3 شهریور, 1401

شخصیت مرزی چیست

اگر در شرف ازدواج هستید حتما برای مشاوره قبل ازدواج اقدام کنید تا از اختلالات شخصیتی خود و فرد مقابل مطلع شوید.یکی از مشکلات شخصیتی که ممکن است در زوجین وجود داشته باشد اختلال شخصیت بوردرلاین است.برای اینکه بدانید شخصیت مرزی چیست لطفا این مقاله را با دقت مطالعه کنید.

شخصیت مرزی چیست

اختلال شخصیت مرزی چیست

اختلال مرزی چیست؟ اگر تا بحال به روانشناس مراجعه کرده و تست شخصیت داده باشید احتمالا اسم اختلال شخصیت Borderline یا مرزی را شنیده اید. اجازه دهید به بیان ساده ببینیم شخصیت مرزی چیست؟

شخصیت مرزی یک اختلال سلامت روان است که روی طرز فکر و احساس فرد نسبت به خودش و دیگران اثر می گذارد و زندگی روزمره او را دچار مشکل می کند.

مدیریت و تنظیم احساسات برای فردیکه دچار اختلال شخصیت مرزی یا BPD است دشوار است.آنها در مواجه با رویدادهای هیجانی به مدت طولانی احساساتی می شوند و خیلی دیر به وضعیت نرمال باز می گردند.

شخصیت بوردرلاین از رها شدن و تنها ماندن بشدت می ترسند اما بخاطر نوسانات خلقی شدید و عصبانیتشان، دائما دیگران را از خود دور می کنند و نمی توانند روابط عاشقانه و پایداری داشته باشند.

اگر به اختلال شخصیت مرزی مبتلا هستید احتمالا هدف ها، علایق و تصورات شما از خودتان مرتبا تغییر می کند تا جاییکه واقعا گیج می شوید و نمی دانید که چه چیزی درست است.

افراد BPD بسیار حساس هستند و با کوچکترین چیزی به هم می ریزند و واکنش های شدید نشان می دهند.اگر ناراحت شوند نمی توانند خودشان را سریع آرام کنند و تسکین دهند.درست فکر کردن برایشان سخت می شود و به همین خاطر ممکن است رفتارهای نامناسب یا خطرناک از آنها سر بزند که بعدا باعث احساس گناه و پشیمانی شان بشود.

 

علائم اختلال شخصیت مرزی

علائم اختلال شخصیت مرزی

برای اینکه بفهمید ایا دچار شخصیت بوردرلاین هستید یا نه باید با علائم اختلال شخصیت مرزی آشنا شوید.همانطور که گفتیم این اختلال روی احساس شما نسبت به خودتان، نحوه ارتباط تان با دیگران و شیوه رفتار شما اثر می گذارد.

برای تشخیص BPD، باید حداقل پنج مورد از این علائمی که بیان می کنیم را داشته باشید. ضمن اینکه، علائم باید طولانی مدت در شما بروز کرده باشد.

علائمی که معمولا بوردرلاین ها تجربه می کنند شامل موارد زیر است:

ترس از رها شدن

بوردرلاین ها از رها شدن و تنها ماندن بشدت وحشت دارند.مثلا حتی دیر رسیدن یکی از عزیزانشان به خانه در آنها ترس شدیدی ایجاد می کند.به همین خاطر به فرد مقابل میچسبند، دعوا می کنند و به روش های مختلف مانع خروج فرد از منزل می شوند.در واقع بصورت دیوانه وار تلاش می کنند که کسی آنها را رها نکند.البته بالعکس این هم صادق است یعنی دیگران را از خود دور می کنند.

در مواقعی که دیگران آنها را ترک یا طرد می کنند(چه واقعی چه خیالی) اقداماتی مثل خودکشی یا تهدید به آسیب رساندن به خود از آنها سر می زند.

یک فرو بوردرلاین به راحتی نمی تواند مهاجرت کند ، برای مطالعه بیشتر به صفحه مهاجرت و دوری از خانواده مراجعه نمایید.

روابط ناپایدار

آنها دوست دارند روابط شدید و کوتاه مدت برقرار کنند.بسرعت عاشق شده و بسرعت ناامید می شوند.حد وسطی در روابط ندارند. گاهی وقت ها می گویند من خیلی عاشقش هستم و برخی مواقع می گویند من از او متنفرم.

تصویر شخصی نامشخص

کسی که دچار اختلال شخصیت مرزی است گاهی نسبت به خودش حس خوبی دارد اما گاهی هم از خودش متنفر است.نمی داند کیست و در زندگی چه می خواهد.بخاطر همین مرتب شغل، دوستان، معشوق، اهداف و … خود را تغییر می دهد.

رفتارهای تکانشی و خود ویرانگر

رفتارهای یکدفعه ای، بدون فکر و خطرناک مثل قمار، بی احتیاطی در رانندگی، رابطه جنسی غیر امن، پرخوری، ولگردی، سوء مصرف مواد، تمام کردن یکدفعه ای رابطه، ترک ناگهانی شغل ، خرج کردن بیش از حد ، دزدی و …

شخصیت بوردرلاین

خودآزاری

رفتارهای خودآزاری و خودکشی عمدی در افراد بوردرلاین زیاد به چشم می خورد.فکر کردن به خودکشی، تهدید به خودکشی، اقدام به خودکشی همه جزء رفتارهای خودکشی قرار می گیرند.خودآزاری هم یعنی فرد تمام تلاشش را می کند که به خودش اسیب بزند اما قصد خودکشی ندارد.مثل بریدن رگ، سوزاندن دست و …

نوسانات عاطفی شدید

افراد BPD یک لحظه احساس خوشبختی می کنند و لحظه ی دیگر کاملا ناامید می شوند.یعنی احساسات و خلق و خوی ناپایدار دارند.

نوسانات خلقی آنها شدید است اما فقط چند دقیقه تا چند ساعت طول می کشد.

احساس پوچی

اغلب احساس پوچی و خلاء می کنند.حس می کنند که هیچ کسی نیستند.به همین جای خالی را با مواد مخدر، غذا یا رابطه جنسی پر می کنند.برای آنها هیچ چیزی راضی کننده نیست.

خشم شدید

فریاد زدن، پرتاب کردن اشیا، درگیری های فیزیکی در افراد بوردرلاین دیده می شود.آنها همیشه نمی توانند این عصبانیت را بروز بدهند و به همین خاطر مدت زیادی در حالت عصبانیت می مانند.

مشکوک بودن و ناتوانی در ارتباط با واقعیت ها

افراد شخصیت مرزی اغلب درگیر افکار پارانویا و مشکوک در مورد دیگران هستند.وقتی دچار استرس می شوند ارتباط خودشان با واقعیت را از دست می دهند.حس می کنند از بدن خود خارج شده اند.

 

دلیل ایجاد شخصیت بوردرلاین چیست

علت ایجاد  شخصیت بوردرلاین به طور کامل شناخته نشده است، اما دانشمندان حدس می زنند که ترکیبی از عوامل زیر می تواند در بروز شخصیت مرزی نقش داشته باشد:

اگرچه هنوز ژن خاصی که باعث بروز شخصیت مرزی شود پیدا نشده اما تحقیقات نشان می دهد افرادیکه یکی از اعضای نزدیک خانواده آنها مبتلا به BPD هستند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این اختلال باشند.

کسانیکه در زندگی حوادث تلخی  مانند سوء استفاده فیزیکی یا جنسی در دوران کودکی یا جدایی از والدین را تجربه کرده اند در معرض خطر ابتلا به شخصیت مرزی هستند.

عملکرد مغز هم در بروز شخصیت مرزی نقش دارد.چراکه احتمال دارد سیستم تنظیم عاطفی در افراد مبتلا به BPD فرق داشته باشد. در افراد بوردرلاین آن بخشهایی از مغز که مسئول احساسات، تصمیم‌گیری و قضاوت می باشند، ممکن است نتوانند بخوبی با همدیگر کار کنند.

اختلال شخصیت مرزی و ازدواج

اختلال شخصیت مرزی و ازدواج

اختلال شخصیت مرزی و ازدواج چه ارتباطی با هم دارند؟ متاسفانه ازدواج هایی که در آن یکی از طرفین یا هردوی آنها دچار اختلال شخصیت مرزی هستند پر از دعوا، آشفتگی، و درگیری است.

نتایج یک مطالعه نشان داده کسانیکه علائم شدید BPD دارند در ازدواج خود با پریشانی زناشویی، ارتکاب خشونت و اختلالات زناشویی مواجه می شوند.

یعنی هرچقدر علائم شخصیت مرزی در فرد بیشتر باشد احتمال اینکه ازدواج آنها بی ثبات باشد بیشتر خواهد بود.این افراد در برقراری ارتباط و حل مساله در رابطه متاهلی ضعیف هستند.

اگر می خواهید در مورد ازدواج سفید بدانید به صفحه ازدواج سفید چیست مراجعه نمایید.

اینکه آیا ازدواج با یک فرد BPD میتواند موفقیت آمیز باشد یا نه خیلی به شخصیت شما بستگی دارد.به همین خاطر قبل از ازدواج حتما در خصوص مشکلات شخصیتی خود و طرف مقابل مشاوره بگیرید.در برخی موارد روانشناسان اجازه ازدواج به افرادی که درگیر مشکلات شخصیتی مشابه هستند را نمی دهند.

جالب است بدانید که افرادیکه دچار شخصیت مرزی هستند خیلی تمایل دارند با فردی شبیه به خودشان ازدواج کنند.که در اینصورت آنها بخاطر تغییرات خلقی شدید، رفتارهای تکانشی و احساسات ناسالم در مدیریت موثر رابطه با مشکلات جدی روبرو می شوند.

نحوه رفتار با شخصیت مرزی

نحوه رفتار با شخصیت مرزی

برای یادگیری نحوه رفتار با شخصیت مرزی باید از یک متخصص سلامت روان کمک بگیرید، کتاب بخوانید تا بتوانید هوشمندانه رفتارهای فرد مقابل را پیشبینی کرده و یک رفتار درست با او داشته باشید به همین منظور توصیه می کنیم بیشتر در مورد شخصیت مرزی و علائمش یاد بگیرید.

یکی از چالش هایی که در زندگی با افراد شخصیت مرزی وجود دارد این است که فرد نمی تواند برای خودش زمان تنهایی اختصاص دهد چون فرد مرزی فکر می کند که طرف مقابل رابطه را ترک کرده است.به همین خاطر باید یاد بگیرید طوری زمان تنهایی برای خودتان داشته باشید که همسرتان فکر نکند او را ول کرده اید.

سعی کنید حد و مرزهای مشخصی تعیین کنید تا هم انتظارات فرد مقابل را برآورده کنید و هم به خودتان سخت نگذرد.اگر با هر درخواستی که آنها دارند موافقت نکردید لازم نیست احساس گناه کنید چون حد و مرزها را مشخص کرده اید و جای گله و ناراحتی وجود ندارد.

صبور باشید و با هر اتفاقی آرامش و کنترل خود را از دست ندهید چون نوساناتی که بوردرلاین ها دارند گاهی موقتی است.

روابط شخصیت مرزی ها

روابط شخصیت مرزی ها

کسانی که در دسته شخصیت مرزی قرار می گیرند خیلی دوست دارند افرادیکه درگیر افسردگی هستند یا از عزت نفس پایین رنج می برند را جذب کنند.بوردرلاین ها افرادی هستند که قدرت خود را از قربانی بودن می گیرند یا دنبال هیجان در افراد دیگر هستند.چرا؟ چون زندگی خودشان آنطور  که می خواستند نیست.

اختلال شخصیت مرزی گاهی اوقات دردناک است چون این افراد اغلب اوقات فکر می کنند که ناخواسته هستند و راحت کنار گذاشته می شوند.همین امر باعث می شود آنها برای اجتناب از رها شدن دیوانه وار تلاش کنند.

این الگو باعث ایجاد روابط ناخوشایند شده و بر عملکرد آنها در خانه، کار و مدرسه تاثیر می گذارد.

افراد بوردرلاین در اعتماد کردن به دیگران مشکل دارند، در خصوص نیت دیگران ترس غیرمنطقی دارند و ترجیح می دهند ارتباط خود را با کسی که فکر می کنند در نهایت ترکشان می کند قطع کنند.

بنابراین روابط عاشقانه این افراد زیاد اما اغلب کوتاه مدت است.چون برای جلوگیری از ترک شدن تصمیم می گیرند که خودشان رابطه را ترک کنند.

 

 

روانشناس تلفنی

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *