین‌تری از افسردگی، اضطراب، و نشانه‌های مربوط به این بیماری دچار می‌شوند.

به طور کلی می‌توان گفت مدیریت استرس روانی می‌تواند در بهبود سرطان و افزایش بقا بیمار نقش داشته باشد. شواهد حاصل از مطالعات تجربی نشان می‌دهد که استرس روانی می‌تواند در توانایی رشد و گسترش تومورها تأثیر بگذارد.

چه مواردی سبب ایجاد سرطان می‌شود؟

در بیشتر مواقع ظهور بیماری سرطان تحت تأثیر دو عامل ژنتیک و محیط است. که سهم هر کدام در بروز سرطان بسته به نوع آن و شدت محرک‌های محیطی یا سابقه ژنتیکی افراد می‌تواند متفاوت باشد. مطالعات نشان داده اند که رویدادهای روانی و اجتماعی متعدد می‌توانند به طور مستقیم بر سیستم اعصاب مرکزی تأثیر گذاشته و عملکرد آن را تحت تأثیر قرار دهند.

کلام آخر
گفتنی است که راهکارهای مشاوره روانشناسی بیماران سرطانی در مدیریت استرس و اضطراب بیماری و همچنین بهبود این افراد نقش مهمی دارد. به طور کلی روحیه‌ی خوب و سلامت روان می‌تواند بر سیستم ایمنی بدن افراد تاثیر بگذارند و آن‌ها را از این مسیر پر از فراز و نشیب به سلامت عبور دهد.

 

روانشناس تلفنی

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *