16 آذر, 1402

چرا دیگران مرا نادیده می‌گیرند

ممکن است گاهی با خود فکر کنید که دیگران به شما اهمیت نمیدهند؛ یا اینکه درگذشته بیشتر مورد توجه دیگران بوده‌اید و اکنون آن توجهی که مدنظر شماست را دریافت نمی‌کنید. در واقع، دلایل متعددی پشت این موضوع وجود دارد و اگر می‌خواهید جواب سوال “ چرا دیگران مرا نادیده می‌گیرند؟” را پیدا کنید، در ادامه با ما همراه باشید.

چرا دیگران مرا نادیده می‌گیرند؟

چرا دیگران مرا نادیده می‌گیرند؟

چرا دیگران مرا نادیده می‌گیرند؟ این سوال مهمی است که در اثر بی توجهی دیگران از خود می پرسید.اما آیا اساسا اینکه به توجه دیگران نیاز داشته باشیم خوب است یا خیر؟

مسلما همه ی ادم ها دوست دارند مورد توجه قرار بگیرند اما زمانیکه فرد محتاج و نیازمند به توجه و تایید دیگران باشد و در اثر نادیده گرفته شدن دچار سرخوردگی، استرس، افسردگی، عصبانیت و … شود یک جای کار می لنگد و ممکن است این خواسته فرد از حالت نرمال خارج شده باشد.

حال بیایید با هم برخی از مهم‌ترین دلایل نادیده گرفته شدن نرمال را بررسی کنیم:

با افراد اشتباه ارتباط برقرار می‌کنید

یکی از دلایل اصلی که ممکن است مردم شما را نادیده بگیرند، این است که با افراد نامناسب ارتباط برقرار کنید. برخی از افراد بی‌توجه به روحیات و شخصیت خود، در دام گروه‌ها و آدم‌های اشتباهی گرفتار می‌شوند و همین موضوع سبب می‌شود تا این آدم‌های اشتباهی برای آن‌ها ارزشی قائل نشوند. بنابراین اگر با افرادی که قدردان شما نیستند ارتباط برقرار می‌کنید، جای تعجب نیست که احساس نادیده گرفته شدن داشته باشید.

نادیده گرفتن

مرتبا از موضوع بحث خارج می‌شوید

اگر در بحثی شرکت می‌کنید و دیگران شما را نادیده می‌گیرند، ممکن است از نقطه‌ی بحث دور شده باشید. در حالی که هیجان‌زده شدن و به اشتراک‌گذاشتن افکار و تجربیات در بحث‌ها، امری طبیعی است، تغییر مداوم موضوع یا پرش افکار و دور شدن از موضوع بحث، می‌تواند تعامل شما را با دیگران دشوار کند. این مسئله همچنین می‌تواند سبب شود تا دیگران با شما نقطه‌ی اشتراکی نداشته باشند و از حرف شما بگذرند.

سطح فکری متفاوتی نسبت به دیگران دارید

یکی از دلایلی که ممکن است مردم شما را نادیده بگیرند، این است که سطح فکریتان با آن‌ها مطابقت نداشته باشد. ممکن است در یک گروه قرار بگیرید، اما احساس کنید که نمی‌توانید حرف آن‌ها را درک کرده و با آن‌ها در یک راستا حرکت کنید. این مسئله در ارتباط با دیگران می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد و سبب نادیده گرفتن شما شود.
لطفاً توجه داشته باشید که سطح فکری شما فقط با سن تعیین نمی‌شود؛ گاهی مسائل دیگر همچون جنسیت، سطح فرهنگ و حتی در مواردی بلوغ فکری می‌تواند این مسائل را به دنبال داشته باشد. بنابراین بهتر است در جمع‌هایی حاضر شوید که تقریبا هم‌سطح شما باشند.

 انتظار ارتباط صمیمی با غریبه‌ها دارید

آیا شما فردی هستید که با افراد غریبه به امید ایجاد یک ارتباط جدید صحبت می‌کنید؟ اگر اینطور است، ممکن است به همین دلیل باشد که مردم شما را نادیده می‌گیرند. برون‌گرا و اجتماعی بودن بسیار خوب است، اما اگر دائماً به دنبال گفتگوهای عمیق و معنادار با غریبه‌ها هستید، ممکن است باعث شود دیگران شما را نادیده بگیرند.
نکته اینجاست در حالی که برخی از افراد از گپ‌زدن خوششان می‌آید، برخی دیگر ممکن است احساس خوبی نسبت به صحبت کردن با افراد غریبه نداشته باشند. بنابراین، اگر می‌خواهید به سرعت ارتباط عمیقی برقرار کنید، به جای صرف انرژی برای برقراری ارتباط با غریبه‌ها، سعی کنید با افرادی که از قبل می‌شناسید، روابطتان را مستحکم‌تر کنید.

برای اطلاعات در مورد روابط به صفحه روانشناسی دوست اجتماعی مراجعه نمایید.

چرا دیگران مرا نادیده می‌گیرند

 حس ناامیدی در شما بسیار برجسته است

یکی از رایج‌ترین دلایلی که ممکن است مردم پیام‌ها یا فرکانس‌هایی را که به سمت آن‌ها ارسال می‌کنید، نادیده بگیرند، این است که احساس می‌کنند شما بیش از حد ناامید یا بی‌اعتماد به نفس هستید. اگرچه این امری طبیعی است که بخواهید با دیگران ارتباط قوی برقرار کنید، اما ناامیدی مداوم یا نگرانی بیش از حد می‌تواند باعث شود که دیگران شما را نادیده بگیرند.
برای این که ناامید نباشید و پرانرژی‌تر به نظر برسید، بهتر است که به حوزه‌ی علاقمندی خودتان توجه کنید و برای‌ آن وقت بگذارید، اهداف شخصیتان را دنبال کنید و با دوستان و خانواده وقت بگذرانید. با سرمایه‌گذاری روی خود طبیعتاً دیگران هم به سمت شما جذب خواهند شد.

همچنین، به یاد داشته باشید که اگر کسی فوراً به حرف‌های شما پاسخ نمی‌دهد، لزوماً به این معنی نیست که شما را نادیده می‌گیرد یا نمی‌خواهد صحبت کند. به افراد زمان بدهید و به آن‌ها احترام بگذارید تا آن‌ها نیز برای شما احترام قائل شوند.

 نادیده‌گرفتن شاید فقط ساخته ذهن شما باشد

به عنوان انسان، همه ما خواهان توجه هستیم. همه‌ی ما از سنین جوانی می‌آموزیم که توجه، ابزاری قدرتمند برای به دست آوردن خواسته‌های ماست، این خواسته می‌تواند یک اسباب‌بازی، یک آب‌نبات، یا صرفاً یک گفت‌وگوی صمیمانه با یک نفر باشد. همانطور که بزرگ می‌شویم، این نیاز به توجه همچنان در وجود ما باقی می‌ماند کما اینکه در بسیاری از موارد پررنگ‌تر هم خواهد شد.

اگر گاهی شما هم احساس می‌کنید که در موقعیت‌های مختلف، چه در محل کار، مدرسه، اجتماعات و یا حتی روابط شخصی توجه لازم را دریافت نمی‌کنید و احساس نادیده گرفته شدن دارید؛ لازم است بدانید که ممکن است چنین موردی فقط زاده‌ی ذهن شما باشد!

استرس‌ها و اضطراب‌ها سبب می‌شود تا شما باور کنید که نادیده گرفته شده‌اید، در صورتی که شاید واقعیت این است که دیگران صرفاً درگیر زندگی و نگرانی‌های خود هستند؛ اما در پس ذهنشان هنوز هم شما را دوست دارند و به شما فکر می‌کنند. به یاد داشته باشید که هر کس اولویت‌های خاص خود را دارد و گاهی اوقات اولویت ما با دیگران همخوانی ندارد.

بنابراین، دفعه‌ی بعد که احساس کردید نادیده گرفته شده‌اید، یک قدم به عقب بردارید و وضعیت را به طور عینی ارزیابی کنید. آیا واقعاً نادیده گرفته شده‌اید یا این حس فقط زاده‌ی ذهن شماست؟ با شناخت و به چالش کشیدن این الگوهای فکری منفی، می‌توانید خودتان را بهتر درک کنید و تعاملات اجتماعی خود را بهبود ببخشید.

علت بی توجهی دیگران به ما

علت بی توجهی دیگران به ما

بسیاری از ما گاهی در روابط خود متوجه شده ایم که برخی افراد به ما بی‌محلی و بی‌توجهی می‌کنند. این احساس ناراحت‌کننده می‌تواند در هر زمینه‌ای از جمله محیط کار، خانواده، جمع دوستانه و حتی در ارتباطات روزمره با دیگران اتفاق بیفتد. اگرچه شاید این رویداد در نگاه اول چندان مهم نباشد؛ اما ممکن است منجر به افزایش استرس و کاهش اعتماد به نفس شود. به نظر شما علت بی‌ توجهی دیگران به ما چیست؟

یکی از عوامل اصلی ممکن است این باشد که برخی از افراد به دلایل مختلفی همچون ترس از ترد شدن، کمبود اعتماد به نفس، یا حتی بی‌اعتمادی به دیگران، از برقراری ارتباط با افرادی که با آن‌ها آشنا نیستند، پرهیز می‌کنند. بنابراین، بی‌محلی آن‌ها ممکن است ناشی از عدم آشنایی با دیگران باشد.

دلایل شخصی و شخصیتی مثل درونگرایی هم می تواند سبب بروز بی‌توجهی شود. اگر درونگرایی افراد ناشی از مشکلات شخصی مثل مشکلات خانوادگی، مالی، یا حتی مسائل مربوط به سلامت جسمی و روحی باشد، ممکن است معجزه‌ی زمان بتواند با حل مشکلات، آن‌ را کنار بزند.

اما گاهی این درونگرایی مرتبط با شخصیت افراد است؛ از این رو وی ممکن است نتواند به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کند و به دیگران بی توجهی نشان دهد. بنابراین گفته می‌شود که عواملی مثل خجالت و ترس از افشا کردن اطلاعات شخصی در برقراری ارتباط نباید به منزله‌ی بی‌توجهی تلقی شود.

 

نتیجه گیری

در بالا، سعی برآن شد که درخصوص این سوال که چرا دیگران مرا نادیده می‌گیرند صحبت کنیم. بی‌شک دلایل بسیاری وجود دارد که می‌تواند علت این امر باشد؛ اما چیزی که اهمیت دارد این است که ما باید بیشتر روی اهداف شخصی خود تمرکز کنیم و به فکر پیشرفت و ارتقاء خود باشیم. همانطور که گفته شد اولویت‌ها، دغدغه‌ها، علاقمندی‌ها و سایر موارد در افراد مختلف متفاوت است و همین موضوع می‌تواند سبب شود تا نقطه نظرات گوناگون باشد.

اگر خود را نادیده بگیرید قطعا دیگران نیز به شما بی‌توجهی خواهند کرد؛ بنابراین سعی کنید با خود مهربان باشید و بااعتماد به نفس به نظر برسید تا دیگران نیز به شما توجه کنند.

روانشناس تلفنی

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *