26 خرداد, 1402

دو دل بودن در تصمیم گیری  

دو دل بودن در تصمیم گیری  یکی از چالش هایی است که خیلی از افراد را درگیر کرده است.حتما افرادی را در زندگی تان دیده اید که حتی در مورد انتخاب طعم بستنی مورد علاقه شان هم شک دارند.

متاسفانه عدم قدرت تصمیم گیری آسیب های زیادی به ما می زند که حتما باید آنرا حل کنیم.اگر شما هم قدرت تصمیم گیری ندارید بهتر است این مطلب را خوب مطالعه کنید.

دو دل بودن در تصمیم گیری 

دلایل تردید در تصمیم گیری

قدرت تصمیم گیری ندارم چکار کنم؟

چرا تصمیم گیری مهم است؟

وقتی دو دلیم چیکار کنیم؟

دو دل بودن در تصمیم گیری

دو دل بودن در تصمیم گیری

بعضی وقت ها دو دل بودن در تصمیم گیری اعصاب ما را به هم می ریزد.مثلا چند روز تعطیل است ونمی توانیم تصمیم بگیریم که در منزل بمانیم و به کارهای عقب افتاده مان رسیدگی کنیم یا اینکه با خانواده و دوستان مسافرت برویم و خوش بگذرانیم.معمولا افرادیکه با ناتوانی در تصمیم گیری مواجه هستند حتی برای کوچکترین چیزها هم به مشکل می خورند از خرید لباس گرفته تا مساله ی مهمی مثل ازدواج.

دو دل بودن در تصمیم گیری تا یک حدی طبیعی است و برای هر کسی پیش می آید اما اگر این تردید در تصمیم گیری زیاد شود قطعا به ما آسیب می زند.

جالب است بدانید تصمیم غلط گرفتن هم بهتر از تصمیم نگرفتن است چون باعث تقویت قوه تصمیم گیری شده و جلوی ترس هایتان را می گیرد.

هیچ اشکالی ندارد که بهترین تصمیم را نگیرید.اشکالی ندارد احساس ناراحتی کنید یا بخاطر آینده تان نگران باشید.تصمیم بگیرید، احساسات خود را بپذیرید و به قدم بعدی تان فکر کنید.

دلایل تردید در تصمیم گیری

دلایل تردید در تصمیم گیری

در این بخش می خواهیم در مورد دلایل تردید در تصمیم گیری صحبت کنیم.

زندگی کردن در گذشته

بعضی وقت ها علت تردید در تصمیم گیری تجربیات به ظاهر اشتباه قبلی است یعنی فرد در موقعیت های مشابه تصمیمی گرفته که پشیمانی به بار آورده و بخاطر ترس از اشتباه دوباره در تصمیم گیری تردید دارد.یا اینکه فرد در گذشته تصمیمی گرفته که الان پشیمان است و مرتب به خودش می گوید چرا آن کار را کردم مثلا چرا پیشنهاد کاری را قبول کردم، چرا اینقدر زود خانه دوستم را ترک کردم و … اینها همه نشانه زندگی کردن در گذشته است.سعی کنید به تصمیمات خود احترام بگذارید و وفادار بمانید.چون این بهترین تصمیمی بوده که در آن خاص گرفته اید.

منتظر اتفاقات بد هستید

شما تصمیم نمی گیرد چون از اینکه اتفاق بدی در اثر این تصمیم گیری برایتان بیفتد می ترسید.من رشته به دردنخوری را انتخاب کردم فکر نکنم تا چند سال آینده اصلا کاری در این حوزه پیدا کنم.من به شهر اشتباهی نقل مکان کردم حس می کنم هیچوقت در اینجا دوست پیدا نمی کنم.انتظار برای اتفاقات بد یعنی آماده شدن برای شکست.سعی کنید به همه چیز با دید خوب نگاه کنید.به خودتان امید بدهید.به خودتان بگویید قطعا این تصمیمی که گرفته ام بهترین است.

خودت را دست کم میگیری

خیلی وقت ها تردید در تصمیم گیری برای این است که خودمان را دست کم می گیریم و فکر می کنیم که آنقدر دانا و توانمند نیستیم که درست تصمیم بگیریم در صورتیکه باید تمام روزهایی که در زندگی تصمیمات بزرگ و کوچک گرفته اید را بیاد بیاورید.تمام جاهایی که تصمیم درست گرفتید و از خودتان رضایت داشتید.اینکار باعث می شود بفهمید چقدر قوی هستید که می توانید تصمیم بگیرید و پای عواقش بمانید.

برای افزایش عزت نفس حتما مقاله روش بالا بردن اعتماد به نفس در جمع دوستان را مطالعه نمایید.

خودت را با دیگران مقایسه می کنی

مقایسه کردن خودمان با دیگران باعث می شود بخواهیم تصمیماتی بگیریم که مغایر با خواسته ها یا توانمندی هایمان است.تصمیماتی که دوست و آشنای ما گرفته اند مختص آنها و زندگی شان است.شما منحصر به فرد هستید با رویاها، ذهن و قلبی که خاص شماست.مثل دیگران عمل کردن ممکن است شما را بدبخت کند.سعی کنید تصمیماتی بگیرید که باعث شود کمی نسبت به دیروز خودتان بهتر شوید.

فکر می کنید در جای درستی نیستید

اینکه فکر کنیم ما لایق جایگاهی بهتر هستیم و اصلا در حال حاضر در جایی که باید باشیم نیستیم نه تنها در تصمیم گیری به شما کمک نمی کند بلکه باعث می شود که با احساس بد از انجام هرکاری امتناع کنید.شما باید بپذیرید که هر پیشرفتی پله پله اتفاق میفتد و نمی توان به یکباره از پله اول به پله دهم رسید.اگر فقط بپذیرید که بر اساس تلاش ها و فرکانس هایی که داشته اید در جای درستی قرار گرفته اید دیگر شکایت نمی کنید.و با تصمیم گیری های کوچک و درست در جهت پیشرفت گام برمیدارید و سرانجام به جایی می رسد که همیشه آرزویش را داشته اید.

قدرت تصمیم گیری ندارم چکار کنم؟

قدرت تصمیم گیری ندارم چکار کنم؟

بعضی ها می گویند قدرت تصمیم گیری ندارم.چطور بر عدم قدرت تصمیم گیری غلبه کنم؟ پاسخ این است که فقط روی اعتماد به نفس و عزت نفستان کار کنید.مهمترین علت ناتوانی در تصمیم گیری عزت نفس پایین است.یعنی خودتان را آنقدر باور ندارید یا برای خودتان آنقدر ارزش قائل نیستید که بتوانید محکم و با قدرت یک تصمیم ولو اشتباه بگیرید و تا آخر پای انتخابتان بمانید.انسان هایی که عزت نفس دارند تصمیم می گیرند، حرکت می کنند، از اشتباه کردن نمی ترسند.می دانند که تصمیم اشتباه گرفتن و حرکت کردن بهتر از تصمیم نگرفتن و در برزخ ماندن است.

پس توصیه ما این است که کتاب های مربوط به افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس را مطالعه کنید.از مشاور کمک بگیرید.روی خودتان کار کنید.سعی کنید از تصمیمات کوچک شروع کنید تا به مرور بتوانید تصمیمات بزرگ بگیرید.

 

چرا تصمیم گیری مهم است؟

چرا تصمیم گیری مهم است؟

تصمیم گیری فواید بیشماری دارد تا جاییکه روانشناسان معتقدند که تصمیم گیری حتی اگر اشتباه هم باشد باید انجام شود تا قوه ی تصمیم گیری ما فعال شود و بتوانیم در موقعیت های مختلف تصمیم درستی بگیریم.

اما اجازه دهید ببینیم تصمیم گیری چه فوایدی برای ما دارد؟

  • از اشتباهات خود درس می گیریم

همه ی ما انسان هستیم، فقط یکبار به دنیا می آییم و طبیعی است که در زندگی اشتباه کنیم.ممکن است هراز گاهی تصمیمی اتخاذ کنیم که اشتباه بوده یا نتایج خوبی بهمراه نداشته باشد اما تا آن تصمیم گرفته نمیشد ما هرگز متوجه نمیشدیم.درس نمی گرفتیم.تصمیم گرفتن فارغ از اینکه درست باشد یا اشتباه نشان دهنده این است که ما مسئولیت کامل آن را بر عهده گرفتیم و قرار است که چیز یاد بگیریم.

  • تصمیم گیری بهتر

وقتی چندین بار تجربه تصمیم گیری های ضعیف و اشتباه را داشته باشیم از نتایج آن بعنوان یک ابزار جهت تصمیم گیری های بهتر در آینده استفاده می کنیم.

از طرف دیگر کلید تصمیم گیری های عالی، آموزش، مطالعه، یادگیری در مورد موضوعات و … است.البته تجزیه تحلیل زیاد از حد هم آسیب زا است.

وقتی نمی توانید تصمیم بگیرید به خودتان یاداوری کنید که حتی بدترین تصمیمات  هم قابل جبران هستند و هیچ چیزی در این دنیا دائمی نیست.پس با این دید در دل ترس هایتان بروید و تصمیم بگیرید.

وقتی دو دلیم چیکار کنیم؟

وقتی دو دلیم چیکار کنیم؟

واقعا وقتی دو دلیم چیکار باید کرد؟ گاهی دودلی در تصمیم‌گیری، انتخاب بین چند گزینه یا شرایط خاص به وجود می‌آید که ممکن است به دلیل ترس از انتخاب اشتباه باشد و سبب طولانی شدن فرآیند تصمیم‌گیری شود.

احساس نیاز به تجزیه و تحلیل کامل تمام گزینه‌ها قبل از انتخاب و دودلی بیش از حد، ممکن است برای شما هم رخ دهد. این فرآیند را فلج تحلیلی می‌نامند، زیرا فرد در گیر فکر کردن بیش از حد به یک موضوع می‌شود و به نتیجه‌ای نمی‌رسد، که به آن بی تحرکی تحلیلی نیز می‌گویند.

اگر در تصمیم‌گیری به وسواس دچار شده‌اید و دودل هستید، برای رفع آن بهتر است این سوالات را از خود بپرسید:

  • این تصمیم چقدر اهمیت دارد؟
  • آیا این تصمیم در یکسال آینده به طور قابل توجهی زندگی من را تغییر می‌دهد؟
  • بدترین چیزی که ممکن است در نتیجه این تصمیم اتفاق بیفتد چیست؟

بسته به اهمیت تصمیم، زمان و تلاش لازم را صرف کنید. اگر تصمیم کوچکی است که تاثیر زیادی در زندگی شما نخواهد داشت، زمان کمتری صرف آن کنید و به راحتی آن‌ را انجام دهید. اما اگر تصمیمی بزرگ است که ممکن است زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد، زمان کافی را برای فکر کردن به آن در نظر بگیرید اما در این مورد هم بهتر است یک دل شوید و دودلی را کنار بگذارید تا احتمال خطا در تصمیم‌گیری نهایی کم‌تر شود.

مشاوره آنلاین

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *