10 آذر, 1401

علائم بیماری روانی شدید

متاسفانه آمارها نشان می دهد که عده ی زیادی از مردم درگیر مشکلات روحی و روانی هستند اما فکر میکنید علائم بیماری روانی شدید چیست تا به محض مشاهده انها به مشاور مراجعه کنیم؟

علائم بیماری روانی شدید

علائم بیماری روانی شدید

به کرات از ما سوال شده که علائم روانی بودن چیست؟علائم بیماری روانی شدید بر اساس نوع اختلال متفاوت است. افراد با هر نوع بیماری روانی ممکن است علائم مشابهی را تجربه کنند.برخی از این علائم و نشانه ها شامل موارد زیر است:

  • احساس ناراحتی و غم شدید
  • بی تفاوتی نسبت به همه چیز
  • بهم ریختن فکر و کاهش تمرکز
  • ترس و نگرانی زیاد
  • احساس گناه شدید
  • نوسانات خلقی
  • پایین بودن انرژی و خستگی دائم
  • تمایل به تنها بودن و کناره گیری از دیگران
  • هذیان گفتن یا توهم داشتن
  • تغییرات زیاد در عادات غذایی
  • خشم بیش از حد و عصبی شدن
  • فکر کردن به خودکشی

انواع بیماری های روانی خطرناک

انواع بیماری های روانی خطرناک

بیماری های روانی جدی، اختلالات روحی، رفتاری و عاطفی ای هستند که در یک سال اخیر تکرار شده و باعث ایجاد مشکلات عملکردی شدید در زندگی می شود.انواع بیماری های روانی خطرناک یا شدیدترین بیماری های روانی عبارتند از اختلال دو قطبی، اختلال افسردگی اساسی، اسکیزوفرنی و اختلال اسکیزوافکتیو که در ادامه آنها را توضیح می دهیم.

اختلال دو قطبی

افراد مبتلا به اختلال دو قطبی بصورت پیوسته با افسردگی و علائم شیدایی روبرو هستند.فرد تقریبا هر روز احساس ناراحتی، زودرنجی و احساس پوچی می کند.علائم شیدایی هم شامل سرخوشی یا تحریک پذیری زیاد، افزایش انرژی، پرحرفی، حواس پرتی، بی پروایی، عدم نیاز به خوابیدن و … می باشد.افراد دو قطبی بیشتر در معرض خطر خودکشی قرار دارند.

اسکیزوفرنی

علائم اسکیزوفرنی شامل هذیان های مداوم، توهم، تفکر و رفتار آشفته و بی قراری شدید می باشد.اسکیزوفرنی، نحوه درک و رفتار افراد را دچار مشکل می کند.

اختلال اسکیزوافکتیو

این بیماری ترکیبی از اختلالات روان پریشی و خلقی است یعنی ممکن است هم علائم دو قطبی هم اسکیزوفرنی را با هم داشته باشد.چند نوع اختلال اسکیزوافکتیو داریم:

شیدایی:هر دو علائم روان پریشی و شیدایی در یک دوره اتفاق میفتد.

افسردگی:علائم روان پریشی و افسردگی همزمان رخ می دهد.

مختلط:علائم روانپریشی، شیدایی و افسردگی با هم ایجاد می شود.

افسردگی ماژور

اگر به مدت دو هفته یا بیشتر است که غم دارید، دوست ندارید هیچ کاری بکنید، وزن زیادی کم کرده اید یا اشتها ندارید، نمی توانید درست بخوابید، احساس بیقراری، خستگی و کمبود انرژی دارید، به فکر خودکشی هستید و … احتمالا دچار افسردگی شدید هستید.

بیماری های روانی مردان

بیماری های روانی مردان

بیماری های روانی علائم متفاوتی را در مردان ایجاد می کنند به همین خاطر تشخیص برخی از اختلالات روانی در مردان مشکل است.

چند نمونه از بیماری های روانی که در مردان بیشتر دیده می شود شامل موارد زیر است:

اختلال استرس پس از سانحه(PTSD) یک نوع اختلال اضطرابی است که بر اثر یک اتفاق تهدید کننده یا خشونت آمیز مثل جنگ در مردان ایجاد می شود.این مردان اغلب بی اعتماد هستند و سعی می کنند همیشه مراقب باشند.از لحاظ عاطفی بی حس اند.کابوس های وحشتناک می بینند و درگیر حملات پنیک، مشکلات شغلی، رابطه ای، افسردگی و افکار خودکشی می باشند.مردانی که دچار این مشکل هستند عصبانی و پرخاشگر می شوند.

مورد بعدی افسردگی است که در مردان به شکل دیگری خودش را نشان می دهد. مردان افسرده بجای اینکه مثل زنان گوشه گیر و غمگین باشند، عصبانی و بداخلاق می شوند.آنها گریه نمی کنند و حرفی از احساساتشان نمی زنند یعنی سعی می کنند علائم خود را پنهان کنند.اغلب برای تسکین خودشان سراغ الکل یا مواد مخدر می روند.

اگرچه اختلالات خوردن و تصویر بدن در زنان بیشتر دیده می شود اما مردان هم ممکن است دچار این مشکل بشوند و از بی اشتهایی، پرخوری عصبی، و … رنج ببرند.مردانی که به اختلال خوردن مبتلا می باشند در کالری شماری وسواس دارند، زیاد ورزش می کند در مورد عضلات، پوست، اندام تناسلی و … خود حساس هستند.

اختلال دو قطبی هم از جمله بیماری های روانی است که مشکلات کاری، رابطه ای، جنسی، مالی و … را در مردان ایجاد می کند.بسیاری از این مردان که دو قطبی هستند دچار سوء مصرف مواد شده ، اغلب عصبانی و پرخاشگر بوده و به خودکشی فکر می کنند.

اگر درگیر اوتیسم هستید و دنبال راهکاری برای درمان آن می باشد به مقاله بهترین مرکز درمان اوتیسم مراجعه کنید.

بیماری های روانی عجیب

بسیاری از بیماری های روانی مثل افسردگی و … شناخته شده هستند اما یکسری بیماری های روانی عجیب و نادر هم وجود دارند که شاید اسم آنها را نشنیده باشید.

  • کلاه خیال نام یک بیماری روانی است که علائمی مشابه حملات پنیک مثل سرگیجه، تپش قلب، اضطراب، سردی بدن، تنگی نفس، گردن درد و وزوز گوش را نشان می دهد.
  • فکر بیش از حد یا سندرم Kufungisisa که در میان مردم زیمبابوه رایج است.این بیماری شامل نشخوار فکری منفی، سردرد و سرگیجه، اضطراب و افسردگی و مشکلات جسمی است.
  • لیکانتروپی بالینی بیماری دیگری است که در آن فرد توهم زده که می تواند به حیوان(گرگ) تبدیل شود.آنها معتقدند که می توانند شبیه هر حیوانی بشوند و مثل انها رفتار کنند.

اگر می خواهید از شر تنفر از مردم راحت شوید حتما مقاله تنفر از عشق را مطالعه نمایید.

علت بروز بیماری های روانی چیست؟

دلایل متعددی وجود دارد که یک فرد به بیماری روانی دچار می شود.ژنتیک، محیط و سبک زندگی بسیار تاثیرگذار است.ساختار اصلی مغز و مدارهای بیوشیمیایی هم می تواند در بروز بیماری های روانی نقش داشته باشد.همچنین شغل یا زندگی پر استرس افراد را مستعد بیماری های روحی روانی می کند.

پرحرفی بیماری روانی است

پرحرفی بیماری روانی است

آیا پرحرفی بیماری روانی است؟برخی از افراد بیشتر از دیگران صحبت می کنند که این ممکن است بخاطر اختلالات روانی یا ویژگی های شخصیتی باشد.افراد برون گرا معمولا بیشتر صحبت می کنند اما بعضی وقتها پرحرفی دلیل اختلالات روانی مثل دو قطبی، اسکیزوفرنی، اختلال شخصیت خودشیفته، اختلالات اضطرابی و اختلال نقص توجه و بیش فعالی می باشد.

شدیدترین بیماری های روانی

اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی جزء شدیدترین بیماری های روانی اند که به درمان نیاز دارند.

اسکیزوفرنی، بیماری روانی جدی ای است که تفکرات فرد را تغییر داده و روی درک آنها از واقعیت و احساسات و رفتارهایشان اثر می گذارد.تحقیقات می گوید تقریبا از هر ۱۰۰ نفر یک نفر به اسکیزوفرنی مبتلا هستند.این بیماری اغلب در اواخر نوجوانی یا اوایل بیست سالگی ایجاد می گردد.

آسیب فیزیکی به مغز، مشکلات در رشد مغزی، تجربیات آسیب زننده و عوامل ژنتیکی می تواند از دلایل بروز اسکیزوفرنی باشد.

برخی از علائم منفی اسکیزوفرنی عبارتند از:

  • توهم و هذیان
  • نداشتن احساس و انگیزه
  • خستگی و کمبود انرژی
  • منزوی شدن
  • نداشتن تمرکز
  • بی علاقگی به زندگی
  • کم خوابی

اختلال دو قطبی یا شیدایی یک بیماری شدید روانی است که روی خلق و خوی فرد تاثیر می گذارد.اختلال دو قطبی در خانواده ها دیده می شود و تحقیقات نشان داده ژن ها در بروز این مشکل بی تاثیر نیستند.اتفاقات استرس زا و آسیب های فیزیکی هم می تواند باعث ایجاد این بیماری شود.

 

علائم دیوانه شدن

علائم دیوانه شدن

یکسری از همراهان ما سوال می کنند که علائم دیوانه شدن چیست؟بنظر ما خیلی خوب نیست که برای بیماری های ذهنی و روانی اسم دیوانه شدن را بیاوریم.اما بعضی اوقات افراد در اثر مشکلات یا بیماری های مرتبط با سلامت روان هست که از اصطلاح دیوانه شدن استفاده می کنند.مثلا از کسانیکه دچار حملات پنیک می شوند خیلی می شنویم که می گویند بعد از حمله مثل دیوانه ها میشوم.

اما برخی افراد هم چون اطلاع ندارند که درگیر چه مشکلی هستند بعد از حملات پانیک فکر می کنند دیوانه شدند.

یک موقعیت دیگر که باعث می شود فرد حس کند دیوانه شده این است که دچار قطع ارتباط عاطفی شوید.یعنی چه؟ یعنی فرد آنقدر احساس تنهایی و در ادامه حس ترس، بی کسی، عدم درک شدن و … دارد که به یک فرد غیر منطقی تبدیل می شود و با فریاد زدن یا ضربه های فیزیکی به خود یا اشیا خشمش را بیرون می ریزد.در واقع این حس عدم کنترل باعث می شود فرد فکر کند دیوانه شده است.

اما از این شرایط که بگذریم در برخی مواقع این حس دیوانه شدن از یک بیماری روانی نشات می گیرد و فرد قدرت درک و استدلال خیلی چیزها را از دست می دهد.علائم هذیان، اختلالات خلقی مثل شیدایی و افسردگی و … یا هر نوع تجربه ذهنی که عجیب بنظر بیاید ممکن است از نشانه های بیماری روانی باشد.اگر چیزهایی را می بینید یا می شنوید که دیگران نسبت به آن آگاهی ندارند به روانشناس یا روانپزشک مراجعه نمایید.

علائم بیماری روانی در زنان

علائم بیماری روانی در زنان

همه انسان‌ها، از زنان و مردان تا کودکان، ممکن است با روش‌های خاص خودشان، با یک بیماری روانی روبه‌رو شوند. اما با وجود اینکه علائم آن‌ها ممکن است مشابه نباشد، زنان معمولاً با چالش‌های گوناگون و متفاوتی نسبت به مردان، بیماری‌های روانی را تجربه می‌کنند.

برخی از علائم بیماری های روانی در زنان عبارت‌اند از:

  1. تپش قلب
  2. عصبانیت مزمن
  3. احساس پوچی و بی‌هدفی
  4. غم شدید
  5. احساس بی فایده بودن
  6. مشکلات مرتبط با خواب

گاهی ممکن است علائم روانی در حالت شدید به اختلالت روانی شایع در زنان تبدیل شود. در واقع اختلالات روانی به وضعیتی اطلاق می‌شود که در آن فرد به صورت مداوم احساس نگرانی و اضطراب بیش از حدی را تجربه می‌کند، که برای بیشتر از شش ماه ادامه دارد. از دیگر علائم این اختلالات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تحریک‌پذیری یا عصبانیت مزمن
  2. احساس عذاب یا ترس نزدیک بودن به فاجعه
  3. ضربان قلب تند و تنفس تند و پشت سر هم
  4. عرق کردن و لرزش دست
  5. ضعف یا خستگی بی‌دلیل
  6. عدم تمرکز
  7. درد معده یا مشکلات گوارشی
  8. افسردگی

گفتنی است که در این بین افسردگی در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود و برخی از انواع آن  مرتبط با دوره‌های خاصی از زندگی زنان است، از جمله:

  • افسردگی پس از زایمان
  • سندرم پیش از قاعدگی یا PMS
  • افسردگی پس از یائسگی
روانشناس تلفنی
12 Comments
  1. سلام و خسته نباشید
    من پدرم آنوریسم مغزی داره بعدم 8 ماه میگه همسایمون که رفیق بچگیش بوده اذیتم میکنه همیشه تو خودشه و نگران و مظطربه بعضی وقتی میخنده و هی مخنده بعدشم آه میکشه نمدونم چرا میگه این همسایه ک رفیقشه دست بردارم نیس لیزر بهم میزنه من حسش میکنم بعضی وقتی یه دفع خیلی عصبی میشه و فش میده هرچی میگم هیچی میگه ببین اومدن دم در از پنجره نگا میکنم هیچی نی فقط و من این 8 ماه هیچی ندیدم باید باس چیکار کنیم تروخدا یه مشاوره بدید هر کاری هم میکنم نمیره دکتر حتی یبار خواست خواهرمو بکشه بعد ولش کرد خواست خودشو بکشه مادرم نزاشت و ……

  2. سلام من میتونم با دیگران ارتباط بگیرم اما نمیتونم زیاد حرف بزنم بیشتر گوش میدم و عکس العمل نشون میدم فکر کنم اضطراب اجتماعی دارم معمولا احساس غمگینی یا سنگینی سینه و بی حوصلگی میکنم سر یک موضوع کوچیک خیلی عصبی میشم و با اینکه نمیخام داد میزنم واسم شاد بودن خیلی سخت شده و واسه همین دارم آدمای مهم زندگیمو از دست میدم وقتی ام فشار عصبی بهم وارد میشه به شدت پا درد میشم اونقدری که نمیخام حتی تموم بدم پاهامو کاملا بی اشتها میشم و کمی حالت تهوع میگیرم ضربان قلبمم اغلب اوقات بالاست دکتری می‌تونه حالتامو تغییر بده یا کمک کنه آدم شاد تری باشم؟علت پا دردام ممکنه یک بیماری عصبی باشه؟

  3. من بخاطر گذشته ی بدی که داشتم داعم تو فکر وخیالم ازبس فکر وخیال کردم زندگیم جهنم شده من باید چکار کنم

  4. سلام، من ۱۵ سالمه از وقتی یادمه همیشه توهم های زیادی میکردم، خستگی شدیدی همیشه دارم حس میکنم نمیتونم بعضی وقتا حتا حرف بزنم، بعضی وقتا فکرام بهم میخوره و حس میکنم دیونه دارم میشم، دوتا صدا که عادتا صدا نیستن، انگار فکرن که همیشه تو سرم میپیچن، چنددقیقه پیش علائم شدیدی وعلاقه به کشتن خانوادم پیدا کردم، درحدی که وقتی به مادرم نگاه میکردم میخواستم گردنشو پاره کنم، حس میکنم عصبانیتی تو وجودمه که کنترل نمیشه… نمیدونم چیکار کنم، من حتا نمیتونم به پدرم بگم، میترسم….

    • مشاور سایت روان آگاه 5 فروردین, 1402 در 9:30 ق.ظ پاسخ

      با سلام
      حتما حتما از روانشناس وقت بگیرید شما حتما بایستی تحت نظر روانپزشک و روانشناس باشید

  5. امیر حسین نصرتی 16 فروردین, 1402 در 2:48 ب.ظ پاسخ

    سلام خسته نباشید من متولد 82 هستم
    از دیگران کناره گیری میکنم
    کم صحبت میکنم
    تنهایی رو به رفت و آمد رو ترجیح میدم
    گوشه گیر میشم
    بعضی موقعه ها می خندم یهو میزنم زیر گریه
    عصبی میشم به دیوار مشت میزنم
    یک روز انقدر عصبی شدم که مشت کوبیدم به دیوار که مچ دستم شکست
    فکر و خیال زیاد دارم
    صبح می خوابم شب بیدار میمونم
    شب عصبانی نمیشم روز ها عصبانی میشم

  6. سلام وقت شما بخیر پدرمن همیشه خیلی سریع عصبانی می شه خیلی خیلی پر خاشگره بهانه گیره سر کو چک ترین چیزها دنبال بهانه گرفتن و دعوا درست کردنه دست بزن داره همیشه تو خودشه همیشه خیلی ناراحت و ناامید هست خیلی وقتاتوهم داره که مادرم داره بهش خیانت می کنه یا ما خاعنیم یا بیشتر مردم جامعه به نحوی ادنهای کثیفی هستند هر کسی رو هم می بینه فکر می کنه با مادرم در ارتباطه داعما مادرمو به تهمت می بنده داعما شکاک و بدبین و همیشه شاکی هست خدا شاهده بعضی وقتا مادزمو تا سر حد مرگ کتک می زنه خیلی وقت هاهم سر مساعل کوچک خودزنی می کنه سر شو به درو دیوار می زنه وقتی هم داریم با هاش صحبت منطقی می کنیم اصلا انگار متوجه نمی شه یا هی از این شاخه به اون شاخه می پره بابام هیچ حرف منطقی رو نمی فهمع وقتی هم بخواد صحبت کنه هی پراکنده پراکنده صحبت می کنه از این بحث به اون بحث می پره همیشه فکر می کنه همه ی ما مشکل داریم و بهش بی توجهی می کنیم ولی واقعا این جوری نیست همیشه بابام یه عقده یی از قبلا داره وهمیشه حتی ساده ترین چیزها رو دروغ می گه خیلی وقت ها وقتی ها فکر می کنم بابام به نحوی از اذیت کردن ما لذت می بره نمی دونم بخدا مشکل پدرم چیه یا مشکل روانی داره یا مارو دوست نداره جلوی دیگران یه مرد مهربون و عالیه ولی توی خونه بدترین آدم دنیاست یه حالت دورو بودن رو هم داره توی جایی خیلی عالی و دقیقا توی جای دیگه کاملا برعکس خواهشا کمکم کنید تا بدونم مشکل پدرم چیه

    • مشاور سایت روان آگاه 17 فروردین, 1402 در 6:59 ق.ظ پاسخ

      با سلام
      وجود اختلالات شخصیت در پدرتون واضح هست.ایشان علاوه بر اینکه بایستی تحت نظر روانشناس باشند ضروری هست که نزد یک روانپزشک هم بروند.

  7. سلام ۲۴ سالمه حدود ۱۰ ساله اعتیاد دارم از سیگار شروع شد و وقتی ماشین اومد زیر پام گل و دسمال و شیشه و هرویین و کتامین و ام دی و هر چی که بگید رو امتحان کردم و از وقتی گل کشیدم سر مسائل کوچیک دروغ میگفتم الانم حدود ۱ سال و نیمه دارم هرویین و شیشه مصرف میکنم کم غذا کم وزن کم خواب پرخاشگر و خیلی کم تمرکز شدم و بد تر از همه خونوادم هم میگن هواتو داریم ولی اونا هم بد بختا دیگه خسته شدن از بس دارم پولامو دود میکنم ۶۰ ملیون پس انداز داشتم الان بعد ی سال و نیم ۵ بیشتر تو حساب ندارم .فقط میخوام بگم تر خدا اینقد بچهاتونو محدود نکنید که وقتی به ی استقلالی رسیدن سر بزارن و ک.ن هوا کنن .من با ی قانونی بزرگ شدم که مامانم هوا داداش کوچیکترمو داشته باشه و بابام هم هوایی منو نتیجه محبت بابام شد لپ لپ و سک سک که هر شب بخره برام و منی که تا ۳ دبستان حتی برا اب خوردن از مامانم اجازه میگرفتم که مبادا از فنجون استفاده کنم به جا لیوان و ..

  8. یکی از عزیزان مشکل خیلی زیاد دارد نمیتوانم با آن نامی بگوییم، سابقه پر از استرس داشت اما بعد از دست دادن یکی عزیزان ما شدید شدن که حتی از هوش میرود و عین بیهوش است در خود ودیگران آسیب میرسانند. لطفا راهنمایی ام کنید

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *