15 بهمن, 1402

انواع تراپی روانشناسی

هدف از تراپی یا به عبارتی روان‌درمانی کمک به حل تعارضات ذهنی و عاطفی افراد است. تراپیست‌ها در فرایندهای درمانی از روش‌های روان‌درمانی بهره می‌برند. در واقع این روش‌ها، نقشه‌ی راهی برای مسیر درمان هستند.برای آشنایی با انواع تراپی روانشناسی مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

تراپی شدن یعنی چه؟

تراپی شدن یعنی چه؟

خیلی از افراد نمیدانند تراپی شدن یعنی چه؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در واقع تراپی به فرایندی گفته می‌شود که در آن فرد بیمار با یک روان‌درمان‌گر آموزش‌دیده گفتگو کرده تا او بتواند با کنکاش در ابعاد مختلف، احساسات و رفتارهای او و مشکلاتش را ریشه‌یابی کرده و در صدد حل آن‌ها برآید.

ده‌ها نوع روان‌درمانگر مختلف وجود دارد که هرکدام از آن‌ها شیوه‌های درمانی متفاوتی دارند. اگر قصد مراجعه به یک روان‌درمانگر را دارید، بهتر است با انواع تراپی روانشناسی آشنا شوید.

برای شناخت تراپیست خوب به صفحه بهترین روانشناس دکتر متخصص استرس و اضطراب در تهران مراجعه نمایید.

انواع تراپی روانشناسی

انواع تراپی روانشناسی

انواع تراپی روانشناسی عبارت است از:

۱. درمان شناختی-رفتاری (CBT)

یک تراپیست از درمان شناختی-رفتاری به بررسی رابطه‌ی بین رفتار یک فرد و افکار و احساسات وی می‌پردازد تا
الگوهای فکری ناسالم را در او کشف کرده و به او کمک می‌کند تا بر روی ایجاد روش‌های سازنده تفکر تمرکز داشته باشد.

اتحاد ملی سلامت روان (NAMI) خاطر نشان کرد که روش CBT درمانی برای انواع اختلالات زیر موثر است:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • اختلالات دوقطبی
  • اختلالات اشتها
  • روان‌گسیختگی (اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی)
  • اختلالات مرتبط با تروما

۲. رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT)

رفتار درمانی دیالکتیکی یا DBT مشابه CBT است. با این حال، DBT بیشتر بر روی متعادل نگه‌داشتن احساسات، ذهن آگاهی و پذیرش افکار و احساسات نگران‌کننده متمرکز است.
تراپیست‌ها از رفتار درمانی دیالکتیکی برای کمک به افراد برای کنار آمدن با تغییرات و پذیرش آن‌ها استفاده می‌کنند. با استفاده از DBT، می‌توان مهارت‌های جدیدی مثل کنار آمدن با یک موقعیت جدید و شیوه‌های ذهن آگاهی را به فرد آموخت.

اولین بار از این روش برای درمان افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی (BPD) که افکار خودکشی به سرشان می‌زد استفاده شد. اما روانشناسان در حال حاضر از این روش برای درمان بیماری‌های مختلف با اثرات قابل توجه و طولانی مدت استفاده می‌کنند. که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • اختلالات اشتها
  • اختلالات استرسی پس از آسیب روانی (PTSD)
  • اختلالات مصرف مواد
  • اختلالات خلقی

مواجهه درمانی

۳. مواجهه درمانی

مواجهه درمانی در واقع زیر مجموعه روشCBT است. در این روش تراپیست پس از تشخیص اختلال، فرد را به صورت کنترل شده در معرض این محرک‌ها قرار می‌دهد تا او بتواند بر اضطراب خود کم کم غلبه کند. از مواجهه درمانی معمولا برای درمان افراد مبتلا به اختلالات ترس و اضطراب استفاده می‌شود.

برخی دیگر از اختلالات که مواجهه درمانی برای آن‌ها موثر است عبارت اند از:

  • اختلال وسواس فکری-عملی (OCD)
  • اختلال استرسی پس از آسیب روانی
  • فوبیاها یا ترس‌های شدید

۴. درمان بین فردی

هدف از درمان بین فردی بهبود روابط اجتماعی است. درمانگران اغلب از این روش درمانی برای درمان افسردگی و اختلالات جامعه گریزانه استفاده می‌کنند.
در طول فرایند درمان، تراپیست تعاملات اجتماعی فرد را ارزیابی کرده و به او کمک می‌کند تا به الگوهای رفتاری منفی خود پی ببرد. سپس به او کمک خواهد کرد تا روش‌های درک دیگران و تعامل با آن‌ها را بیاموزد.

 

۵. روان درمانی پویشی

هدف از روان درمانی پویشی کمک به فرد برای مبارزه با الگوهای رفتاری منفی است که ریشه در تجربیات گذشته دارد. در این روش از بیمار خواسته می‌شود تا آزادانه به سؤالات تراپیست پاسخ دهد؛ به این منظور که الگوهای رفتاری و فکری شناسایی شوند.

مطالعات نشان می‌دهند که روان‌ درمانی پویشی در درمان اختلالات افسردگی و اضطراب تاثیر خوبی داشته است. با این حال، تراپیست‌ها از این روش برای درمان طیف وسیعی از مسائل مربوط به سلامت روان و اختلالات شخصیت استفاده می‌کنند. در واقع می‌توان گفت روانکاوی نوعی روان‌درمان پویشی است.

درمان از طریق حیوانات

۶. درمان از طریق حیوانات

برخی از حیوانات خانگی به انسان‌ها کمک می‌کنند تا در بسیاری از مواقع آرامش خود را حفظ کرده و اضطراب و استرسشان کنترل شود. برخی از بیمارستان‌ها، خانه‌های سالمندان و کلینیک‌های روان درمانی از حیوانات خانگی به عنوان راهکاری موثر برای آرامش و درمان افراد استفاده می‌کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که سگ‌های آموزش دیده برای بیماران مبتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و همچنین افراد مبتلا به اختلالات سلامت روان مفید هستند. محققان معتقدند که استفاده از حیوانات در کنار موسیقی درمانی، سبب می‌شود تا استرس و آسیب برای افرادی که نیاز به بستری یا انزوای اجباری دارند؛ به حداقل برسد.

خانواده درمانی

۷. خانواده درمانی

از آن جایی که بسیاری از مشکلات روحی روانی ریشه در رفتار نادرست خانواده‌ها دارد؛ اما از این کانون مهم می‌توان برای حل اختلالات روحی روانی کمک گرفت. خانواده درمانی شامل کار با خانواده برای کمک به یک فرد در خانواده برای حل مسائل خاص است.

مشاوران خانواده و کودکان به خانواده‌ها کمک می‌کنند تا الگوهای رفتاری منفی را که ممکن است باعث مشکلات اساسی شود، بشناسند و آن‌ها را کنار بگذارند. این روش درمانی می‌تواند به افراد مبتلا به موارد زیر کمک کند:

  • اختلالات مربوط به مصرف مواد
  • اختلالات اشتها
  • مشکلات رفتاری
  • استرس و اضطراب
  • وسواس فکری-عملی (OCD)

۸. درمان مبتنی بر ذهن آگاهی

ذهن آگاهی در واقع تمرینی موثر برای تمرین زندگی در لحظه بدون نگرانی و حساسیت شدید در مورد حوادث گذشته و آینده است. هدف ذهن آگاهی این است که افراد را تشویق کند تا به مسائل همانطور که هستند نگاه کند و آن‌ها را بدون قضاوت بی‌جا بپذیرد.

مطالعات نشان داد‌ه اند که درمان مبتنی بر ذهن آگاهی به کاهش اضطراب و افسردگی در افراد مبتلا به سلامت جسمانی به خصوص بیماران مبتلا به سرطان کمک می‌کند. دقت داشته باشید که مدیتیشن می‌تواند تمرین بسیار موثری برای ذهن آگاهی باشد و لازم است تا به طور دائم انجام شود؛ چرا که اثر آن‌ در بلند مدت ممکن است از بین برود.
مطالعات دیگری نشان داده است که مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی برای افرادی که دارای اختلالات زیر هستند مفید است:

  • افسردگی
  • روان‌گسیختگی (اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی)
  • فشار عصبی
  • اضطراب

 

کلام آخر

در پایان باید گفت که انواع مختلفی از روش‌های و انواع تراپی برای افرادی که با مشکلات روحی روانی دست و پنجه نرم می‌کنند وجود دارد. این روش‌ها بسته به شرایط فردی انتخاب می‌شوند و یک روش ممکن است نسبت به سایرین برای یک نفر اثربخش‌تر باشد و برای دیگری موثر واقع نشود.

چنانچه می‌خواهید بهترین روش را برای درمان اختلالات خود یا نزدیکانتان به کار بگیرید، می‌توانید با مشاوران و تراپیست‌های ما در کلینیک روانشناسی و روانپزشکی روان آگاه وقت مشاوره رزرو فرمایید.

روانشناس تلفنی
2 Comments
  1. سلام.روزتون بخیر.هیپنوتراپی هم انجام میدین در مطبتون.

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *