15 اسفند, 1402

علائم جسمی بیماری اعصاب

آیا علائم جسمی بیماری اعصاب را می‌شناسید؟ معمولاً افسردگی را به عنوان یک بیماری روانی در نظر می‌گیریم که هیچ علامت جسمی یا دردی ندارد. اما امروزه متخصصان علم روان به این نتیجه رسیده‌اند که بیماری‌های اعصاب همراه با درد است؛ در حالی که بسیاری از ما این بیماری را با دردهای عاطفی مانند غم، گریه و ناامیدی مشخص می‌کنیم.

اگر به دنبال یک مشاور خوب هستید به صفحه فوق تخصص روانشناسیبالینی در تهران مراجعه نمایید.

علائم جسمی بیماری اعصاب

بسیاری از افراد با شکایت از دردهای جسمانی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند؛ اما نمی‌دانند که منشا این دردها ممکن است روانی باشد. در واقع اگر از نظر روانی بهبود پیدا کنید؛ قطعا بیشتر علائم جسمیتان برطرف خواهد شد.

برای درمان این بیماری ها می بایست تراپی شوید تا علائم جسمی کم کم بر طرف گردد ، شاید واژه تراپی براتون اندکی نامفهوم باشه برای مطالعه بیشتر در این مورد به صفحه تراپی یعنی چه مراجعه نمایید.

علائم جسمی بیماری اعصاب کدام‌اند؟

شایع‌ترین علائم جسمی بیماری اعصاب عبارت اند از:

۱. خستگی و کاهش سطح انرژی

اغلب در زندگی، ما با تنبلی و کاهش انرژی صبحگاهی مواجه می‌شویم و آرزو می‌کنیم می‌توانستیم ساعت‌ها در رختخواب بمانیم؛ به جای اینکه به سرکار برویم. یکی از شایع‌ترین علائم بیماری روانی، خستگی است؛ و این حس در افراد مبتلا به افسردگی به وفور مشاهده می‌شود.

تفاوت خستگی در اختلالات روحی روانی با خستگی روزانه این است که مورد اول ممکن است باعث عدم تمرکز، بی‌قراری و کاهش انگیزه شود؛ اما مورد دوم با استراحت کافی برطرف خواهد شد. برای تشخیص خستگی ناشی از مشکلات روحی، توجه به علائمی مانند احساس غم، ناامیدی و عدم تمایل به انجام فعالیت‌های روزانه الزامی است.

۲. کاهش آستانه تحمل درد

شاید به تازگی احساس کرده باشید که هیچ دردی را نمی‌توانید تحمل کنید؛ یا در قسمتی از بدن خود به طور کاملا بی‌دلیل احساس درد دارید. در واقع، علائم جسمی بیماری اعصاب، اغلب خود را از طریق درد نشان می‌دهند.

درد و مشکلات مربوط به سلامت روان گاهی دارای ارتباط عمیقی با یکدیگر هستند:

•  افراد مبتلا به بیماری اعصاب آستانه‌ی تحمل دردشان پایین‌تر است.
  •  درد بر روی افراد مبتلا به بیماری اعصاب تأثیر قوی‌تر و بیشتری دارد.

در این باره جالب است بدانید که برخی تحقیقات نشان داده‌ اند، داروهای اعصاب، نه تنها می‌توانند مشکلات مربوط به اختلالات روانی را درمان می‌کنند، بلکه می‌توانند در کاهش درد و بالا بردن آستانه تحمل نیز مؤثر واقع شوند.

۳. دردهای عضلانی از جمله کمردرد

گاهی اوقات، وقتی در محل کار، دانشگاه یا مدرسه، پشت میز نشسته‌ اید، احساس ناراحتی و کمردرد می‌کنید. این مشکلات ممکن است ناشی از استرس در محیط کاری یا تحصیلی باشد، اما اختلالات روانی هم می‌تواند بر این دردها تأثیر بگذارند.

روانشناسان و روانپزشکان سال‌هاست به ارتباط مشکلات روانی و دردهای مزمن پی‌ برده‌ اند. به عنوان مثال، برخی تحقیقات گواه بر این است که وجود استرس و اضطراب در بدن می‌تواند سیگنال‌های مغزی را تخریب کرده و در ایجاد افسردگی نقش به سزایی داشته باشد.

۴. سردرد

یکی دیگر از شایع‌ترین علائم جسمی بیماری روانی، سردرد است. گاهی ما دچار سردرد می‌شویم که به طور معمول آن را جدی نمی‌گیریم. استرس در محیط کاری یا تحصیلی، بی‌خوابی، و موارد مشابه می‌تواند عامل بروز سردرد باشد؛ اما باید توجه داشت که سردرد همیشه ناشی از استرس نیست و ممکن است یکی از علائم بیماری اعصاب نیز باشد.

سردردهای ناشی از مشکلات عصبی، نسبت به سردردهای میگرنی شدت کمتری دارند. آن‌ها عمدتاً از نوع تنشی هستند و با احساس فشار خفیف اطراف ابروها و نبض همراهند. این سردردها دوره‌ای هستند و ممکن است به طور موقت به مسکن‌ها پاسخ دهند؛ اما گاهی مجددا برمی‌گردند.

۵. معده درد و احساس ناراحتی در ناحیه شکم

یکی از نشانه‌های روشن و واضح بیماری اعصاب، احساس انقباض و درد شکم همراه با حالت تهوع است. اختلالات عصبی ممکن است باعث التهاب در دستگاه گوارش شود؛ به همین دلیل افراد معمولاً به دلیل درد شکمی مثل معده درد به پزشک مراجعه می‌کنند. گاهی از سوی پزشک، بیماری‌هایی دیگری مانند التهاب روده (IBD) یا سندرم روده تحریک‌پذیر تشخیص داده می‌شود؛ در حالی که منشا روانی این علائم ممکن است نادیده گرفته شود.

۶. مشکلات گوارشی و اختلال در دفع

مشکلات گوارشی مانند اسهال یا یبوست که گاهی به دلیل مشکلات روانی اتفاق می‌افتند؛ ممکن است در برخی مواقع شدید و غیرقابل تحمل باشند. دیده شده است که اغلب این مشکلات گوارشی به ویروس‌ها و مسمومیت‌های غذایی نسبت داده می‌شوند.

بیماری روانی چیست؟

بیماری‌های اعصاب در بیشتر مواقع بر روی ذهن و بدن نیز تاثیر می‌گذارند. اعتقاد پژوهشگران بر این است که برخی از مشکلات جسمی ناشی از عوامل ذهنی مانند استرس و اضطراب است و برخی دیگر از این طریق تشدید می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت که وضعیت روانی فرد می‌تواند در هر لحظه بر جسم او تأثیر بگذارد.

اختلالات روانشناختی و بیماری‌های روان تنی

بیماری روان تنی (Psychosomatic) نوعی اختلال روانشناختی است که در واقع ریشه در عوامل روانی دارد و باعث مشکلات جسمی در فرد می‌شود. تا زمانی که علت اختلالات روانی برطرف نشود، درمان‌های جسمی و مصرف دارو نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

در این شرایط، فرد نیاز به درمان‌های روانی دارد و باید با روانشناس همکاری کند تا بتواند علاوه بر علائم روحی، علائم جسمی بیماری اعصاب خود را نیز بهبود بخشد. بیماری‌های روان‌تنی عموماً به بیماری‌های جسمی اشاره دارد که در اثر فشار روانی، تنش، استرس و اضطراب شدید یا سرکوب فشارهای روانی و عصبی در بدن ایجاد می‌شود.

به عنوان مثال فردی با شکایت از درد قفسه سینه به پزشک مراجعه می‌کند؛ اما با بررسی‌های دقیق، هیچ اثری از بیماری جسمی مشاهده نمی‌شود! در این موارد که دردها ناشی از استرس یا بیماری‌های روانی هستند؛ به اختلالات روان‌تنی اشاره می‌شود.

علائم جسمی بیماری اعصاب کدام‌اند؟

کلام آخر

به طور خلاصه، بیماری‌های روانی ممکن است با علائم جسمی گوناگونی آشکار شوند، که شاید در نگاه اول کاملا غیرمرتبط با مشکلات اعصاب به نظر برسند. اما شناخت این علائم و ارتباط آنها با وضعیت روانی، می‌تواند تاثیر مثبتی بر تشخیص و درمان زود هنگام داشته باشد.

بنابراین، انتخاب روانشناس کاربلد و حرفه‌ای به شما کمک می‌کند تا به طور همزمان هر دو بعد جسمی و روانی را در نظر گرفته و هر چه سریع‌تر به بهبودی کامل و کیفیت بالای زندگی دست یابید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم جسمی بیماری اعصاب با ما در کلینیک روان‌آگاه تماس حاصل فرمایید.