3 آذر, 1401

چگونه تنبلی را کنار بگذاریم؟

همه ی ما دوست داریم بعضی روزها تنبلی کنیم و به استراحت و تفریح بپردازیم و این نه تنها بد نیست بلکه هرازچندگاهی ضروری هم هست اما وقتی تنبلی تبدیل به عادت شود بسیار مضر است و ما باید یاد بگیریم. چگونه تنبلی را کنار بگذاریم؟ در این مطلب در خصوص دلایل تنبلی و راهکارهای برطرف کردن تنبلی صحبت کرده ایم.

چگونه تنبلی را کنار بگذاریم

چگونه تنبلی را کنار بگذاریم

وقتی میپرسید چگونه تنبلی را کنار بگذاریم یا چگونه تنبل نباشیم قطعا در شرایطی هستید که تنبلی بهتان فشار آورده و شما را با احساس بی ارزشی، نامفید بودن و کسلی مواجه کرده است.یعنی یک جورهایی از خودتان ناراضی هستید و می خواهید تغییر کنید.تبریک می گوییم.چون قدم اول پذیرش می باشد. همینکه متوجه شده اید که مدام در کارها و وظایفتان، دنبال کردن اهدف و ارزوهایتان و … تنبلی می کنید و بدنبال رفع این مشکل هستید یعنی نصف راه را رفته اید.

حال ببینیم چگونه تنبلی را کنار بگذاریم که برایمان سخت و طاقت فرسا نباشد و از طرف دیگر هم این تغییرات بصورت درونی در ما رخ دهد و تثبیت شود.

۱-یک دفتر بردارید و بنویسید که چه خواسته هایی دارید.دوست دارید چه چیزهایی داشته باشید.هدفتان از زندگی چیست.آن آرزوهایی که همیشه می خواستید به حقیقت بپیوندد چه بوده و تا به امروز برای آنها چه قدمی برداشته اید؟ با نوشتن پی می برید که تا بحال کدام خواسته تان را محقق کرده اید.وقتی می بینید که هنوز هیچکاری برای رسیدن به اهداف خود انجام نداده اید کمی استرس و ترس سراغتان می آید و همین می تواند شما را به سمت جلو هل بدهد.

یکی از هدف های کوتاه مدت خود را انتخاب، تارگت تایم بگذارید و برای رسیدن به آن هدف تلاش کنید.

۲-برای انجام کارها به خودتان جایزه بدهید.حتما لازم نیست کار عجیب غریبی بکنید تا لایق جایزه باشید حتی اگر امروز از دیروز فعال تر بوده اید و برای وظایف، آرزوها، اهدافتان یکساعت بیشتر وقت گذاشته اید قابل تحسین هستید و می توانید برای خودتان یک کادو بخرید.البته حتما نباید چیزی بخرید. جایزه چیزیست که شما را خوشحال تر کند. اگر بازی کردن، بیرون رفتن و … را دوست دارید می توانید از این دست جایزه ها برای خودتان در نظر بگیرید.

۳-برنامه ریزی داشته باشید و به ازای هر یکساعت فعالیت مفید یکربع استراحت کنید.برای کسی که سالها تنبل بوده تبدیل شدن به یک شخص فعال کمی دشوار می باشد.به همین خاطر یک برنامه تنظیم کنید.اگر قرار است تحقیق کنید، درس بخوانید و … یکساعت فعالیت+ یکربع تفریح را برای خودتان قرار دهید تا تشویق شوید.

۴-آنقدر کمالگرا نباشید که شما را از انجام کارها بازبدارد.برخی از افراد بخاطر اینکه می خواهند همه چیز را به بهترین نحو انجام دهند کارها را برای خودشان سخت می کنند وهمین باعث امروز و فردا کردن و تنبلی می شود.شما تلاش کنید اما آرمان گرایی را کنار بگذارید.

یکی از راه های درمان تنبلی شناخت علم روانشناسی است برای مطالعه بیشتر به مقاله رویکردهای روانشناسی مراجعه نمایید.

۵-قبل از اینکه کاری کنید آنرا در ذهن خود به ساده ترین روش انجام دهید.مثلا اگر به این فکر کنید که برای باشگاه رفتن باید لباس جمع کنم، ساک آماده کنم، دوش بگیرم، کلی مسیر بروم تا به باشگاه برسم، یکساعت تمرین کنم، خسته و کوفته و عرق کرده برگردم و …. یک ورزش ساده برایتان سخت ترین کار دنیا می شود.در صورتیکه اگر به خودتان بگویید هدف من ۱۵ دقیقه فعالیت ورزشی است و میتوانم آنرا همینجا در خانه انجام دهم.اگر همین الان بلند شوم و شروع کنم یکربع بعد هم ورزشم تمام شده هم خوشحالترم و هم به برنامه امروزم عمل کرده ام. یعنی با راحت ترین راه ذهن را متقاعد کردیم که ورزش کردن ساده و لذت بخش است.

به مرور زمان می توانید این تایم را بیشتر کنید یا حتی به باشگاه بروید اما از کم شروع کنید که کارها برایتان ساده و جذاب شود.

۶-افراد موفق و فعال را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.زندگینامه آنها را بخوانید.این کار به شما انگیزه می دهد که حرکت کنید و دست از تنبلی بردارید.

۷- سه تا از مهمترین کارهایت را روزانه یادداشت کن و به خودت قول بده که همین امروز آنها را انجام دهی.تکرار کن که فقط امروز برای این کار فرصت داری.شروع کن و اگر امروز تمام نشد اشکالی ندارد باز هم برایش وقت می گذاری.

۸-ورزش کنید و در طبیعت وقت بگذرانید.این دو کار باعث ترشح هورمون های شادی آور مثل سروتونین شده و شادی و احساس خوب را در شما ایجاد می کند.همین انرژی و احساس خوب اجازه نمی دهد که تنبلی کنید.

ویژگی های فرد تنبل چیست؟

ویژگی های فرد تنبل چیست؟

قبل از اینکه به این سوال که چیکار کنم از تنبلی در بیام پاسخ دهیم باید به ویزگی های افراد تنبل پی ببریم.اگر با فرد تنبلی در اطراف خود دست و پنجه نرم می‌کنید یا این که فکر می‌کنید خود با این مشکل مواجه شده‌اید؛ ابتدا بهتر است مطمئن شوید که شما یا طرف مقابلتان به تنبلی دچار هستید یا خیر. برای اطمینان از این ویژگی، شما را با ویژگی‌های فرد تنبل آشنا خواهیم کرد.

تنبلی به معنای عدم تمایل به فعالیت یا تلاش است، حتی در صورت داشتن توانایی برای انجام کاری! بسیاری از افراد را می‌بینیم که درباره رویاها و آرزوهای بزرگ خود صحبت می‌کنند، اما هیچ‌گاه تلاش و کوشش لازم را برای دستیابی به آن رویاها به کار نمی‌برند. این افراد درگیر تنبلی هستند و این ویژگی باعث می‌شود که آن‌ها از فرصت‌ها و شانس‌های زندگی خود به راحتی عبور کنند.

بنابراین، با شناخت شش ویژگی اصلی افراد تنبل، اگر احساس می‌کنید این ویژگی‌ها در خودتان وجود دارد، به سرعت آن‌ها را شناسایی کنید و برای دستیابی به رویاهایتان اقدام کنید.

برخی از ویژگی‌های افراد تنبل عبارت‌اند از:

  • عدم انجام کارها به خصوص در صبح زودهنگام
  • به اتمام نرساندن کارها و موکول کردن دائمی آن‌ها به زمان‌های بعدی
  • بهانه آوردن‌های پشت سر هم
  • ذهنیت شکست خوردن
  • خود بزرگ بینی و عدم تلاش برای خواسته‌ها
  • بلند پروازی‌های بیهوده و افراطی

درمان تنبلی

درمان تنبلی

برای درمان تنبلی اول خودمان باید بخواهیم که تغییر کنیم.شاید یک روانشناس خوب بتواند به ما کمک کند تا فرایند تغییر را تسریع کنیم اما نقش اصلی را خود فرد بر عهده دارد.

یکی از راهکارهای موثر برای درمان تنبلی اهرم رنج و لذت است.این اهرم کاری می کند که جای رنج و لذت در ذهن ما تغییر کند.مثلا فردی که از تنبلی کردن لذت می برد بایستی با ذهنش کاری کند که از تنبلی کردن متنفر شود.چگونه؟ یک ورق کاغذ بردارید و آنرا به دو قسمت تقسیم کنید.سمت راست بنویسید اگر من به تنبلی کردن ادامه دهم تا ۲ سال اینده چه ضررهایی به خودم می زنم؟ در سمت چپ بنویسید اگر من تنبلی را کنار بگذارم تا ۲ سال اینده به چه چیزهایی می رسم؟

  • اگر هر روز وقتم را به بطالت بگذرانم و بخورم و بخوابم و تنبلی کنم تا ۲ سال آینده چندین کیلو اضافه وزن خواهم داشت.
  • اگر تنبلی کنم تا دو سال آینده به هیچ جایی نمیرسم در صورتیکه دوستان و افراد موفق همین الان از من جلوتر هستند.
  • اگر تنبلی کنم کسی روی من حساب باز نمی کند و من را دوست ندارد.
  • اگر تنبل باشم هیچوقت پیشرفت نمی کنم.

تا میتوانید این قسمت را طوری بنویسید که خیلی عذابتان بدهد و شما را ناراحت کند.

اما در طرف مقابل بنویسید اگر من فعال تر شوم و اهدافم را دنبال کنم تا ۲ سال آینده از نظر درسی، شغلی، روابط چند پله بالاتر خواهم بود.

  • اگر هر روز فعالیت کنم زودتر پیشرفت می کنم
  • اگر برنامه داشته باشم، ورزش کنم، مطالعه کنم و … اعتماد به نفسم بالاتر می رود و دیگران خیلی به من احترام می گذارند.

این قسمت را هم طوری پر کنید که خیلی برایتان لذت بخش باشد و احساس فوق العاده ای در شما ایجاد کند.

حالا به مدت ۲۱ روز صبح بعد از بیدار شدن و شب قبل از خواب نوشته هایتان را بخوانید.به مرور زمان جای لذت و رنج در ذهن شما تغییر می کند و از تنبلی بیزار می شوید.کم کم یک فرد منظم، سرحال، فعال، هدفدار و پر انرژی خواهید شد.

 

مساله بعدی این است که شما باید عشق و علاقه تان را پیدا کنید.ببینید چه کار یا مهارتی را دوست دارید.چه کاری هست که حاضرید حتی به رایگان انجامش دهید.آن کار را دنبال کنید چون به شما انگیزه فعالیت می دهد.

 

دلایل تنبلی

دلایل تنبلی

یکی از اصلی ترین دلایل تنبلی این است که ما برای انجام کارها و رسیدن به اهدافمان انگیزه نداریم.چرا انگیزه نداریم چون در جای درستی نیستیم.اگر شما در حرفه ای مشغول به کار و کسب دانش باشی که بشدت به آن علاقه مند هستی هرگز فرد تنبلی نخواهی بود.

پس انسان ها تنبل نیستند انگیزه کافی ندارند.

مطمئنا کسی که عاشق ورزش است تمام اوقاتش را مشغول تمرین و باشگاه و یادگیری تکنیک های جدید و … می باشد.اگر به این فرد بگوییم ۵ صبح زمین چمن باش تا فوتبال بازی کنیم ساعتش را کوک می کند و راس ۵ در زمین حاضر می شود چرا؟ چون عاشق فوتبال است.اما اگر به کسی که فوتبال را دوست ندارد این حرف را بزنی می گوید بیخیال بابا.کی حال داره ۵ صبح بره فوتبال. پس این فرد تنبل نیست علاقه و انگیزه ای برای بازی فوتبال ندارد.

یک راهگار عالی برای کنار گذاشتن تنبلی رهایی از افکار منفی است برای مطالغه بیشتر به مقاله درمان سریع افکار منفی مراجعه نمایید.

با وجود توضیحاتی که ارائه کردیم هنوز خیلی از افراد می پرسند چطور تنبلی را کنار بگذاریم ؟چطور تنبل نباشیم؟ تنبل بودن بعضی وقت ها بخاطر نوع تربیت خانوادگی ما می باشد که از بچگی شکل گرفته است.از آنجاییکه در دوران کودکی بیشتر کارهایمان را پدر و مادر انجام می داده اند و همیشه هرچیزی که می خواستیم را فراهم می کردند ناخودآگاه ما تنبل بار آمده ایم.یعنی همیشه منتظریم یک شخص دیگری کارهایمان را انجام دهد.

از سوی دیگر کمبود عزت نفس باعث می شود که ما کارهایمان را مدام عقب بیندازیم یا به قول معروف تنبلی کنیم.شاید شنیده باشید که مثلا برای رژیم گرفتن همه می گویند از شنبه شروع می کنم اما هیچوقت آن شنبه نمی آید.چرا؟ چون عزت نفس فرد پایین است یا به قدر کافی انگیزه ندارد که کارهایش را بموقع و بخوبی انجام دهد.

برای اینکه بفهمیم چطور تنبل نباشیم باید ریشه تنبلی را پیدا کنیم.اگر مشکل بی انگیزگی است با روش های مختلف انگیزه ایجاد کنیم.اگر مشکل عزت نفس پایین است با مشاوره گرفتن عزت نفسمان را بیشتر کنیم. اگر بخار نوع تربیت خانوادگی و شخصیت ماست با مراجعه به مشاور آنرا حل کنیم.

چرا دانش آموزان برای درس خواندن تنبلی می کنند؟

چرا دانش آموزان برای درس خواندن تنبلی می کنند؟

سندرم تنبلی در دانش اموزان خیلی رایج شده است.گاهی اوقات بی انگیزگی یا احساس اینکه درس خواندن یک کار بی فایده است باعث می شود که دانش اموزان دلشان نخواهد درس بخوانند اما ادامه دار بودن تنبلی می تواند روی زندگی روزمره این افراد تاثیر جدی بگذارد.

تنبلی در دانش آموزان باعث تعلل در انجام تکالیف ساده و برنامه های درسی کلاس می شود که همین منجر به استرس و نمرات پایین خواهد شد.

وقتی فرد به تنبلی عادت کند رها شدن از آن و بدست آوردن انگیزه دوباره برایش سخت و چالش برانگیز است.

اما دلایل تنبلی برای درس خواندن چیست؟

خواب ناکافی

برای درس خواندن باید هوشیار باشید.نداشتن خواب خوب منجر به احساس خستگی، سرگیجه و بی حوصلگی در حین درس خواندن می شود.

نداشتن هدف یا برنامه برای آینده

بی هدف بودن یا نداشتن هیچ چشم انداز روشنی برای اهداف آینده باعث می شود فرد انگیزه برای درس خواندن نداشته باشد.

دنبال کردن رشته ای که با علایق فرد همخوانی ندارد

اگر دانش آموز نسبت به موضوعی که مطالعه می کند مشتاق نباشد احتمالا درس خواندن برایش خسته کننده است.

گرسنگی، خستگی، بیماری

برخی از دانش اموزان صرفا برای اینکه گرسنه، خسته یا بیمار هستند تنبل به نظر می رسند.

اهمال کاری

به تعویق انداختن کارهای مهم مثل درس خواندن تا آخرین لحظه باعث می شود که اینکار سخت به نظر برسد و فرد دلش نخواهد درس بخواند.

چگونه تنبل نباشیم و درس بخوانیم

چگونه تنبل نباشیم و درس بخوانیم

اکثر دانش اموزان میپرسند چگونه تنبل نباشیم و درس بخوانیم؟ یا چگونه تنبلی را کنار بگذاریم و درس بخوانیم؟

جواب ساده است به آینده تان فکر کنید.مسلما در عصر کنونی همه باید خواندن و نوشتن بلد باشند و در یک فیلد تحصیلی تخصص کسب کنند و به بالاترین درجات برسند.

شما می توانید یک فرد معمولی باشید یا اینکه یک انسان موفق، نخبه، متخصص و کاردان.اگر مطمئن هستید که درس خواندن شما را به اهداف و ارزوهایتان می رساند دیگر دلیلی برای تنبلی نیست.

اما بعنوان راهکار همانطور که گفتیم برای خودتان جایزه بگذارید.اگر دوساعت درس خواندم می توانم یک فیلم قشنگ ببینم یا برای خودم کادو بخرم و …

حتما بعد از هر ۴۵ دقیقه مطالعه ده دقیقه تا یکربع استراحت کنید.چای بنوشید، اهنگ گوش کنید.با اعضای خانواده صحبت کنید تا انرژی بگیرید و دوباره شروع کنید.

در ساعات ابتدایی مطالعه درس های سختی که دوست ندارید را بخوانید.اول از درسهای مشکل شروع کنید تا وقتی تمام شد خوشحال باشید و به بقیه درس هایتان برسید.

مطالعه دروس دشوار را برای خودتان ساده و لذت بخش کنید.از ترفندهایی استفاده کنید که فکر می کنید جواب می دهد.مثلا با همکلاسی تان مسابقه بگذارید که در یک زمان مشخص درس را بخوانید و برای هم توضیح دهید.

 

روانشناس تلفنی
3 Comments
  1. سلام
    ۳۷ سالمه ۸ سال طول کشید کاردانیمو بگیرم شکست عشقی خوردم. الانم نگهبانم. ۴ سال بیمه دارم. احساس میکنم تنبلم. ولی همه مشکلاتم به خاطر تنبلیم نبوده. پشت پاهم خوردم از فامیل و از غریبه هم که طبیعیه.
    سعی میکنم ورزش کنم. دق کردم. ازبس همه رفتند و من ماندم.

    • اخیییی🥺
      این فکرو نکنید شما اصلا تنبل نیستید یه سری اتفاقات که شاید حکمتی توشون بوده براتون افتاده.
      تلاش کنید ازاین به بعد اتفاقات بهتری براتون بیفته😊

  2. نماز بخون .
    ولی ! این نمازه با یکی دو ماه کارتو راه نمیندازه باید با خدا باشی !!!!
    با خدا درد و دل کن !!!!!!!!!!!!!

    اگه میبینی خدا اهمیتی بهت نمیده بدون که اون شیطان هست که داره بهت راه غلت رو پیشنهاد میده .
    با تکرار کار های کوتاه اما خوب میتونی موفق بشی 😎💪❤❤❤

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *