28 آذر, 1402

ویژگی و خصوصیات مشاور خوب

اگر می‌خواهید یک مشاور خوب را پیدا کنید، باید به‌دنبال ویژگی های یک مشاور خوب یا خصوصیات مهمی در او باشید، از جمله اینکه شنونده‌ خوبی باشد و دارای مهارت‌های حل‌مساله باشد. هرچه خصوصیات یک مشاور خوب بیشتر باشد، قابل اعتمادتر است. در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از خصوصیات مشاور خوب را برای شما شرح دهیم.

ویژگی های یک مشاور خوب

چه موقع باید به یک مشاور خوب مراجعه کنیم؟

اما اگر به دنبال نام و شماره تلفن از یک کلینیک خوب می گردید با شماره ۰۲۱۴۴۹۷۴۵۶۳ تماس حاصل نمایید.

خصوصیات یک مشاور خوب

خصوصیات یک مشاور خوب

خصوصیات یک مشاور خوب چیست؟ ممکن است در وهله اول پاسخ به این سوال ساده به‌نظر برسد؛ اما برای گرفتن بهترین نتیجه، باید به‌دنبال مشاورانی با برترین ویژگی‌ها باشید تا راه‌حل اساسی برای مشکلی که دارید ارائه کند.

به‌خصوصیات مشاور خوب در قسمت زیر توجه کنید:

جلب نظر مراجعه‌کننده ازطریق تجربه‌کاری

یک مشاور خوب باید بتواند تجربه خود را به‌عنوان مشاور به مراجعه کننده القا کند و این موضوع از طریق اولین مکالمه مشهود است. در این حالت، اعتبار مشاور به‌صورت طبیعی ظاهر می‌شود و مراجعه‌کننده می‌تواند به‌شما اعتماد کند تا راحت‌تر صحبت کند.

مشاوران باتجربه، با اقتدار و با اعتمادبه‌نفس صحبت می‌کنند، می‌توانند مراجعه‌کننده را آرام کنند و پایه و اساس یک رابطه قابل اعتماد را بسازند. مشاور وقتی می‌تواند به مراجعه‌کننده خود کمک کند که اعتماد او را جلب کند و کلیه اطلاعات مورد نیاز برای حل مشکل او را دریافت کند.

ایجاد حس حمایتگری و پشتیبانی در مراجعه‌کننده

از دیگر مهم‌ترین خصوصیات یک مشاور خوب، القای حس حمایت به مراجعه‌کننده خود است تا با ذهنیتی آرام و آسوده بتواند آشفتگی‌های ذهن خود را کم کند. وقتی مراجعه‌کننده خیالش راحت باشد که با فرد قابل‌اعتمادی مشکلش را مطرح می‌کند، آرام‌تر خواهد بود.

وقتی مراجعه‌کننده حس حمایتگری را از سمت مشاور خود دریافت کند، ناخودآگاه می‌تواند مسائل را با دید متفاوتی نگاه کرده و سعی کند با آرامش بیشتری آن‌ها را حل کند.

تحلیل مسائل

مشاوران باید از مراجعین خود سوالات اساسی بپرسند تا بتوانند بهتر به آن‌ها کمک کنند. یک مشاور خوب باید حجم زیادی از داده‌ها را تجزیه و تحلیل کند و نتایج ملموسی را از خود ارائه دهد. پرسیدن سوالات اساسی توسط مشاور می‌تواند مهارت‌های شنیداری را افزایش دهد، رابطه میان خود و مراجعه‌کننده را تقویت کند، مسئله را سریع‌تر حل کند و بتواند علت اصلی مشکل را تشخیص دهد.

یک مشاور خوب می‌تواند راه‌حل‌های عمل‌گرایانه ارائه دهد و در عین حال تعادلی بین استراتژی و تاکتیک‌ها ایجاد کند. آن‌ها از طریق مهارت‌های ارتباطی قوی خود می‌توانند ارتباطات سالم برقرار کنند و یک برنامه عملی ارائه دهند که کاملا کاربردی باشد و به درد مراجعه‌کننده بخورد.

اگر به دنبال راه های درمان استرس هستید به صفحه درمان استرس فکری مراجعه نمایید

خصوصیات یک مشاور خوب

قابل اعتماد بودن در گفتار و عمل

از دیگر ویژگی‌های مهم مشاور خوب این است که یک قدم از اتفاقات پیش‌رو جلوتر رود و اگر مسئله‌ای به‌خوبی پیش‌نرود، باتغییر انتظارات و تغییر اولویت‌ها خود را سازگار کند. مشاوری که فقط راه‌حل‌های کلیشه‌ای و تئوری ارائه دهد، نمی‌تواند گزینه خوبی برای انتخاب باشد؛ چرا که مردم به‌دنبال راه‌حل‌های عملی برای حل مشکلات خود هستند تا بتوانند از چالشی که برای آن‌ها ایجاد شده است، به‌خوبی عبور کنند.

حرفه‌ای بودن در کار

مشاوران باتجربه می‌دانند که باید بین حرفه‌ای بودن و ارائه بهترین خدمات تعادل ایجاد کنند. مشاوران باید رابطه طبیعی با مشتری را حفظ کنند و در عین حال به اندازه کافی حرفه‌ای باشند تا به مشاور مورد اعتماد مراجعه‌کننده تبدیل شوند.

مشاوران حرفه‌ای، هیچگاه یک راه‌حل واحد را برای دو مراجعه‌کننده خود ارائه نمی‌دهد؛ حتی اگر چالش‌ها و مشکلات آن‌ها مشابه هم باشد. یک مشاور خوب باید وقت و زمان کافی برای بررسی مشکل مراجعین بگذارد تا بتواند حرفه‌ای‌ترین راه‌حل را به او ارائه دهد.

شنونده عالی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک مشاور خوب، توانایی گوش‌دادن عمیق است. مشاور باید بدون وقفه گوش دهد، حجم زیادی از اطلاعات را هضم و پردازش کند، افکار خود را به سرعت سازماندهی کند و متفکرانه به سوالات مراجعین پاسخ دهد.

مراجعین دوست دارند به مشاوری مراجعه کنند که کاملا حواسشان به او باشد و به حرف‌هایشان دقت کند. مشاورانی که نسبت به مراجعه‌کننده بی‌اهمیت باشند، نمی‌توانند فرد مناسبی برای مشاوره گرفتن به حساب آیند.

یادگیرنده مادام العمر

نکته مهمی که درخصوص مشاوران باید بدانید این است که مشاورانی در کار خود موفق‌تر هستند که عاشق یادگیری باشند و بتوانند در دوره‌ها و سمینارهای آموزشی مختلف شرکت کنند و دائما علم خود را به روز کنند. آن‌ها می‌دانند که برای موفق شدن، باید آموزش‌های مستمر ببینند تا بتوانند با اطلاعات جدیدتری مراجعین را راهنمایی کنند.

اگر به دنبال اینی که بتونی تحت هر شرایط خودت رو کنترل کنی حتما مقاله چگونه بیخیال باشیم؟ را مطالعه نمایید.

ویژگی های یک مشاور خوب

دارای اعتمادبه‌نفس

واژه‌ای به‌نام “نمی‌توانم”، در لغت‌نامه یک مشاور نیست. از دیگر خصوصیات یک مشاور خوب این است که به چالش‌ها با هیجان نگاه می‌کند و هیچ ترسی را به دل خود راه نمی‌دهد. مشاوران موفق، به توانایی‌های خود برای کمک به مردم اطمینان دارند و باور دارند که حتی چالش‌های بزرگ را می‌توانند حل کنند.

داشتن انگیزه

هیچ مشاور بی‌حس و حالی نمی‌تواند شور و انگیزه زندگی را در مراجعه‌کننده خود بیدار کند.مشاوران خوب معمولا همواره در تلاش هستند تا با حفظ روحیه خود، به دیگران انرژی مثبت القا کنند تا روحیه آن‌ها حفظ شود. اگر فکر می‌کنید مشاوری که انتخاب کرده‌اید، انگیزه کافی برای ارائه خدمات مشاوره به شما را ندارد، احتمالا گزینه خوبی برای انتخاب نیست.
مشاورانی که انگیزه بالایی در کار دارند، موفق‌تر از مشاورانی هستند که صرفا تکنیک‌های تئوری را برای مراجعین خود توضیح می‌دهند و از آن‌ها می‌خواهند این تکنیک‌ها را استفاده کنند.

صبور بودن

مشاوران باید بدانند که افرادی با روحیات مختلف و چالش‌های متعدد به آن‌ها مراجعه می‌کنند و برخی از آن‌ها احتمالا رفتارهای پرخاشگرانه داشته باشند. یک مشاور خوب، باید صبور باشد و با تکنیک‌هایی که بلد است فرد را مدیریت کند.

یک مشاور خوب، باید تمامی جوانب کار را بسنجد و سپس بهترین راه‌حل را به مراجعه‌کننده خود ارائه دهد و از هیچ تلاش برای کمک به مردم دریغ نکند.

خصوصیات یک مشاور خوب، فقط به ویژگی‌های بالا اطلاق نمی‌شود، بلکه این‌ها فقط مهم‌ترین خصوصیات مشاور خوب برای انتخاب است. یک مشاور عالی، همیشه نگرش مثبت دارد، در بدترین موقعیت‌ها، درست ترین اقدامات را انجام می دهد و فرد را به سمت هدف سوق می‌دهد؛ هرگز از پیشرفت باز نمی‌ایستد و با وجود چندین دهه تجربه، هنوز کتاب و مقاله می‌خواند، در کنفرانس‌ها، سمینارها، وبینارها شرکت می‌کند و از همه‌مهم‌تر، پیشنهادات، نظرات، نگرانی‌ها و انتقادات را می‌شنود و درک می‌کند و همواره تلاش می کند که در هدایت جامعه موثر باشد.

دکتر فرزنه محمدی در کلینیک روان آگاه  تمامی ویژگی های فوق را دارا می باشد.

چه موقع باید به یک مشاور خوب مراجعه کنیم؟

چه موقع باید به یک مشاور خوب مراجعه کنیم؟

برخی از موقعیت‌هایی که باید به یک مشاور خوب مراجعه کرد عبارت است از:

۱. فوت عزیزان

مرگ، قسمت جدانشدنی از زندگی ما انسان‌هاست؛ اما با این وجود مواجهه با مرگ عزیزان برای هیچکدام از ما کار آسانی نخواهد بود. در این موارد برای پذیرش این مسئله و باور حقیقت‌ها لازم است تا به مشاور مراجعه کنیم.

۲. اضطراب و استرس

زندگی ما انسان‌ها سرشار از فراز و نشیب‌هایی است که فرد را دچار اضطراب می‌کند. فردی که دچار استرس و اضطراب می‌شود، بهتر است پیش از مواجه شدن با مشکلات دیگر مثل انزوا و افسردگی به روانشناس مراجعه کند.

۳. مبتلا شدن به افسردگی

افسردگی احساس ناامیدی، ناتوانی و بدبختی را به دنبال دارد و فرد مبتلا به افسردگی هیچ ذوق و انگیزه‌ای برای ادامه‌ی زندگی ندارد و مدام احساس درماندگی می‌کند. از این رو زمانی که فرد نمی‌تواند بر احساسات خود غلبه کند در این صورت باید به روانشناس مراجعه کند.

۴. فوبیاها

فوبیاها یا ترس‌های شدید (مثل ترس از غذا خوردن!) گاهی اوقات به جز مشکلات روحی، مشکلات جسمی را نیز به همراه می‌آورد که بهتر است فرد مبتلا به فوبیا تحت درمان قرار گیرد.

۵. مشکلات خانوادگی و روابط اجتماعی

برقراری ارتباط چه در خانواده و چه در محیط کار یا گروه دوستان از پستی‌ها و بلندی‌های مخصوص به خود برخوردار است. گاه این ارتباطات سبب رضایت فردی شده و گاه استرس و اضطراب را به دنبال دارد.

۶. اعتیاد و عادت‌های نادرست

بسیاری از افراد برای فرار از مشکلات به عادات نادرست یا سوء مصرف مواد مثل سیگار، مواد مخدر یا مشروبات الکی روی می‌آورند که برای رهایی آن‌ها بهتر است به مشاور مراجعه کرد.

 

روانشناس تلفنی

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *