8 تیر, 1402

حکمت خدا در مرگ عزیزان

اگر عزیزی را از دست داده باشید قطعا دلتان می خواهد در مورد حکمت خدا در مرگ عزیزان و اینکه چگونه با مرگ عزیزان کنار بیاییم بیشتر بدانید تا کمی خودتان را تسکین دهید.

حکمت خدا در مرگ عزیزان

چگونه با مرگ عزیزان کنار بیاییم

آیه قرآن در مورد مرگ عزیزان

امتحان الهی با مرگ عزیزان

حکمت خدا در مرگ عزیزان

حکمت خدا در مرگ عزیزان

معمولا وقتی عزیزی را از دست می دهیم این جمله که حکمت خدا بوده  را زیاد شنیده ایم.شما چقدر به حکمت خدا در مرگ عزیزان خود اعتقاد دارید؟

مهمترین چیزی که شاید در تمام سالهای زندگی مان کم به ان پرداخته شده این است که همه ی ما انسان ها موجودات مجرد هستیم یعنی در دنیای قبل از مرگ تنها بوده ایم و تنها هم از دنیا می رویم.

همیشه با وقوع هر اتفاقی در زندگی مان بهترین راه برای آرام شدن این است که این آیه از قرآن را بیاد بیاوریم:الخیر فی ماوقع. چقدر این آیه آرامش بخش است که همیشه باور داشته باشیم هر اتفاقی که رخ می دهد خیر است.

شاید بدترین اتفاقات هم فقط ظاهر بدی داشته باشند چون ما انسانیم و از رازهای نهان و حکمت پروردگار اطلاع نداریم.ممکن است همین اتفاقات به ظاهر بد به نفع ما باشد.پس در نهایت می توانیم بگوییم همیشه باید به حکمت خداوند اعتماد کنیم.

اگر مرگ عزیزان تبدیل به ترس بزرگی برای شما شده حتما مقاله درمان فوبیا را مطالعه نمایید.

حکمت خدا در مرگ عزیزان

البته که یک نکته ای را هم نباید فراموش کنیم که ما با افکار و احساسات و فرکانس های خودمان اتفاقات مختلف را به زندگی دعوت می کنیم.در واقع خداوند به انسان قدرت اختیار داده و جهان و کائنات با ما طوری رفتار می کند که خودمان رفتار کرده ایم.بگذارید ساده تر بگوییم ما روزانه میلیون ها افکار در ذهن داریم که باعث بروز احساسات مختلف می شود.مثلا فرزندمان سرکار می رود و بجای اینکه به این فکر کنیم استقلال مالی دارد، کار خوب دارد، راحت سر کار می رود و سلامت به خانه بر میگردد ممکن است به این فکر کنیم که چقدر بچه م زحمت می کشد اما پول کمی دریافت می کند، یا اگر کمی دیر به خانه بازگردد هزار جور فکر و خیال می کنیم که نکند تصادف کرده یا کسی مزاحمش شده باشد و …

میبینید ما بسادگی با افکار و احساساتمان تعیین می کنیم که چه اتفاقی بیفتد.جهان آینه ماست یعنی هر نوع رفتاری داشته باشیم از جنس همان را به ما بازمی گرداند.اگر شادی، رضایت، شکرگزاری، سلامتی بدهیم این نعمات چندبرابر می شود اما اگر شکایت، ناراحتی، نگرانی و … بدهیم اتفاقات بد به کررات در زندگی مان رخ می دهد.

اما برویم سراغ حکمت خدا در مرگ عزیزان.شاید بگویید می توانیم قبول کنیم که خودمان مسئول اتفاقات خوب و بد زندگی مان هستیم اما مرگ که دیگر دست ما نیست دست خداست؟

واقعیت این است که همه ی ما در مسیر رشد و تعالی در حرکت هستیم و نحوه زندگی کردن ما به شکل غیر مستقیم روی زمان مرگ ما تاثیر می گذارد.جهان بر اساس قانون خداوند بنا شده و در جریان است بنابراین زمان مرگ ما هم بر اساس قانون طبیعت(خدا) و با انتخاب خودمان رقم می خورد.

چگونه با مرگ عزیزان کنار بیاییم

چگونه با مرگ عزیزان کنار بیاییم

حتما در موقعیت های مختلف دوستان و آشنایان خودمان را دیده ایم که بعد از گذشت چندسال نتوانسته اند مرگ عزیزانشان را بپذیرند.به همین دلیل در این قسمت می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چگونه با مرگ عزیزان کنار بیاییم؟

اگر از ابتدای مقاله را مطالعه کرده باشید می دانید که اولین قدم برای پذیرش و ارام کردن خودمان این است که بگوییم خداوند خودش آفریده و خودش هم گرفته است پس راضی ایم به رضای خدا.معمولا کسانیکه ارتباط نزدیکی با خدا دارند مرگ را راحت تر می پذیرند.

خوشبختانه امروزه در شبکه های اجتماعی زیاد در مورد مبحث مرگ و زندگی جدید صحبت می شود و درصدی از مردم قبول کرده اند که با مرگ فقط از یک دنیا به دنیای دیگری کوچ می کنیم و زندگی نویی را آغاز می نماییم.مرگ مثل طبقات مختلف یک ساختمان است و ما فقط از یک طبقه با آسانسور به طبقه بعدی می رویم.یعنی فاصله بین زنده ها با مرده ها خیلی کم و کوتاه است.

اگر تمام باورهای قدیمی در خصوص مرگ را دور بریزیم و اعتقاد داشته باشیم که همه ی ما یک روزی می میریم و مجرد به جهان دیگر می رویم و هیچکسی بعد از مرگ پیوندهای خود را بخاطر نمی آورد پذیرش مرگ عزیزان راحت تر می شود.

اما برویم سراغ راهکارهای روانشناسی برای کنار امدن با مرگ عزیزان.

تمامی روانشناسان معتقدند که بعد از مرگ عزیزان بازماندگان بایستی دوره سوگواری خود را بگذرانند.این دوره برای برخی از افراد کوتاه و برای برخی طولانی تر است.

اگر افراد نتوانند از این دوره عبور کنند بایستی حتما تحت نظر روانشناس قرار بگیرند تا با روش های مختلف روند بهبودی را طی کرده و به سلامت از این غم بیرون بیایند.

واقعیت این است که هرچقدر به یک نفر که داغ دیده بگوییم بیرون برو، ورزش کن، کتاب بخوان، یک مهارت یاد بگیر، دمنوش های ارامبخش بخور، رابطه ات را با خداوند قوی کن و ….باز هم خیلی ها قدرت بلند شدن و روی پا ایستادن دوباره ندارند.بنابراین راهکارهای خانگی شاید جواب ندهد.اما قطعا بردن این افراد نزد روانشناس می تواند دوره سوگواری و سرپا شدن انها را کوتاه تر کند.

آیه قرآن در مورد مرگ عزیزان

آیه قرآن در مورد مرگ عزیزان

مرگ مسئله‌ای قطعی و انکارناپذیر است و هیچ موجودی نمی‌تواند ادعایی مبنی بر نامیرا بودن ارائه دهد. از این رو برای آمادگی بیشتر با این موضوع و کنار آمدن با سوگ عزیزان، دین اسلام و کتاب آسمانی این دین به ما می‌آموزد که از مرگ خود و عزیزانمان نترسیم و سرنوشت خود را با جهان آخرت در آغوش بگیریم.
در ادامه به سه آیه قران در مورد مرگ اشاره می‌کنیم:

کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ وَ إِنَّما تُوَفَّوْنَ أُجُورَکُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَ أُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فازَ وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ مَتاعُ الْغُرُورِ (آیه ۱۸۵ سوره آل‌عمران)
هر کسی مرگ را می چشد و شما پاداش خود را بطور کامل در روز قیامت خواهید گرفت آنها که از آتش ( دوزخ ) دور شده ، و به بهشت وارد شوند نجات یافته و رستگار شده اند و زندگی دنیا ، چیزی جز سرمایه فریب نیست!

وَأَنْفِقُوا مِنْ مَا رَزَقْنَاكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ فَيَقُولَ رَبِّ لَوْلَا أَخَّرْتَنِي إِلَىٰ أَجَلٍ قَرِيبٍ فَأَصَّدَّقَ وَأَكُنْ مِنَ الصَّالِحِينَ (آیه ۱۰ سوره منافقون)
و از آنچه روزی شما کردیم (در راه خدا) انفاق کنید پیش از آنکه مرگ بر یکی از شما فرا رسد و در آن حال (به حسرت) بگوید: پروردگارا، چرا اجل مرا اندکی تأخیر نینداختی تا صدقه و احسان بسیار کنم و از نکوکاران شوم؟!

إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَيُنَزِّلُ الْغَيْثَ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْأَرْحَامِ وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ مَاذَا تَكْسِبُ غَدًا وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ بِأَيِّ أَرْضٍ تَمُوتُ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ (آیه ۳۴ سوره لقمان)
یقیناً خداست که دانش قیامت فقط نزد اوست، و [تنها او] باران را نازل می کند، و [اوضاع و احوال] آنچه را در رحم هاست می داند؛ و هیچ کس نمی داند فردا چه چیزی [از خیر و شر] به دست می آورد، و هیچ کس نمی داند در چه سرزمینی می میرد؛ بی تردید خدا دانا و آگاه است.

امتحان الهی با مرگ عزیزان

امتحان الهی با مرگ عزیزان

خواست پروردگار همواره برخواست بندگانش مقدم است؛ از این رو هر چه را برای بندگانش بخواهد اتفاق می‌افتد. امتحان الهی با مرگ عزیزان از جمله امتحان‌های سخت و جگرسوز است که از روی حكمت خدا بوده، حتی اگر این حكمت برای بندگان مشخص و واضح نباشد.

بسیاری از افراد در زمان امتحان الهی و مواجه شدن با آن به کفران نعمت مشغول می‌شوند و حکمت خدا را در این امتحان الهی سخت، نادیده می‌گیرند. برای درک و پذیرش این امر، بهتر است کمی در مورد فلسفه امتحان الهی بیاندیشیم.

فلسفه امتحان الهی با مرگ عزیزان چیست؟

اگر به فلسفه امتحان الهى با مرگ عزیزان فکر کنیم، در می‌یابیم که امتحان الهی براى كشف مجهولات و نمایان شده برخی از موارد برای پروردگار یکتا نيست. خداوند بندگان خود را با مرگ عزیزانشان امتحان نمی‌کند تا از باطن آن‌ها آگاه باشد؛ بلکه این کار را به قصد پرورش انسان‌ها انجام می‌دهد؛ چرا که خالق یگانه بر هر علمی آگاه است و نیاز به سنجش بندگان خود برای آگاهی بیشتر ندارد.

از این رو با علم بر این موضوع که “الخیر فی ما وقع” یعنى همیشه تقدیر خداوند بهترین گزینه براى بندگانش است، باید به این درجه از پذیرش دست یابیم كه لحظه مرگ هر كس، بهترین زمان برای اوست.

 

روانشناس تلفنی
4 Comments
  1. یک مشت حرف مفت و بی خاصیت که نه به درد دنیا خورد نه به درد اخرت…دوست عزیز امثال شما برای هر چیزی توجیه دارید چون اساسا غیر توجیه هیچ تفکر و ایده ای برای مقابله با بحران ها ندارید …چه حکمتی میتواند توجیحی بر این وضعیت اسفناک بشری باشد عده قلیلی ظالم حق و حقوق میلیونها ادم رو می خورند این همه تجاوز و تعدی به کودکان و یتیم و صغیر ….تبعیض موج میزنه حتی در صف نانوایی…مردم بی اخلاق که در رقابت برای بد بودن گوی سبقت را از هم می ربایند …بهتر نیست به جای تعصب و توکل بر موجودی خیالی که زاییده ترس ها وناتوانی های ماست مشق انسانیت کنیم به جای ترس از سرب داغ و جهنم بهتر نیست تمرین بهتر بودن را انجام دهیم اگر هرکس یاد بگیرد احترام به حقوق دیگران تضمین کننده حقوق خود شخص می باشد قطعا سعی در بهتر شدن می نماید اگر به جای ترساندن افراد از عواقب اخروی اعمال..ـ نظم و انضباط و سیستمی انسانی بر جامعه حاکم باشد دیگر هیچ شخصی جرات تعرض به حقوق افراد را نخواهد داشت…

  2. سلام علی آقا یک روزی همه ما خواهیم مرد وبعد از مرگ متوجه جهانی دیگر میشویم اعتقاد به خدا و قدرتی بینهایت و توکل وتوجه به او به انسان آرامش می دهد باید ایمان را قوی کرد و اعمال خوب وانسانی را انجام داد تا شرمنده خدا نشد بهشت وجود داره و جهنم هم وجود داره .

  3. سلام این بنده خدا دلش از جای دیگه پر بود علی اقا اینها همش برداشت ها و نظریات است وگرنه هیچکس از اندنیا خبر نداره اگر هم کسی چیزی گفته برای دوشیدن عوام بوده

  4. سلام دوستان حتما آخرت حساب کتابی هست بیشترانسانها اون قانونی که مگین همش هوای نفس یعنی منیت حقوق وقتی به نفعش باشه قبول میکنه واگه همون شخص به جایی برسه گردنکشی می‌کنه مثل فرعون صدام هیتلر یعنی اگرمحکمه ای نباشه خیلی دنیای بیخودیه دیگه احتیاج به قانون نیست با مرگ هم همه چی تموم میشه

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *