4 اسفند, 1401

ترس از دست دادن عشق و رابطه

همه ی ما این تجربه را داریم که به ترس از دست دادن عشق وعزیزانمان فکر کرده ایم و استرس و اضطراب و غم و اندوه تمام وجودمان را فرا گرفته.در این مطلب به بررسی ترس از دست دادن و علت ان می پردازیم.

ترس از دست دادن عشق

ترس از دست دادن عشق

ترس از دست دادن عشق دو مفهوم می تواند داشته باشد.یکی تمام شدن رابطه و دیگری مرگ یکی از طرفین.

خیلی از ما رابطه های جدیدی را شروع می کنیم و بخاطر تفاوت ها و ناسازگاری هایی که پیش می آید مجبور به تمام کردن رابطه می شویم.طبیعی است که وقتی پا به یک رابطه جدید می گذاریم ترس از دست دادن در رابطه را هم داشته باشیم.

یک زمانی هم هست که ما و شریک زندگی مان عاشق یکدیگر هستیم و با خوبی و خوشی زندگی می کنیم اما ترس از دست دادن عشق فکرمان را به هم می ریزد.اما باید بپذیریم که حتی اگر ازدواج کنیم بچه دار و نوه دار هم بشویم بلاخره یک روزی خودمان و همسر و فرزندانمان از دنیا می روند و این روند طبیعی جهان است.

ترس از دست دادن به هر دلیل و از هر نوعی که باشد باعث ایجاد اضطراب و استرس شده و خواب و خوراک را از ما می گیرد.

اجازه دهید ببینیم به اینگونه ترس ها چه می گویند؟ به ترس شدید از مرگ تاناتوفوبیا یا اضطراب مرگ می گویند.افرادی که به این اختلال دچار هستند از مرگ خود یا از دست دادن عزیزانشان می ترسند.

اما آیا طبیعی است که ترس از دست دادن داشته باشیم؟بله طبیعی است که ما از هر چیز ناشناخته ای بترسیم.از انجاییکه مرگ و از دست دادن هم یک فرآیند جدید و ناشناخته است میتواند باعث نگرانی ما بشود.چون مردن برای خیلی از افراد دردناک و ترسناک است.

اگر شما هم به تاناتوفوبیا مبتلا هستید و ترس از دست دادن یا مردن، زندگی روزمره تان را به هم ریخته، یا هنگام فکر کردن به مرگ دچار حملات پانیک می شوید یا اصلا دوست ندارید در مورد مرگ صحبت کنید بهتر است که برای کمک گرفتن به یک مشاور مراجعه نمایید.

یکی از دلایل عمده ترس از دست دادن عشق خود این است که نمی دانیم با دوران تنهایی چه کنیم ، بهتون پیشنهاد میکنیم حتما مقاله چگونه با شکست عشقی کنار بیایم را مطالعه نمایید.

ترس از دست دادن عزیزان

ترس از دست دادن عزیزان

ترس از دست دادن عزیزان یک مساله کاملا طبیعی است که همه ی ما یکبار هم که شده به آن فکر کرده ایم. اولین چیزی که به ذهن ما می رسد این است که چطور می توانم از عزیزانم که سالها در کنارشان زندگی کرده ام جدا شوم؟چطور می توانم آنها را نبینم؟ چطور به تنهایی زندگی کنم؟ وقتی به از دست دادن یا مرگ پدر مادر خواهر برادر و عزیزانمان فکر می کنیم دلتنگی و غم سراسر وجودمان را فرا می گیرد.ممکن است بی اختیار اشکمان جاری شود.اینها همه نشان از عشق و علاقه و دلبستگی و وابستگی ما به اطرافیانمان است.

اما چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

در حال زندگی کنید

خیلی این جمله را شنیده ایم اما انطور که باید به عمق قضیه پی نبرده ایم.وقتی می گوییم در حال زندگی کن یعنی از تک تک لحظات و ثانیه های عمرت در کنار خانواده و عزیزانت لذت ببر.بگو بخند شاد باش.سخت نگیر.عصبانی نشو.داد نزن.بی احترامی نکن.دلی رو نرنجون.به معنای واقعی کلمه انسان باش و انسان گونه زندگی کن.خوب حرف بزن.خوب فکر کن و خوب رفتار کن.بجای اینکه به این فکر کنی که اگر عزیزانم را از دست بدهم چکار کنم از بودنشان در همین لحظه خوشحال باش.فکر کن چطور میتوانی از همین روزها استفاده کنی و بهترین خاطرات را با آنها بسازی.

بپذیر که این زندگی روزی تمام می شود

همه ی ما می دانیم که این دنیا فانی است و یک روزی ما و عزیزانمان از دنیا می رویم.اگر باور داشته باشیم که این دنیا یک بازی بیش نیست و یک روزی همه می میرند دیگر به دنیا و آدم هایش وابسته نخواهیم بود.به قول معروف این شتری است که در خانه ی همه می خوابد.هیچکسی نمی تواند از مرگ فرار کند.اما می توانیم از عمرمان طوری استفاده کنیم که لحظه مرگ براحتی دل بکنیم.

یاد بگیر به چیزی که خارج از کنترل توست فکر نکنی

همه ی ترسها و اضطراب های ما بخاطر ناتوانی در کنترل فکر است.اگر افسار ذهنمان را در دست بگیریم و اجازه ندهیم به هرسمت و سویی برود براحتی می توانیم با تفکرات مثبت و احساس خوب اتفاقات زیبایی برای خودمان خلق کنیم.چرا باید فکرمان را صرف مسائلی کنیم که اصلا در کنترل ما نیست.

باور کن که انسان ها عادت می کنند

انسان ها انعطاف پذیرند و در اکثر مواقع قدرت کافی را برای پذیرش و کنار امدن با شرایط دارند.اگر باور کنیم که با مرگ خودمان یا دیگران زندگی تازه ای را شروع می کنیم راحت تر می توانیم به زندگی جدید عادت کنیم.

ریشه ترس از دست دادن

ریشه ترس از دست دادن

فکر می کنید ریشه ترس از دست دادن چیست؟ ترس از دست دادن ممکن است بخاطر تجربیات دردناک گذشت باشد .قرار گرفتن در یک رابطه عاشقانه که خیلی زود تمام شده، طلاق والدین، ترس از تنها شدن، تجربه های دردناک گذشته مثل از دست دادن والدین یا عزیزان، تماشای مرگ دردناک و سخت افراد دیگر، خیانت، جنگ، ناامنی، افسردگی و سایر بیماری های روانی یا هر اتفاقی که باعث تحریک تاناتوفوبیا می شود.

ریشه ترس و اضطرای ناشی از عدم اطمینان است یعنی چیزهایی در این دنیا وجود دارند که ما هیچ اطلاعاتی از انها نداریم.اینکه اگر عزیزانم را از دست بدهم چه اتفاقی برایم میفتد؟ چه زمانی و چطور آنها را از دست می دهم؟ اگر والدینم را از دست بدهم چکار کنم و …

اگر دچار خود خوری هستید و نمی دانید به چه شکل از شر آخلاص شوید حتما مقاله خودخوری چیست را مطالعه کنید.

فکر می کنید دلیل اصلی ترس از دست دادن چیست؟مسلما همه ی ما کم و زیاد به عزیزانمان وابسته هستیم و این وابستگی است که باعث ترس می شود.اما چطور وابسته نباشیم؟

اگر هر فردی روی عزت نفس خودش کار کند کمتر در زندگی به دیگران وابسته می شود.معمولا کسی که خودش را دوست داشته باشد موقع از دست دادن دیگران کمتر اذیت می شود چون برای خودش ارزش قائل می باشد.

اگر جزء کسانی هستید که نمی توانید تنها باشید و همیشه یک نفر باید شما را همراهی کند قطعا فرد وابسته ای هستید.مثلا می خواهید باشگاه بروید اما دوست ندارید تنها اینکار را بکنید.همسرتان برای ماموریت رفته و شما دائم به او زنگ می زنید که زودتر برگردد یا اینکه کارهایتان را از راه دور انجام دهد.اینها نمونه هایی هستند که نشان می دهد شما در زندگی تان وابسته هستید.وابستگی هم مساله ایست که موقع از دست دادن شخص مقابل بشدت به فرد ضربه می زند طوری که نمیتواند به زندگی روتین بازگردد.

بنابراین اگر می خواهید ترس از دست دادن را در خود کاهش دهید بروید سراغ افزایش عزت نفستان.

درمان ترس از دست دادن

همانطور که گفتیم اگر ترس از دست دادن عزیزان، عشق و رابطه تان شما را به هم ریخته و روی عملکرد مدرسه، کار، زندگی و … تاثیر منفی گذاشته بایستی بدنبال درمان باشید.انواع روش های روان درمانی کمک کننده هستند که روانشناس با ارزیابی وضعیت شما تصمیم میگیرد از کدام روش استفاده کند.

درمان شناختی رفتاری یا CBT یکی از تکنیک های درمانی است که به شما کمک می کند طرز فکرتان در مورد مرگ را تغییر دهید.باورهای جدید و واقع بینانه تری بسازید و واکنش هایتان به افکار مرگ را بهتر کنترل کنید.

مواجهه درمانی هم روش دیگری است که شما را به آرامی در معرض افکار، مکان و موقعیت های مرتبط با مرگ قرار می دهد.ممکن است مشاور تمرین به شما بدهد یا بخواهد که تصورتان را در خصوص مرگ بنویسید.نوشتن وصیت نامه، خواندن اگهی ترحیم و … برخی از کارهایی است که در مواجهه درمانی انجام می شود.

ترس از دست دادن رابطه

ترس از دست دادن رابطه

ترس از دست دادن رابطه اگرچه می‌تواند یک احساس عادی باشد و همواره حول محور مغز بچرخد؛ اما باید این مسئله را بدانید که نگرانی بیش از حد در مورد از دست دادن رابطه یا کسی که دوستش دارید گاهی اوقات می‌تواند به معنای از دست دادن بهترین لحظات و خاطرات با او باشد. صرف نظر از اینکه چقدر بعید است که کسی را که دوستش دارید از دست بدهید، فوبیای از دست دادن عشق می‌تواند منجر به اضطراب و عواقب جبران ناپذیری شود که در آینده دردسرساز خواهد شد.

گفتنی است که این نوع احساسات معمولاً در روابط جدید پررنگ‌تر دیده می‌شود؛ چرا که روابط جدید معمولاً نسبت به روابط تثبیت شده متزلزل‌تر هستند و به طور بالقوه منجر به ایجاد ترس و تردید شدید در مورد طول عمر رابطه می‌شوند. دلایل زیادی وجود دارد که چرا افراد ترس از دست دادن کسانی که دوستشان دارند را تجربه می‌کنند و شناسایی این دلایل همیشه آسان نیست. ممکن است خاطرات رابطه‌ یا روابط گذشته که با شکست مواجه شده، تجربیات دوران کودکی، ترس از تغییر و … ریشه در ترس از دست دادن رابطه داشته باشند.

صرف نظر از اینکه چه ذهنیتی در این مورد دارید بهتر است سعی کنید به روشی موثر بر ترس از دست دادن کسی که دوستش دارید غلبه کنید تا بتوانید از یک رابطه‌ی سالم‌ به دور از ترس و اضطراب از جدایی لذت ببرید.

روانشناس تلفنی

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *