7 فروردین, 1401

چگونه پرو باشیم

همه ی ما در بعضی از مواقع خجالتی بوده ایم و هیچ ایرادی هم ندارد اما اگر کمرویی باعث آزارمان شود و ما را از فعالیت های اجتماعی بازدارد باید یاد بگیریم چگونه پرو باشیم.

این مطلب برای همه ی افرادی که بنوعی خجالتی هستند و دوست دارند راحت تر با دیگران ارتباط بگیرند مفید است پس از دستش ندهید.

چگونه پرو باشیم

چگونه پرو باشیم؟

خیلی از خجالتی ها می پرسند چگونه پرو باشیم؟ اول بگوییم که پرو بودن با بی ادبی و گستاخی فرق دارد.شاید این واژه خیلی درست جا نیفتاده باشد به همین خاطر ذهنیت بدی در مورد پرو بودن ایجاد می شود.در صورتیکه پرو بودن در عین رعایت ادب اصلا چیز بدی نیست.

اگر بدنبال درمان کمرویی هستید با شیوه های زیر یاد بگیرید چطور پررو یا جسور باشید:

  1. با صدای واضح و کمی بلند خواسته هایتان را بیان کنید.خیلی ها اینکار را بی ادبی می دانند درصورتیکه محکم حرف زدن بی ادبی به حساب نمی آید.(در مقابل افرادی که کمرو هستند صدایشان از ته چاه در می آید و خواسته هایشان را هم آهسته و با تردید بیان می کنند)
  2. خودتان تصمیم بگیرید می خواهید چکار کنید.هرگز به زور و از روی خجالت یا زشت بودن کسی را همراهی نکنید.جایی که نمی خواهید نروید.
  3. حرفتان را نخورید.اگر در جایی احساس کردید کسی با حرفهایش به شما طعنه می زند یا شما را زیر سوال می برد، حرفهای نامربوط می گوید راحت حرفتان را بزنید و او را متوجه کنید که پایش را از حدش فراتر گذاشته است.
  4. درخواست هایتان را خیلی راحت و بی پروا بیان کنید.مهم نیست که چه کسی روبروی شماست.اگر چیزی در درونتان هست یا درخواستی دارید بدون فکر کردن به اینکه پذیرفته می شود یا نه انرا به زبان بیاورید.

چگونه خجالت را کنار بگذاریم؟

چگونه خجالت را کنار بگذاریم؟

خیلی وقتها راهکارهایی برای اینکه چگونه خجالت را کنار بگذاریم به ما پیشنهاد می شود که چندان کاربردی ندارند.مثلا می گویند به هیچ چیز فکر نکن.کافیست لبخند بزنی و سلام بدهی! شاید این توصیه برای کسانی که خیلی خجالتی نیستند جواب بدهد اما بدرد افرادی که با کمرویی مزمن سروکله می زنند نمی خورد.

کمرویی مزمن فراتر از احساس اضطراب و ناراحتی است که در موقعیت های خاصی مثل روز اول کاری و … ایجاد می شود.به همین خاطر باید راهکارهای اساسی برای ان ارائه داد.کمرویی خود به خود از بین نمی رود بنابراین برای درمان کمرویی از استراتژی های زیر استفاده کنید:

  • علت کمرویی را پیدا کنید

وقتی بفهمید خجالتی بودنتان از کجا سرچشمه می گیرد بهتر می توانید آنرا حل کنید.

کارشناسان معتقدند که کمرویی بر اثر عواملی چون ژنتیک، محیط کودکی، تجارب زندگی بوجود می آید.

مثلا روش های نامناسب فرزندپروری باعث خجالتی شدن فرد می گردد.

  • اگر والدین شما بر خطرات احتمالی بیش از حد تاکید کرده باشند احتمالا شما با احتیاط زیادی به افراد و موقعیت های ناشناخته نزدیک می شوید.
  • چنانچه والدین قوانین سختگیرانه در خصوص کارهای مجاز و غیر مجاز شما تعیین کرده باشند.
  • خودشان خجالتی یا مضطرب بوده اند که باعث شده شما هم از آنها الگوبرداری کنید.

عدم ثبات و ناامنی محیط زندگی هم می تواند در بروز کمرویی نقش داشته باشد مثلا جابجایی های زیاد محل زندگی، محله ناامن، تغییرات در خانواده بخاطر مسائلی مثل طلاق یا مرگ عزیزان و … که می تواند روی نحوه برخود شما و تعاملات اجتماعی تان تاثیر بگذارد.

کمرویی می تواند در نوجوانی و بزرگسالی ایجاد شود.مثلا اگر از سوی دوستان وهمسالان خود طرد شده اید یا معلمان و والدین با مقایسه شما با دیگران تحقیرتان کرده اند طبیعی است که در آینده از احتمال تجربه شرایط تحقیرآمیز ترس داشته باشید.

شیوه نگاه کردن به افراد هم تا حد زیادی نشان از میزان اعتماد به نفس در شماست، جهت آشنایی بیشتر به مقاله ارتباط چشمی عاشقانه را مطالعه نمایید.

  • ببینید واقعا خجالتی هستید یا نه

برخی از افرادی که خودشان را خجالتی می دانند اغلب آنرا با اضطراب اجتماعی و درونگرایی یکی می دانند.البته گاهی اوقات آدم های کمرو اختلال اضطراب اجتماعی یا درون گرایی و یا هردو را با هم دارند. اما لازم است بدانید که اضطراب اجتماعی یک مساله سلامت روانی است درحالیکه کمرویی، اختلال محسوب نمی شود.

اضطراب اجتماعی یعنی ترس مداوم از طرد شدن، مورد انتقاد قرار گرفتن و عدم تایید توسط دیگران و این ترس ممکن است به جایی برسد که شما را از اجتماع فراری بدهد.

اگر خجالتی باشد وقتی با فرد جدیدی اشنا می شوید احساس ناراحتی می کنید اما با شناخت بیشتر ارتباط برقرار کردن برایتان آسان می شود.

همچنین بعضی ها تصور می کنند که اگر بخواهند در تنهایی به فعالیتهای شخصی خودشان بپردازند خجالتی هستند در حالیکه اینگونه نیست.

پس خیلی مهم است کمرویی، اضطراب اجتماعی و درونگرایی را از هم تفکیک کنید و مطمئن شوید که کدام مشکل را دارید.

چگونه خجالتی نباشیم؟

  • فکر نکنید توجه ادم ها ۱۰۰ درصد روی شماست

بسیاری از افراد خجالتی نگرانند که دیگران دائما به آنها نگاه کرده و نقاط ضعف و اشتباهاتشان را قضاوت می کنند.اما اینطور نیست.اگر متقاعد نمی شوید از خودتان بپرسید چقدر به افراد و کارهایی که می کنند توجه دارید؟

  • خود واقعی تان را نشان دهید

بسیاری از افراد کمرو دوست دارند خودشان را پشت اعتماد به نفس تقلبی پنهان کنند.درحالیکه اینکار نه تنها آنها را با جسارت نشان نمی دهد بلکه مضطرب تر و دستپاچه تر هم می کند.دروغ نگویید که فلان کار را انجام داده اید و کار راحتی بوده، تظاهر نکنید.مطمئن باشید با اینکار و با دریافت واکنش های مثبت به مرور اعتماد بنفس شما هم بالا می رود.

  • خجالتی بودن گاهی خوب است

شاید سخت باشد با آدم های جدید دوست شوید یا ارتباط بگیرید اما این خیلی هم بد نیست چون کمی احتیاط برای برقراری دوستی با افراد غریبه لازم است.

همچنین شروع آهسته باعث ایجاد اعتماد بیشتر شده و باعث قوی تر شدن رابطه در آینده می شود.

  • با یک درمانگر در این مورد صحبت کنید

کمرویی به خودی خود مشکل سلامت روان نیست اما به مرور منجر به ناراحتی های عاطفی می شود.خیلی ها میپرسند چگونه خجالتی و کم حرف نباشیم؟در قدم اول خجالتی بودن خود را بپذیرید اگر خیلی اذیتتان می کند سعی کنید آنرا بهبود ببخشید.ممکن است شما با یادگیری مهارت های مختلف بتوانید تا حد زیادی کمرویی تان را درمان کنید.یک درمانگر به شما در رابطه با مسائل زیر کمک می کند:

  • مدیریت علائم فیزیکی
  • بررسی علل کمرویی با جزییات
  • شناخت اضطراب اجتماعی و سایر نگرانی ها
  • اموزش مهارتهای مدیریت اضطراب و تمرین های تنفسی
  • راه هایی برای راحت بودن در موقعیت های اجتماعی

بی خوابی می تواند از عوامل ایجاد استرس باشد ، جهت درمان بی خوابی به مقاله بی خوابی شبانه نشانه چیست؟ مراجعه نمایید.

درمان کمرویی

چگونه خجالتی نباشیم؟

هیچ درمان قطعی خجالتی بودن در کار نیست. برای اینکه یاد بگیریم چگونه خجالتی نباشیم باید با این تکنیک ها آشنا شویم:

در مورد خجالتی بودنت حرف نزن

نیازی نیست به همه بگویید که خجالتی هستید.نزدیکانتان حتما این موضوع را می دانند اما افراد غریبه که نمی دانند.آنقدرها که فکر می کنید خجالتی بودن شما مشخص نیست که بخواهید آنرا جار بزنید.

کمرویی ات را چیز مهمی ندان

اگر دیگران گفتند که چقدر خجالتی هستی، سعی کن عادی به رفتارت ادامه دهی و خیلی راحت در مورد آن صحبت کنی.با اینکار نشان می دهی این مساله آنقدر هم بزرگ و مهم نیست.

به خودتان برچسب نزنید

لازم نیست به خودتان برچسب خجالتی بودن بزنید.بگذارید دیگران شما را بعنوان یک فرد منحصر به فرد تعریف کنند نه بر اساس ویژگی کمرویی تان.

از تخریب خود دست بردارید

گاهی ما بزرگترین دشمن خودمان هستیم.اجازه ندهید منتقد درونی تان شما را مرتبا سرکوب کند.هربار که درونتان خواست در مورد خجالتی بودن شما افکار منفی بیافریند با یک تابلوی ایست جلویش را بگیرید.

نقاط قوت خود را بشناسید

فهرستی از تمام ویژگی های مثبت خود پیدا کنید و هرشب قبل خواب و هر صبح به محض بیداری آنرا بخوانید و به خود یادآوری کنید که چقدر انسان توانا و با ارزشی هستید.

روابط خود را با دقت انتخاب کنید

افراد خجالتی دوست های کم اما صمیمی تری دارند.برای کسانی وقت بگذارید که واقعا احساس خوبی به شما می دهند و از افرادی که بی رحمانه در پی طعنه زدن، مسخره کردن و آسیب رساندن به شما هستند دوری کنید.

چگونه خجالتی و کم حرف نباشیم

چگونه خجالتی و کم حرف نباشیم

شاید باورتان نشود اما عده ای از افراد بخاطر تیپ شخصیتی شان می گویند دائم میپرسند چگونه خجالتی و کم حرف نباشیم؟ چون این افراد بخاطر خجالتی بودن ضربه های زیادی در زندگی خورده اند.جاهایی که باید حرف می زدند قدرت صحبت نداشتند و خجالت کشیده اند نظرشان را اعلام کنند.وقت هایی که باید نه می گفته اند بخاطر هزار دلیل و بهانه در ذهنشان از نه گفتن خودداری کرده اند و …

به همین خاطر دغدغه ی این افراد این است که چطور خجالتی نباشیم؟

اولین قدم این است که با خودتان به پذیرش برسید.شما بدلیل نحوه رشد و بسیاری از شرایط دیگر به یک فرد کم حرف و خجالتی تبدیل شده اید.مهمترین راهکار برای غلبه بر خجالتی بودن افزایش عزت نفس است.وقتی فرد اعتماد بنفس داشته باشد دیگر در شرایط های سخت خجالت نمی کشد حرف دلش را بزند بلکه با قدرت کامل و در عین حفظ احترام راحت نظرش را می گوید و خودش را از موقعیت های سخت این چنینی آزاد می کند.

بنابراین اول از همه بدنبال کار کردن روی اعتماد بنفس خود باشید.

در خصوص کم حرفی هم فکر نکنید کم حرفی یک مشکل یا نقطه ضعف است.کم حرف بودن آنقدرها هم بد نیست مخصوصا اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که کم حرف می زنید اما وقتی هم لب به صحبت باز می کنید حرفهای ارزشمند و گرانبها می زنید.در این صورت باید به خودتان ببالید همانطور که شاعر می گوید ” کم گوی و گزیده گوی , چون دُر – تا زاندک تو , جهان شود پُر “

بنابراین شاید خجالتی بودن نیاز به درمان داشته باشد آنهم به خاطر سوء استفاده هایی که از فرد می شود اما کم حرفی و در عین حال خوش حرفی یک حسن است و اگر باعث آزار خودتان نیست نیاز به درمان ندارد.

چگونه پرحرف باشیم

چگونه پرحرف باشیم

معمولا افرادیکه خیلی نمی توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند می پرسند چگونه پرحرف باشیم؟ پرحرف بودن باید در خون شما باشد البته این به معنای این نیست که نمی توانید خودتان را تغییر دهید چون انسان توانایی دارد که خودش را تغییر دهد.از طرفی هم پرحرف بودن خیلی خوب نیست بلکه در حد تعادل یا به جا حرف زدن خیلی پسندیده تر است.با این حال اگر دوست دارید کمی پرحرف تر شوید بهتر است نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

سعی کنید دوستانه با دیگران رفتار کنید تا جو صمیمانه حاکم شود.در این شرایط اصلا نگران صحبت کردن نباشید چون وقتی دو نفر با هم راحت می شوند خیلی حرف برای گفتن دارند.

اول در مورد آنچه در محیط اطراف اتفاق میفتد حرف بزنید تا یه قول معروف یختان آب شود.

از حرفهای طرف مقابل الگوبرداری کنید یعنی اگر سوالی پرسید شما هم متقابلا سوالات مشابه بپرسید.

سعی کنید در هر جمعی که قرار می گیرید کمی از خود واقعی تان فاصله بگیرید .یعنی به خودتان بگویید امروز در این جمع هر صحبتی شد من هم همراهی میکنم و نظرم را بیان می کنم.

اطلاعات خود را بالا ببرید.وقتی در حوزه های مختلفی اطلاعات داشته باشید اعتماد بنفستان برای پرحرفی زیاد می شود.

با خودتان تمرین کنید.در طول روز سعی کنید با خودتان حرف بزنید.روبروی آینه یا در حین کار.

چجوری حقمونو بگیریم

چجوری حقمونو بگیریم

یکی از دغدغه های اساسی و سوالات پرتکرار افراد خجالتی این است که چجوری حقمونو بگیریم.این مشکل از اوایل کودکی آغاز می شود تا جاییکه فرد در تمام مراحل زندگی اش نمی داند چطور از حق خودش دفاع کند یا به اصطلاح پررو باشد.حتی یکسری از دانش آموزان میپرسند چگونه در مدرسه پررو باشیم؟

پاسخ اول و اخر ما به این سوال عزت نفس است.اگر هر فردی عزت نفس بالایی داشته باشد بدون هیچ مشکلی در هرجایی که لازم باشد حرف می زند و حق خودش را می گیرد اما فردی که عزت نفس ندارد مدام نگران حرف یا قضاوت دیگران است و نمی تواند از خودش دفاع کند، خواسته اش را مطرح نماید یا حق خود را بگیرد.

عزت نفس با آدم کاری می کند که بتواند راحت و بدون هیچ رودربایستی و با احترام کامل حرفش را بزند.

بنابراین باید از همان کودکی فرزندانی با اعتماد بنفس تربیت کنیم.نحوه برخورد والدین در سنین اولیه خیلی روی عزت نفس بچه تاثیر می گذارد.اگر در سنین بزرگسالی هستید و از این موضوع رنج می برید باید با کمک مشاور عزت نفس خودتان را تقویت کنید.البته عزت نفس ویژگی ای است که باید در تمام مراحل زندگی روی آن کار شود.ما باید هر روز خودمان را بهبود دهیم و فکر نکنیم که با یکبار کار کردن تا آخر عمر با عزت نفس می مانیم.

 

 

مشاوره آنلاین
3 Comments
  1. اى كاش مى شد راهه درمانش رو هم بگين ولى تنها علائم رو گفتين تشكر

  2. با خودمون چه صحبتی بکنیم؟

  3. هی بد نبود

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *