7 بهمن, 1402

فرق تراپیست و روانشناس

یکی سوالات اساسی که معمولا در بین مراجعه‌کنندگان پرسیده می‌شود این است که فرق تراپیست و روانشناس چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که هم تراپیست و هم روانشناس هر دو برای دست‌یابی به یک نتیجه تلاش می‌کنند و این مقوله چیزی نیست جز بهبود زندگی مراجعه‌کنندگانی که با مشکلات متعدد مواجه هستند.در واقع فرق چندانی بین این دو نیست.

با این وجود، تفاوت هایی بین این دو اصطلاح وجود دارد و ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم تا فرق تراپیست و روانشناس یا در واقع فرق تراپی و مشاور را بدانید. در ادامه با ما در کلینیک روانشناسی روان آگاه همراه باشید.

فرق تراپیست و روانشناس

فرق تراپیست و روانشناس

فرق تراپیست و روانشناس در این است که اگرچه اصطلاح تراپیست یا درمانگر، حوزه‌های مختلفی را در زمینه روان درمانی در بر می‌گیرد، اما توجه به این نکته ضروری است که همه‌ی روانشناسان را می‌توان به عنوان یک درمانگر در نظر گرفت. اما عکس این قضیه صدق نمی‌کند؛ به طوری که همه‌ی تراپیست‌ها نمی‌توانند روانشناس باشند. در واقع روانشناسان با دیدن آموزش‌های تخصصی در حوزه‌ی درک رفتار و فرآیندهای ذهنی انسان، اغلب روش‌های درمانی گوناگونی را ارائه می‌دهند. در ادامه به تفاوت این دو به صورت موردی می‌پردازیم. این موارد به شما کمک می‌کند تا تفاوت بین یک درمانگر و یک روانشناس را بیشتر درک کنید.

  • روانشناسان می‌توانند علاوه بر کمک به روند درمانی بیماران، تحقیقات علمی نیز انجام دهند.
  • روانشناسان قادر خواهند بود تا اختلالات یا مشکلات روحی روانی را در بیماران یا مراجعه‌کنندگان خود تشخیص دهند.
  • آن‌ها می‌توانند بر اساس تشخیص‌های صورت گرفته و مشاهدات بالینی، روش‌های درمانی متناسب را تعیین کنید.
  • آن‌ها می‌توانند در مواردی خاص که بیمار علاوه بر حضور روانشناس، به درمان روانپزشکی هم نیاز دارد؛ با روانپزشک همکاری کنند تا روند درمانی به طور ایده‌آل طی شود.
  • روانشناس‌ها به بیماران یا مراجعه‌کنندگان در تصمیم‌گیری و شفاف‌سازی احساساتشان کمک می‌کنند.
  • آن‌ها در راستای جهت‌گیری‌ها از مراجعه‌کنندگان خود حمایت کرده و آن‌ها را به طور هدفمند راهنمایی می‌کنند.
  • درمانگران یا تراپیست ها در واقع می‌توانند گروه روانشناسان، روانپزشکان، مشاوران ازدواج، مشاوران خانواده، مددکاران اجتماعی و … را شامل شوند.

اگر به دنبال روانشناس خوب هستید به صفحه فوق تخصص روانشناسی بالینی در تهران مراجعه نمایید.

فرق تراپیست‌ و روانشناس در تحصیل

تبدیل شدن به یک روانشناس معمولاً مستلزم دریافت مدرک کارشناسی ارشد یا تحصیلات تکمیلی در زمینه روانشناسی است. البته گفتنی است که گاها دیده می‌شود مشاوران با مدرک کارشناسی نیز مشغول فعالیت هستند.

به طوری که درمانگران می‌توانند برای دریافت مدرک در زمینه‌های مختلفی مانند مددکاری اجتماعی، سوء مصرف مواد، روانشناسی بالینی، روانپزشکی، مشاوره خانواده و … تحصیل و فعالیت کنند و حتی مدارکی در سطوح مختلف از جمله کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و … داشته باشند.

لازم به ذکر است که در برخی از کلینیک‌های روانشناسی، علاوه بر مدرک تحصیلی، تراپیست‌ها و روانشناسان به مجوزهایی اعم از رعایت الزامات آموزشی و تکمیل تجربه بالینی تحت نظارت نیاز دارند. از این رو معمولا به تراپیست‌ها و روانشناسان توصیه می شود تا در طول تحصیل خود، در دوره‌‌های آموزشی شرکت کرده و تجربه کارآموزی را برای توسعه مهارت‌های عملی کسب کنند.

فرق تراپی و مشاوره

فرق تراپی و مشاوره

فرق تراپی و مشاوره را درست مثل فرق تراپیست و روانشناس می‌توان از یکدیگر متمایز کرد. انواع مختلفی از روش‌های تراپی و مشاوره وجود دارد که متخصص ممکن است به آنها علاقه‌مند یا در آن‌ها صاحب تخصص باشد.

مشاوره
مشاوره معمولاً رویکردهای مشاوره‌ای بسیاری را در اختیار دارد و ممکن است در یک یا تعدادی از این رویکردها به صورت گسترده‌تر و وسیع‌تر آموزش ببینند. برخی از این رویکردها عبارت اند از:
رویکرد شخص محور
رویکرد بشردوستانه
رویکرد گشتالت
مشاوره سوگواری

تراپی
از سوی دیگر، درمان ممکن است بیشتر با تکنیک‌های روان درمانی خاص مرتبط باشد، مانند:
درمان شناختی رفتاری (CBT)
رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT)
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)
درمان شناختی تحلیلی (CAT)
درمانگران ممکن است در استفاده از یک تکنیک درمانی خاص (مانند CBT) تخصص داشته باشند؛ بنابراین ممکن است خود را به طور خاص به عنوان یک درمانگر شناختی رفتاری معرفی کنند.

 

فرق جلسات مشاوره و تراپی

در جلسات مشاوره، تمرکز بر روی مدیریت مسائل و احساسات فعلی است. مشاور شما معمولاً احساس شما را در لحظه ارزیابی می‌کند و به این نتیجه می‌رسد که این احساسات چگونه بر سلامتی شما به صورت روزانه تأثیر می‌گذارد و پس از آن درصدد کنترل آن برمی‌آید.

در حالی که در جلسات تراپی، تمرکز تراپیست معمولا بر روی گذشته‌ی شما است. او به شما کمک می‌کند تا در نهایت به علت اصلی و ریشه‌ی این مشکلات پی‌ ببرید. این جلسات به شما این امکان را می‌دهند تا بدانید چگونه تجربیات گذشته‌تان ممکن است بر احساس امروزتان تأثیر بگذارد؛ و چگونه باید به آن‌ها به روش درست پاسخ داد.

به تراپیست مراجعه کنم یا روانشناس؟

به تراپیست مراجعه کنم یا روانشناس؟

وقتی نوبت به تصمیم گیری می‌رسد که آیا باید به یک تراپیست مراجعه کنیم یا یک مشاور، نظرات گوناگونی مطرح می‌شود. در درجه‌ی اول، مهمترین عاملی که باید به دنبال آن باشید این است که آیا فرد چه در جایگاه روانشناس و چه در جایگاه تراپیست به درستی آموزش دیده است و آیا به قوانین اخلاقی و حرفه‌ای پایبند است یا خیر. همچنین گفتنی است که با توجه به نیازهای خاص شما و شرایط یا مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنید، کلینیک‌های روانشناسی می‌توانند اطلاعات و راهکارهای گسترده‌‌ای را در اختیار شما قرار دهند.

کلینیک روان آگاه مرجع تراپیست‌ها و روانشناسان حرفه‌ای و کاربلد

در کلینیک روانشناسی روان‌آگاه، ما از مشاوران و درمانگران کاربلد و معتبر از سراسر ایران کمک گرفته‌ایم و به شما این اطمینان را می‌دهیم که هر یک از این متخصصان به معیارهای مورد نظر شما واقف باشند. در نهایت، اگر مبتلا به مشکلات سلامت روان هستید یا مانعی بر سر راهتان قرار دارد و تمایل دارد با یک متخصص در مورد آنچه در زندگی شما می‌گذرد صحبت کنید، ما در روان آگاه در جایگاه‌های مختلف از روانشناس و تراپیست گرفته تا روانکاو و روانپزشک به شما کمک می‌کنیم تا بر مشکلات خود غلبه کرده و به مسیر اصلی زندگی خود که پیش‌تر از آن منحرف شده‌اید به سلامت بازگردید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرق تراپیست و روانشناس و رزرو وقت مشاوره حضوری یا تلفنی با کارشناسان ما در تماس باشید.

روانشناس تلفنی

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *