29 بهمن, 1401

روش بالا بردن اعتماد به نفس در جمع

یکی از مشکلات شایع افراد هنگام وارد شدن به یک جمع این است که سرخ می شوند، خجالت می کشند، استرس می گیرند و دچار لرزش صدا می شوند و … یکسری از افراد می پرسند. چگونه در جمع دوستان صحبت کنیم؟می دانیم که علت این مشکلات پایین بودن اعتماد به نفس است و در این مطلب می خواهیم روش بالا بردن اعتماد به نفس در جمع را یاد بگیریم.

روش بالا بردن اعتماد به نفس در جمع

روش بالا بردن اعتماد به نفس در جمع

برای اینکه بتوانیم در هر جمعی خوب ظاهر شویم بایستی هم از نظر فیزیکی و هم از نظر کلامی با اعتماد به نفس باشیم.اما بهترین روش بالا بردن اعتماد به نفس در جمع چیست؟

جالب است بدانید تحقیقات نشان داده که وقتی ما حالت بدنی مان را تغییر می دهیم مغز انرا درک کرده و بر اساس آن واکنش نشان می دهد.به همین دلیل برای بالا بردن اعتماد بنفس در جمع خیلی باید به زبان بدنمان دقت کنیم.

  • شانه هایتان را به عقب بکشید و سینه را به سمت جلو هدایت کنید.
  • پاهایتان را کشیده و محکم روی زمین قرار دهید و راه بروید.
  • گردنتان را صاف نگه دارید و به روبرو نگاه کنید.
  • وقتی وارد جمع می شوید با صدای رسا و قوی سلام کنید.
  • لباس مرتب و شیک به تن کنید.

تمرین برای بالا بردن اعتماد به نفس در جمع

تمرین برای بالا بردن اعتماد به نفس در جمع

برای اینکه بتوانید در جمع با اعتماد به نفس به نظر برسید، بهتر است پیش از حضور در جمع، در خانه‌ی خودتان آن را تمرین کنید تا به بهترین نتیجه دست پیدا کنید. در قسمت زیر به بعضی از این تکنیک‌ها اشاره می‌کنیم:

تمرین مقابل آینه

مقابل آینه بایستید و سعی کنید با اعتماد به نفس کامل، نظر خود را مطرح کنید. اگر لازم است در جمع سخنرانی داشته باشید، این مورد بهترین شیوه‌ی تمرین است.

پوشیدن لباس مناسب

لباسی را که قرار است در جمع بپوشید، در خانه به تن کنید و خودتان را در یک موقعیت کاملا رسمی و فضایی شبیه‌سازی شده قرار دهید.

مدیتشن

انجام تمرینات مدیتیشن به طور مرتب به شما این امکان را می‌دهد که افکار خود را کنترل کنید و با ذهنی آرام، اعتماد به نفس بیشتر را تجربه کنید.

برطرف کردن نیازهای بدن

به صدای بدن خود و نیازهای آن گوش کنید. داشتن عادات غذایی سالم، ورزش، خواب کافی و … می‌تواند تا حد زیادی استرستان را کاهش داده و به شما در افزایش اعتماد به نفس کمک کند.

گوش کردن به موسیقی

گوش کردن به سبک موسیقی مورد علاقه‌تان به خصوص موسیقی‌های شاد می‌تواند تا حد زیادی بر خلق و خوی شما تاثیرگذاشته و اعتماد به نفستان را افزایش دهد.

افزایش اعتماد به نفس

می توانید همین الان این ۴ نکته را در حین راه رفتن رعایت کنید و تاثیر آنرا بررسی کنید.قطعا احساس قدرت و اعتماد به نفس به شما دست می دهد.

اما چگونه در جمع اعتماد به نفس داشته باشیم ؟

قبل از هرچیزی باید بدانید که با چه افرادی روبرو می شوید یعنی یک شناختی نسبت به جمعیت داشته باشید.

در صورتیکه قرار است سخنرانی کنید یا پروژه ای ارائه دهید از قبل آنرا بارها و بارها تمرین کنید. می توانید از اعضای خانواده بخواهید تا بنشینند و به صحبت های شما گوش بدهند یا اینکه بجای افراد چند صندلی یا بالش قرار دهید و متن خود را تمرین کنید.

تنفس شکمی عمیق معجزه می کند پس یاد بگیرید که بدرستی دم و بازدم انجام دهید تا کاملا ریلکس شوید.

اگر می خواهید از میزان درونگرایی طبیعی مطلع شوید حتما مقاله فرد جامعه ستیز را مطالعه نمایید.

اگر جمعیت زیاد است هر بار به خط چشم یک قسمت از جمعیت نگاه کنید.اینطوری انگار به تمام افراد نگاه می کنید.اما اگر جمعیت کم بود سعی کنید با شخصی که تمام حواسش به شماست ارتباط چشمی برقرار نمایید چون با این کار احساس راحتی و اطمینان بیشتری خواهید داشت.

هرجا لازم بود لبخند بزنید و شوخی کنید.اینکار باعث می شود هم شما هم حضار احساس راحتی و خوبی داشته باشند.

از عجله کردن بپرهیزید.فکر نکنید تند تند حرف بزنم و ارائه را سریع تمام کنم چون هم ممکن است اشتباه کنید و هم اینکه صدایتان بلرزد.پس با آرامش سخن بگویید.

اگر شرایط مهیا است هنگام حرف زدن راه بروید و از دستهایتان استفاده کنید تا هم نظر مخاطبان بیشتر جلب شود هم شما با اعتماد به نفس بیشتری صحبت کنید.

هرجایی لازم بود میتوانید سوال بپرسید و از مخاطبان بخواهید مشارکت داشته باشند.با این تکنیک خیلی از استرس و فشار شما کاسته خواهد شد و با قدرت بیشتری سخن می گویید.

قبل از جلسه خوب تصویر سازی کنید که با موفقیت و اعتماد به نفس زیاد در جمع صحبت کرده اید و مورد تشویق قرار گرفته اسد.تصویر سازی باعث می شود خودتان را باور کنید.

چگونه در جمع دوستان صحبت کنیم

چگونه در جمع دوستان صحبت کنیم

بعضی از افراد وقتی در جمع دوست و آشنا قرار می گیرند هم نمی توانند صحبت کنند.بیشتر شنونده هستند تا گوینده و این مساله آنها را اذیت می کند.به همین خاطر خیلی می پرسند چگونه در جمع دوستان صحبت کنیم که هم خودمان هم دیگران از حرفهای ما لذت ببرند.

اغلب اوقات رابطه ما در جمع دوستانه با یکی دو نفر بهتر است و همین می تواند در هنگام صحبت کردن به ما کمک کند.

برای آگاهی از شیوه های درمان استرس به صفحه درمان دل آشوبه مراجعه نمایید.

شاید بگویید خب در جمع دوستان حرف زدن که خیلی راحت است هرچیزی دوست داریم می گوییم.اما نکته ای که باید مد نظر داشته باشید این است که تمام افراد یک جمع دوستانه مثل هم نیستند و شاید از صحبت در مورد بعضی موضوعات یا شوخی های بی جا خوششان نیاید.بنابراین خیلی مهم است که تا حد زیادی با اخلاقیات دوستانتان آشنایی داشته باشید.اینطوری خودتان متوجه هستید که چه حرفهایی را بزنید، چه مواقعی شوخی کنید، چطور شوخی کنید که به کسی بر نخورد و …

تمام تکنیک های اعتماد به نفس در جمع برای شما کاربردی است.اگر آن موارد را رعایت کنید می توانید براحتی در جمع دوستان حرف بزنید.منظور از صحبت کردن لزوما این نیست که شما بحث را آغاز کنید می توانید راحت و آزادانه در صحبت دیگران مشارکت کنید و نظر خود را بگویید.به قول معروف حرف حرف می اورد.اما این نکته را هم مدنظر داشته باشید انسان ها حتی اگر دوست باشند باز هم متفاوت اند.اختلاف نظر طبیعی است.چیزی که خیلی باید به آن توجه کنید احترام به اختلاف سلیقه، عقاید و نظرات یگدیگر است.

نکته دیگری که حتما باید بدانید این است که در جمع دوستان ممکن است حرفهایی زده شود که به مزاق شما خوش نیاید.به همین خاطر هم ظرفیت خود را بالا ببرید و هم اینکه با احترام و زبان خوش از دوستانتان بخواهید که در این حوزه که برای شما ازاردهنده است وارد نشوند تا دلخوری پیش نیاید.

چگونه در جمع بدون استرس صحبت کنیم

چگونه در جمع بدون استرس صحبت کنیم

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که موقع ارائه پروژه یا دفاع پایان نامه و … استرس بگیرید، صدایتان بلرزد و قلبتان تندتند بزند.این اتفاق برای تمام افرادی که حتی سالهاست در جمع سخنرانی میکنند پیش می آید اما مهم این است که آنها یاد گرفته اند با یکسری تکنیک ها سریع خودشان را آرام کنند در صورتیکه ما نمی دانیم در چنین شرایطی چکار کنیم.احتمالا می پرسید علت لرزش صدا هنگام صحبت چیست و چگونه در جمع بدون استرس صحبت کنیم؟

مسلما اکثر ما در مواقعی که قرار است خودمان را در معرض قضاوت و داوری عده ای از افراد قرار دهیم دچار استرس می شویم.این استرس به این دلیل است که می ترسیم خوب صحبت نکنیم، اشتباه کنیم، صدایمان بلرزد، ضعیف نشان داده شویم، نمره خوب نگیریم، کسی از حرفهای ما خوشش نیاید و …

چیزی که باعث می شود ما بر تمام این ترس ها غلبه کنیم اعتماد به نفس و عزت نفس است.یعنی اول یاد بگیریم که هیچکس از ما مهمتر نیست. ما به اندازه کافی توانمند هستیم و می توانیم به بهترین شکل از عهده کارها و مسئولیت هایی که بر دوش داریم بر بیاییم.عزت نفس یعنی ما خودمان را بیشتر از هرکسی دوست داریم.تلاش می کنیم بهترین باشیم اما اجازه نمیدهیم نظرات مردم ما را ضعیف کند.پذیرفته ایم که چیزی بنام شکست وجود ندارد بلکه همه چیز تجربه و آگاهی است و با تکیه بر آنها می توانیم به پیروزی و موفقیت برسیم.

وقتی تا این حد خودمان را باور داشته باشیم و قبل از جلسه کامل تمرین کرده باشیم با چنان قدرتی ارائه را شروع می کنیم که هیچ استرسی بر ما چیره نمی شود.فقط با چند نفس عمیق بدن را ریلکس کرده و صحبت هایمان را آغاز می کنیم.

اما کسی که پایه های اعتماد به نفسش سست باشد ممکن است بیشتر دچار استرس شود و این تکنیک ها خیلی برایش کارایی نداشته باشد.که برای این افراد توصیه می کنیم با کمک روانشناس یا مطالعه کتاب و مقاله و تمرین متوالی سعی کنند اعتماد به نفس خودشان را بالا ببرند و همچنین مهارت های کنترل استرس را یاد بگیرند.

تمرین اعتماد به نفس در خانه

تمرین اعتماد به نفس در خانه

یک تمرین اعتماد به نفس در خانه این است که دفتری بردارید و تمام خصوصیات مثبت خود را داخل آن بنویسید.هرچیزی که در شما وجود دارد و آنرا دوست دارید بنوسید.مثلا اگر قد بلندی دارید، چشمان زیبایی دارید، خوب قرمه سبزی می پزید، در ورزش کردن خیلی عالی هستید یا هر ویژگی کوچک دیگری که دارید را با جزییات در دفتر بنویسید.در واقع با این تمرین قصد داریم هر فردی نقاط قوت و استعدادهای شخصی اش را بشناسد.

در بخش بعدی دفتر فهرستی از دستاوردهای خود را که به آن افتخار می کنید یادداشت نمایید.

حال این دفتر را هر روز صبح که بیدار می شوید و هرشب قبل از آنکه به خواب بروید بخوانید و به خاطر تمام ویژگی هایی که دارید شکرگزاری نمایید.

حداقل به مدت ۲۱ روز اینکار را تکرار کنید.بعد از مدتی متوجه می شوید که اعتماد بنفس تان افزایش پیدا کرده است.

 

روانشناس تلفنی

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *